کد مطلب: ۴۹۲۴۴۵

اخبار فناوری روز

‌تبلیغ اینستاگرام در صدا و سیما ممنوع می‌شود؟

‌تبلیغ اینستاگرام در صدا و سیما ممنوع می‌شود؟

ابلاغیه مرکز فضای مجازی به صدا و سیما درباره عدم تبلیغ اینستاگرام، محدودیت تردد کرونایی‌ها با موبایل، بی‌تاثیر بودن محدودیت‌های کرونایی آبان بر اساس گزارش مسیریاب نشان و مشکلات پرتعداد آیفون 12، از مهم‌ترین خبرهای روز فناوری هستند.

به گزارش تجارت‌‎نیوز در حالی که بسیاری از کارشناسان تاکید دارند با حذف رقیب خارجی و صدور بخشنامه راه رشد اپلیکیشن‌های بومی نیست، معاون مرکز ملی فضای مجازی، از ‌ابلاغیه مرکز فضای مجازی به صدا و سیما درباره عدم تبلیغ اینستاگرام خبر داد.

امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه ما در حوزه حضور پیام‌رسان‌های بومی در رسانه ملی ضعف داریم گفته است که سازمان صدا و سیما مطابق با بند مصوب سند حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، در این جهت مسئولیت دارد.

او افزوده است که تاکیدمان این است که پیام‌رسان های خارجی که فاقد مجوز هستند و هیچ تعامل و همکاری با کشور ندارند، در اولویت تبلیغ در تلویزیون به هیچ عنوان نباشند.

خوراکیان با اشاره به اقدام سازمان صدا و سیما در هدایت کاربران به سمت شبکه اجتماعی اینستاگرام گفت: ما در مرکز ملی فضای مجازی، مخالفت خود را با این اقدام سازمان صدا و سیما در قالب ارسال ابلاغیه‌ای به این سازمان اعلام کردیم و پیگیر موضوع بوده و جلسات مشترکی نیز با سازمان صدا و سیما داشته ایم.

خوراکیان افزود: به شدت دنبال این هستیم که هم پیام‌رسان‌های خارجی در برنامه‌های رسانه ملی معرفی نشوند و هم ظرفیت برای استفاده پیام‌رسان‌های بومی از این فضا، فراهم شود.

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: ما این موضوع را به صورت مکتوب به صدا و سیما ابلاغ کرده و اعلام کردیم که با تبلیغ اینستاگرام به این شکل مخالف هستیم. در این راستا عنوان شد که پیشنهاد و توصیه ما این است که مبتنی بر سند پیام‌رسان‌های اجتماعی مصوب شورای عالی فضای مجازی، زمینه برای تبلیغ پیام‌رسان‌های داخلی در رسانه ملی فراهم شود.

محدودیت تردد کرونایی‌ها با موبایل

در شرایطی که آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور رو به افزایش است، وزیر راه و شهرسازی از اعمال محدودیت‌های تردد با رصد موبایلی کرونایی‌ها خبر داده؛ او به خبرگزاری ایسنا گفته است که از روز شنبه اول آذر ماه، ممنوعیت و محدودیت‌های تردد به همراه دیگر پروتکل‌های جدید برای مشاغل و مردم اعلام و اجرایی شده و درصددیم تا از طریق شبکه تلفن همراه بیماران کرونایی را رصد کرده و از تردد آن‌ها به خارج از شهرها، محل کار و دیگر اماکن جلوگیری شود.

محمد اسلامی توضیح داده است که با مصوبه جدید ستاد ملی مدیریت کرونا هر کسی که تست کرونای مثبت داشته باشد، حق ندارد از طریق سیستم حمل و نقل عمومی مسافرت کند و بر این اساس به همه بخش‌های حمل و نقل ابلاغ کرده‌ایم که این مصوبه باید به دقت اجرایی شود.

محدودیت‌های آبان بی‌تاثیر بودند

در این میان، اپلیکیشن مسیریاب نشان نیز گزارشی را در مورد تاثیر محدودیت‌های کرونایی در ماه آبان منتشر کرده که مشخص می‌کند این محدودیت‌ها چندان موثر نبوده‌اند. به گزارش استارتاپ 360، اگرچه تعداد قربانیان کرونا در هفته‌های اخیر بارها رکورد زده است، اما در هفته اول و دوم آبان ماه دو تعطیلی، فرصت مناسبی را برای سفر فراهم کرده بود.

دولت در هفته اول آبان هیچ محدودیتی اعمال نکرد اما در هفته دوم، اعلام شد که ۲۵ استان محدودیت ورود و خروج خواهند داشت.

نقشه و مسیریاب نشان، در گزارشی، این دو بازه‌ی زمانی را با هم مقایسه کرده است تا به این سوال پاسخ دهد که وجود محدودیت و جریمه ۵۰۰ هزار تومانی چقدر در جلوگیری از سفر موثر بوده است.

مسیریاب نشان بازه اول سفرهای بین شهری را از ۳۰ مهر تا ۴ آبان و بازه دوم را از ۱۲ تا ۱۶ آبان در نظر گرفته است. نشان اعلام می‌کند که در مقایسه‌ی این دو بازه‌ی زمانی، ترافیک کمتر از ۱۰ درصد در کل جاده‌های کشور کاهش پیدا کرده است.

البته به دلیل اینکه ۲۵ استان و نه همه استان‌ها با محدودیت مواجه شده‌اند، و همچنین به دلیل اینکه مرز محدودیت مربوط به استان‌ها بوده نه شهرها، نمی‌توان این درصد را یک رقم کاملا دقیق اعلام کرد. اما در هر صورت همین محاسبه نشان می‌دهد که رعایت محدودیت‌ها ناچیز بوده است یا به کلامی ساده‌تر، محدودیت‌ها به گونه‌ای وضع نشده‌اند که اثرگذار باشند.

اما این همه‌ی ماجرا نیست. مسیریاب نشان، ترافیک در ۹ محور اصلی کشور را که محدودیت در همه استان‌های مرتبط با آن‌ها اعمال شده را در دو دوره‌ی تعطیلات آبان بررسی کرده است. نتایج به دست آمده جالب است و نشان می‌دهد که میانگین ترافیک در این ۹ محور اصلی، صرفاً ۱۶ درصد کاهش داشته است. نکته جالب‌تر اینکه شهروندان تهرانی و کرجی بیشتر از سایر نقاط کشور به این محدودیت‌ها، مخصوصا برای سفر به شمال، توجه کرده‌اند.

مشکلات پرتعداد آیفون 12

در گزارشی از دنیای فناوری دیجیاتو خبر داده است که اپل بخشی از شکایت کاربران از مشکلات متعدد در آیفون ۱2 را تایید کرده است.

بر اساس این گزارش، با وجودی که مدت زمان زیادی از رونمایی و عرضه گوشی‌های هوشمند سری آیفون 12 نمی‌‌گذرد؛ اما به نظر می‌رسد اپل در ابتدای راه با مشکلاتی روبرو شده و باید پاسخگوی شکایت کاربران باشد.

برخی کاربران آیفون 12 از مشکل پخش صدا خبر داده‌اند. برخی دیگر از مشکل ارسال پیام در اپلیکیشن مسجز شکایت داشته و تعداد زیادی نیز از عملکرد نمایشگر لمسی آیفون 12 مینی ناراضی هستند. اپل برخی از مشکلات جدید را تایید کرده است.

برخی کاربران آیفون 12 اعلام کردند که وقتی از هدفون‌های دارای تاییدیه MFi استفاده می‌کنند، با مشکلات زیادی روبرو هستند. ظاهرا این کاربران گاهی صدا را همراه با نویز و قطع و وصلی‌های شدید دریافت می‌کنند. به نظر می‌رسد اتصال مناسب از طریق بلوتوث به درستی انجام نمی‌شود و همگام سازی نامناسب بین هدفون و گوشی باعث تغییر صدا، ایجاد نویز و قطعی می‌شود.

اپل به سرعت به شکایت کاربران واکنش نشان داد و مشکل مطرح شده را تایید کرد. نمایندگان اپل اعلام کردند که مشکل به وجود آمده نرم افزاری است و گوشی‌های هوشمند جدید مشکل سخت افزاری ندارند.

درکنار مشکل پخش صدا، کاربران آیفون 12 مینی نیز با باگ‌های مختلفی درگیر هستند. ظاهرا برخی از کاربران آیفون 12 مینی هنگام استفاده از اپلیکیشن Messages مشکل دارند. مثلاوقتی پیامی در چت‌های گروهی ارسال می‌شود، گاهی اوقات نمی‌توانند آن پیام را دریافت و مشاهده کنند. گاهی اوقات پیام‌ها با تاخیر به آنها می‌رسد و برخی اوقات هم کلا نوتیفیکیشنی از پیام‌ها دریافت نمی‌کنند.

البته مشکل آیفون 12 مینی به همین جا ختم نمی‌شود و ظاهرا مشکل بزرگ‌تری هم وجود دارد. نمایشگر لمسی آیفون 12 مینی در زمان قفل بودن به لمس‌های نمایشکر پاسخ نمی‌دهد. در نتیجه کاربران نمی‌توانند در زمان قفل گوشی از دوربین و چراغ قوه استفاده کنند.

بیش از 300 کاربر آیفون از مشکل عدم عملکرد ویژگی Backtap در گوشی آیفون 12 مینی شکایت کرده‌اند. به نظر می‌رسد که آیفون 12 مینی گوشی هوشمندی کوچک است که مشکلات زیادی دارد. وقتی گوشی در قاب محافظ قرار می‌گیرد مشکلاتی در عملکرد ویژگی Backtap دیده می‌شود و وقتی این ویژگی روی Home تنظیم می‌شود نیز مشکلات دیگری در قفل شدن نمایشگر برای کاربران به وجود می‌آید.

اپل این مشکل را نیز تایید و اعلام کرده از آن مطلع است. برخی کاربران معتقد هستند که دلیل اصلی بروز چنین مشکلاتی، سخت افزاری است. اوایل آبان ماه نیز اولین مشکلات آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو یعنی ریزش رنگ فریم و ترک‌ خوردن پنل پشتی مطرح شده بود.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.