خبر مهم:

کد مطلب: ۷۴۱۵۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا تیک تاک از روزنامه‌نگاران آمریکایی جاسوسی می‌کرد؟

آیا تیک تاک از روزنامه‌نگاران آمریکایی جاسوسی می‌کرد؟

شرکت مادر تیک تاک اعلام کرد که توسط ایمیل‌هایی از روزنامه‌نگاران آمریکایی جاسوسی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تیک تاک اعلام کرد که از روزنامه‌نگاران در ایالات متحده جاسوسی کرده است.

به نقل از نیویورک تایمز، ByteDance، شرکت مادر تیک تاک، پذیرفت که به وسیله ایمیل‌های رد و بدل شده در داخل شرکت، از این برنامه برای جاسوسی از خبرنگاران برای ردیابی منابع آنها استفاده کرده است.

تیک تاک اپلیکشن جاسوسی است؟

شرکت مادر تیک تاک طی تحقیقی فاش کرد که چهار نفر از کارمندان آن در چین از این برنامه برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد دو حساب در ایالات متحده که متعلق به روزنامه‌نگاران بودند استفاده می‌کردند. در همین حال، فوربس مدعی شده است که دو نفر از آنها قربانی این جاسوسی شده‌اند.

حرکات فیزیکی برخی از روزنامه‌نگاران، همانطور که آدرس‌های IP آنها نشان می‌دهد، در تلاشی برای تعیین اینکه آیا در نزدیکی آنان کسی از اپکلیکیشن تیک تاک استفاده می‌کند یا نه مورد بررسی قرار گرفت. طبق اعلام این شرکت چهار کارمند درگیر در این رسوایی اخراج شده‌اند. در حالی‌که پیش از این گزارشی از استعفای آنها منتشر شده بود.

واکنش‌مدیرعامل تیک تاک چه بود؟

Rubo Liang، مدیر اجرایی ByteDance در ایمیلی به کارمندان خود نوشت: «وقتی از این اتفاق به من اطلاع داده شد، عمیقاً ناامید شدم و مطمئن هستم که شما هم همین احساس را دارید. در ادامه این ایمیل آمده است: «اعتماد عمومی به شرکت ما، با وجود تلاش‌های فراوانی که ماکبرای به‌دست آوردن آن انجام دادیم به‌طرز قابل‌توجهی با سوء رفتار چند نفر تضعیف شد.»

Shou Zi Chew مدیرعامل تیک تاک نیز ایمیلی را برای کارمندان خود ارسال کرد و نوشت: امنیت داده‌ها‌ برای ما امر خیلی مهمی است.‌او همچنین گفت که طی 15 ماه گذشته، این شرکت برای ایجاد یک برنامه جدید ذخیره‌سازی داده مستقر در ایالات متحده به عنوان گواهی بر این تعهد کار کرده است.

تیک تاک برای کارمندان دولت ممنوع شد

تیک تاک به طرز شدیدی تحت نظارت دولت ایالات متحده برای حفظ امنیت ملی است. این افشاگری در زمانی صورت گرفت که قانون‌گذاران آمریکایی قصد دارند این اپلیکیشن‌ را به دلیل نگرانی‌های فزاینده درباره حریم خصوصی کاربران و امنیت ملی ممنوع کنند.

هفته گذشته، لایحه جاش هاولی، سناتور میسوری مبنی بر ممنوعیت TikTok در تلفن‌های هوشمند دولتی ایالات متحده در سنا تصویب شد و این هفته نیز در مجلس نمایندگان به تصویب اعضا رسید و بالاخره تیک‌ تاک در سراسر آمریکا در گوشی‌های هوشمند کارکنان دولت ممنوع شد.

این درحالی است که چندی پیش تیک تاک در تلاش برای متقاعد کردن دولت آمریکا و باقی ماندن تحت مالکیت شرکت مادر خود یعنی ByteDance بود. این شرکت در سه سال گذشته همواره به دنبال این بوده است که به ادارات و آژانس‌های دولتی ایالات متحده اطمینان دهد که اطلاعات شخصی شهروندان ایالات متحده قابل دسترسی نبوده و محتوای آن توسط حزب کمونیست چین یا هر نهاد دیگری تحت نفوذ دولت آن کشور قابل دستکاری نیست.

سال گذشته، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، فرمان اجرایی همتای پیشین خود، دونالد ترامپ، مبنی بر ممنوعیت TikTok در ایالات متحده را لغو کرد، اما مذاکرات بین دولت او و شرکت تیک تاک بر سر یک توافق احتمالی که نگرانی‌های امنیتی را برطرف کند، ادامه یافت.

آخرین اخبار استارتاپپ و تکنولوژی را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.