خبر مهم:

کد مطلب: ۷۴۰۸۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تلاش‌های تیک تاک برای توافق با آمریکا به کجا رسید؟

چندی پیش دولت آمریکا استفاده از اپلیکیشن تیک تاک را به دلیل نقض قوانین حریم خصوصی کاربران ممنوع کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت تیک تاک در تلاش است تا اعتماد از دست رفته را به دولت آمریکا بازگرداند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اپلیکیشن تیک تاک در حال تلاش برای متقاعد کردن دولت ایالات متحده برای ماندن تحت مالکیت شرکت فناوری چینی ByteDance است. تیک تاک در سه سال گذشته همواره به دنبال این بوده است که به ادارات و آژانس‌های دولتی ایالات متحده اطمینان دهد که اطلاعات شخصی شهروندان ایالات متحده قابل دسترسی نبوده و محتوای آن توسط حزب کمونیست چین یا هر نهاد دیگری تحت نفوذ دولت آن کشور قابل دستکاری نیست.

به نقل از CNBC ، سال گذشته، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، فرمان اجرایی همتای پیشین خود، دونالد ترامپ، مبنی بر ممنوعیت TikTok در ایالات متحده را لغو کرد، اما مذاکرات بین دولت او و شرکت تیک تاک بر سر یک توافق احتمالی که نگرانی‌های امنیتی را برطرف کند، ادامه یافت.

تلاش تیک تاک برای راضی کردن دولت آمریکا

قانونگذاران آمریکایی که به دنبال سرکوب چین به‌عنوان بخشی از مناقشات گسترده‌تر بر سر تجارت، مالکیت معنوی و حقوق بشر هستند، نگرانی‌های امنیتی در مورد TikTok را برای تحت فشار قرار دادن کاخ سفید برای اتخاذ مواضع تند مورد استفاده قرار داده‌اند. تیک تاک در حال حاضر اقدامات متعددی را با هدف راضی کردن دولت ایالات متحده، از جمله توافق برای Oracle رونمایی کرده است. همچنین برای ذخیره داده‌های کاربران در ایالات متحده یک بخش امنیت داده (USDS) برای نظارت بر حفاظت از داده‌ها در نظر گرفته است. به گفته یک منبع آگاه، این کشور 1.5 میلیارد دلار برای هزینه‌های استخدام و سازماندهی مجدد برای ساخت این واحد هزینه کرده است.

اما برخی از مقامات دولتی ایالات متحده، از جمله مقامات وزارت دفاع، دفتر تحقیقات فدرال و آژانس اطلاعات مرکزی، همچنان مخالف توافق امنیتی با تیک تاک هستند. این مقامات استدلال می‌کنند که کاربران TikTok همچنان آسیب‌پذیر خواهند بود، زیرا این برنامه برای فناوری خود به ByteDance، که برنامه ویدیوی کوتاه چینی Douyin را نیز اجرا می‌کند، متکی است.

برای غلبه بر این موانع، تیک تاک به دنبال ارائه لایه‌های نظارتی جدیدی به دولت ایالات متحده است. این شرکت سعی دارد به نحوی به دولت آمریکا اطمینان دهد که زیرساخت فناوری تیک تاک جدا از ByteDance است.

دولت آمریکا اظهارات تیک تاک را می‌پذیرد؟

تیک تاک همچنین پیشنهاد کرده است که یک هیات پراکسی تشکیل دهد که بخش USDS را مستقل از ByteDance اداره کند. این بخش به طور موقت توسط اندرو بونیلو، یک مامور سابق سرویس مخفی ایالات متحده اداره می‌شود و تا زمانی که یک توافق امنیتی با ایالات متحده به دست آید، به Shou Zi Chew، مدیر اجرایی این شرکت گزارش می‌دهد.

به نقل از یک منبع آگاه، این هیات مدیره USDS دارای سه عضو خواهد بود که توسط کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده (CFIUS) که یک پانل امنیت ملی است، بررسی خواهند شد. ByteDance نیز کنترلی بر هیات مدیره و تصمیمات آن نخواهد داشت، حتی اگر هزینه‌های مربوط به عملیات بخش USDS را بپردازد.

سخنگوی TikTok از اظهار نظر در مورد امتیازات خاصی که این شرکت به دولت ایالات متحده داده است خودداری کرد، اما گفت راه‌حل‌هایی که برای نگرانی‌های امنیتی که به CFIUS ارائه کرده است، راه‌حل‌های جامعی هستند و جای نگرانی نیست. او افزود که تیک تاک از پایان تابستان هیچ بحثی با دولت ایالات متحده در مورد اصل توافقنامه پیشنهادی نداشته است.

سخنگوی تیک تاک همچنین بیان کرد: ما در سال گذشته پیشرفت قابل توجهی در اجرای این راه حل‌ها داشته‌ایم و مشتاقانه منتظر تکمیل این کار هستیم تا نگرانی‌ها برطرف شوند.

سخنگوی وزارت خزانه داری ایالات متحده، که ریاست CFIUS را بر عهده دارد، از اظهار نظر دیگری به جز اینکه این هیات متعهد به حفظ امنیت ملی است، خودداری کرد. کاخ سفید نیز از اظهار نظر در مورد بررسی CFIUS از تیک تاک سرباز زد. طبق بررسی‌ها، مقامات آمریکایی درگیر در این گفتگوها معتقدند که بسیاری از اقدامات داوطلبانه تیک تاک برای تقویت امنیت خود ممکن است بخشی از هر توافقی باشد که به ByteDance اجازه می‌دهد مالکیت خود را حفظ کند. با این حال، مشخص نیست که آیا دولت بایدن در نهایت قرارداد امنیتی با تیک تاک را امضا خواهد کرد یا خیر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.