کد مطلب: ۸۱۴۴۰۹

۳۰درصد مديران از سخنرانی عمومی می‌ترسند / مهارت رهبری راه نجات سازمان‌ها

30درصد مديران از سخنرانی عمومی می‌ترسند / مهارت رهبری راه نجات سازمان‌ها

یکی از گزینه‌هایی که به‌عنوان مهارت رهبری از آن یاد می‌شود، مهارت سخنرانی در جمع است. براساس آمار موجود 30درصد از افراد از جمله مدیران از سخنرانی در جمع می‌ترسند. در این گزارش راه‌حل‌هایی برای غلبه بر اضطراب ناشی از آن در مدیران آورده شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، راه‌اندازی، مدیریت و رشد یک کسب‌وکار به‌ویژه کسب‌وکاری از جنس استارتاپ‌، صرفا به جذب سرمایه و سرمایه انسانی وابسته نیست. بلکه مهارت‌ رهبری و سازمانی، مدیریتی و ارتباطی تعیین‌کننده‌هایی قوی هستند.

همچنان‌که که رهبران فناوری جهان بیش از هر زمان دیگری کانال‌های ارتباطی کمپانی خود را به دست گرفته‌اند.

برنه براون و سایمون سینک، نویسندگانی با کتاب‌های پرفروش هستند که در زمینه سبک‌های رهبری در سازمان‌ها و مهارت‌های مورد نیاز نیز تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند. این دو نفر اخیرا با آدام گرانت، روانشناس سازمانی وارتون در اپیزود اتخیر پادکست «تفکر مجدد» به گفتگو نشستند.

تاکید این سه نفر بر سه مهارت رهبری بود؛ مهارت‌هایی که هم سرمایه انسانی را نجات می‌دهد و هم سازمان‌ها را. مهارت‌هایی چون سخنرانی عمومی، تنظیم مرزها در محل کار و نمایش آسیب‌پذیری.

انواع مهارت رهبری

براون سخنان خود را به این صورت آغاز کرد که مهارت‌هایی چون سخنرانی عمومی، تنظیم مرز و نمایش آسیب‌پذیری سه مهارتی هستند که قابل مشاهده، اندازه‌گیری و آموزش هستند. بنابراین می‌توانیم تمرین‌شان کنیم. او نطقه مثبت این مهارت‌ها را قابل‌تمرین بودن‌شان می‌داند.

آنها به‌ویژه تاکید دارند که موفقیت فردی و سازمانی در گرو داشتن چنین مهارت‌هایی است. پرورش این مهارت‌ها آسان نیست. برخی از افراد به‌طور طبیعی، تا حدودی از این مهارت‌ها برخوردار هستند. اما مسئله مهم پرورش دادن و تمرین است. پس باید از منطقه امن خود خارج شد و ترس از قضاوت‌های بیرونی را کنار نهاد.

مهارت رهبری باید در ساختار سازمان خود و در بین جمعیت سنجیده شود. یکی از این مهارت‌ها سخنرانی عمومی است که رهبران سازمان‌ها باید از آن برخوردار باشند.

سخنرانی عمومی یک مهارت رهبری

به گفته مت آبراهامز، مدرس رفتار سازمانی دانشکده تحصیلات تکمیلی بازرگانی دانشگاه استنفورد، که به مطالعه شرکتی بیش از 100هزار ارائه حرفه‌ای در یک پست وبلاگ دانشگاهی در سال 2016 اشاره کرد، سخنرانی عمومی می‌تواند به افزایش سطح اعتماد به نفس و مهارت‌ رهبری افراد کمک کند.

اما این یکی از اضطراب‌آورترین مهارت‌های محل کار است: طبق مطالعه‌ای که در سال 2016 در ژورنال تحصیلات تکمیلی پزشکی منتشر شد، 15 تا 30 درصد مدیران از انجام سخنرانی عمومی می‌ترسند.

حتی برای Sinek که چندین سخنرانی TED ارائه کرده است، صحبت در جمع و برقراری ارتباط موثر با دیگران می‌تواند سخت باشد.

او در این جمع سه‌نفره گفت که راه‌حل او بیشتر جسمی است تا ذهنی: «یک ارتباط فیزیولوژیکی بین دست‌های ما و سرعت صحبت ما وجود دارد. من خیلی سریع صحبت می‌کنم و دست‌هایم را زیاد تکان می‌دهم.

اگر با افراد دیگری باشم که سریع صحبت می‌کنند و دست‌هایشان را حرکت می‌دهند، همه چیز خوب است. اگر در جلسه‌ای با کسی باشم که کندتر است و قبل از صحبت کردن فکر می‌کند، مضطرب می‌شوم. در همان لحظه بدنم قفل می‌شود و انگشتان و دستانم ثابت می‌شود. در واقع این چیزی است که من یاد گرفته‌ام و بدنم آن را انجام می‌دهد.»

او گفت که بسته نگه‌داشتن دست‌هایش به او کمک می‌کند تا آهسته‌تر صحبت کند، بدون اینکه تمرکز زیادی روی آن بگذارد و به او اجازه می‌دهد در عوض توجه بیشتری به مکالمه داشته باشد.

سینک همچنین گفت: «این ارتباط فیزیولوژیکی فوق‌العاده واقعا به من کمک کرد که توسط افرادی که متفاوت از من فکر می‌کنند، شنیده و درک شوم.»

توانایی تنظیم مرز

زمانی که در محل کار مشغول هستید، کار شما اغلب بهتر از آب در می‌آید. اما وقتی با عوامل استرس‌زای زندگی دست و پنجه نرم می‌کنید، مشتاق بودن در مورد هر پروژه‌ای سخت است و حتی سخت‌تر می‌شود وقتی که دیگران دائماً در مورد پروژه خود به شما اعتماد می‌کنند.

در این مورد براون گفت: همدلی یک مهارت نرم مهم در محل کار است، اما "شما نمی‌توانید چیزی را که ندارید، ببخشید." یعنی اگر دائما مورد سوال قرار بگیرید و درخواست‌هایی نسبت به شما وجود داشته باشد، استرس ناشی از آن در نهایت مانعی برای پیشبرد کارهای خودتان است.

او گفت: "شما باید مرزها را تعیین کنید. آیا قرار است از دیگران مراقبت کنید؟ آیا به این صورت است که ارزش‌های شما نشان داده می‌شود. باید پاسخ مناسبی به این سوالات بدهید."

قابل توجه است که شاکیرا هیوود استوارت، روانشناس نیویورکی در سال 2021 به CNBC Make It گفت: اولین گام برای تعیین مرزها، به‌ویژه زمانی که در تلاش برای محافظت از سلامت روان خود هستید: پی بردن به این مسئله است که از هر مکالمه‌ای به چه چیزی نیاز دارید یا چه چیزی قرار است به دست آورید.

سپس، به همکاران خود بگویید که روی چه چیزی می‌خواهید یا نمی‌خواهید کار کنید. سپس، راه‌حل‌هایی برای مشکلات احتمالی که ممکن است از تعیین مرز شما ناشی شود، ارائه دهید.

دبرا کیسن، مدیر بالینی مرکز درمان درمان‌شناختی رفتاری در شیکاگو، Light on Anxiety، در این زمینه می‌گوید: «سخت است به کسی که با اطلاعات، پیشنهادها و شکایت‌ها مستندشده به نزدتان می‌آید، احترام نگذارید. منظور این است که افرادی که با دلیل و ارائه درست مقصود خود را بیان می‌کنند، در نهایت هم به خود کمک می‌کنند و هم همدلی دیگران را به‌دست می‌آورند.

نمایش آسیب‌پذیری یک مهارت رهبری

بسیاری از تحقیقات براون بر مفهوم نمایش آسیب‌پذیری در محیط کار متمرکز هستند. او در سال 2019 در برنامه «Today Show» شبکه NBC گفت: این نکته شما را وادار می‌کند تا زمانی که هیچ کنترلی بر نحوه انجام یک کار ندارید، در سازمان ظاهر شوید و به نوعی خود را در معرض عمل‌ انجام‌شده قرار دهید.

از نظر او، این به این معنا نیست که تجارت شخصی خود را به مدیران یا همکارانتان بسپارید. بلکه به معنای شفاف بودن در مورد شرایطی است که ممکن است عملکرد یا روحیه شما را مختل کند. در واقع نوعی مهارت رهبری است که شرایط سخت خود را بیان کنید. به این صورت حس همدلی افراد سازمان‌تان را با خود همراه می‌کنید.

شاید ندانید چگونه از یک نرم‌افزار جدید استفاده کنید، یا با یک مشکل خانوادگی که حواس شما را پرت می‌کند، سروکار دارید. براون توصیه می‌کند که در مورد این موقعیت‌ها آگاه باشید.

او در پادکست گرانت گفت: «شجاعت فوق‌العاده‌ای می‌طلبد» که زمانی که همه چیز سخت است، صحبت کنید؛ اما انجام این کار نشانه قدرت است، نه ضعف.

می‌توانید بگویید، «در حال حاضر واقعاً در حال مبارزه هستم. براون به پادکست TED WorkLife در سال 2021 گفت: در حال حاضر کارهایی را در حال انجام دارم و به نوعی در سختی به سر می‌برم و می‌خواستم که شما هم در جریان باشید. اگر به چیزی نیاز داشته باشم با شما همراه هستم یا ممکن است که چند روزی مرخصی بگیرم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.