کد مطلب: ۶۵۵۳۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

میل به مهاجرت در استارتاپ‌ها به ۶۳ درصد رسید!

میل به مهاجرت در استارتاپ‌ها به ۶۳ درصد رسید!

میل به مهاجرت در میان منابع انسانی کسب‌وکارها و استارتاپ‌های کشور با توجه به آمارهای موجود در حال افزایش است. کارشناسان عقیده دارند در صورت ادامه این شرایط اقتصادی و نبود امید به آینده، وضع مهاجرت به مراتب بدتر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرایط اقتصادی نامناسب و محدودیت‌هایی که در مقابل ایجاد کسب‌وکارهای نوپا قرار دارد، در نهایت باعث می‌شود که منابع انسانی متخصص و ماهر میل به مهاجرت از کشور پیدا می‌کنند. اما مهاجرت بیش از حد معمول نیروی متخصص، سبب مشکلات اساسی خواهد شد.

رتبه‌ ایران در نگهداری سرمایه انسانی

بهرام صلواتی، پژوهشگر مطالعات مهاجرت درباره آمار مهاجرت در نشست خبری آنلاین کلاب هاوس گفت: جامعه ایران اخیرا به نوعی با مهاجرت افراد به ویژه نیروهای متخصص درگیر شده‌است. ما متاسفانه دچار غافل‌گیری شده‌ایم. می‌توان گفت که دچار عقب افتادگی‌هایی در موضوع سرمایه‌ انسانی و رقابت برای استعدادها در جهان هستیم.

او ادامه داد:«gtci شاخص رقابت استعدادها در جهان است. کسب و کارهای ایران تازه با موضوع مهاجرت نیروها مواجه شده‌‌اند. خیلی از مسائلی که امروزه با آن مواجه هستیم از زمان گذشته قابل پیش‌بینی بود. اما غافلگیر شدیم.»

صلواتی آماری از رتبه‌ ایران در این شاخص داد و گفت: ایران در میان ۱۳۴ کشور، رتبه ۱۰۰ را دارد. این رتبه نشان می‌دهد که کشور ما برای جذب، نگهداری و بکارگیری منابع انسانی‌اش رقابت‌پذیر نیست.

این پژوهشگر مطالعات مهاجرت بیان کرد: ما ظرفیت بالقوه خوبی را برای معرفی و پرورش سرمایه انسانی به بازارهای جهانی داریم. اما در برخی از شاخص‌ها مانند جذب نیروی انسانی رتبه ۱۳۳ و در نگهداری آن‌ها رتبه ۱۳۴ را داریم. متاسفانه باید به تمامی کسب‌وکارها و سازمان‌ها این هشدار را بدهم که با توجه به نوسانات ارزی و تورم تازه داستان مهاجرت‌ها آغاز شده است.

او افزود: با ادامه این شرایط، ما وضعیت خوبی را در آینده نخواهیم داشت. با وجود اینکه ما رتبه ۶۸ را در زیرشاخص مهارت‌های دانش جهانی داریم، به‌طوری که مواد سرمایه انسانی را به خوبی حاضر می‌کنیم، اما کشورهای دیگر آن‌ها را به راحتی جذب می‌کنند.

صلواتی با توجه به آخرین پیمایش‌ها در بهار ۱۴۰۰، گفت: میانگین میل به مهاجرت در جامعه ایران در میان دانشجویان و جامعه آکادمیک بالای ۶۵ درصد است. همچنین، در استارتاپ‌ها میل به مهاجرت به ۶۳ درصد رسیده‌است. این نشان می‌دهد که شاخص تصمیم و میل به مهاجرت در جامعه ایران بسیار بالاست و با ادامه این روند وضع به مراتب بدتر خواهد شد.

تبعات میل به مهاجرت برای سازما‌ن‌ها

صلواتی معتقد است که سازمان‌ها و استارتاپ‌ها باید برای جلوگیری از تبعات مهاجرت افراد سطح انگیزه‌ مالی یا شرایط کاری را برای نیروهای خود فراهم کنند. شاید با این اصلاحات به تبع بتوانند در بازارهای جهانی به رقابت بپردازند. اما ایجاد این نوع انگیزه‌ها سبب می‌شود که استارتاپ‌های ما از دریافت سود دور شوند.

او بیان کرد: در زمانی که شرکت‌های استارتاپی‌ و کسب‌وکارهای ما نمی‌توانند حتی با حداقل حقوق و دستمزد استارتاپ‌های جهانی رقابت کنند. در نتیجه افراد تحت تاثیر انگیزه‌های مالی و شرایط ویژه کاری که دارند ، بازار کار ایران را ترک می‌کنند.

این پژوهشگر با تاکید براینکه کسب‌وکارها نباید تبعات مهاجرت را نادیده بگیرند، گفت: سازمان‌ها و استارتاپ‌های ما تاکنون مهاجرت منابع انسانی را بسیار دست کم گرفته‌اند و تبعات آن خیلی برای کسب‌وکارها روشن نبوده است. در صورت ادامه این روند در آینده نزدیک حتی ممکن است که همین رتبه‌های بالا را در شاخص‌های جهانی نداشته باشیم.

ناامیدی از آینده دلیل اصلی مهاجرت است

تیمور ستارزاده عضو هیات مدیره گروه فناوری نوروز و «از کتاب» نیز در این برنامه، درباره شاخص رقابت‌ استعدادها بیان کرد: اقتصاد و رگولاتوری ما در هیچ زمانی این چالاکی را نداشت که ما با بازارهای جهانی و با ضوابط و شرایط انقلاب صنعتی چهارم به‌روز بشویم.

او عقیده دارد که سراسر دنیا روزهای بدی را حوزه‌های اقتصادی و منابع انسانی طی می‌کند. بنابراین مهاجرت منابع انسانی از کشور در چند سال اخیر زیاد روند وخیمی را پشت سر نگذاشته است.

ستارزاده به جذب نیروهای انسانی به وسیله استارتاپ‌های ازبکستانی، اشاره کرد و گفت:با توجه به اینکه شرایط این نیروهای متخصص در خارج از کشور بهتر از ایران نبود، اما ترجیح دادند که مهاجرت کنند. این امید نداشتن به آینده را نشان می‌دهد. در بیشتر اوقات مهاجرت برای افراد از لحاظ مقایسه درآمدی تفاوت زیادی ندارد.

او بیان کرد: اما منابع انسانی ما حتی این امید را ندارند که در یک سال آینده جایگاه فعلی خود را حفظ کنند. یا با همین درآمد سطح زندگی فعلی را داشته باشند. این ناامیدی و دلزدگی است که به این فضا آسیب می‌زند.

در سال‌های اخیر میل به مهاجرت در میان افراد متخصص افزایش یافته است. این آمارها نشان می‌دهد که سازمان‌ها و به ویژه استارتاپ‌ها باید برای مساله مهاجرت و تبعات آن برنامه‌ریزی‌ دقیق و مناسبی انجام دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.