کد مطلب: ۶۵۶۵۲۷

مدیرعامل یکتانت در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

موج ناامیدی در نیروی انسانی با تصویب طرح صیانت/ مهاجرت معضل جدی کسب‌وکارها می‌شود!

موج ناامیدی در نیروی انسانی با تصویب طرح صیانت/ مهاجرت معضل جدی کسب‌وکارها می‌شود!

مهاجرت نیروی انسانی در چند وقت اخیر به یکی از مشکلات اساسی شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپی تبدیل شده‌ است. مدیرعامل یکتانت مهاجرت را یک معضل جدی برای آینده کسب‌وکارها می‌داند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌رسد که کسب‌وکارهای نوین استارت‌آپی و شرکت‌های دانش بنیانی در کشور با معضلات جدی مانند مهاجرت نیروی انسانی روبه رو شدند. چرا که شرایط اقتصادی نامناسب کشور نیروهای انسانی را برای یافتن آینده بهتر وادار به مهاجرت می‌‌کند.

همچنین، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در تازه‌ترین آمارهای خود اعلام کرد که میانگین میل به مهاجرت در جامعه ایران در میان دانشجویان و جامعه آکادمیک بالای ۶۵ درصد است.در استارتاپ‌ها میل به مهاجرت به ۶۳ درصد رسیده‌است. این نشان می‌دهد که شاخص تصمیم به مهاجرت در جامعه ایران بسیار بالاست.

از سوی دیگر هم با وجود اینکه هنوز آینده طرح صیانت از فضای مجازی مشخص نیست. اما پرونده این طرح همچنان باز است. بنابراین خطرات احتمالی ناشی از تصویب طرح صیانت مانند مهاجرت نخبگان همچنان پابرجاست.

طرح صیانت موج ناامیدی می‌آورد!

سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره تاثیرات طرح صیانت می‌گوید:« بخش کم اهمیت‌تر در آسیب‌های تصویب طرح صیانت، موضوع‌های مالی و درآمدی شرکت‌ها است. بزرگترین مشکلی که با تصویب این طرح ممکن است اتفاق بیفتد این است که مهاجرت نخبگان را رقم می‌زند.»

او ادامه می‌دهد:«شرایط کشور به شکلی است که برای افرادی که قصد دارند بمانند، تصمیم‌گیری را سخت کرده‌است. طرح صیانت نیز به نوعی تزریق موج ناامیدی به افرادی است که مانده‌اند. به ویژه جوانانی که در مرحله‌ای هستند که تازه می‌خواهند وارد بازار کسب‌وکار بشوند.»

مدیرعامل یکتانت بیان کرد:«من نمی‌دانم فردای طرح صیانت، قرار است که چه اتفاقی رخ دهد، اما فارغ از اینکه چقدر تغییرات صورت بگیرد، میزان ناامیدی آن یکسان است. به همین ترتیب افراد دومینو وار تصمیم به مهاجرت می‌گیرند.»

مومنی معتقد است که کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌های نوین دنیا، بیشتر بر آدم‌ها سوارند. در اینجا بحث خلاقیت، هوش و استعداد افراد مطرح است و هرکسی نمی‌تواند با پول بیشتر و دستگاه‌های بیشتر کسب‌وکار خود را توسعه بدهد.

او در این باره توضیح می‌دهد:«حالا که کسب‌وکارها وابسته به آدم‌ها شدند، اگر امید و انگیزه داشته باشند تقریبا همه چیز درست می‌شود. اما اگر منابع انسانی کم کم مهاجرت کنند، اقتصاد نیز تحت تاثیر قرار میگیرد. فارغ از اینکه یک کسب‌وکار بدون اینترنت باشد یا کسب‌وکارهایی که وابسته به اینترنت هستند.»

مدیرعامل یکتانت در پاسخ به این سوال تجارت‌نیوز که چند درصد از نیروهای این شرکت مهاجرت کردند، می‌گوید:«بیشتر از ۶۵ درصد از نیروهایی که از یکتانت در شش ماه گذشته جدا شدند، به دلیل مهاجرت بوده است. اغلب مهاجرت‌ها‌ نیز به کشور هلند و آلمان است. چون در این کشورها زبان علم مشترک است.»

او مهاجرت نیروی انسانی را معضل جدی برای آینده کسب‌وکارها می‌داند و معتقد است که کسب‌وکارها با ادامه این روند دیگر نمیتوانند بر روی محور تکنیکال مانور بدهند، چون بیشتر این موج مهاجرت در میان افراد فنی است.

چگونگی جلوگیری از مهاجرت نیروی انسانی

مدیرعامل یکتانت با اشاره به اینکه می‌توان با رفع برخی از نیازها از مهاجرت نیروها جلوگیری کرد، اظهار می‌کند:«می‌توان برای نگهداری از منابع انسانی شرایطی ایجاد کرد ‌که انتخابشان این باشد که بمانند. به عنوان مثال نیروها درآمد بیشتر طلب می‌کنند یا شرکت ما استفاده از نظر سنجی از نیروهای خود متوجه می‌شود که افراد می‌خواهند با علم روز دنیا پیشرفتند کنند. بنابراین ما با تمرکز بر این نیازها سعی می‌کنیم از مهاجرت آن‌ها تا حدودی جلوگیری کنیم.»

او معتقد است که ما باید کمک کنیم که افراد انگیز‌ه‌هایی پیدا کنند تا بمانند. تا در نهایت خود و کشور را رشد بدهند.

در سال‌های اخیر میل به مهاجرت در میان افراد متخصص افزایش یافته است. این آمارها نشان می‌دهد که سازمان‌ها و به ویژه استارتاپ‌ها باید برای مساله مهاجرت و تبعات آن برنامه‌ریزی‌ دقیق و مناسبی انجام دهند.

دولت برای رشد استارت‌آپ‌ها برنامه‌ریزی کند

مومنی در پاسخ به این پرسش تجارت‌نیوز که آیا دولت و حاکمیت چقدر مانع رشد استارت‌آپ‌های کشور می‌شوند، می‌گوید:«در همه جا دنیا شرکت‌های استارتاپی که رشد کردند، نهادهای حاکمیتی باید کمک کنند تا این رشد بهتر اتفاق بیفتد. مثلا در امارات و فرانسه بودجه‌های زیادی برای رشد کسب‌وکارهای استارتاپی در نظر گرفته‌می‌شود.»

او در این باره ادامه می‌دهد:«همچنین، دولت می‌تواند با معافیت‌های مالیاتی به رشد کسب‌وکارها کمک کند یا در حوزه بیمه استارت‌آپ‌ها نیز دولت می‌تواند ورود کند. مالیات‌هایی که در سال جدید تصویب شدند فشار زیادی بر شرکت‌های دانش‌ بنیانی مثل ما می‌آورند.»

مدیرعامل یکتانت با اشاره بر اینکه ما قوانین خیلی سخت وپیچیده‌ای در حوزه بیمه داریم، ادامه می‌دهد:« در این‌ مورد بیمه استارت‌آپ‌هایی مانند ما خیلی اذیت می‌شویم. سود کسب‌وکارهای ما به واسطه اینکه رشد سریع می‌خواهد خیلی کم است.»

مومنی به کمک‌های حاکمیتی به کسب‌وکارهای نوپا اشاره کرد و می‌گوید:«دولت با استفاده از کار در شرکت‌های دانش بنیان یک سری امتیازات در نظر می‌گیرد، مثلا پروسه سربازی بسیار راحت‌تر می‌شود. یعنی افراد می‌توانند سربازی خود را در شرکت‌های دانش بنیان بگذرانند.»

او ادامه می‌دهد:«یکی دیگر از اقدامات خوب دولت این است که شرکت‌هایی که به دانش بنیان نوع یک تبدیل می‌شوند، در سال‌های نخست معاف از مالیات می‌شوندو اما مالیات‌ها در آینده زیاد می‌شود. این برای کسب‌وکارهایی که در ابتدای راه هستند خیلی خوب است.»

حضور رقیب برای کسب‌وکارها مفید است

در پایان مدیرعامل یکتانت معتقد است که حضور رقیب، برای هز کسب‌وکاری می تواند خوب باشد. در برخی از حوره های کسب و کار، تعداد بازیگران آن حوزه بیشتر است، در بخش‌هایی که تعداد بازیگران کمتر است، امکان ایجاد انحصارگر بالا می‌رود. وجود و ورود یک یا چند رقیب جدید موجب می شود که انحصاگری در آن حوزه کمتر شود و ما همواره از حضور رقبای جدید به حوزه خودمان استقبال می‌کنیم.

او می‌گوید: « درسی که از گذشتگان یاد گرفته ایم این است که رقیب خوب است. حضور رقیب می‌تواند به کسب‌وکار کمک کند، چرا که انگیزه ما را برای اینکه خدمات بهتری را ارائه بدهیم، بیشتر می‌شود.»

همچنین مومنی بیان کرد:«یکی دیگر از تاثیرات مثبت حضور رقیب برای هر کسب و کاری، زمان‌هایی خود را نشان می دهد که یک حوزه به صورت کلی با حاکمیت دچار مشکل می‌شود. حضور چندین رقیب جدی در یک بازار موجب می شود که آن بخش بتواند خواسته خود را بهتر بیان کند و اهمیت خواسته را بهتر به دیگران نشان دهد.»

به نظر می‌رسد که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان با معضلات جدید مانند مهاجرت نیروی انسانی و مشکلات جدی جدی مواجه هستند که دولت و حاکمیت باید برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به این کسب‌وکارها اقدامات اساسی انجام دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بله تعدادی از بستگان علمی من به کانادا و استرالیا مهاجرت کردن طی چندماه گذشته
    چه کسی میخاد جای این افراد رو پرکنه
    فکر نکنیم رفتن این افراد زیان بار نیست
    به شدت در دهه های آینده کشور وابسته خواهد شد به بیگانگان چون تولید علم در داخل صفر خواهد شد و آنها هرطور بخواهند با ما رفتار خواهند کرد

  • ناشناس

    مثل اینکه لقب ” فرار مغزها ” حالا حالاها قرار نیست از رو پیشونی کشورمون برداشته بشه .

  • سید علی مشهد

    متاسفانه با تصویب این قوانین در پیتی چند سال پیش مهاجرت فقط مربوط به دکترا و مهندسین بود متاسفانه الان بچه های دبیرستانی هم به فکر مهاجرت افتادن چند سال دیگه خانمهای بار دار 3 ماه مونده به زایمان هر زوری شده خودشون رو نیرسونن به یک جایی حتی افغانستان تا بتونن به خاطر اون لچه پاسپورت کشوری دیگه رو بر گیرن و با اون پا پورت درخواست پناهندگی رو راحتر قبور میکنن حالا هی قوانین نیمه شبی تصویب کنید

  • سعید

    وقتی برمیگردن میگن که اگر نمیخوای راحت نیست اینجا مشکلی داری بی رودربایستی میتونی بری دیگه بالاخره یه سری تبعات هم داره که نمیشه نادیده گرفت وقتی دست جوانان پشت میگیری برمیگرده مسوول میگه آقا من نمیخوام که اینترنت استفاده کنین نمی خوام تو راحت زندگی کنی نمیخوام درآمد کافی داشته باشی چه انتظاری داری دلتون به این جوون بگید نره من باشم پشتش دو تا تنگ آب میریزم که پاشه بره

  • ناشناس

    دیگه کیه که به مهاجرت فکر نکنه ، هر کس رو میبینی میخواد مهاجرت کنه بره …

  • فتاحی

    اگه واقعبینانه نگاه کنیم ، یه عده ای این وسط سود می برن و تعجب می کنم چرا مثل کشورهای دنیا یه کارش نمی کنن و مردم را از بلاتکلیفی در نمیارن.

  • ناشناس

    هرکس بمونه بدبخت میشه

  • سونیا

    دروغه،طرح صیانت یعنی داشتن قانون در شبکه های خارجی