کد مطلب: ۵۶۸۲۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اینترنت ماهواره‌ای برای ایرانی‌ها رویاست

اینترنت ماهواره‌ای برای ایرانی‌ها رویاست

خیلی از مردم نگران اینترنت هستند. پس از تصویب طرح صیانت در مجلس نگرانی‌ها نسبت به آینده اینترنت در ایران بیشتر شده است. آیا ممکن است اینترنت ماهواره‌ای این نگرانی‌ها را رفع کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، خیلی از مردم نگران اینترنت هستند. پس از تصویب طرح صیانت در مجلس نگرانی‌ها نسبت به آینده اینترنت در ایران بیشتر شده است. آیا ممکن است اینترنت ماهواره‌ای این نگرانی‌ها را رفع کند؟

ساعاتی پیش لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز با آرش سروری و رسول صیقلی دو کارشناس حوزه فناری برگزار شد که به این شرح است:

آیا اینترنت ماهواره‌ای به ایران می‌آید؟

آرش سروری در پاسخ به سوال بالا می‌گوید: در حال حاضر فکر می‌کنم این قضیه برای ایران زود است، اولا دست کلاهبرداران در کار است و دوما هزینه زیادی دارد. شاید تا سه سال آینده این امکان را در ایران نداشتیم و این مورد هم منوط برمجوز دولت است.

صیقلی درباره تفاوت اصلی پروژه استار لینک با پروژه‌های قبلی اینطور توضیح می‌دهد: در گذشته با چند ماهواره برای یک منطقه خاص می‌توانستند خدمات‌رسانی کنند. اما بحث استار لینک این است که با تعداد زیادی از ماهواره‌ها می‌تواند خدمات بیشتری ارائه دهد. هم اکنون هزار ماهواره در مدار زمین است و قرار است این پروژه به ۴۰ هزار ماهواره برسد. البته این موضوع دید اخترشناسی و تولید زباله‌های فضایی را افزایش داده است.

سروری درباره وصل شدن ایرانی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای این سوالات را مطرح می‌کند که آیا در حال حاضر ایرانی‌ها می‌توانند حساب بین‌المللی داشته باشند؟ این نکته‌ای است که آیا امکان پرداخت بین‌المللی وجود دارد؟

او معتقد است که حتی رمزارزها نیز در شرایطی قرار ندارند که بتوان با آن هزینه‌های اشتراک و نصب اینترنت ماهواره‌ای را پرداخت کرد.

صیقلی می‌گوید که ایران در لیست دریافت کنندگان اینترنت ماهواره‌ای قرار ندارد و در دسترس کشورمان نیست. اما کشور‌های ترکیه یا دبی می‌توانند به آن وصل شوند. ایران به علت شرایط تحریم با مشکل مواجه است ضمن اینکه نیاز به مجوز دارد.

براساس اظهارات سروری برای وصل شدن به این اینترنت نیاز هست تا متقاضی درخواست دهد و محل را اعلام کند. او می‌گوید: در واقع اگر هم یه طور قاچاقی دستگاه را دریافت و نصب کنید باز هم شرکت می‌تواند اینترنت را قطع کند.

طرح صیانت یعنی مرگ اینترنت در ایران؟

صیقلی درباره طرح صیانت از فضای مجازی می‌گوید: چرا باید طرح صیانت مطرح شود؟ الان مسئله این است که در حال حاضر از چیزی که داریم دفاع کنیم. طبق طرحی که الان هست مفهوم شبکه‌های اجتماعی تغییر می‌کند و فکر می‌کنم با اجرای این طرح می‌توان گفت که اینترنت می‌میرد.

سروری نیز با اشاره به این طرح توضیح می‌دهد: نمونه ناموفق این کار تلگرام بود. یعنی مرسدس بنز و پورشه به مردم داده‌ایم بعد اینها را از آنها بگیریم، بهشان پراید بدهیم. ما در حال حاضر مشکلات جدی‌تری داریم. اگر مشکل جدی‌ای در قضای مجازی هست پلیس فتا می‌تواند به آن رسیدگی کند. با محدودسازی این فضا پس از ۲۰ سال این خدمات را از مردم می‌گیریم و مانند کره شمالی می‌شویم.

اینترنت ماهواره‌ای کی به ایران می‌آید؟

به گفته سروری استارلینک خیلی جدید است و باید دید که فیلتر و پارازیت هم روی آن تاثیر دارد یا نه. اما خود ماسک گفته است که تاثیری ندارد.

سروری همچنینادامه می‌دهد؛ چین، هند و روسیه امکان منهدم کردن این ماهواره‌ها را دارند به همین خاطر ماسک می‌خواهد با رضایت دولت‌ها این کار را انجام دهد تا خودش را به دردسر نیندازد.

به اعتقاد او حداقل تا سه سال آینده پای اینترنت ماهواره‌ای به ایران باز نمی‌شود.

صیقلی نیز در این مورد معتقد است که بسیاری از دوستان فکر می‌کنند در آینده با گوشی موبایل می‌توان به اینترنت ماهواره‌ای وصل شد، اما در آینده نزدیک نمی‌توان به این مورد امید داشت.

به گفته این کارشناس حوزه فناوری خیلی نمی‌توان به وجود اینترنت ماهواره‌ای در ایران امید داشت. بحث صیانت هم مشکلات بسیار زیادی را برای کسب‌وکارها به وجود می‌آورد و امیدواریم که با یک نگاه دوباره این طرح تصویب نشود.

سروری در پایان عنوان کرد: اینترنت در حال حاضر خیلی حیاتی است ما هم حاضریم برای فراکسیون مجلس اکوسیستم استارتاپ را توضیح دهیم. اینترنت فقط لایو دیدن نیست خیلی دسترسی‌های گسترده دارد. اگر ۱۲ روز قطعی اینترنت در آبان ۹۸ را به یاد بیاورید، خواهید دید که بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی آسیب جدی‌ای دیدند. در صورت اجرایی شدن طرح چنین فضایی به جود می‌آید.

به گفته او تا زمانی که استارلینک عمومی شود امکان دسترسی مردم ایران به اینترنت ماهواره‌ای محدود می‌ماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • افشین

    دوستان نگران هزینه نباشید وقتی هزینه ۵۰۰ دلار اولیه ۱۰۰ ماهیانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر سر شکن بشه یه مبلغ ناچیزی میشه مطلقاً به اینکه سرعت بسیار بالا و حجم تا محدود داره!
    دقیقاً یه سال دیگه میشه مثل تلوزیون ماهواره ای!
    علی برکت الله!

    • ناشناس

      شما دارید خیال می کنید من یا کسی دیگه نیست که اینترنت رو ملی کنیم دولت این کارو انجام میده جونم پس خیال بافی نکن

  • زکی

    اینترنت هیچ کاری نمی کنن چون خودشان ضرری کنن

  • ناشناس

    اگه استار لینک بخواد واسه ایرانیها انترنت ورایگان کنه چی .اون وقت فاصله مردم وانترنت فقط خریدن یه بشقاب ماهواریه..برادران نظری کارشناسی شما محترمه .ولی شما وهرکسی که میخواد انترنت محدود کنه بدونه دنیا به سرعت درحال پیشرفته .پس بی خود بی جهت مردم اذیت نکنید .وکسب کار ملت کساد نکنید .چون اگه کسب کار کساد بشه مردم طلبکار میشن .یقتون میگیرن .اون وقت خود دانی.

    • سعید

      اگر هر اکانت به چندین نفر سرویس میده خب میشه راحت مثل شارژ ساختمون براحتی تقسیم بشه بر تعداد اهالی ساختمون اینجوری ارزون میشه با کیفیت بهتر

  • صیانت؟؟؟؟؟

    دیگه تمام مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حل کردید که مونده فقط اینترنت.
    دیگه لابد بیکاری، فقر، اختلاس، مشکل مسکن، کرونا و … حل شده که آقایون به این فکر افتادند.
    کاش به جای دیدن مشکلات فضای مجازی، بدبختی های مردم در واقعیت می دیدید، خم شدن تا کمر تو سطل زباله ها برای غذا، له شدن ملت زیر بار گرونی و اجاره بهای سنگین، اعتیاد و ناامیدی در حال گسترش به دلیل بیکاری و مشکلات اقتصادی، افزایش کودکان کار و ….
    کاش یه نظارت دقیق و طرح این مدلی هم روی رسانه ملی باشه که کسی به عنوان یه مسئول مملکتی نیاد به ملت دروغ بگه و دعوت کنه به بورس و داراییشون نابود کنه و حتی کوچکترین بازخواستی هم نشه.

    • ناشناس

      افرین برشما …

  • ناشناس

    استاد یا تو ازطرف بعضیها داری حرف میزنی وجیرهخواری،که هستی یا واقعاً چیزی از فنآوری جدید سرت نمیشه،ما الان درحال استفاده ازاین فن آوری تو ایران هستیم،واقعا”عالیه سرعت وکیفیت خیلی خوبه فقط قیمتش بالاست چون قاچاقه که اونم ارزشش روداره ودر آینده ارزونتر میشه،شما هم اقدام کنید!

    • ناشناس

      ما دوست نداریم اینترنت ملی شود لطفاً اگر امکانش هست این کارو انجام ندهند فاجعه ی بزرگی پیش میاد

    • ناشناس

      برو بابا

  • دریا

    این دولت نه دلش بهذحال ما مردم میسوزه نه برایمان کاذی میکنه تونا فقط به قدرتشون وبیشتر کردن حساب بانکیاشون خارج کشور فکر میکنن نمیدونم کی میخواید عاقل بشیم وتحکل این همه ظلم رو نداشته باشیم کاش یک ذره مردم به اخبار واقعی گوش بدنودیدشون رو وسیعتر کنن عزیزان چیزی نمپنده نسل ایرانی منقرض بشه من مرده وشما زنده خوتاهید دید

  • ناشناس

    عجیبه واقعا برام مطمئنین آقای سروری شخص مناسبی برای مصاحبه بودن ک نظراتشون رو خواستین، عرض کنم که هم اکنون استارلینک غرب ایران کاملا بدون مشکل در دسترس هستش و اینکه تنها ایراد این طرح مقرون به صرفه نبودنش برای عموم مردم هست چونکه هزینه شارژ ماهانه به پول ایران حدود ۲.۵ میلیون هست و پول تهیه مودم و رسیورش حدود ۱۲_۱۳میلیون همون اولش میخواد، پس باید گفت هر چند عده ای چون واقعا نیاز دارنو میرن دنبالش ولی عموم مردم وسع و توانایی مالیشون این اجازه رو نخواهد داد که از عهده هزینه هاش بر بیان برای همین هم دولتمردان عزیز ما به هدفشون ک همانا خودتون میدونید چی هست خواهند رسید، اونا هم چون میدونن ملت کمرشون زیر بار کرایه خونه هنوز راست نشده که فلان تومن هم خرج کارای دیگشون بکنن برا همین با خیال راحت قراره از ماها که طفل صغیر باشیم صیانت کنن، در پایان میخوام بگم که هیچ کس محدود نمیشه مگر اینکه جیبش و بودجش محدود بوده باشه موفق باشین بدجور دلمون درده بچه ها );

    • ناشناس

      با توجه به اینکه هر دستگاه برای حدود ۲۰۰ نفر اینترنت پر سرعت تامین میکنه،هزینه اینترنت آن با سرعت چند برابر اینترنت ایران،ارزان تر از اینترنت پر فیلتر داخلی میشه!
      فقط کافیه که یکنفر که یه آشنا در خارج از کشور داره،باهاش هماهنگ کنه و هزینه ها رو از اون طریق پرداخت کنه

  • ناشناس

    پادشاهی باد معده را ممنوع اعلام کرده بود!!
    علت را جویا را شدند؟!!!!
    گفت:
    تا زمانی که ملت در فکر آزاد سازی آن است ،به چیز دیگری فکر نمیکنند ??
    شنیدیم که مجلس میخواهد اینترنت را محدود کند??

  • ایران

    ماهواره هم رویا بود?

  • صادق

    دولت مگه عقلش کار نکنه و بیاد اینستا و … رو از بین ببره !!! ماهانه اونقدری پول توی جیبشون میره که جلوش رو نگیرن . تا جایی هم که خوندم قراره مالیات بزارن روی کسب و کارهای پر درآمد در اینستا . پول فیش برق گاز تلفن آب ، براشون اینقد در آمد نداره !!! حالا بیان اینترنت رو ببندن ؟! به نظرم در فضای مجازی یه چیزی تا سروتهش مشخص نشده همه فقط سعی میکنن حرفی که گفته شده و هنوز اطلاعی ازش ندارن در موردش شلوغ کنن .