خبر مهم:

کد مطلب: ۵۶۷۶۳۹

اینترنت ماهواره ای چقدر جدی است؟

اینترنت ماهواره ای چقدر جدی است؟

همزمان با تصویب بررسی طرح صیانت از فضای مجازی، بحث روی کار آمدن اینترنت ماهواره‌ای که به تازگی در مدار ایران نیز قرار گرفته، بسیار داغ شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز چهارشنبه هفته گذشته در یک شوک ناگهانی به کاربران اینترنت ایران و عموم مردم کشور نمایندگان مجلس اصل هشتاد‌و‌پنجی‌شدن طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران را تصویب کردند.

این تصویب در حالی صورت گرفت که طی هفته‌های اخیر صدها کسب‌وکار اینترنتی، نهادهای صنفی ازجمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و همچنین کارشناسان فنی و عموم مردم به روش‌های مختلف مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده بودند.

حتی وزیر ارتباطات هم طی چند نامه ایرادهای اساسی و جدی طرح را به رئیس مجلس و رئیس‌جمهور منتخب کشور گوشزد کرده بود. اما آنطور که روز پنجشنبه با پست اینستاگرام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی مشخص شد، اصل هشتاد‌و‌پنجی‌شدن این طرح با نظر مثبت و حمایت او انجام شده است.

این اقدام مجلس باعث موج جدیدی از نگرانی و نا‌امیدی در میان مشکلات مختلف موجود از گرانی تا قطع آب و برق در میان عموم مردم کشور شده است.

با ایجاد موجی از نگرانی عمومی میان مردم در ارتباط با مصوبه مجلس، بحث‌ها درباره اینترنت ماهواره‌ای این روزها بسیار داغ شده‌است.

اینترنت ماهواره‌ای در راه است؟

اینترنت ماهواره‌ای، شبکه‌ای به‌هم‌پیوسته از ماهواره‌های کوچک است که برای نقاط دورافتاده راه‌اندازی شده تا پهنای باند لازم را در اختیار افراد ساکن در این مناطق فراهم کند.

این شبکه که پیشرو‌ترین آن مربوط به استارلینک به‌عنوان زیرمجموعه اسپیس‌ایکس است، از منظومه‌ای ماهواره‌ای تشکیل شده و می‌تواند در مواردی که دسترسی معمولی به اینترنت فراهم نیست، شبکه اینترنت را در دسترس کاربران قرار دهد. با این حال، بعضی ملاحظات در مورد این شبکه وجود دارد.

به‌عنوان مثال، شرایط جوی می‌تواند بر سیگنال‌دهی اینترنت ماهواره‌ای اثر بگذارد، اما به‌احتمال قوی ایجاد پارازیت روی امواج آن، مانند ماهواره‌هایی که اکنون تصاویر شبکه‌های مختلف را پخش می‌کنند، غیرممکن است.

ماهواره‌های استارلینک در مدار پایینی زمین(LEO) و ماهواره‌هایی که ما اکنون از آنها استفاده می‌کنیم، در مدار زمین‌ثابت(GEO) قرار دارند.

ارتفاع مدار لئو حدود ۱۵۰کیلومتر از سطح زمین و ارتفاع مدار جئو بین ۳۶ تا ۴۰هزار کیلومتر است. همچنین سرعت این دو نوع ماهواره با هم فرق می‌کند.

سرعت ماهواره‌های اینترنتی بین ۲۰ تا ۲۵هزار کیلومتر و سرعت ماهواره‌های معمولی معادل سرعت چرخش وضعی زمین است. به همین‌خاطر شما می‌توانید گاهی حرکت ماهواره‌های اینترنتی را در آسمان شب ببینید، اما ماهواره‌های فعلی از نگاه زمینی‌ها ثابت به‌نظر می‌رسد.

اگر قرار باشد دستگاهی پارازیت روی ماهواره‌های اینترنت ارسال کند، با توجه به سایز دیش‌های کمتر از۷۰سانتی‌متری این سیستم، پهنای تابش(beam width) به حدی وسیع است که برای اختلال در امواج (jamming) توان بسیار بالایی نیاز دارد که فرستنده فرکانس آسیب فیزیکی می‌بیند.

با این حال، هزینه استفاده از این تکنولوژی بسیار بالاست، زیرا با قیمت دلار امروز بین ۷ تا ۸میلیون تومان برای خرید دیش و تجهیزات و حدود ۵/۲میلیون تومان برای اشتراک ماهانه آن باید هزینه کرد. همچنین ایلان ماسک گفته است شرکت او برای فعالیت در کشورها باید مجوز فرکانسی لازم را دریافت کند.

منبع: همشهری آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    اول حرف میشه یانمیشه مطرح میشه وتو مردم سر زبون میافته . بعدش مثل گیرنده ماهواره تلویزیون همه یکدونه از اون توی خانه خواهند داشت فقط یک چند سالی صبر می خواد!

  • ناشناس

    از اونجایی که کشورهایی مثل روسیه چین و ایران فناوری موشکی ایی رو در اختیار دارند که میتونند این ماهواره ها رو در فضا ساقط کنند
    (چند سال پیش چین یه ماهواره از خودش رو تو یه ازمایش موشکی در فضا هدف قرار داد)
    بعیده که بدون کسب مجوز توی کشورهای مختلف اقدام به ارائه اینترنت کنه

    • ناشناس

      با تکنولوژی نمیشه مقابله کرد
      دوازده هزار ماهواره را ایران می‌خواهد با موشک بزند؟!!!!!!

    • ناشناس

      عقب افتاده بدبخت شما در ساخت پوشک موندید چ برسه موشک??

    • مستر آرت

      شفای عالم نصیب تو بدبخت تر از ما

  • بگم @ بگم

    قدیما شبکه ماهواره رو ممنوع کردند ولی بعدا خودشون ( اقازاده هاشون ) فروشنده دستگاه ها شدند
    حالا هم دارند اینترنت رو محدود میکنند به امید خدا خودشون هم تجهیزات اینترنت ماهواره ای رو وارد میکنند
    فقط اولش عجله نکنید که سرتون کلاه نره

  • عبدالله

    البته سرعت پیشرفت در تکنولوژی بسیار زیاد است و این بحث ها فقط برای یک دهه خواهد بود و پس از یک دهه دیگر تکنولوژی های جدیدی خواهد آمد که دیگر نیازی به دیش و امثال اون نخواهد بود، حتی از داشتن خط تلفن و مودم و امثال بی نیاز خواهیم بود. چنانچه کسی فقط به اندازه ده سال در خواب باشد، پس از ده سال می تواند خود را اهل زمان دقیانوس بداند درست مانند اصحاب کهف!!

  • ناشناس

    بهترین کار اینه که بمیریم

  • ناشناس

    همه چیزایی که میگیمو همه خودتون میدونید و باز هم خواهیم گفت، چه با اینترنت چه بی اینترنت و همه کارهایی که قبلا کردیم رو خواهیم کرد چه اینترنت باشه چه نباشه و خودتون میدونید و ما هم میدونید و بقیه هم میدونن. فقط مسئله زمانه و هر چقدرم که زمان تلنبار بشه باز حق به حقدار میرسه و حق از حق به جانب گرفته میشه.

  • حسين

    ایران هدفش این بود که اینترنت ماهواره ای وارد نشه و خودش تجهیزات رو بزاره فروش ولی خواست خدا و زودتر از انتظار اومد و هیچ غلطی نمیتونن کنن

  • ناشناس

    البته همزمان با آمدن این تکنولوژی گوگل ودیگرمنابع تامین اینترنت خارج ازکشورسرعت اینترنت رابااهداف اقتصادی(فروش دیش وقطعات گیرنده اینترنت ماهواره )وسیاسی(ایجادنارضایتی مردم ومقصرجلوه دادن حاکمیت)کاهش داده اند.طرح مصوب مجلس وروی کارآمدن دولت جدید ارتباطی به کاهش سرعت اینترنت ندارد.ضمن اینکه فضای هرکشوری متعلق به همان کشوراست .وآمریکا به لحاظ حقوقی بایستی حاکمیت کشورهارامحترم شمارد.وایران توانایی هدف قراردادن ماهواره های متجاوز راهم دارد.وهمین قضیه سبب بی آبرویی آمریکا وتکنولوژیش خواهد شد.