کد مطلب: ۶۲۶۲۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اقدام عجیب بانک ملی/ تحمیل پیام‌رسان «بله» به مشتریان

اقدام عجیب بانک ملی/ تحمیل پیام‌رسان «بله» به مشتریان

راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی داخلی و جذب کاربران در پیام‌رسان‌های بومی به یکی از اولویت‌های دولت تبدیل شده است. اکنون نیز به نظر می‌رسد بانک ملی مشتریان خود را برای دریافت پیامک برخی از تراکنش‌ها مجبور به نصب پیام‌رسان «بله» می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از مسدود‌سازی تلگرام تلاش‌های گوناگونی برای کوچ کاربران به پیام رسان‌های داخلی صورت گرفت، اما تاکنون نتیجه دلخواهی را به دنبال نداشته است. حالا هم به نظر می‌آید که بانک ملی اقدام به جذب کاربر برای پیام‌رسان بله از طریق دریافت پیام بانکی، کرده است.

تعدادی از مشتریان بانک ملی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که پیامکی با مضمون «‏دریافت پیامک تراکنش‌های کمتر از ۳۰۰ هزار ریال به‌زودی فقط از طریق بله و نشان‌بانک امکان‌پذیرخواهد بود.»، دریافت کردند.

گلایه مشتریان از نصب پیام‌رسان بله

به‌رغم اینکه این اپلیکیشن به طور کلی متعلق به بانک ملی است، ولی مشتریان از شرایط تحمیلی این بانک برای نصب اپلیکیشن بله ناراضی‌اند و اعتمادی برای استفاده از پیام‌رسان بله ندارند. چراکه اغلب کاربران میزان امنیت اپلیکیشن‌های داخلی را نامناسب می‌دانند.

این‌ها تعدادی از نظرات کاربران درباره اقدام عجیب بانک ملی است:

«‏بانک ملی داره مشتری‌ها رو مجبور می‌کنه تا از پیام‌رسان بله استفاده کنند؟ اوکی ما هم بانک رو عوض می‌کنیم.».

«‏شما حق دارید سرویس‌دهی بانکی رو محدود کنید به نصب یک اپلیکیشن خاص؟ ‏چه هرج و مرجی هست که راه انداختید؟!».

«می‌خوان مجبورمون کنن از پیام‌رسان بله استفاده کنیم. در حالی که مجبور نیستیم از بانک ملی استفاده کنیم. امروز بعد از دریافت این پیامک، تصمیم گرفتم دیگه از حساب بانک ملیم استفاده نکنم.».

B9DE4337 0894 4E09 AB73 689D1A6B5314

«از سال ۸۱ تو بانک ملی یک حساب داشتم که حساب اصلیم بود. دو ساعت پیش بستمش و اندک دارایی‌مو به بانک رفاه منتقل کردم. ‏اپلیکیشن و پیام‌رسان «بله» از سال ۹۸ رو گوشیم نصب بود، الان پاکش کردم. ‏اگه منو «مجبور» به استفاده از «بله» نمی‌کردند نه حسابمو می‌بستم، نه بله رو پاک می‌کردم.».

«این هم برنامه جدید برای نصب اجباری پیام‌رسان‌های داخلی!!! خیلی از افراد اصلأ از گوشی‌های هوشمند استفاده نمی‌کنند یا دسترسی به اینترنت ندارند!».

راهکار بانک ملی برای افزایش ندادن هزینه‌‌ها

روابط عمومی بانک ملی در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در آستانه افزایش هزینه ارسال پیامک‌ها به صورت سالانه، بانک‌ها ناچار به افزایش هزینه آبونمان پیامک‌های تراکنشی خواهند بود. ساده‌ترین راهکار برای مواجهه با این افزایش هزینه، دریافت آبونمان بیشتر از مشتریان بانک‌هاست؛ اما این اقدام بار مالی بیشتری را به مشتریان بانک‌ تحمیل می‌کند.

از سوی دیگر، راهکار برخی بانک‌ها برای مدیریت این هزینه‌ها عدم ارسال بخشی از پیام‌های تراکنشی به مشتریان بوده است. در این میان، بانک ملی ایران در صدد ارائه راهکاری خلاقانه برای مشتریان این بانک است که طبق آن، بار این افزایش قیمت به مشتریان بانک تحمیل نشود، در عین حال، همه پیام‌های تراکنشی نیز به دست مشتریان برسد.

در این راستا بانک ملی ایران، از تاریخ دوم اسفند ۱۴۰۰ ارسال بخشی از پیامک‌های بسیار خرد (کمتر از ۳۰ هزار تومان) خود را بر بستر دیجیتال و در اپلیکیشن‌های رسمی این بانک انجام خواهد داد.

با اجرایی شدن این طرح بانک ملی ایران نه تنها اطلاع‌رسانی تمامی تراکنش‌های بانکی را انجام می‌دهد، بلکه هزینه مضاعفی را نیز به مشتریان خود تحمیل نمی‌کند و کماکان با دریافت تنها شش هزار تومان به صورت سالانه، کمترین میزان دریافتی از مشتریان بابت آبونمان پیامک را در شبکه بانکی کشور دارد.

علاوه براین، مشتریان بانک ملی ایران می‌توانند از ویژگی کاربردی «مدیریت مالی شخصی» در پیام‌رسان بانکی بله به صورت رایگان، نیزاستفاده کنند. مدیریت مالی شخصی این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کند با دسته‌بندی پیام‌های تراکنشی خود، درآمدها و هزینه‌های‌شان را بهتر مدیریت کنند.»

پاسخ پشتیبابی بله چه بود؟

پشتیبانی پیام‌رسان بله نیز در این باره توضیح داد: «در این طرح پیام‌ تراکنش‌های زیر ۳۰ هزار تومن از طریق اپلیکیشن‌های بله، بام، نشان‌بانک و همین‌طور از طریق خودپردازهای بانک ملی قابل‌دریافت هستند؛ بنابراین استفاده از هیچ‌یک از اپلیکیشن‌ها اجباری نیست.».

بانک ملی، برخلاف باقی بانک‌های کشور، برای تأمین هزینه‌های ارسال پیامک‌های تراکنشی، مبلغ دریافتی آبونمان پیامک‌های خود را افزایش نداد و با ارائه راهکاری مبتنی بر تکنولوژی سعی در ارائه خدمات نوآوارنه، به سود مشتریان خود، دارد.».

برخی از افراد پس از فیلترینگ تلگرام برای مدتی به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ کردند. ولی در نهایت به‌دلیل کیفیت پایین این پیام‌رسان‌ها و عدم استقبال کاربران دیگر از آن‌ها، مجدد به پیام‌رسان‌های خارجی روی آوردند.

به نظر می‌رسد تا زمانی که نحوه فعالیت و مدیریت پیام‌رسان‌های داخلی مانند بله، سروش، آی‌گپ و … مشخص نشود و هیچ‌کدام از صاحبان پیام‌رسان‌های داخلی تلاشی برای جلب اعتماد کاربران نکنند، نمی‌توان انتظار داشت افراد زیادی از این پیام‌رسان‌های بومی استفاده کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    توهین به شعور مشتریه ، بانک عوض میکنیم

  • ناشناس

    من اول متوجه نشدم‌چیه . بعد نصب کردم دیدم بله پیام رسان داخلیه و حذف اکانت کردم. من حاضرم بمیرم ولی از پیام رسان داخلی استفاده کنم . بانکمم عوض میکنم تمام . پولشو بگیره بهتر از این کاره

  • Ali

    دوستان بانک شهر خوبه و بلو بانک هم واقعا عالیه . پیشنهاد میکنم خودتونو بازیچه دست سودجویان نکنید و یه راحتی با قدرت انتخابی که دارین بانک دیگه ای رو انتخاب کنین

  • ناشناس

    کد معرف بله اینو بزنید بهتون پاکت پول میده

  • ناشناس

    بانک رو عوض میکنم تا از روی اجبار از بله استفاده کنم.چیز بیخودیه

  • ناشناس

    سلام یک اپلیکیشن مخصوص هر بانکی درست کنن مخصوص پیامکها که این برای دارندگان گوشی اندروید و راهکار بعدی اینه که یک سقفی که که تعیین کردن مثلا سی هزار تومن پرداختای فرد به این مبلغ رسید را یک پیامک انتهایی بانک بفرسته که فرد بدونه حداقل موجودیش چقدره! مجموع خریدهاشو که به سی تومن رسید را باآخرین پیامک خرید ببینه

  • خسروی

    با سلام به نظر من بانک ملی اشتباه بزرگی رو مرتکب شده چراکه با این ۱۴۰۰۰ تومان اضافه پیامکی مثل بانک های دیگه مشتریان خودش را حفظ میکرد من خودم ۴ تا کارت برای خانواده ام گرفته بودم که با قطع پیامک ها حتما حساب هام رو میبندم و در
    بانک های دیگه حساب باز خواهم کرد

  • ناشناس

    بنظرم تمام بانکهابایدپیامک همه ی تراکنشها رو(حتی صدتومن)مثل بانک صادرات،برای مشتریهابفرستن.ودرآخرسال حساب کنن چندتا پیامک فرستادن حساب کنن پولشو ازمشتری بگیرن.مثلا بگن ۵۰۰تاپیامک داشتید که میشه ۶۰۰۰تومن

  • ناشناس

    بانک ملی ایران یکی از قدیمی‌ترین بانک های ایران است وباید به جای شش هزار تومان ده هزار تومان می‌گرفت ولی این سقفی برای زیر سی هزار تومان نگذاشت چون الان نان هم میخری کارتی شده

  • ناشناس

    اجباری بدون کسب اجازه و رضایت مشتری!