کد مطلب: ۳۰۵۰۹۰

معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی مطرح کرد:

نقش آفرینی اکوسیستم استارتاپی در حوزه‌های اولویت‌دار کشور

نقش آفرینی اکوسیستم استارتاپی در حوزه‌های اولویت‌دار کشور

معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی نقطه عطف دوره جدید فعالیت استارتاپی کشور را مسئله محور بودن آن دانست.

مهدی الیاسی در نشست «فرصت‌های نوین کسب‌وکار در زیست‌بوم استارت‌اپی ایران» گفت: فعالین اکوسیستم استارتاپی و نیروی عمدتا جوان، با روحیه کارآفرینی در کشور اقدامات بزرگی در کشور صورت داده‌اند که نتایج آن در کشور ملموس است. در حال حاضر این اکوسیستم جوان و در حال رشد و نمو، به مرحله دیگری از رشد و تعالی رسیده است که می‌توان آن را مرحله دوم رشد اکوسیستم استارت‌آپی و تمرکز آن بر مسائل، مشکلات و اولویت‌های موجود در کشور دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز،معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی بیان کرد: کارآفرینی دانش‌بنیان و نوآوری در کشور ما شاید بیشتر از دو دهه ریشه دارد. چرخه اول این عرصه در پارک‌های فناوری و مراکز رشد آغاز شد. در این راستا تلاش شد تا شرکت‌هایی حول مراکز علمی و دانشگاه‌ها شکل بگیرند. اقدامی که شاید با دو دهه تفاوت، دنیا نیز همین مسیر را پیش‌ازاین طی کرده بود.

الیاسی ادامه داد: چرخه دوم که از نظر ما چرخه مهم‌تر و کامل‌تری است، با شکل‌گیری جریان استارتاپی آغاز شد و نزدیک به حدود ۶ سال سابقه دارد. می‌توان گفت نقطه قوت این عرصه نیز اکوسیستمی است که بازیگران گذشته نیز در آن حل شده و یا نقش-آفرینی می‌کنند. این عرصه روح هیجانی، پرشتاب و همراه با رفتارهای جدید از نظر آداب شکل‌گیری شرکت، جذب سرمایه و غیره را در خود دارد.

معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی نقطه عطف دوره جدید فعالیت استارتاپی کشور را مسئله محور بودن آن دانست و گفت: جامعه استارتاپی ایران امروز خود را به عنوان یک عنصر مؤثر با قابلیت تبدیل مسائل مزمن کشور به فرصتی برای اشتغال جوانان تحصیل‌کرده و خلق ثروت ثابت کرده است و باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های اجرایی و نهادهای موجود در کشور، بستر را برای نقش‌آفرینی اکوسیستم استارت‌آپی در حل مسائل موجود فراهم سازیم.

وی ادامه داد: این اکوسیستم به خوبی می‌تواند در فضای حمایت کننده که هر یک از اجزای آن نقش صحیح و غیر مداخله‌گر ایفا کنند، رشد و نقش‌آفرینی کند.

الیاسی بیان کرد: با بررسی و مقایسه نقش و حوزه‌های فعالیت اکوسیستم استارت‌آپی در ایران و نقشی که این اکوسیستم در کشورهای مختلف جهان ایفا می‌کند، به این نتیجه رسیدیم که باید اکوسیستم استارتاپی را از حوزه فعالیت‌ها و نقش آن در اکوسیستم کسب و کار آن، متنوع و مترمز بر مسائل کنیم.

وی گفت: تلاش داریم این پیام را به تمام فعالین عرصه اکوسیستم از جمله فعالان عرصه نوآوری، فعالین شتاب‌دهنده ها، مراکز نوآوری، صندوق‌های خطرپذیر و دیگر مراکز برسانیم. نشست امروز نیز بهانه‌ای برای شتاب این جریان است و این گفتمان‌سازی و هم‌اندیشی‌ها، ادامه خواهد داشت. چرا که در جامعه ما، مشکلات و ناکارآمدی‌هایی به چشم می‌خورد که این موارد فرصت حل مسئله و ایجاد کسب‌وکار را برای اکوسیستم استارت‌آپی فراهم می‌سازد.

منبع:معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.