کد مطلب: ۶۴۰۰۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نقش اینترنت در جنگ روسیه و اوکراین/ تبدیل اینترنت به سلاح اوکراین

نقش اینترنت در جنگ روسیه و اوکراین/ تبدیل اینترنت به سلاح اوکراین

اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروزی به قدری در زندگی جهانیان تاثیرگذار است که در جنگ اخیر، اوکراین توانسته از آن به عنوان سلاحی در برابر روسیه استفاده کند. اما چگونه این اتفاق افتاد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اینترنت در سال‌های اخیر به قدری در جهان گسترش پیدا کرد و به یکی از پایه‌های اساسی ارتباطات تبدیل شد که می‌توان آن را به عنوان یکی از سلاح‌های جنگی مدرن دانست.

با وجود اینترنت، جنگ در دنیای امروز تنها به استفاده از سلاح‌هایی مانند تانک، موشک و … خلاصه نمی‌شود. بلکه فضای صفر و یک نیز به یکی از سلاح‌های جنگی تبدیل شده است. چرا که می‌تواند ارتباطات کشور‌های درگیر را تحت تاثیر قرار دهد.

در جنگ روسیه و اوکراین ، کشور اوکراین با سیاست‌گذاری‌های خود توانست به نوعی ارتباطات شهروندان روس و رسانه‌های روسی را با جهان تا حدود زیادی قطع کند. در نهایت این قطع ارتباطات اینترنتی می‌تواند آسیب‌های اجتماعی، سیاسی و بخصوص اقتصادی فراوانی به روسیه وارد کند.

اینترنت چگونه به سلاح اوکراین تبدیل شد؟

به نقل از نیویورک تایمز، فدوروف، ۳۱ ساله، جوانترین عضو کابینه ریاست‌جمهوری اوکراین، پس از شروع جنگ بلافاصله مسئولیت یک شاخه دفاع این کشور در برابر روسیه را بر عهده گرفت.

او در ابتدای جنگ اوکراین و روسیه، کمپینی را برای جلب حمایت کسب‌وکار‌های چندملیتی برای جدا کردن روسیه از اقتصاد جهانی و قطع دسترسی این کشور از اینترنت جهانی آغاز کرد. این کمپین همه چیز را از دسترسی به آیفون‌ها و پلی‌استیشن‌های جدید تا انتقال پول وسترن یونیون و پی‌پال، هدف قرار داد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، فدوروف بلافاصله شرکت‌های فناوری را تحت فشار گذاشت تا از روسیه خارج شوند. در ادامه، این وزیر در توییتی خطاب به ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا و اسپیس ایکس، خواستار کمک برای دریافت سیستم‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک یا همان ماهواره‌های اینترنتی شد.

همچنین، برای دستیابی به انزوای روسیه، فدوروف، یک کارآفرین سابق فناوری، از ترکیبی از شبکه‌های اجتماعی، ارز‌های دیجیتال و سایر ابزار‌های دیجیتال استفاده کرد. او در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی، اپل، گوگل، نتفلیکس، اینتل، پی پال و دیگران را تحت فشار قرار داد تا تجارت در روسیه را متوقف کنند.

این وزیر به تشکیل گروهی از هکر‌های داوطلب کمک کرد تا وب سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین روسی را خراب کنند. وزارتخانه او همچنین یک صندوق ارز دیجیتال راه‌اندازی کرد که بیش از ۶۰ میلیون دلار برای ارتش اوکراین جمع‌آوری کرد.

فدوروف در اولین مصاحبه خود از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه، گفت که هدف او ایجاد «محاصره دیجیتال» است. و او می‌خواهد شهروندان روسیه نیز جنگ را حس کنند.

امروزه حجم قابل توجهی از تعاملات تصمیم‌گیران و رهبران سیاسی در اینترنت منتشر می‌شود. همچنین، بازخورد مردم جهان نسبت به تحولات می‌تواند تاثیرات زیادی داشته باشد. به همین علت اینترنت چه در زمان جنگ و در زمان‌های دیگر نقش مهمی را ایفا می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.