خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۲۶۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نورالینک، ایده‌ای که از برنامه عقب ماند/ ایلان ماسک از رقبا شکست می‌خورد؟

نورالینک، ایده‌ای که از برنامه عقب ماند/ ایلان ماسک از رقبا شکست می‌خورد؟

ایلان ماسک در یک رویداد تکنولوژی از ساخت تراشه‌ای برای درمان مشکلات حرکتی معلولان و نابینایی تا 6 ماه آینده خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا ایلان ماسک اعلام کرده تراشه مغزی ساخته شده توسط شرکت نورالینک، آزمایش‌های بالینی انسانی خود را تا 6 ماه آینده آغاز کند.

به نقل از یورونیوز ، شرکت نورالینک، تحت مدیریت ایلان ماسک، هم‌اکنون درحال توسعه رابط‌های تراشه‌های مغزی است که ادعا کرده می‌تواند به بیماران معلول کمک کند تا توانایی حرکت خود را بازیابند. ماسک همچنین گفته که این روش قرار است به بازیابی بینایی افراد نابینا نیز کمک‌های شایانی کند. این تراشه‌های مغزی آزمایش‌های بالینی خود را ظرف 6 ماه آینده آغاز می‌کنند.

نورالینک چه کاربردهایی دارد؟

نورالینک که در منطقه خلیج سانفرانسیسکو و آستین، تگزاس مستقر است، در سال‌های اخیر آزمایش‌هایی را روی حیوانات انجام داده است؛ زیرا برای شروع آزمایش‌های بالینی به دنبال مجوز از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) است.

از طرفی ایلان ماسک می‌خواهد مطمئن شود که این تراشه‌ها آنقدر که باید درست کار می‌کنند. او همچنین خاطرنشان کرد: شاید سیر پیشرفت در چنین امری در ابتدا کمی آهسته به‌ نظر برسد اما ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا همه چیز طبق برنامه پیش برود. بنابراین انتظار می‌رود، روند پیشرفت این برنامه به صورت تدریجی و البته تصاعدی باشد.

ثروتمندترین مرد جهان درباره کاربردهای نورالینک اضافه کرد: نورالینک قرار است دو کار مهم و ارزشمند انجام دهد. یکی فعال کردن حرکت عضلات در افرادی که نمی‌توانند این کار انجام دهند و دیگری بازگرداندن بینایی به نابینایان. او تاکید کرد که قادر است با استفاده از این تکنولوژی، بینایی را به افرادی که از بدو تولد نیز نابینا بوده‌اند، بازگرداند.

جاه‌طلبی‌های بزرگ عقب مانده از برنامه

در ابتدا قرار بر این بود که رویداد معرفی نورالینک در تاریخ 31 اکتبر برگزار شود اما ماسک درست چند روز پیش از آغاز این رویداد، بدون اینکه دلیلش را بگوید آن را به تعویق انداخت.

جالب است بدانید آخرین ارائه عمومی تکنولوژی نورالینک به بیش از یک سال پیش برمی‌گردد. زمانی که یک میمون با وجود این تراشه در مغزش، بازی Pong را انجام می‌داد.

ماسک که مدیرعامل شرکت‌های بزرگی مثل تسلا، اسپیس‌ایکس و توییتر است، به واسطه اهداف و اقدامات بلندپروازانه‌اش، مانند استعمار مریخ و نجات بشر شهرت زیادی دارد. ایده نورالینک نیز که در سال 2016 مطرح شد، یکی از اهداف جاه‌طلبانه او به‌شمار می‌رود.

ماسک قصد دارد تراشه‌ای بسازد که به مغز انسان این اجازه را می‌دهد که دستگاه‌های الکترونیکی پیچیده را کنترل و به افراد ناتوان کمک می‌کند که توانایی حرکتی خود را بازیابند. همچنین بیماری‌هایی مانند زوال عقل، پارکینسون و آلزایمر را درمان کند. ادغام هوش انسانی با هوش مصنوعی نیز از دیگر ایده‌هایی است که در سر ثروتمندترین فرد جهان وجود دارد.

از دست دادن فرصت‌ها برای دریافت تاییده FDA

ایلان ماسک در کنفرانسی در سال 2019 گفته بود که قصد دارد تا پایان 2020 تاییده نظارتی را دریافت کند. پس از آن در یک کنفرانس دیگر در اواخر سال 2021 اعلام کرد که امیدوار است در سال جاری آزمایش‌های انسانی را آغاز کند.

بسیاری از کارکنان نورالینک معتقدند که ماسک، بارها ضرب‌الاجل‌های داخلی را برای دریافت تاییدیه از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای شروع آزمایش‌های انسانی از دست داده است.

این در حالی است که شرکت رغیب یعنی «Synchron» چند ماه پیش موفق شد آزمایش‌های انسانی را برای یک رابط مغزی برای افراد ناتوان در حرکت تکمیل کند. این شرکت در ماه جولای توانست با کاشت یک تراشه در مغز یک بیمار آمریکایی به موفقیت بزرگی دست یابد. قابل ذکر است که Synchron پیش از این نیز توانسته است، مطالعات خود را روی چهار بیمار استرالیایی تکمیل کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ایلان ماسک در ابتدای سال 2022 پس از ابراز نارضایتی از کارکنان شرکت نورالینک، به Synchron برای سرمایه‌گذاری مراجعه کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.