کد مطلب: ۴۸۰۱۸۴

اخبار استارتاپی و فناوری روز

رونمایی از تخلف جدید / آیا استفاده از اپلیکیشن شاد رایگان است؟

رونمایی از تخلف جدید / آیا استفاده از اپلیکیشن شاد رایگان است؟

با اینکه رئیس‌جمهور از 12 شهریور دستور داده است که اینترنت اپلیکیشن شاد باید به معنای واقعی کلمه برای دانش‌آموزان و مدارس دولتی رایگان باشد، این اتفاق هنوز رخ نداده، حالا وزیر ارتباطات می‌گوید کسر هزینه برای این اپ تخلف است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سه روز پیش از آغاز سال جدید تحصیلی، حسن روحانی به وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه دستور داد که استفاده از اینترنت اپ شاد باید رایگان شود.

فردای آن روز هم سیدحسن الحسینی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول پروژه «شاد»، در مراسم رونمایی از نسخه دوم آن از تعریف خدمات پایه روی این اپ به صورت عمومی و رایگان خبر داد.

پیش از این و زمانی که هنوز حدود یک ماه و نیم به آغاز سال تحصیلی مانده بود، محسن حاجی میرزایی،گ‌ وزیر آموزش‌ و پرورش مدعی شد هزینه اینترنت فعالیت‌های آموزشی در سامانه شاد در سال گذشته رایگان بوده و امسال هم با توجه به رایزنی‌های انجام‌شده، قرار است همین روال ادامه یابد.

او روز 19 شهریور ماه نیز گفت که با دستور رییس‌جمهور استفاده از شبکه شاد برای عموم دانش‌آموزان رایگان شده و هماهنگی‌ها با وزارت ارتباطات در این زمینه صورت گرفته است.

در این میان، مدیران برخی اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت خانگی نیز از قافله عقب نماندند و از رایگان بودن ترافیک اینترنت، برای بهره‌گیری از سامانه رسمی آموزش مجازی خبر دادند.

اینترنتی که رایگان نیست

با وجود این وعده‌ها، گروهی از مخاطبان تجارت‌نیوز و کاربران فضای مجازی از هزینه‌بر بودن استفاده از اپلیکیشن شاد گلایه دارند و تاکید می‌کنند که اینترنت این سامانه رایگان نشده است. این افراد به هزینه زیادی که خرید بسته‌های اینترنت به معلمان و خانواده‌ها به ویژه گروه‌های کم بضاعت تحمیل می‌کند، انتقاد دارند.

موضوع هزینه اینترنت در کنار عدم دسترسی کودکان مناطق محروم به گوشی هوشمند و اینترنت موضوع عدالت آموزشی را پررنگ کرده است و نگرانی از افزایش شکاف میان خانواده‌های برخوردار و دهک‌های پایین جامعه را بیشتر.

چندی پیش ابوالحسنی، مسئول شبکه شاد در این مورد به روزنامه ایران گفت که دو دسته از دانش‌آموزان به شبکه شاد دسترسی ندارند؛ یک دسته آنها که محل زندگیشان تحت پوشش اینترنت و شبکه اطلاعات کشور نیست. او ادعا کرد که تعداد این دانش‌آموزان تعداد زیاد نیست.

به گفته این مقام مسئول، حدود سه‌ونیم میلیون نفر دانش‌آموزان هم دستگاه هوشمندی را که بتوانند از طریق آن از برنامه‌های مجازی آموزش و پرورش استفاده کنند، در اختیار ندارند؛ حدود یک و نیم میلیون نفر از آنها، دانش‌آموزانی هستند که به‌لحاظ اقتصادی محرومند و عده‌ای هم هستند که توانایی نسبی برای تهیه وسیله لازم را دارند، اما گوشی هوشمند در بازار موجود نیست.

آمار محرومیت سه و نیم میلیون دانش‌آموز از دسترسی به سامانه شاد را وزیر آموزش و پرورش نیز یک ماه پیش از آغاز سال تحصیلی جدید اعلام کرده و وعده داده بود که برای این افراد تمهیداتی در نظر گرفته می‌شود.

باید رایگان باشد/ کسر هزینه تخلف است

در شرایطی که موضوع عدم دسترسی تعدادی از دانش‌آموزان به اینترنت و دستگاه لازم برای بهره‌مندی از آموزش مجازی شاید به راحتی قابل حل نباشد، اما به نظر می‌رسد وعده رایگان بودن اینترنت برای کاهش هزینه‌های تحمیلی به معلمان و خانواده‌ها نیز عملی نشده است.

امروز کانال تلگرامی روزنامه ایران به نقل از آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات گزارش داد که اگر از فردی برای مصرف «شاد» هزینه‌ای کسر شده، به شماره ۱۹۵ اطلاع دهد تا با متخلفان به صورت قاطع برخورد شود.

همچنین حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز امروز در همین زمینه گفت: «وزارت ارتباطات قول رایگان شدن حجم مصرفی اینترنت نرم‌افزار شاد را داده است و آموزش و پرورش تحقق این وعده را حتما پیگیری خواهد کرد.» (خبرگزاری خانه ملت).

دغدغه هزینه آموزش مجازی

به هر روی، هزینه آموزش مجازی این روزها به دغدغه برخی از اقشار جامعه تبدیل شده و منحصر به دانش‌آموزان هم نیست.

زمانی که آذری‌جهرمی در توئیتر از تخصیص بسته‌ اینترنت هدیه‌ 120گیگابایتی به استادان دانشگاه خبر داد، برخی کاربران گلایه کردند که آنها درآمد خوبی دارند و دانشجویان هستند که به حمایت نیاز دارند.

از سوی دیگر برخی نیز به این موضوع که هدیه معلمان 20 گیگابایت است، در حالی که آنها باید فعالیت بیشتری داشته باشند، انتقاد کردند.

وزیر ارتباط به این انتقاد چنین پاسخ داد که: « بنابر اعلام وزارت آموزش و پرورش، شاد، سامانه متمرکز آموزش است. معلمین و دانش‌آموزان هر چقدر از شاد استفاده کنند رایگان است. آموزش عالی و علوم پزشکی، سیاست سامانه متمرکز را پیش نگرفته‌اند. تفاوت به این دلیل است.»

این در حالی است که به نظر می‌رسد وعده رایگان بودن این سامانه مجازی هنوز عملی نشده و مشکلات اپلیکیشن شاد نیز همچنان ادامه داشته باشد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کجا رایگانه؟ باید نت داشته باشی تا فایلی دانلود بشه. وگرنه حتی عکس رو هم دانلود نمیکنه

  • ناشناس

    وقتی رایگان کردن اینترنت شاد یکسال طول بکشه، اون وقت چجوری توقع داریم این دانش آموزان چندسال دیگه بتونن این کشور رو بسازند؟ واقعا که

  • ناشناس

    شاد من چرا چند وقته رایگان نیست

  • نرگس بخشی

    پس چرا شاد من رایگان نیست
    برای باز کردن فیلم و عکس ها باید نت داشته باشیم
    من الان چیکار کنم.

  • نرگس بخشی

    چرا حداقل مدرسه هارو باز نمیکنید
    مگه ما سر گنج نشستیم که ماهی 100تومن بدیم به. شاد

  • ناشناس

    سلام شاد من هم رایگان نیست فقط 3 ماه اول سال رایگان بود

  • ناشناس

    رایگان نیست همش حرفه واسه من نه پارسال رایگان بود نه امسال

  • ناشناس

    چرند نگین اصلا شاد رایگان نیست از همون اولش نبوده اصلا بدون اینترنت گروهی باز نمیکنه؟ و خیلی نت میبره تو رو خدا رایگان کنین اصلا کسی نت نمیخوره برای ما بابا ها هم همش میگن شاد رایگان تو اینترنتت رو چکار میکنی برامون نمیخرن

  • ناشناس

    چرند نگین

  • ناشناس

    برای من پارسال رایگان بود اما امسال رایگان نیست نمیدونم چرا از وقتی بروزرسانی شده رایگان نیست

    • ناشناس

      شادمنم رایگان نیست من باید چکار کنم