کد مطلب: ۳۷۴۱۴۵

مهدی عبادی، دبیر انجمن فینتک ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

اعلام پیامکی رمز دوم بانکی هزینه‌ای برای کاربر ندارد

اعلام پیامکی رمز دوم بانکی هزینه‌ای برای کاربر ندارد

دبیر انجمن فینتک ایران می‌گوید: تاکنون سناریویی از سوی بانک‌ها برای دریافت هزینه ارسال پیامک به مشتریان مطرح نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از اول خرداد ماه امسال رمز دوم کارت‌های بانکی از حالت ایستا به حالت پویا تغییر می‌یابد، به این معنا که کاربر برای هر بار استفاده از این رمز باید از بانک مورد نظر رمز یک‌بار مصرف درخواست کند.

اعلام این رمز قرار است از دو طریق اپلیکیشن مخصوص بانک یا ارسال پیامک صورت گیرد که در صورت ارسال پیامک مشتریان بانک‌ها مجبور به پرداخت هزینه ارسال پیامک خواهند شد.

با وجود این، دبیر انجمن فینتک ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید که تاکون سناریویی از سوی بانک‌ها برای دریافت هزینه از مشتریانشان مطرح نیست.

این در حالی است که بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای به بانک‌ها اعلام کرده است: هرگونه فرآیند تامین امنیت پرداخت‌های بدون حضور کارت باید با انجام هزینه‌های منطقی و معقول و مطابق قیمت تمام‌شده فنی در آن بانک به‌صورت یک زیرساخت دائمی صورت گرفته و صرفه و صلاح بانک به‌طور کامل در آن مد نظر قرار گیرد.

مهدی عبادی می‌گوید: برای بانک‌ها دو کانال در نظر گرفته شده که اولی اپلیکیشن و دومی پیامک کردن رمز است. هر کسی که امکان استفاده از اپلیکیشن را دارد می‌تواند از این روش استفاده کند اما کسی که امکان استفاده از این راه را به هر دلیلی ندارد، پیامک دریافت خواهد کرد.

او ادامه می‌دهد: در این دو راه هم تا امروز اعلام شده که قرار نیست هزینه‌ای از کاربران دریافت شود و در صورتی که روزی این برنامه وجود داشته باشد که هزینه‌ای از مشتریان دریافت شود، مشتریان می‌توانند این امکان را لغو کنند.

وی اضافه کرد: در گذشته نیز زمانی که هزینه‌های پیامک برداشت وجه از حساب برای مشتریان اعمال شد، امکان کنسل کردن این امکان به وجود آمد و من تصور می‌کنم که در این حوزه هم همین اتفاق خواهد افتاد. اما در حال حاضر همه این خدمات را رایگان دریافت می‌کنند و زمانی که قرار شد هزینه‌ای دریافت شود، کاربران این حق انتخاب را خواهند داشت.

او در واکنش به اینکه کاربران گوشی‌های آیفون در ایران به دلیل تحریم اپ‌های ایرانی در آی‌اواس مجبور به انتخاب گزینه ارسال پیامک خواهند شد، ادامه می‌دهد: این چالشی است که ایجاد شده و تا زمانی که وجود دارد، کاربر می‌تواند رمز دوم داینامیک را کنسل کند و با همان رمز ایستا و ثابت که در حال حاضر استفاده می‌شود، کار کند یا اینکه گوشی خود را تغییر دهد. در این زمان کاربر باید مسئولیت اتفاقاتی که برای حسابش می‌افتد را بر عهده بگیرد.

عبادی تصریح می‌کند: در حال حاضر بانک مرکزی با ایجاد رمز دوم پویا یا داینامیک مسئولیت کلاهبرداری از حساب کاربر را بر عهده بانک‌ها می‌گذارد، یعنی اگر از رمز دوم پویا کلاهبرداری یا سرقت اطلاعات کارت صورت بگیرد، مسئولیت این اتفاق با بانک است، در حالی که تا به امروز این مسئولیت با کاربر بود و به آن معنی است که سطح امنیت اطلاعات کاربر یک سطح بالاتر می‌رود و اگر برداشت غیرمجازی از حساب کاربر انجام شود، بانک موظف است آن ضرر را جبران کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • victorkaveh@gmail.com

    با عرض سلام وپوزش مجدد درباره این ابلاغیه جدیدی که پیرامون تغییر رمز دوم با نک ها واینکه رمزدوم کلیه بانک ها از اول خرداد همین امسال تغییرمی کند وبه رمزدوم به اصطلاح یکبار مصرف تبدیل می شود اولا خواستم مراتب مخالفت بسیار شدیدم با این طرح را اعلام کنم ودرثانی خواستم بپرسم که آیا این مورد درباره بانک پارسیان هم صادق است یا خیر؟درصورتی که صادق نباشد فی به المراد.امیدوارم که شامل بانک پارسیان به هیچ عنوان نباشد.درغیراین صورت لطفا تمهیداتی اتخاذکنید که بدون مراجعه به بانک ها ودستگاه های ای تی ام از طریق اینترنتی ویا تلفنی(تلفن ثابت بصورت آتوماسیون گونه) این مهم میسورگردد.ضمنا لازم به ذکر است که تا اطلاع ثانوی بنده دسترسی به دستگاه موبایل ندارم.همچنین پیشنهاد می شود که همانگونه که از طریق سامانه های 1818 و2020 و1521و…می توان هزینه های آبونمان تلفن وبرق و…را پرداخت نمود برای تغییر رمزوسایر عملیات بانکی از طریق تماس با فقط وفقط تلفن ثابت مرتبط با بانک پارسیان بتوان چنین عملیاتی را بطور خودکار هر بار انجام داد.
    بنده به ضرس قاطع براین باورم که طرح جدید مزبور آسیب جدی به محبوبیت بانک ها اعمال می کندوبسیاری از فعالیت های بانکی را بشدت مختل ومغشوش می کندواصلا وابدا موجه وپذیرفتنی نیست.من نوعی که می خواهم مثلا هزینه شارژهای مختلف را بپردازم ویا بر میزان سپرده های صندوق های بانکی ام هرازچندگاهی بیفزایم و…دیگرنمی توانم کمافی السابق این موارد را انجام دهم واین یعنی لطمات جبران ناپذیر برکارائی ومحبوبیت بانک ها.
    به نظرمن یا هر چه سریعتر وبلادرنگ بشدت ازادامه این کار بپرهیزید وطرح مزبور را کاملا منتفی وابطال کنید ویا این که تمهیداتی اتخاذ کنید که از طریق تماس های تلفنی(فقط تلفن ثابت)بتوان این مهم راهر بار بطور آتوماسیون گونه پیاده نمود.
    همانگونه که از طریق سامانه هائی نظیر 1521 و2020 و…می توان قبوض مختلف را از طریق تلفن ثابت پرداخت نمود سامانه های مشابه ای را برای تغییر احتمالی رمزدوم درنظربگیرید.هرچندکه بنده بشدت مخالف پیاده کردن طرح رمز دوم یکبارمصرف می باشم واصلا وابدا ادامه آن را توصیه نمی کنم.در واقع با اتخاذ این طرح عملا رمز دوم بانکی کارائی خود را ازدست می دهدوبهره وری ومحبوبیت بانک ها به میزان معتنابهی کاسته می شود.لذا لطفا یا این طرح را سریعا ابطال کنید ویا این که طرح های پیشنهادی امثال بنده را مدنظر داشته باشید.
    پیشاپیش از هرگونه اقدامات داهیانه تان سپاس گزارم.لطفا از طریق پست الکترونیکی ویا رسانه های جمعی پیرامون این معضل پیش آمده در اسرع وقت پاسخی مبسوط ارائه نمائید.
    سپاسگزارم
    با تشکر
    کاوه یوسف زاده
    17/2/1398