کد مطلب: ۳۱۷۶۱۹

چند سناریوی ممکن برای تحریم اینترنت توسط آمریکا

چند سناریوی ممکن برای تحریم اینترنت توسط آمریکا

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در یادداشتی که در روزنامه شرق منتشر کرد با تشریح نحوه تحریم اینترنت، تصریح کرد که لازم است تا گسترش زیرساخت‌های اتصالی به جهان را در دستور کار قرار دهیم.

امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات در ابتدای این یادداشت نوشت: شاید تصور صبحی که بیدار شویم و شبکه‌های اجتماعی مان کار نکند، بسیار ترسناک تر از چیزی است که شش سال پیش فکر می کردیم. اگرچه سال‌ها قبل تر کوسه‌های بازیگوش بسیاری بودند که این فیبرهای خفته در اعماق دریا را می خوردند تا ما بدون اینترنت شویم؛ اما سال هاست که کوسه ها مدیریت شده‌اند. این روزها یک نگرانی نوظهور به مجموعه نگرانی‌ها افزوده شده است: تحریم اینترنت!

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با طرح 5 سناریوی ممکن برای تحریم اینترنت توسط امریکا، و توضیح اینکه چنین تحریمی به لحاظ فنی اثربخشی ندارد، نوشت: در کوتاه مدت، مشکلی جدی برای اینترنت ایرانیان روی نخواهد داد. در بلندمدت نیز تحریم ها تاثیر جدی نخواهند گذاشت. اما واقعیت آن است که تنها راه برای کاهش همین تاثیرات نیز سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها ست.

ناظمی در این یادداشت، تصریح کرد: واقعیت آن است که هرچه کشوری خود را از جامعه جهانی مجزا کند، آسیب پذیری آن بیشتر خواهد بود، رشد زیرساختی که در طول دولت اول روحانی روی داد، میزان آسیب‌پذیری را به شدت کاهش داده است. اگر وضعیت ما مشابه با سال ۹۲ بود، میزان آسیب پذیری قابل مقایسه با وضعیت اکنون نبود!

تحلیل اشتباه آن است که کشوری بخواهد میزان وابستگی خود را به کشورهای دیگر کاهش دهد و به صورت وارونه تصمیم درست آن است که هم میزان داده های ورودی بالا باشد و هم میزان داده‌های خروجی؛ در این صورت است که تحریم ها کاملا بدون تأثیر می شوند و اساسا هیچ کشوری در فکر تحریم ما نخواهد رفت.

معاون وزیر ارتباطات به تحلیل اشتباه برخی در داخل کشور نیز اشاره کرد و گفت: تحلیل اشتباه دقیقا از جایی شروع می شود که فکر کنیم اگر ما اینترنت ملی داشته باشیم، آن گاه در برابر تحریم ها پایدارتر می شویم! این استدلال یک اشتباه خطرناک است. پایداری در برابر تحریم‌ها برخلاف ادعاهای ساده انگارانه زمانی خواهد بود که هم زمان هم میزان داده ورودی و هم خروجی افزایش یابد؛ یا به عبارت دیگر ما جهانی تر شده باشیم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه این یادداشت تاکید کرد: امروز تهدید آمریکا خطری جدی برای ایران نیست، اما برای بی اثرکردن کامل هر تحریم یا حتی تهدید به تحریم اینترنت ایران، لازم است تا گسترش زیرساخت های اتصالی به جهان را در دستور کار قرار دهیم. اگر امروز اندکی هزینه در این زمینه کنیم، فردا سخن گفتن از تحریم ایران، در عمل تهدید سایر کشورها خواهد بود.

وی افزود: پایداری وضعیت شبکه در حال حاضر، نتیجه توسعه گسترده در چهار سال گذشته در زیرساخت بوده است؛ برای پایداری بیشتر در چهار سال آینده نیاز به سرمایه گذاری امروز است و نمی توان به بهانه اندک بودن منابع مالی، اینترنت و زیرساخت فناوری اطلاعات را کمتر از نان و شکر و برق دانست و هر نوع آسیبی برای اینترنت یعنی بی کاری، ازبین رفتن امنیت روانی و بالاتر از همه قطع شدن دسترسی به اطلاعات و دانش و در نتیجه تعطیل شدن تدریجی توسعه می شود.

ناظمی در پایان یادداشت خود تاکید کرد: در تمامی روزهایی که مردم از گرانی‌ها در هراس بودند، کمتر خبر یا گزارشی بود که دغدغه اینترنت به عنوان یک کالای اساسی در هزاره جدید را طرح کرده باشد. ما نیاز به تغییر این نگرش در نگاه خود به جهان داریم. فراموش نکنیم که اینترنت کالای اساسی دنیا امروز است.

منبع: تابناک

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.