کد مطلب: ۳۵۸۰۲۸

یک فعال استارتاپی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

چگونه در استارتاپ شکست نخوریم؟

چگونه در استارتاپ شکست نخوریم؟

نسیم توکل، کارآفرین و فعال استارتاپی با بیان توصیه‌هایی برای اینکه استارتاپ‌ها شکست نخورند، تاکید کرد: برای شروع کار در استارتاپ به دنبال نیاز بازار باید رفت.

این کارآفرین و فعال استارتاپی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره پیروزی‌ها و ریشه شکست‌های خود در حوزه استارتاپ سخن گفت و راه‌حل‌هایی برای فرار از شکست خوردن ارائه داد.

او در ابتدا تصریح کرد: اولین پرسشی که در یک فعالیت استارتاپی باید مطرح شود این است که «آیا کالا یا خدماتی که عرضه می‌کنیم، نیاز بازار است؟» محصول شما اگر نیاز بازار نباشد، هر چقدر هم که ناب و فوق‌العاده باشد، به فروش نمی‌رسد و این تجارت شکست خواهد خورد. باید برای عرضه، یک بستر مناسب پیدا کنید. شاید ایده شما در ایران عملی نشود اما در کشوری دیگر توسعه پیدا کند. همه استارتاپ‌های بزرگ و موفق در ایران، عینا کپی‌برداری‌شده از نمونه‌های خارجی است. متاسفانه زمینه پرورش ایده‌های ناب در ایران وجود ندارد، به‌دلیل این که زیرساخت‌ها هنوز مهیا نشده است.

فریب تبلیغات بازار را نخورید!

توکل افزود: فرض کنید برای ارائه محصولتان کاتالوگی تهییه می‌کنید و به بازاریابی آن می‌روید. احتمالا اکثر مشتریان از آن استقبال می‌کنند؛ اما زمانی که کالای شما ساخته می‌شود و برای قرارداد بستن به آن‌ها رجوع می‌کنید، مشتریان شما الزاما با شما همکاری نمی‌کنند، چون تصوری که از آن کالا داشتند با آنچه که شما به آن‌ها تحویل می‌دهید، یکسان نیست. پس در این مواقع بهتر است که شما برای بازاریابی حتما یک نمونه کامل از محصولتان را داشته باشید و در زمان معرفی تمام امکانات و مزایای آن را به مشتریان ارائه دهید. این شیوه بازاریابی صحیح است، چرا که این طور فرض دقیق‌تری از بازار فروش پیدا می‌کنید.

این فعال استارتاپی با بیان این که در سیلیکون‌ولی از هر 10 ایده، 9 ایده شکست می‌خورد، تاکید کرد: نباید انتظار آن را داشته باشید که با شروع فعالیت در حوزه استارتاپ در همان قدم ابتدایی به موفقیت برسید. صبر و حوصله و امیدواری بسیار مهم است. خیلی از جوانان را دیده‌ام که با شوق و ذوق فراوان به سمت استارتاپ می‌آیند اما با اولین شکست ناامید و سرخورده می‌شوند و این نوع فعالیت‌ها را رها می‌کنند.

او در ادامه گفت: به جوانان پیشنهاد می‌کنم که قبل از شروع به کار در استارتاپ‌ها، حداقل دو سال در سازمان‌های بزرگ و کوچک فعالیت کنند. این کار باعث می‌شود که با کارسازمانی و همچنین شیوه‌های مدیریتی آشنا شوند.

توکل گفت: متاسفانه در کشور ما کارگروهی کردن سخت است. اتحاد و همدلی در استارتاپ بسیار اهمیت دارد. بعضا دیده شده است تا استارتاپی رشد می‌کند، اعضا با هم به چالش‌های عجیبی بر می‌خوردند و در نتیجه استارتاپ منحل می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    توصیه خاصی در متن وجود نداشت، بستر جنبه نصیحت داشت.