کد مطلب: ۳۱۸۶۵۱

چین، ابرقدرتی جهانی در حوزه هوش مصنوعی

چین، ابرقدرتی جهانی در حوزه هوش مصنوعی

چین قصد دارد با پیاده سازی استراتژی میان مدت در حوزه هوش مصنوعی، مدیریت جهانی را در دست گرفته و در سال 2030 تبدیل به ابرقدرتی جهانی در حوزه Artificial intelligence شود.

سال گذشته، دولت چین پروژه جدیدی را با نام مدیریت جهانی با هوش مصنوعی تا سال 2030 راه اندازی کرد. اریک اشمیت مهندس آمریکایی در حوزه سخت افزار و مدیر عامل اسبق آلفابت در همین ارتباط می گوید: پیاده سازی پروژه مدیریت جهانی با هوش مصنوعی از سوی چینی‌ها بسیار ساده است. چرا که آن ها تا سال 2020 دست به دست هم می دهند. تا سال 2025 بهتر از ما خواهند شد و تا سال 2030 نیز دنیا را با هوش مصنوعی به تسخیر خود درمی اورند.

به گزارش تجارت‌نیوز، این موضوع تنها یک پیش‌بینی نیست؛ چرا که امار و ارقام منتشر شده نیز گویای جهش چینی‌ها در حوزه هوش مصنوعی است. به گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان پیش بینی کردند این کشور پر جمعیت تا 12 سال آینده تبدیل به بزرگترین قدرت جهانی در حوزه هوش مصنوعی خواهد شد.

در حال حاضر چین به برکت توسعه در حوزه هوش مصنوعی 14 هزار ترلیون دلار تولید ناخالص داخلی داشته و 35 درصد رشد اقتصادی جهان را از سال 2017 تا 2019 به خود اختصاص داده است. این در حالی است که رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده امریکا در این دوره زمانی تنها 18 درصد بوده است.

در حال حاضر، سرمایه گذاری های چینی در حوزه هوش مصنوعی، تراشه ها و وسایل نقلیه الکتریکی به حدود 300 میلیارد دلار رسیده است. در همین حال، غول چینی علی بابا Alibaba نیز با سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری در حوزه هوش مصنوعی قدمی بزرگ را در رسیدن به رویای مقامات چینی برای تسخیر جهان با هوش مصنوعی برداشته است.

پکن در حال حاضر مقامات دولتی محلی را در زمینه کارآفرینی و تحقیقاتی در حوزه هوش مصنوعی بسیج کرده است و با اختصاص میلیاردها دلار هرگونه پیشرفتی در این حوزه را تشویق کرده و حمایت می کند.

از طرفی بزرگترین مزیت چین، میزان بالای داده ها از سوی کاربران است. به طور مثال غول چینی Tencent با راه اندازی یک اکوسیستم آنلاین ، تمام اطلاعات کاربران را در یک جا متمرکز کرده است. همچنین تجارت الکترونیک در این کشور تقریبا دو برابر مجموع خرید و فروش های الکترونیکی در ایالات متحده است.

از سویی دیگر به گفته بسیاری از متخصصان در حوزه فناوری، سرعت کار در چین بالا بوده و به هیچ وجه قابل مقایسه حتی با سلیکون ولی نیست. چرا که فرصت کسب و کار در این کشور آسیایی به شدت مورد حمایت دولت بوده و خبری از قوانین دست و پاگیر برای راه‌اندازی فناوری‌های نوین در کسب و کار وجود ندارد.

در همین حال شرکت های فناوری در چین در حوزه پرورش استعدادها در میان دانش اموزان سرمایه گذاری کرده و از ان ها حمایت ویزه ای می‌کنند. اعطای بورس تحصیلی در آزمایشگاه‌های دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ یکی از اقدامات حمایتی این شرکت‌های فناوری بشمار می‌رود.

مجموعه این عوامل رویای مدیریت جهانی چینی‌ها با بهره گیری از هوش مصنوعی را به واقعیت نزدیک کرده و فضای توسعه در فناوری های نوین را در پرچمعیت ترین کشور جهان واقعی تر از همیشه کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.