کد مطلب: ۴۹۳۸۲۰

اخبار فناوری و استارتاپی روز

کاهش سرعت اینترنت ایران بر اساس گزارش Speedtest

کاهش سرعت اینترنت ایران بر اساس گزارش Speedtest

فعالیت فروشگاه‌ها و تاکسی‌های اینترنتی در محدودیت‌های کرونایی، استارتاپ‌هایی که قاعده بازی را ‌به هم زدند و کاهش سرعت اینترنت ایران، از جمله مهم‌ترین اخبار فناوری و استارتاپی روز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محدودیت‌های کرونایی از شنبه اول آذر آغاز شده است اما فروشگاه‌ها و تاکسی‌های اینترنتی در این بازه زمانی فعالند.

سایت دیجیاتو به نقل از رضا الفت نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی گزارش داده است که مشکل تردد تاکسی‌های اینترنتی و دیگر ناوگان حمل و نقل فروشگاه‌های اینترنتی که لوازم ضروری به مردم می‌فروشند در ایام محدودیت‌های کرونا برطرف شده است.

او ابراز امیدواری کرد که هیچ یک از این خودروها با چالش جریمه مواجه نشوند چرا که هماهنگی‌های لازم با وزارت کشور پیرامون تردد آنها صورت گرفته است.

الفت‌نسب در گفتگو با دیجیاتو با ذکر این نکته که تمامی کارها در روز گذشته به اصطلاح «دقیقه نودی» انجام شده تاکید کرد که آنها تازه در ساعت ۷ شب گذشته لیستی از وزارت کشور دریافت کردند تا با استفاده از آن بتوانند اجازه تردد تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهر را دریافت کنند: «قرار شد تا آخر دوران محدودیت‌های کرونا، هر روز لیست سفرهای شب گذشته و پیمایشی که توسط تاکسی‌های اینترنتی انجام شده از سمت این پلتفرم‌ها به ما داده شود و پس از بررسی به وزارت کشور ارائه شود. هم‌اکنون تمامی مشخصات پلاک‌های ماشین‌های فعال در این سامانه‌ها به وزارت کشور داده شده تا مشکلی برای هیچ از رانندگان پیش نیاید.»

او همچنین تاکید دارد که آنها در تلاش هستند تا برای فروشگاه‌های اینترنتی که موارد ضروری و تندمصرف به فروش می‌رسانند نیز خدمتی مانند تاکسی‌های اینترنتی انجام دهند: «برخی سایت‌ها مانند دیجی کالا، اکالا، اسنپ مارکت، به روز رسان و چندین سایت دیگر که ناوگان حمل و نقل دارند و خریدهای ضروری مردم را به دستشان می‌رسانند وجود دارند که با کمک کارگروه تشکیل شده در وزارت ارتباطات و مساعدت‌های آقای جهرمی و پیگیری‌های خودمان در حال فراهم کردن مجوز برای تردد خودروهای این سایتها در داخل شهر هستیم. به نظر می‌رسد با تردد برون شهری آنها موافقت شود اما تردد درون شهری‌شان را همچنان پیگیر هستیم و اطلاعات را ارائه کردیم تا این اتفاق بیفتد.»

استارتاپ‌هایی که قاعده بازی را ‌به هم زدند

در روزهای اخیر خبر پذیرفته شدن تپسی در فرابورس اکوسیستم استارتاپی را تحت تاثیر قرار داده و مورد استقبال بعضی از فعالان اقتصادی و استارتاپی قرار گرفته، اما روزنامه هفت صبح از منظر دیگری به موضوع پرداخته است.

این روزنامه نوشته است، وقتی خبر بورسی شدن تپسی در اکوسیستم استارتاپی پیچید در کنار همه تحلیل‌ها و تمجیدهایی که نثار این استارتاپ شد، یک نکته از نظرها غافل ماند. تپسی فعالیتش را از سال ۹۵ شروع کرده بود و به نسبت رقیبش با یک تاخیر تقریبا یک‌ونیم ساله وارد بازار تاکسی‌های اینترنتی شده بود. در دنیای استارتاپ‌ها معمولا آنها که دیرتر می‌آیند شانس زیادی برای گرفتن سهم بازار ندارند.

یعنی وقتی یک کسب‌وکار حتی با چندماه شروع زودتر توانست مشتری بگیرد و اپلیکیشن خود را روی گوشی‌های کاربران نصب کند، سخت است که بتوان با آن رقابت کرد و در بازی ماند. اما این قاعده حالا در اکوسیستم استارتاپی ایران استثناهای قابل‌توجهی پیدا کرده. صحبت از دوم‌هایی است که وقتی راه افتادند با اینکه روی کاغذ شانس زیادی نداشتند اما پیش‌بینی‌ها را مقهور تلاش و سرسختی خود کردند و در مواردی حتی از رقیب اصلی بازار جلو هم زدند.

در این گزارش به چند استارتاپ پرداخته شده است که وقتی شروع کردند نفر دوم بازار بودند اما حالا سهم بازار قابل‌توجهی دارند و در مواردی حتی بازیگر اول شده‌اند.

فلایتیو- علی‌بابا و دیوار-شیپور دو مورد از مثال‌هایی هستند که در این گزارش به آنها پرداخته شده است.

نویسنده گزارش در مورد دوگانه تپسی-اسنپ نوشته است، بازار تاکسی‌های اینترنتی از سال ۹۵ برای مردم به یک بازار شناخته‌شده تبدیل شد اما شروع حرکت اسنپ از اواخر سال ۹۳ کلید خورده بود. تپسی ولی با یک تاخیر یک‌ونیم ساله و از ساب ۹۵ وارد این بازار شد. آن‌ هم زمانی که اسنپ با سرمایه‌گذاران خارجی‌اش برنامه‌های گسترده بازاریابی و تبلیغات خودش را شروع کرده بود.

کمتر کسی گمان می‌برد در بازاری که گروه آلمانی راکت اینترنت به عنوان سرمایه‌گذاری که در تمام دنیا معروف است بازارها را درو می‌کند ورود کرده، بازیگر دوم آن شانسی داشته باشد. اما خبر اخیر بورسی شدن تپسی به عنوان اولین استارتاپ ایرانی نشان داد که در تمام این سال‌ها که گروه اسنپ در حال عرضه محصولات و خدمات مختلف در حوزه‌های غذا و پزشکی و گردشگری و… بوده، تپسی با تمرکز روی حوزه حمل‌ونقل توانسته سهم بازار خوبی از رقیب قدرقدرتش بگیرد.

کاهش سرعت اینترنت ایران

در گزارش دیگری از اکوسیستم فناوری اطلاعات، دیجیاتو به کاهش سرعت اینترنت در ایران، بر اساس جدیدترین گزارش Speedtest پرداخته است.

اسپیدتست جدیدترین گزارش خود برای سرعت اینترنت موبایل و ثابت در جهان برای ماه اکتبر را منتشر کرده است. سرعت اینترنت در ایران در این ماه کاهش داشته است.

اسپیدتست به صورت ماهانه گزارشی درباره وضعیت سرعت اینترنت در کشورهای مختلف منتشر می‌کند که در جدیدترین آن برای ماه اکتبر، شاهد افزایش چشمگیر میانگین سرعت اینترنت ثابت و موبایل در جهان هستیم. میانگین سرعت اینترنت ثابت جهانی به ۸۷.۸۴ مگابیت بر ثانیه رسیده که نسبت به سرعت ۸۵.۷۳ مگابیتی در ماه سپتامبر، افزایش قابل توجهی را تجربه می‌کند.

اما سرعت اینترنت ثابت در کشورمان در ماه اکتبر کاهش چشمگیری داشته است. در حالی که میانگین سرعت اینترنت ثابت در ایران در ماه سپتامبر برابر ۲۰.۶۷ مگابیت بر ثانیه بود و در رتبه ۱۲۰ جهان قرار داشت، اکنون با سرعت ۱۹.۰۸ مگابیت بر ثانیه و رتبه ۱۲۸ روبه‌رو هستیم. سرعت اینترنت ثابت در ایران در این بازه زمانی بیش از ۱ مگابیت بر ثانیه افت کرده است.

معرفی آنلاین محصولات هوآوی برای کاربران ایرانی

زومیت از برگزاری رویداد آنلاین هوآوی برای معرفی محصولات جدید این شرکت در ایران خبر داده است.

بر اساس این گزارش، هوآوی ساعت 20 روز چهارشنبه ۵ آذر، جدیدترین محصولات خود را از جمله گوشی‌ هوشمند و تبلت‌، برای بازار ایران رونمایی می‌کند.

این رویداد آنلاین از طریق صفحه رسمی آپارات هواوی در ایران قابل مشاهده خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    میانگین سرعت 20 مگابایت؟شوخی میکنید؟سرعت ۱۶ گرفتم آسیاتک من زور میزنه سرعت 1 مگ دانلود کنه!!!