خبر مهم:

کد مطلب: ۵۸۱۷۲۵

کلاهبرداری یونیک فایننس / خروج ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه از کشور

کلاهبرداری یونیک فایننس /  خروج ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه از کشور

مدتی است نام شرکتی جعلی به‌نام «یونیک فایننس» از افراد مختلف شنیده می‌شود. این شرکت که در سال ۲۰۱۷ تاسیس شده، فعالیت خود را از ابتدای ۲۰۱۸ در ایران آغاز کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از گذشت چندسال و اثبات واهی بودن وعده‌های حتی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای دارای مجوز در کشور، فعالیت بازاریابان این مجموعه‌ها بسیار کاهش یافت و تب‌وتاب «نتوورک مارکتینگ» به‌عنوان شغلی پردرآمد در کشور فروکش کرد. اما طمع برخی سودجویان و کلاهبرداران پایان ندارد؛ مدتی است نام شرکتی جعلی به‌نام «یونیک فایننس» از افراد مختلف شنیده می‌شود.

اقبال جوانان بیکار به شرکت‌های هرمی

احتمالا برای شما هم پیش آمده که یکی از دوستان قدیمی یا اقوام دورتان که مدت‌ها است از او بی‌خبر بوده‌اید با شما تماس گرفته و پس از احوالپرسی گرم و صمیمی، به شما پیشنهاد شغلی پردرآمد داده است!

اوایل سال ۷۹ بود که زمزمه‌ پیدایش راهی برای کسب درآمدهای بالا در شهرهای مختلف ایران شنیده می‌شد. فعالیتی به‌نام «بازاریابی شبکه‌ای» یا «نتوورک مارکتینگ» که شما را وادار به پرداخت مبلغی بابت خرید کالایی بی‌ارزش به یک شرکت و معرفی آن شرکت به دوستان و آشنایان‌تان می‌کرد؛ شما دو نفر را معرفی می‌کردید، دونفری که شما معرفی کردید هرکدام دونفر را و به همین صورت، تصاعدی تعداد خریداران محصول زیاد می‌شد.

هرکدام از افرادی که به‌واسطه شما محصول را خریداری می‌کنند، زیرمجموعه شما می‌شوند و هرچه تعداد این افراد بیشتر باشد، شما سود (پورسانت) بیشتری خواهید گرفت.

شکایت‌ها، «هرمی‌ها» را غیرقانونی کرد

پس از گذشت چهارسال در سال ۸۳ درپی شکایت‌های زیادی که توسط مالباختگان از شرکت هرمی «گلد کوئست» شد، دولت فعالیت این‌گونه شرکت‌ها را ممنوع و افراد زیادی را دستگیر کرد، اما همچنان فعالیت غیرقانونی این افراد ادامه پیدا کرد تا درنهایت در دهه ۹۰ با وضع قوانین جدید، چندین شرکت ایرانی با نام‌های جدید فعالیت خود را ازسر گرفتند.

این شرکت‌ها با خرید یا راه‌اندازی خط تولید و گاهی با شراکت با برخی کارخانه‌ها، سعی در رساندن مستقیم محصول از کارخانه به مصرف‌کننده یا بازاریابان خود داشتند.

ایده‌های که جذاب به نظر می‌رسید

ایده خام این نوع بازاریابی در ابتدا جذاب به‌نظر می‌رسید؛ برنامه این بود که با حذف واسطه‌ها، بخشی از هزینه توزیع کاهش یابد. مبلغ ذخیره‌شده از حذف واسطه‌ها بایستی به‌عنوان سود «پورسانت»، به بازاریابان این شرکت‌ها پرداخت می‌شد. اما درعمل، شاهد مشکلات بسیار زیادی در اجرای این طرح بودیم، به‌طوری‌که بسیاری تمام سرمایه و وقت خود را وقف این فعالیت کردند و درنهایت با ازدست دادن زیرمجموعه‌های خود به دلایل مختلف، چندسال از عمر خود و چند ده‌میلیون تومانی از سرمایه خود را ازدست‌رفته دیدند.

جوانان زیادی به‌جای حرکت به‌سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد و خلق ارزش واقعی، وقت و سرمایه خود را صرف چنین فعالیت‌هایی کردند که به‌نوعی دلالی و واسطه‌گری نام داشت.

سوءاستفاده از صحبت‌های انگیزشی و احساسی

متاسفانه همچون بسیاری از موارد دیگر، این به‌اصطلاح شغل هم از اصل خود دور شده و به انحراف کشیده شد؛ اگر در جلسات و دورهمی‌های این مجموعه‌ها حضور یافته باشید، دیده و شنیده‌اید که سرشاخه‌های این مجموعه‌ها به صحبت‌های انگیزشی و احساسی عجیبی متوسل می‌شوند.

صحبت‌هایی که تازه‌واردان و افراد پایین مجموعه را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده و آنان را وادار به فعالیت هیجانی بیشتر و صرف هزینه‌های کلان می‌کند.

دائما صحبت از هدف می‌شود؛ اهداف واهی و یک‌شبه که هرگز جز برای افراد بالارده که همگی منصوب‌شده توسط خود شرکت هستند، عملی و قابل‌اجرا نخواهد بود.

اقبال بیشتر در استان‌هایی که آمار بیکاری بالاتری دارند

نکته جالب فعالیت و اقبال جوانان به این‌گونه شرکت‌ها در استان‌ها و شهر‌هایی است که نرخ بیکاری بالاتری دارند و احتمالا راحت‌تر برای فعالیت جذب و اقناع می‌شوند.

به‌عنوان مثال استان‌های آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، سنندج، همدان، مرکزی، چهارمحال‌وبختیاری، سمنان، خراسان‌رضوی و بوشهر پایگاه‌های بسیار فعالی از این شرکت‌ها در خود دارند که با نگاهی به آخرین داده‌های مرکز آمار متوجه می‌شویم همگی این استان‌ها یا نرخ‌های بیکاری دورقمی دارند یا نرخ مشارکت اقتصادی آنها حداقلی است.

جالب است که در شهر تهران کمتر اثری از فعالیت‌های گسترده انواع و اقسام فعالیت‌های شبکه‌ای و نتوورکی می‌بینیم.

بازاریابی شبکه‌ای باید چگونه باشد؟

شرکت‌های زیادی از این روش بازاریابی، در حد استاندارد استفاده کرده‌اند؛ به این‌صورت که شما به‌عنوان خریدار یک محصول، درصورتی‌که از آن رضایت داشته باشید، می‌توانید به دوستان‌تان معرفی کنید.

کاری که اغلب ما در زندگی روزمره خود انجام می‌دهیم؛ حال آنکه شما با این تبلیغات کلامی خود، فروش کالا یا خدمت موردنظر را بالا برده‌اید و حق شماست که در بخشی از سود فروش آن محصول برای تولیدکننده سهیم باشید.

پس تولیدکننده می‌تواند به شما بخشی از سود حاصل از فروش محصولی که به‌واسطه شما به چند نفر معرفی شده است را پرداخت کند.

سیستمی که امروزه بسیاری از شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و رستوران‌های مطرح کشور برای بالا بردن فروش خود، از آن استفاده می‌کنند و فقط در ازای افرادی که مستقیما شما معرفی کرده‌اید به شما مبلغی را پرداخت می‌کنند یا تخفیف و هدیه‌ای به شما می‌دهند یا حتی به ارسال یک کارت‌پستال یا پیام الکترونیکی و تشکر از شما بسنده می‌کنند.

درواقع بازاریابی شبکه‌ای صرفا درحد یک سیستم بازاریابی برای تولیدکننده‌ها و فروشنده‌ها می‌تواند درکنار سایر روش‌های بازاریابی شامل بیلبورد‌ها، رسانه‌ها، دیجیتال مارکتینگ و… کارآیی داشته باشد تا شاید کمی فروش محصول را بالا ببرد. اما آیا چنین عملی می‌تواند شغلی باشد که تمام زندگی خود را براساس آن هدفگذاری کنید؟

با شرکت کلاهبرداری «یونیک فایننس» آشنا شوید

پس از گذشت چندسال و اثبات واهی بودن وعده‌های حتی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای دارای مجوز در کشور، فعالیت بازاریابان این مجموعه‌ها بسیار کاهش یافت و تب‌وتاب «نتوورک مارکتینگ» به‌عنوان شغلی پردرآمد در کشور فروکش کرد. اما طمع برخی سودجویان و کلاهبرداران پایان ندارد؛ مدتی است نام شرکتی جعلی به‌نام «یونیک فایننس» از افراد مختلف شنیده می‌شود.

این شرکت که در سال ۲۰۱۷ تاسیس شده، فعالیت خود را از ابتدای ۲۰۱۸ در ایران آغاز کرده و طی چندماه اخیر، تعداد افرادی که یونیک فایننس را تبلیغ می‌کنند بسیار زیاد شده است.

نحوه فعالیت به این صورت است که شما ازطریق یک دوست یا آشنا به جلسه‌ای کاری و مهم دعوت می‌شوید. زمانی که به محل قرار که عمدتا لابی هتل‌ها و کافی‌شاپ‌ها است می‌رسید، پس از کمی انتظار، یک خودروی لوکس از راه می‌رسد و شخصی با ظاهر آراسته از آن پیاده می‌شود و به‌سمت شما می‌آید.

ظاهرا جلسه کاملا رسمی و جدی است؛ معرف شما، شخص پرزنتور یا ارائه‌کننده کار را به شما با کلی احترام، تحت عنوان استاد، دکتر و چنین عناوین دیگری معرفی می‌کند و استاد مذکور، آماده پرزنت و ارائه نحوه این فعالیت به شما می‌شود، اما پیش از آن تلفن همراه چند ده‌میلیون تومانی خود را از جیب بیرون آورده و درمقابل دیدگان شما به حالت سکوت درمی‌آورد، آستین‌های کت خود را بالا می‌زند تا ساعت مچی برند خود را به شما نمایش دهد! سپس جلسه معارفه شروع می‌شود.

ارائه‌دهنده (پرزنتور) نحوه فعالیت در این شرکت را به این صورت به شما شرح می‌دهد که «یونیک فایننس» یک شرکت سرمایه‌گذاری معتبر تاسیس‌شده در کشور سوئیس است و در بازارهای مالی بزرگ دنیا ازجمله نزدک، فارکس، وال‌استریت و… سرمایه‌گذاری می‌کند.

احراز هویت با وجود تحریم‌ها؟

این شرکت مدعی است رباتی را طراحی کرده است که با خریدوفروش سهام، سود قطعی ماهیانه چهار تا شش درصد به شما می‌دهد و به هیچ عنوان ضرر نمی‌کند!

شما باید در ابتدا حداقل مبلغ هزار دلار ناقابل را به شرکت پرداخت کنید تا مجوز ثبت‌نام برای شما صادر شود. پس از چندماه شما ازطریق شرکت و مدارک شناسایی و هویتی که ارائه می‌دهید احراز هویت می‌شوید و سوال بی‌جوابی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که باوجود تحریم ایران، چگونه این احراز هویت کاربران ایرانی، آن‌هم در بازارهای مالی بزرگ دنیا انجام می‌شود!

پولشویی و خروج ارز به اسم بیمه

از این پرسش که بگذریم، درصورت تایید شرکت، مدارکی مبنی‌بر شروع فعالیت شما در این شرکت برایتان ارسال می‌شود. یونیک فایننس مدعی است تمام پولی که شما به این شرکت پرداخت می‌کنید توسط یک مجموعه آمریکایی معتبر به‌نام «گلوبال پورتفولیو منیجمنت» بیمه می‌شود.

شرکتی که بنیانگذارانی ایرانی دارد و با هدف جذب سرمایه از ایرانیان تشکیل شده است که تابه‌حال فعالیت آن نتیجه‌ای جز پولشویی و خروج ارز برای ما نداشته است.

سرمایه‌هایی که بلوکه می‌شود

نکته جالب‌توجه این است که شما مبلغ اولیه‌ای که به شرکت پرداخت می‌کنید را به مدت دوسال نمی‌توانید برداشت کنید و این شرکت بیمه‌کننده، صرفا ادعایی کذب برای کم کردن نگرانی شما بابت سرمایه‌گذاری است و اتفاقا برای شما مدارک و برگه‌های شکیلی را هم ارسال می‌کند تا اعتماد شما به مجموعه کاملا جلب شود.

در ادامه شما بایستی با معرفی کردن افراد جدید، مجموعا مبلغ ۱۵ هزار دلار برای شرکت جذب سرمایه کنید تا بتوانید درحدود هزار دلار پورسانت بگیرید. درواقع به‌ازای هر ۱۵۰۰۰ دلاری که زیرمجموعه‌های شما در شرکت یونیک فایننس سرمایه‌گذاری می‌کنند هزار دلار پورسانت می‌گیرید.

شروط عجیب

اما دو شرط بسیار بزرگ دارد؛ اول اینکه باید ۱۵ هزار دلار در سه‌محور پنج هزار دلاری بوده و اصطلاحا در تعادل کامل باشد. مثلا شما سه نفر را معرفی کنید که هرکدام هزار دلار سرمایه‌گذاری کنند. هرکدام از افرادی که مستقیما شما معرفی کرده‌اید یک محور نامیده می‌شود. آن سه نفر هرکدام سه نفر را معرفی کنند که هزار دلار سرمایه‌گذاری کنند و این روند در تعادل کامل در هر سه‌محور شما شکل گیرد و ادامه پیدا کند تا زمانی که ۱۵۰۰۰ دلار در تعادل سه در مجموعه شما ثبت شود.

در واقع در هر محور یا بازو، پنج هزار دلار سرمایه‌گذاری شده و در تعادل قرار گرفته است و شخصی که در راس این مجموعه ۱۵ نفری قرار دارد، فقط درصورتی پورسانت هزار دلاری می‌گیرد که تعادل وجود داشته باشد و در غیر این‌صورت، هیچ پورسانتی جز سود ثابت ماهانه خود دریافت نمی‌کند.

دوم اینکه تنها شش ماه فرصت دارید که ۱۵۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری در مجموعه شما انجام شود؛ چراکه در پایان ماه ششم، هر مبلغی که در تیم شما سرمایه‌گذاری شده است، صفر می‌شود و همه‌چیز از نو شروع می‌شود.

این روند همواره ادامه دارد و هر شش ماه همه‌چیز صفر می‌شود! درواقع شما فقط شش ماه از شبکه‌سازی خود پورسانت می‌گیرید و در پایان ماه ششم، برای تمدید دریافت پورسانت از شبکه‌سازی، بایستی بار دیگر هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید و تمامی زیرمجموعه‌های شما هم همین کار را تکرار کنند و بازهم طی شش ماه، به‌ازای هر ۱۵۰۰۰ دلار سرمایه در مجموعه شما، هزار دلار پورسانت دریافت خواهید کرد.

پورسانتی که البته صرفا در حساب کاربری شما قابل‌مشاهده است و توضیح خواهیم داد که درعمل، قابل‌برداشت نیست. به این صورت است که جذب سرمایه ازطریق شرکت یونیک فایننس درحال انجام است.

به ۴ دلیل «یونیک‌‌فایننس» دروغ می‌گوید

یونیک‌فایننس مدعی است تمامی سودها از طریق خریدوفروش سهام شرکت‌های بزرگی چون اپل، ب‌ام و و… در بازارهایی چون نزدک به‌دست می‌آید و خود را شریک رسمی این بازار و شرکت‌های معتبر اروپایی و آمریکایی معرفی می‌کند. اما واضح است که این ادعا کذب است.

به چند دلیل؛ اول مدرکی مبنی‌بر همکاری یونیک‌فایننس با بازارهای مالی و شرکت‌های بزرگ وجود ندارد. دوم؛ اینکه هیچ رباتی نمی‌تواند بازارها را دقیق و قطعی پیش‌بینی کند و سود ثابت به سرمایه‌گذاران دهد.

سوم؛ اینکه شرکت مدعی است روزانه بارها با سرمایه‌ شما درحال خریدوفروش سهام است، درحالی که هزینه‌ کارمزد خریدوفروش روزانه را در نظر نمی‌گیرد.

چهارم؛ اینکه اگر چنین رباتی واقعا دراختیار این شرکت است، چرا اصلا نیازی به جذب سرمایه از افراد عادی دارد؟! می‌تواند تنها با سرمایه‌گذاری چندهزار دلار طی مدتی کوتاه، چندین برابر سود کند.

لازم به ذکر است در سال ۲۰۲۰ که بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا، از اپل آمریکایی گرفته تا فولکس‌واگن آلمانی، به‌دلیل تاثیرات شیوع ویروس کرونا متحمل ضرر شده و با افت سهام مواجه شدند. اما یونیک‌فایننس همچنان مدعی بود ربات تحلیگر، درحال کسب سود از خریدوفروش همین سهم‌هایی است که ارزش آنها تحلیل رفته است.

با ترفند این شرکت آشنا هستیم

واضح است که تامین مالی این شرکت، صرفا از طریق سیستم پانزی صورت می‌گیرد؛ سیستمی که سود شما را از ورود پول افراد جدید به شرکت تامین می‌کند و این روند تا جایی ادامه می‌یابد که موسسان سیستم پانزی، از جذب سرمایه سیر شوند.

در این سیستم، گیرنده‌ سرمایه، هیچ نیازی به فعالیت اقتصادی ندارد و صرفا از پول افراد جدید، سهم قدیمی‌ترها را پرداخت می‌کند و به‌محض کند شدن روند جذب سرمایه، شرکت به‌سمت فروپاشی می‌رود؛ چرا برای پرداخت سود افراد قدیمی مجبور می‌شود به منابع مالی خود دست ببرد.

بسیاری از موسسات اعتباری کشور نیز از همین روش استفاده می‌کردند که سرنوشت آنها در سال۹۶ به ورشکستگی منجر شد. این سیستم‌ها معمولا در سال‌های ابتدایی فعالیت خود، برای جلب اعتماد مردم بسیار خوش‌حساب عمل می‌کنند و با توجه به اینکه شما نمی‌توانید تا مدت زمانی مشخص سرمایه اولیه خود را برداشت کنید، تمامی سودها به‌موقع واریز می‌شوند.

اما پس از چند سال که تعداد سرمایه‌گذاران جدید کاهش و تعداد کسانی که می‌خواهند سرمایه خود را خارج کنند افزایش می‌یابد، صاحبان این سیستم، بار و بندیل خود را جمع می‌کنند و بدون هیچ مشکلی تمام سرمایه‌ای را که نزد خود نگه داشته‌اند با خود می‌برند. اگر شانس بیاوریم برنامه‌ کلاهبرداری جدیدی را شروع نمی‌کنند.

تبلیغ شبکه ماهواره‌ای برای یونیک‌فایننس

بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت «یونیک‌فایننس» فعالیت گسترده‌ای در کشورهای درحال توسعه در همسایگی ایران دارد. افغانستان، عراق، بنگلادش، هند، پاکستان و بخش‌هایی از ترکیه.

جالب است بدانید بیشترین فعالیت این شرکت هم در ایران صورت می‌گیرد. شرکتی که ادعای اروپایی‌بودن دارد، چرا باید در چنین کشورهایی بیشترین جذب سرمایه را داشته باشد. البته شرکت مدعی است از تمام دنیا سرمایه‌گذار دارد و برای اثبات آن، جست‌وجوی نام شرکت خود را در اینترنت ملاک قرار می‌دهد که در حدود ۱۰درصد از جست‌وجوگران نام «یونیک‌فایننس»، در اروپا و آمریکا هستند.

اما این ادعا از آن جهت کذب است که وبسایت «یونیک‌فایننس» در ایران فیلتر است و کاربران با استفاده از فیلترشکن و گرفتن آی‌پی کشورهای اروپایی و آمریکایی، آمار بازدید این کشورها را بالا می‌برند. پس درواقع می‌توان گفت همان ۱۰درصدی که از اروپا و کشورهای آمریکایی از وبسایت یونیک‌فایننس دیدن کرده‌اند هم ایرانی هستند.

سوءاستفاده از آسیب‌پذیری اقتصاد ایران

مشخصا اقتصاد ایران درحال حاضر آسیب‌پذیر است و با وجود تحریم‌ها، وضع اقتصادی مردم در شرایط نامناسبی قرار دارد. نرخ بیکاری بالاست و فعالیت‌های تولیدی روزبه‌روز درحال کمتر شدن هستند. مردم به‌ویژه جوانان در چنین شرایطی به‌دنبال ایجاد تغییر و تحول در زندگی خود هستند و متاسفانه به‌راحتی فریب چنین کلاهبرداری را می‌خورند.

دولت‌ها و نهادهای ناظر مالی، در کشورهای اروپایی و آمریکایی، در زمینه‌ جلوگیری از فعالیت پانزی در کشور خود بسیار قوی عمل می‌کنند و با هم رابطه‌ مستقیم و همکاری موثر دارند. اما کشور ما از طرفی تحریم است و از طرف دیگر اهمیتی برای نهادهای اروپایی و آمریکایی برای جلوگیری از فعالیت‌های اینچنینی ندارد.

با توجه به اینکه به گفته‌ سرشاخه‌های یونیک‌فایننس در ایران، واحد آی‌تی و شبکه‌ این شرکت در دبی بنا شده و دفتر رسمی هم در هیچ‌کجای دنیا ندارد، پیگیری این موضوع از طریق دولت ایران هم کار راحتی به‌نظر نمی‌رسد.

بهره‌گیری از افرادی با سابقه طولانی کلاهبرداری هرمی

طبق اظهارات سرشاخه‌های این شرکت، موسسان اصلی آن ایرانیان مقیم کشورهای خارجی و تحت حمایت هستند. این فعالیت، با خارج کردن ارز درحال وارد کردن لطمه‌ سنگین به اقتصاد کشور است و سرمایه‌ ایرانیان فعال در این شرکت به‌جای اینکه در مسیر فعالیت‌های اقتصادی مولد قرار گیرد، از کشور خارج‌شده و به جیب بیگانگان و وطن‌فروشان وارد می‌شود.

چندی‌پیش «سینا ولی‌الله» مجری شبکه‌ فارسی‌زبان در خارج از کشور، در برنامه‌ خود از این شرکت حمایت کرده و سرمایه‌گذاری در آن را کاملا عادی قلمداد کرد.

در همین برنامه‌ تلویزیونی، یکی از موسسان شرکت یونیک‌فایننس به‌نام «فرزین فردین‌فرد» هم دعوت شده است. این شرکت با به خدمت گرفتن افراد دارای سابقه طولانی در کلاهبرداری پانزی و هرمی، همچون «نیما طبری‌فرد» و مستقر کردن آنان در کشورهای همسایه، همچون امارات و ترکیه، مشخصا تور خود را برای به دام انداختن اموال ایرانیان پهن کرده است.

خروج سرمایه ۸هزار میلیارد تومانی از کشور

طبق اظهارات سرشاخه‌های این شرکت، دست‌کم ۱۰۰هزار نفر سرمایه‌گذار ایرانی مشغول فعالیت در این سیستم هستند. شاید در اطراف خود افرادی را دیده باشید که حتی ملک یا خودروی خود را فروخته و در «یونیک‌فایننس» سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما با فرض سرمایه‌گذاری مبلغ پایه‌ هزار دلاری این افراد، فقط از داخل ایران در حدود ۱۰۰میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری شده و به این میزان خروج ارز رخ داده است.

قطعا این آماری حداقلی است. رقمی که حتی اگر نصف آن هم در فعالیت‌های مولد اقتصادی در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شد، نرخ بیکاری تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کرد.

برداشت پول غیرممکن است

یونیک‌فایننس از سال۲۰۱۷ که فعالیت خود را آغاز کرد، تا اواسط سال۲۰۲۰ امکان برداشت سود به سهامداران کم‌تعداد خود که ایرانی بودند می‌داد البته با کارمزد ۵۰درصد! بله، سود ثابت ماهیانه‌ خود و پورسانت حاصل عضوگیری را اگر می‌خواستید برداشت کرده و به ریال تبدیل کنید، پول‌تان نصف می‌شد.

از اواسط سال۲۰۲۰ تمامی برداشت‌ها غیرممکن شد و برخی سرشاخه‌ها از جیب خود، سود زیرمجموعه‌ها را نقدا می‌پرداختند و از طریق سیستم کاربری، رقم موجود داخل حساب کاربری زیرمجموعه را به حساب کاربری خود انتقال می‌دادند به امید روزی که تراکنش‌ها ازسر گرفته شود.

جذب سرمایه با ارائه توکن و ضرر سرمایه‌گذاران

در نهایت در سال۲۰۲۱ که بازار ارز دیجیتال و رمزارزها داغ شد، شرکت یونیک‌فایننس برگ جدیدی رو کرد؛ موسسان این شرکت از جذب سرمایه‌ هنگفت سیر نشدند و با ارائه‌ توکن یا رمزارزی به‌نام UNQT شروع به جذب مجدد سرمایه کردند.

اغلب سرمایه‌گذاران ایرانی این شرکت، با خرید این توکن از قیمت یک‌دلار شروع کرده و تا ۱۵دلار ادامه دادند. روند افزایش توکن یونیک‌فایننس به‌دلیل افزایش تقاضا تا ۱۵دلار ادامه پیدا کرد اما درنهایت با افت ناگهانی روبه‌رو شد و امروز تا یک‌دلار کاهش یافته است.

شرکت یونیک‌فایننس از این فروش رمزارز، دست‌کم ۵۰میلیون دلار از توکن یا سرمایه‌گذاری‌های مجدد افراد جذب کرد و به‌صورت کاملا ناگهانی، ارزش رمزارز خود را تا یک‌دلار پایین آورد.

عده‌ بسیار زیادی از خریداران این رمزارز با رسیدن قیمت به بالای ۴دلار شروع به خرید کردند. به این ترتیب یونیک‌فایننس با فروش یک رمزارز در قیمتی بین ۴ تا ۱۵دلار و درنهایت پایین آوردن ناگهانی قیمت ارز تا یک‌دلار، به‌ازای هر واحد توکن، بین ۳ تا ۱۴دلار سود به‌دست آورد و اکنون سهامداران مجبورند رمزارزی را که حداقل ۴دلار خریده‌اند به خود شرکت یک‌دلار بفروشند. مشروط بر اینکه بتوانند تحریم‌ها را دور بزنند و اندک سرمایه‌ باقی‌مانده‌ خود را به ریال تبدیل کنند.

غارت دارایی‌های مادی و معنوی ایرانیان

قسمت ناراحت‌کننده‌ ماجرا آنجاست که وقاحت سرشاخه‌های این سیستم پایان ندارد و همچنان با توجیه‌های جدید، سعی در جذب افراد و سرمایه دارند.

بله به همین سادگی این افراد درحال غارت دارایی‌های مادی و معنوی هموطنان ما هستند و کک‌شان هم نمی‌گزد که در بلندمدت چه لطمه‌ای خواهند دید.

شاید برای این‌دسته از کلاهبرداران خروج ارز و سرمایه مهم نباشد اما یک لحظه در این جمله تامل کنید: «براساس محاسبات و توضیحات بالا و با احتساب نرخ دلار ۲۷هزار تا به‌حال برای سرمایه‌گذاری در این شرکت حداقل هشت هزار میلیارد تومان برابر میزان فروش نفت در سال۹۸ از کشور خارج شده است.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اکانت ۱۰۰۰دلاری دارم نصف قیمت میفروشم.خریدار بود کامنت ریپلای کنه

  • ناشناس

    از 3 سال پیش همین اخبار رو هر چند وفت یکبار پخش میکردین خسته نشدین از این همه دروغ.

    • ناشناس

      حماقت..تا کجا….انشالله که سراغ امثال شما هم بیان که مردمو بدبخت کردید

    • ناشناس

      واقعا دروغه

  • حمید

    اکثر سرشاخها دیرو بازداشت شدن .زودتر شکایت کنید شاید بعد از یکی دو سال به مقداری از اصل پول برسید چون ۸۰ درصد پول از ایران خارج شده ‌ . درست میگن پنیر مفت فقط تو تله موشه .

  • ناشناس

    کار شرکت تموم شده اکثر سرشاخهای ایران در بازداشت هستن پولی هم ندارن بدن ، تقریبا ۸۰ درصد پول از ایران خارج شده دیگه قابل برگشت نیست . اگر رسید دارید از نفر بالایی خودتون شکایت کنید. شاید از اون بتونید بگیرید.

  • ناشناس

    میخواین پولتونو بگیری نزارین خبر داربشه زنگ بزنید اطلاعات آدرسشو یا شماره تلفن شو بده اطلاعات دسگیرمیکنه شما هم به پولت می رسی سعی کن اولین نفر باشی تا پولتو زودتر بگیری

  • ناشناس

    سلام من لیدر این شرکت کلاهبرداری میشناسم هنوز داره پول مردم میخوره ولی چون اشناس نمیتونم اطلاع بدم

    • ناشناس

      به فکر مردم بیچاره‌ای باش که خام وعده های پوچ میشن و نزار بیشتر از این بدبخت بشن و تنها پس انداز یا حتی سرمایشون از بین بره…

    • ناشناس

      کلاهبرداران اصلا شرکتی در کار نیست،هرکسی داره از یونیک طرفداری می‌کنه خودش مثل لیدارهاش دزد،مال مردم خور هستند که میخان با پول مردم بیگناه پولدار بشن و هرروز جلسات تخمی برگزار میکنن جاهای مختلف شکر گزاری اینکه پول مردم را خوردن میکنن
      من 2000دلار سال 98گذاشتم 15دی 1400موعد کنسلیم بود لیدرم جوابمو نمی‌ده پیامهامو‌سین نمیکنه با تحقیقات به عمل آمده از منبع موثق این شرکت شرکت پانزیه که اون لیدرهای اولیه و خوردن بارشونو بستن زدن به چاک،من عکس تموم لیدرهای که میشناسم با ویسهاشون داخل جلسه فیش واریزی که اول کار ریختم به حساب جمع آوری کردم و فردا به دفتر الکترونیک قضایی تحویل میدم.تموم لیدرها هم ی مشت آدمهای عقده آیی بیشخصیت کم بین که خودشونو آدم حساب میکنن جلو بقیه هستن تورو خدا تورو خدا گول نخورید و این خونه زنبورو را هر جا هستین خراب کنید که بقیه بدبخت نشن

  • ناشناس

    من کاری به یونیک ندارم . ولی بورس ایران تمام سرمایه های مردم رو از بین برد .نه کسی حرفی زد نه کسی شکایتی کرد نه کسی دخالتی کرد نه تو اخبار چیزی گفتن . فقط قبل این مردم رو تشویق به اوردن سرمایه در بورس می کردند بعد اینکه پول مردم از بین رفت صداشون در نیومد . چطور در مورد یونیک کلی بحث هست ولی در مورد بورس کسی صداش در نیومد . پس چرا تو تلویزیون ایران مردم رو تشویق میکردن به شرکت در بورس .

    • ناشناس

      چون مردم خودشون مقصربودن بدون اطلاعات وارد بورس شذن و سهام خریدن

  • Ali

    کلاهبرداران تمایل دارند همیشه پیشینه خوبی داشته باشند تا به شما بگویند که در پلتفرم هایشان سرمایه گذاری کنید. من بیش از 40000 دلار به گروه های MTGOX برای کمک به سرمایه گذاری در فارکس از دست دادم و مورد کلاهبرداری قرار گرفتم. اما پس از مشاهده توضیحات آنها در گوگل، با JOLLYINVESTIGATORS .COM تماس گرفتم. پس از تحقیقات بسیار توسط JOLLYINVESTIGATERS. COM، هم پول سرمایه گذاری شده و هم سود من توسط JOLLYINVESTIGATERS به من برگردانده شد.

    • ناشناس

      سلام میشه روشش کامل توضیح بدید باید چیکار کنیم

  • ناشناس

    خدالعنت….. سرشاخه مجموعه های شرکت یونیک فایننس درشیراز بنام مجید محمدزاده وفاطمه اسماعیلی که سرمایه خیلی هابه غارت بردن لذا. این. دوشیاد درداد گاه فرهنگ شهر شیراز شکایت شده. هرکس ازاین دو شیاد شکایت دارد به دادگاه انقلاب اسلامی فرهنگ شهر مراجعه کند

  • ابوالفضل

    منم ی واحد خریدم اگه اون دوسالی ک گفتن بیمه شده پولت،برج ۴ تموم میشه
    اگه راهی هست ک بتونم پولمو دریافت کنم بگین بهم