کد مطلب: ۵۲۲۰۵۷

گرانی اینترنت از تابستان ۱۴۰۰

گرانی اینترنت از تابستان ۱۴۰۰

نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس در مصوبه جدید اشاره کرده‌اند که اگرچه اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اجازه افزایش تعرفه اینترنتی مصرفی را در سال ۱۴۰۰ ندارند، اما احتمالا قرارداد یکی از اپراتورها در تابستان ۱۴۰۰به اتمام می‌رسد و پس از آن، بالطبع مشمول افزایش حق‌السهم مذکور در این مصوبه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از انتقادات متعدد کارشناسان و برخی مسئولان نسبت به مصوبه افزایش ۱۰درصدی حق‌السهم اپراتورها و صرف این مبلغ در محل‌های مورد نظر نمایندگان مجلس، در نهایت شورای نگهبان به جزء ۲ بند (ی) تبصره ۶ ایراد وارد کرد و آن را به مجلس برگرداند.

نمایندگان مجلس هم روز گذشته تلاش کردند این جزء را اصلاح کنند تا برای بررسی دوباره به شورای نگهبان ارسال شود. همچنین یکی دیگر از موارد این است که نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس مقرر کردند تا سازمان صدا و سیما به‌منظور حفظ ارزش‌های ایرانی- اسلامی و نظام خانواده بر همه مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت کند.

یکی دیگر از موضوعات مصوبه مجلس این بود که این افزایش از درآمد اپراتورها کسر می‌شود. درواقع اگر حق‌السهم دولت از ۲۸درصد به ۳۸درصد افزایش یابد ۵۰درصد سود عملیاتی اپراتوری مانند همراه اول را شامل می‌شود که این موضوع می‌توانست صرفه اقتصادی را برای اپراتور از بین ببرد.

از آنجا که یکی از مهم‌ترین موضوعات مطروح در این مصوبه نگرانی‌هایی در باب گران شدن اینترنت بود، مجلس در اصلاحیه به این موضوع اشاره کرده که افزایش حق‌السهم دولت از اپراتورها شامل قراردادهای فعلی نمی‌شود و هر زمان که قرارداد جدید اپراتورها منعقد شد، این افزایش هم شامل حال اپراتورها می‌شود تا به‌حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ تا سقف مبلغ ۱۲۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

نظارت تمام‌عیار ساترا

نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس درخصوص اصلاح لایحه بودجه به‌منظور تامین نظر شورای نگهبان مقرر کردند تا سازمان صدا و سیما به‌منظور حفظ ارزش‌های ایرانی- اسلامی و نظام خانواده بر همه مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت کند.

براساس مصوبه مجلس، مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن هم بر عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی(ساترا) گذاشته شده است.

در واقع ساترا موظف شده تا بر همه مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت کند و ضمن ارتقای کیفی تولیدات از اثرات سوء آن در جامعه جلوگیری به عمل آورد. به این ترتیب کنترل صدا و سیما بر روند تولیدات ده‌ها سریال و برنامه اختصاصی VODها بیشتر از پیش می‌شود.

این موضوع می‌تواند به این معنی باشد که ساترا بر فیلمنامه، انتخاب عوامل فیلم‌ها و برنامه‌های فضای مجازی نظارت خواهد کرد. با این حال از آنجا که به «آثار حرفه‌ای» اشاره شده، این نظارت شامل تولید محتوای کاربران عادی نخواهد شد.

یک قلک و هزار هزینه

مبلغی که از افزایش حق‌السهم دولت از اپراتورها حاصل می‌شود به زعم نمایندگان مجلس ظاهرا به اندازه‌ای است که می‌تواند بسیاری از هزینه‌ها را پوشش دهد.

نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس در این مصوبه اشاره کرده‌اند که اگرچه اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اجازه افزایش تعرفه اینترنتی مصرفی را در سال ۱۴۰۰ ندارند، اما احتمالا قرارداد یکی از اپراتورها در تابستان ۱۴۰۰به اتمام می‌رسد و پس از آن، بالطبع مشمول افزایش حق‌السهم مذکور در این مصوبه می‌شود.

آنگونه که پیوست می‌گوید منابع درآمدی حاصل از این افزایش از هر اپراتور تا سقف ۲۰هزار میلیارد ریال با نظارت مرکز ملی فضای مجازی صرف توسعه زیرساخت همان اپراتور در بستر شبکه ملی اطلاعات می‌شود.

همچنین منابع حاصل از حق‌السهم دولت از اپراتورها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت مازاد بر ۶۹هزار و ۸۰۰میلیارد ریال در ردیف ۱۳۰۴۰۴ صرف «توسعه زیرساخت ۵ میلیون پورت اینترنت ثابت پرسرعت توسط شرکت مخابرات ایران که امکان ارائه خدمات صوت و تصویری پیشرفته را داشته باشد.» و «حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی» می‌شود.

منبع: روزنامه همشهری

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر سیروس پور

    واقعا در ایران اینترنت خیلی ارزونه. در برابر خدماتی که میدن هزینه ای از مردم دریافت نمیشه

    • امیر

      داش کدوم خدمات؟ اینکه زنگ میزنی میگی نت قطعه میگن دست ما نیست؟

    • ناشناس

      کدوم خدمات دقیقا بگو ماهم بدونیم

    • M;

      میزان حق گویی زیاد بود.

    • vision

      شما داری فقط قیمت های اینترنت رو با سایر کشور ها مقایسه میکنی . اگه میشه نظرتو درباره حقوقی که به مردم سایر کشورا میدن هم بگی تا بدونیم!!!! در ضمن به ما چه خدماتی میدن به غیر از اینکه فقط بگن از دست ما کاری بر نمیاد و مشکل از منطقه شماست!

  • ناشناس

    ای خدااااااااااااا عجب مملکتی شده

  • ناشناس

    اینترنت faucet که این حرفها نیست .
    همین مبلغی هم که داریم میپردازیم زیادی هست .

  • حسین

    ای وای ما فقیر فقرا چیکار کنیم پولدارا حداقل میتونن پولش رو بیارن اما ماچی
    ما که هزار درد داریم??????

  • ناشناس

    کی میشه ریشه این مریضی کنده بشه باز بریم،،به خدا غربت از این مملکت بهتره.

    • ناشناس

      تو چیکار داری به این مریضی باید این را بگند که چرا اینترنت را گران میکنند که بچهها نتونن درس بخونن

  • ناشناس

    واقعا افتضاح دولت و کاراتون مردم چه گناهی دارن که مجبورن اینترنت یگ گیگی رو بیست تومن بخرن هر گیگ باید ده تومن باش یک ماهش نه یک هفته ای 14یا۱۵تومن حتی بیشتر…مملکتا به گند کشیدین ….بازم دم آقای وزیر ارتباطات گرم که ۶۰ گیگ به دانشجوها و همه داد وگرنه شما که هر چی جیبتون پر تر میشه خسیس تر می شید .با تشکر

  • ناشناس

    اخه شما که مبینید ما برای درس هایمان اینترنت میخواهم چرا گرانش میکنید

  • ناشناس

    اینترنت باید مجانی باشه کشور عقب مونده

  • ناشناس

    اینترنت باید مجانی باشه