کد مطلب: ۲۴۵۰۴۹

رکود بازار کامپیوتر با افزایش قیمت‌ها همراه شد

یک کیس کامپیوتر معادل قیمت دو پراید

یک کیس کامپیوتر معادل قیمت دو پراید

با هزینه خرید این کیس گزینه‌هایی در میان مدل‌های ام‌وی‌ام، برلیانس و برخی خودرو‌های دیگر وجود دارد. از اینها مهم‌تر نیز با مبلغ خرید این سیستم در نهایت می‌تواند دو پراید صفر تهیه کرد.

محسن حسینی: سال‌هاست که طرفداران دنیای آی‌تی و آنها که سیستم‌های کامپیوتری عصای دست‌شان بود (چه در زمینه فعالیت‌های حرفه‌ای، چه برای انجام بازی‌‌های کامپیوتری) کم‌تر به خرید سیستم‌های دسکتاپ به سبک قدیم علاقه نشان می‌دهند. این افراد در دنیای امروز ترجیح می‌دهند برای فعالیت‌های حرفه‌ای از لپ‌تاپ‌های قدرتمند استفاده کنند که قابلیت حمل و نقل ساده داشته باشد و از سوی دیگر طرفداران بازی‌های کامپیوتری نیز بیشتر به استفاده از کنسول‌های جدید روی‌آورده‌اند.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز ، پیشرفت فناوری در این زمینه‌ها البته خرید و فروش قطعات کامپیوتر را متوقف نکرده‌ است. هنوز هم می‌توان در جست‌وجوی کسانی بود که می‌خواهند سیستم کامپیوتری‌شان را به صورت شخصی آماده کنند.

نوسانات قیمت

آماده‌کردن سیستم‌های شخصی در بازارهای کنونی با چالش‌های زیادی روبرو است. اگر معضل همیشگی هماهنگی میان قطعات از یک سو و تنوع محصولات موجود در بازار از سوی دیگر را کنار بگذاریم با مشکلات و بحران‌های تازه‌تری نیز روبرو خواهیم شد. از جمله این بحران‌ها می‌توان به نوسان در بازار ارز اشاره کرد.

غلامرضا پاکضمیر، رییس هیات مدیره و مدیرعامل مرکز کامپیوتر ایران، در گفت‌وگو با نشریه فناوران در توصیف بازار کامپیوتر گفته است که این بازار حدود دو سالی است که با رکود دست و پنجه نرم می‌کند.

با سر زدن به بازارهای نیمه تعطیل کامپیوتری در کشور می‌توان دریافت که افزایش قیمت‌ها در فاصله دو هفته‌ای از ابتدای اردیبهشت امسال خود را نمایان کرده و برخی قطعات تا سقف یک میلیون تومان نیز افزایش قیمت داشته‌اند. همچنین با فاصله گرفتن ارزش ریال در برابر دلار، قیمت داخلی قطعات کامپیوتری نیز به شکل سرسام‌آوری سرعت گرفته است.

ماجرا از پردازنده قدرتمند شروع می‌شود

برای جمع‌اوری کیس کامپیوتری لازم است هماهنگی میان قطعات رعایت شود. اصحاب فن و حرفه‌ای‌های دنیای صفر و یک خوب می‌دانند صرف داشتن پردازنده قدرتمند نمی‌توان از هر بورد اصلی برای ایجاد توازن استفاده کرد و باید سوکت پردازنده در اینتخاب مادربورد را در نظر گرفت. از این رو رم، کارت گرافیک و دیگر قطعات نیز باید با دقت و در هماهنگی با یکدیگر انتخاب شوند.

در همین راستا اگر هوای خرید یک پردازنده Core i9 اینتل به سرتان زده است باید بدانید که این خرید تازه آغاز راه است. با وجود آنکه گفته می‌شود بازار خرید و فروش قطعات کامپیوتر راکد و نیمه تعطیل است و معامله‌ای در این شرایط انجام نمی‌شود اما این پردازنده در همین شرایط با قیمتی نزدیک به ۱۳ میلیون تومان عرضه می‌شود.
غلامرضا پاکضمیر، رییس هیات مدیره و مدیرعامل مرکز کامپیوتر ایران، در گفت‌وگو با نشریه فناوران در توصیف بازار کامپیوتر گفته است که این بازار حدود دو سالی است که با رکود دست و پنجه نرم می‌کند. پاکضمیر که از چهره‌های با سابقه در بازار کامپیوتر است می‌گوید در تمام مدت فعالیتش، رکود و بحرانی مشابه آنچه در این دو سال گذشته را تجربه نکرده است. بخشی از این شرایط نابه‌سامان به دلیل نوسانات شدید در بازار ارز است.

هفت خوان سیستم

اگر فکر می‌کنید انتخاب پردازنده، به عنوان مغز متفکر یک کامپیوتر اصل کار است و قیمت باقی قطعات سیر نزولی را دنبال خواهند کرد، سخت در اشتباهید. چرا که پیدا کردن مادربوردی که بتواند ابر پردازنده اینتل را میزبانی کند به سادگی پیدا نمی‌شود و وقتی یافت شد هم قیمت آن نوسان در پردازش تصمیم‌گیری را به دنبال خواهد داشت!

مادربورد WS C621E SAGE گزینه مناسبی است که بر اساس آخرین گزارش‌ها قیمتی معادل ۳ میلیون و ۳۵۹ هزار تومان دارد. پس از این قطعه باید به سراغ دو قطعه اصلی دیگر یعنی رم و کارت گرافیک رفت.

رم DIMM با ظرفیت ۶۴ گیگابایت ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد و برای خرید کارت گرافیک نیز باید معادل ۱۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بودجه کنار گذاشت. کارت گرافیک مناسب برای این سیستم Matrox M9188PCIe x16 است.

سال‌ها پیش که خرید کیس به صورت قطعات مجزا بیش از امروز رواج داشت، قطعاتی چون پاور، کیس و هارد در زمره قطعات ارزان‌تر محسوب می‌شد. اگرچه این روال هنوز هم در جریان است اما ارزان‌تر نسبت به قطعات اصلی که تا اینجا کار برشمردیم چندان هم ارزان به نظر نمی‌رسد.

هارد دیسک اینترنال وسترن دیجیتال با فضای ۱۰ ترابایت، ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین باید از کیس Core x9 یاد کنیم که یک میلیون و ۲۱۹ هزار تومان است و در نهایت به پاور قدرتمند ۸۵۰ واتی نیاز است که حدود ۹۰۰ هزار تومان است.

هزینه تمام شده

سال‌ها پیش یعنی حدود یک دهه قبل با رقمی نزدیک به دو میلیون تومان امکان خرید سیستم‌های روز با قدرت بالا وجود داشت. اگرچه سیستم پیشنهادی در این مطلب از جمله دستگاه‌های بسیار توانمند است اما رقم نهایی ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بیش از آنکه مناسب خرید کامپیوتر باشد می‌تواند به عنوان بودجه خرید خودرو یا حتی مبلغی برای رهن خانه در نظر گرفته شود.

با مرور قیمت روز خودروها می‌توان دریافت که با هزینه خرید این کیس گزینه‌هایی در میان مدل‌های ام‌وی‌ام، برلیانس و برخی خودرو‌های دیگر وجود دارد. از اینها مهم‌تر نیز با مبلغ خرید این سیستم در نهایت می‌تواند دو پراید صفر تهیه کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    از بس گفتید قیمتش دو برابره پرایده مسئولین هم پراید رو کردن 100 میلیون که دیگه دو برابر پریاد نباشه 🙂