کد مطلب: ۸۳۸۵۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آدام نیومن همچنان پول سرمایه‌گذاران را جذب می‌کند / ریسک ۳۵۰ میلیون دلاری

آدام نیومن همچنان پول سرمایه‌گذاران را جذب می‌کند / ریسک 350 میلیون دلاری

آدام نیومن، بنیانگذار وی ورک، استارتاپ دیگری به نام Flow را آغاز کرد و صندوق سرمایه‌گذاری اندرسون-هروئیتز 350میلیون دلار در FLOW را سرمایه‌گذاری کرده و ارزش این شرکت حتی پیش از راه‌اندازی، بیش از 1 میلیون دلار برآورده شده است.

علی ملکی: به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت سرمایه‌گذاری اندرسون-هروئیتز (A16Z) 350 میلیون دلار در کسب‌وکار جدید آدام نیومن، بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق وی ورک سرمایه‌گذاری کرده است. کسب‌وکاری که شباهت زیادی با کسب‌وکار قبلی نیومن دارد.

پس از ظهور و افول چشمگیر در وی ورک، نیومن بار دیگر به صنعت مسکن بازگشته و حمایت یکی از بازیگران اصلی سیلیکون ولی را پشت سر خود می‌بیند.

سرمایه‌‌گذاری روی نیومن یعنی ریسک 100درصد؟

کسب‌وکار جدید نیومن FLOW نام دارد و تمرکزش بر بازار مسکن است. صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر مشهور سیلیکون ولی یعنی اندرسن-هروئیتز حامی نیومن، در این کار است که پیش ‌از این سرمایه‌گذار اولیه غول‌های فناوری یعنی فیس‌بوک و ایربی‌ان‌بی بوده است.

اندرسون-هروئیتز در بین سرمایه‌گذارانی که در دور اول روی یک کسب‌وکار سرمایه‌گذاری می‌کنند، یکی از بهترین‌ها به‌حساب می‌آید. حالا پشتیبانی آن از نیومن معانی زیادی دارد و گوشزدی به منتقدان نیومن است که رهبری او در وی ورک را خیره‌سرانه و خودخواهانه می‌دانستند.

آدام نیومن دوستی مشترک به نام مک کلوی داشت. آن‌ها با هم و در سال 2008 شرکت گرین دسک را در بروکلین تأسیس کردند. این شرکت ارائه‌دهنده فضای کار اشتراکی سازگار با محیط‌زیست بود.

اما بلندپروازی‌های آن‌ها به اینجا ختم نشد و در سال 2010 گرین دسک را فروختند و با سرمایه‌گذاری جوئل شراییر، کارگزار معروف املاک، شرکت وی ورک را راه‌اندازی کردند. هدف از این کسب‌وکار ارائه فضای کار اشتراکی به فریلنسرها، استارتاپ ها و کسب‌وکارهای دیگر بود.

طی چند سال آغازین رشد این شرکت بی‌سابقه بود و ارزش‌گذاری بالایی را تجربه کرد، عرضه عمومی سهام این شرکت در بورس، و سوءمدیریت‌ نیومن، از مصرف ماری‌جوانا تا برخوردهای بد با همکاران به دلیل مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکی، همه و همه دست‌به‌دست هم دادند و ناگهان ارزش شرکت افول کرد و او از سمت خود اخراج شد.

آدام نیومن هنوز هم سرمایه جذب می‌کند

براساس گفته‌های سه‌ نفری که قرارداد را پیش‌نویسی کردند، سرمایه‌گذاری اندرسون-هروئیتز در FLOW حدود 350 میلیون دلار است و ارزش شرکت حتی پیش از راه‌اندازی، بیش از 1 میلیون دلار برآورده شده است. این سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری فردی اندرسون-هروئیتز در یک دور جذب سرمایه روی یک شرکت بوده است.

انتظار می‌رود کسب‌وکار FLOW در سال 2023 راه‌اندازی شود، و مارک اندرسون، یکی از بنیان‌گذاران شرکت سرمایه‌گذاری اندرسون-هروئیتز به هیات‌مدیره آن اضافه می‌شود.

نیومن قصد دارد سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در شرکت به‌صورت نقدی و دارایی ملکی انجام دهد. از آن‌جایی که دلیل این سرمایه‌گذاری بهت و شگفتی بسیاری را برانگیخته است، مارک اندرسون طی یادداشتی که روز دوشنبه، در وب‌سایت شرکتش منتشر کرد، دلیل خود برای این سرمایه‌گذاری‌ را توضیح داد: فردی مثل آدام نیومن یعنی تنها فردی که تجربه کار اداری را بازآفرینی کرد و یک شرکت جهانی را که پارادایم‌ها را تغییر می‌داد، هدایت کرد، قدرش دانسته نشده است. بنابراین من ارزش تجربه آدام را می‌دانم و این سرمایه‌گذاری را انجام داده‌ایم.

شرکت وی ورک، در دوران اوج خود تا 47 میلیارد دلار ارزشگذاری شد. پس از یک عرضه عمومی سهام و بدگویی‌هایی در مورد مدیریت نامطلوب آن، دوران افول شرکت شروع شد. نیومن در سال 2019 از وی ورک برکنار شد و با جیبی پر از پول بار دیگر به میدان‌ها بازگشته است. ارزش کنونی وی ورک در بازار حدود 4 میلیارد دلار است.

اندرسون در ادامه یادداشتش می‌گوید: نکته مورد علاقه ما این است که بنیان‌گذاران باتجربه با درس گرفتن از گذشته موفقیت‌های قبلی را تکرار می‌کنند. نیومن، موفقیت‌ها و تجربه‌های زیادی دارد.

گام بعدی آدام نیومن برای زیروروکردن بازار مسکن

آدام که بیش از 3000 واحد آپارتمانی در میامی، فورت لاندردیل، آتالانتا و نشویل خریداری کرده است، قصد دارد با ایجاد یک محصول اسم‌ورسم‌دار با سرویس‌دهی و ویژگی‌های اجتماعی مطلوب، بازار مسکن اجاره‌ای را زیرورو کند. شرکت فلو مالک و اداره‌کننده املاکی است که نیومن خریداری کرده است و همچنین خدمات خود را برای توسعه‌های جدید و اشخاص ثالث دیگر ارائه می‌کند.

به نظر می‌رسد که کسب‌وکار جدید نیومن از مدلی بسیار متفاوت نسبت به وی ورک تبعیت می‌کند که براساس اجاره فضای کاری به‌صورت طولانی‌مدت و اجاره مجدد آن به مشتریان با نرخی بالاتر برای مدت‌زمان کوتاه‌تر بود. اگر وی ورک در پیدا کردن مستأجر ناتوان می‌شد، این کار ریسک‌های خود را داشت.

سرویس کارآمدی که کسب‌وکار فلو ارائه می‌دهد، باعث می‌شود که صاحب‌خانه‌ها بتوانند برای املاک خود با هم تیم شوند، چیزی مشابه قرارداد مالک یک هتل با هتل‌های زنجیره‌ای اسم‌ورسم‌دار برای اداره کردن املاک آن‌ها.

سرمایه‌گذاری‌ روی این کسب‌وکار، بازتاب‌دهنده روندهای اجتماعی و اقتصادی است که افراد بیشتری را به سمت اجاره خانه در عوض خرید یک‌باره آن‌ها در زمان کمبود مسکن سوق می‌دهد. یک‌سوم از آمریکایی‌ها مستأجر هستند و بیش از نیمی از آمریکایی‌هایی که در شهرها زندگی می‌کنند، اجاره‌نشین محسوب می‌شوند.

نیومن در طول مدت حضورش در وی ورک، تأثیر درخشانی در کوتاه‌مدت بر بازار مسکن گذاشت. این شرکت قسمتی به نام وی «لیو» را ایجاد کرد که اجاره کوتاه‌مدت و به‌صورت اشتراکی را ارائه می‌داد.

اکنون فرصت جدیدی با چنته‌ای پر برای او مهیا شده تا توانایی‌هایش را بار دیگر به رخ بکشد و منتقدان خود را وادار به سکوت کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.