کد مطلب: ۷۲۷۵۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا سرمایه‌گذاران استارتاپ شما را رد می‌کنند؟

چرا سرمایه‌گذاران استارتاپ شما را رد می‌کنند؟

معمولا سرمایه گذاران خطرپذیر در استارتاپ‌ها دنبال ویژگی‌هایی می‌گردند تا بتوانند آنها را تایید و بودجه‌شان را تامین کنند. آنها معمولا استارتاپ‌هایی را که قبل و در طول عرضه خود عملکرد ضعیفی دارند، رد می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، برای پذیرفته شدن یک استارتاپ توسط سرمایه گذاران خطرپذیر، نیاز است که استارتاپ در مراحل اولیه ویژگی‌هایی را دارا باشد.

برای رد شدن استارتاپ شما توسط سرمایه گذاران هزاران دلیل وجود دارد که بارزترین آن کمبود پول نقد است. اما کمبود پول نقد در مراحل اولیه، تنها عامل مورد توجه سرمایه گذاران نیست. عوامل زیادی وجود دارد که سرمایه گذاران قبل از تصویب هر معامله‌ای آن را در نظر می‌گیرند.

معمولا سرمایه گذاران خطرپذیر در استارتاپ‌ها دنبال ویژگی‌هایی می‌گردند تا بتوانند آنها را تایید و بودجه‌شان را تامین کنند. آنها معمولا استارتاپ‌هایی را که قبل و در طول عرضه خود عملکرد ضعیفی دارند، رد می‌کنند.

کارآفرینان معمولا باید به این نکته توجه کنند که سرمایه گذاران خطرپذیر ممکن است تنها بودجه لازم برای سرمایه گذاری در تعداد کمی از کسب‌وکارها را داشته باشند. این یعنی رقابت برای انتخاب شدن شدید است و این احتمال نه گفتن به استارتاپ شما را بالا می‌برد.

قبل از هرچیزی حتما به‌یاد داشته باشید که بعد از پیام دریافت پیام رد شدن استارتاپ‌تان حتما از آنها تشکر کنید. این نشان می‌دهد برای آنها ارزش قائل هستید و اگر زمانی دوباره گذرتان به آنها افتاد، تردیدی برای همکاری با شما نخواهند داشت.

5 دلیل برای اینکه استارتاپ رد می‌شود

در ادامه پنج دلیل که ممکن است سرمایه گذاران خطرپذیر، استارتاپ شما را نپذیرند را بررسی می‌کنیم.

1.طرح ارائه شده توسط شما طولانی و پیچیده است

طرح‌های تجاری طولانی و پیچیده برای سرمایه گذاران خطرپذیر جذابیتی ندارند، حتی اگر پر از عدد و نمودار باشند. در واقع چیزی که سرمایه گذاران می‌خواهند بدانند این است که کسب‌وکار شما چگونه می‌تواند به کسب درآمد مناسب دست پیدا کند؟

2. بین کارآفرین و سرمایه گذار اختلاف نظر وجود دارد

سرمایه گذارن خطرپذیر بر وجود مشارکت بین تیم سرمایه گذار و کارآفرین تاکید زیادی دارند. بنابراین وجود دیدگاه مشابه بین سرمایه گذار و کارآفرین بسیار مهم است. در نتیجه بحث و جدل بین این دو گروه می‌تواند زنگ خطری برای ادامه راه باشد.

3. نسخه دموی خود را ارائه نداده‌اید

سرمایه گذاران خطرپذیر همواره مشتاق دیدن نسخه دموی کار شما هستند. آنها می‌خواهند ببینند کار شما قصد ارائه چه محصولی را دارید و چگونه قرار است از آن کسب درآمد کنید. یادتان باشد تا زمانی‌که حداقل یک‌بار نمونه کار خود را به آنها نشان ندهید، هرگز به نتیجه کارتان اعتماد نخواهند کرد.

4. مشتریان پویا و فعالی ندارید

سرمایه گذاران خطرپذیر تمایلی به مشاهده نسخه بدون بازخورد از محصول ارائه شده توسط شما را ندارند. شاید شما نسخه دموی خود را به آنها ارائه کرده باشید اما اگر مشتری دست به‌نقدی برای محصولتان ندارید، نباید از سرمایه گذار انتظار داشته باشید شما را تایید کند.

ضمن اینکه مشتریان شما باید مشتریانی پویا باشند یعنی با مشاهده و خرید محصول شما دوباره تمایل داشته باشند از شما خرید کنند یا خدمات بگیرند. به‌عبارتی فقط از طریق تبلیغات جذب استارتاپ شما نشده باشند.

5. محصول ارائه شده توسط شما جدید نیست

هرچقدر هم که محصول ارائه شده توسط شما جذاب و کاربردی باشد، تا زمانی‌گه شما اولین پدیدآورنده آن نباشید، فایده‌ای در راضی کردن سرمایه گذار ندارد. البته این احتمال هم وجود دارد که سرمایه گذاران محصول کاملا جدید شما را رد کنند. این یعنی معیارهای دیگری نیز در کنار بکر بودن ایده اهمیت دارد.

به صورت کلی می‌‎توان گفت سرمایه گذاران خطرپذیر به‌دنبال بازدهی بالا در یک بازه زمانی مشخص هستند.

همواره مشکلات مشخصی سرراه فعالان استارتاپی وجود دارد. مشکلاتی مثل کوچک بودن بازار، کم‌تر بودن ارزش شرکت در مقابل میزان درآمد و مشکلاتی از این دست. در این شرایط اگر بتوانید سرمایه گذاران خطرپذیر را راضی کنید که بودجه مورد نیاز شما را تامین کنند، برنده این بازی خواهید بود.

اگر استارتاپ شما در معقول‌ترین حالت خود، ویژگی‌هایی که گفته شد را نداشته باشد، فورا توسط سرمایه گذاران رد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.