کد مطلب: ۷۶۵۸۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد ۵۰ میلیارد دلاری ارزش بازار فضای کار اشتراکی تا ۲۰۲۸ / استانداردهای فضای کار اشتراکی چیست؟

رشد 50 میلیارد دلاری ارزش بازار فضای کار اشتراکی تا 2028 / استانداردهای فضای کار اشتراکی چیست؟

در حال حاضر در سراسر دنیا فضای‌های کار اشتراکی وجود دارد که حتی تعدادی از آن‌ها مانند وی ورک (Wework) دارای چندین شعبه در نقاط‌ مختلف جهان هستند. پیش‌بینی شده که ارزش بازار کار فضای اشتراکی تا سال 2028 به 50 میلیون دلار برسد. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروزه فضای کار اشتراکی به دلایلی از جمله اینکه ارزان‌تر از دفاتر سنتی هستند، معمولاً امکانات بهتری را ارائه می‌دهند و فرصت‌های بهتری برای تعامل اجتماعی فراهم می‌کنند و به همین دلیل بسیاری از متخصصان و استارتاپ‌های کوچک و بزرگ را جذب می‌کنند.

اولین فضاهای کار مشترک در اوایل دهه 2000 میلادی ظاهر شدند و حالا از آن زمان فضاهای کار اشتراکی بسیاری در سراسر جهان راه افتاده است. چرا که فضاهای کار مشترک، مراکزی احتماعی و فرهنگی هم به شمار می‌روند که در آن کارکنان با پیشینه‌های مختلف می‌توانند گرد هم آیند تا تخصص خود را به اشتراک بگذارند و ایده‌های جدید را کشف کنند.

حالا بر اساس آخرین آماری که وجود دارد حدود 40 هزار فضای کار اشتراکی در دنیا راه‌اندازی شده که محلی برای تسهیل فعالیت کسب‌وکارها و افراد است. این بازار علاوه بر اینکه در حال رشد است، دارای خصوصیات ویژه‌ای است که در ادامه گزارش به آن پرداخته می‌شود.

رشد 50 میلیارد دلاری ارزش بازار فضای کار اشتراکی تا 2028

در حال حاضر در سراسر دنیا فضای‌های کار اشتراکی هستند که حتی تعدادی از آن‌ها مانند وی ورک Wework دارای هزاران شعبه در نقاط‌های مختلف جهان هستند. حالا این تعداد از فضای کار اشتراکی باعث به وجود آمدن بازار بزرگی شده است که با توجه به همه‌گیری کووید-19، اندازه بازار فضای مشترک جهانی در سال 2022 تا 29 میلیون دلار تخمین زده شد و پیش‌بینی می‌شود که اندازه این بازار تا سال 2028 به بیش از 50 میلیون دلار برسد.

برترین شرکت‌ها در بازار فضای کار اشتراکی معمولا بر روی فرصت‌های نوآورانه مرتبط با اختراع و عرضه در فضای کار اشتراکی تمرکز دارند. این استراتژی‌ها به بازیگران کلیدی اجازه می‌دهد تا محدودیت‌های کسب‌وکار خود را پوشش داده و موقعیت خود را در بازار افزایش دهند.

فضای کار اشتراکی

مایکروسافت از Wework استفاده می‌کند

یکی از مشهورترین شرکت های فعال در بازار فضای کار اشتراکی جهان، وی ورک ( wework ) است. این فضای کار اشتراکی با جذب سرمایه بیش از 10 میلیارد دلار ارزشش در بازار تا 47 میلیارد دلار رشد کرد؛ یکی از مشهوترین سرمایه گذاران این استارتاپ فضای کار اشتراکی، سافت بانک به ریاست ماسایوشی سان میلیاردر کره ای-ژاپنی است. ذکر این نکته قابل توجه است که در زمان عرضه اولیه در بورس آمریکا، این ارزشگذاری تا 90درصد افت کرد. این فضای کار اشتراکی در بیش از 40 شهر آمریکا و 32 کشور جهان دفتر کار راه‌اندازی کرده است.

وی ورک مبلغ هنگفتی به صاحب ملک‌ها می‌پردازد و زیبایی فضای کار دفاتر این شرکت، زبانزد خاص و عام است. این شرکت برای پوشش هزینه‌های بالای خود به شدت به درآمد حاصل از اجاره به مشتریان خود وابسته است.

فضای کار اشتراکی

فرهنگ فضای کار اشتراکی با بازیگرانی مانند وی ورک در حال تغییر است. آنها دیگر تحت سلطه کلیشه‌های استارتاپ‌های سیلیکون ولی و فریلنسرهای خلاق نیستند. در عوض، فضاهای کار مشترک مدرن، جامعه وسیعی را از کسب‌و‌کارهای کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ بین‌المللی جذب می‌کند.

به عنوان مثال، مایکروسافت از مزایای فضای کار مشترک برای کاهش زمان رفت‌وآمد کارمندان خود در شهر نیویورک نهایت استفاده را می‌برد. غول فناوری از WeWork All Access برای جلوگیری از اتلاف ساعت‌های بی‌شماری که در سفر بین جلسات صرف می‌شود، استفاده کرد. این امر منجر به افزایش بهره‌وری، تیم‌های شادتر و دسترسی ارزشمند به جوامع مشترک موجود در فضاهای کاری WeWork شد.

با پیوستن به مایکروسافت به فضای کار اشتراکی، تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ فناوری دیگر از جمله IBM، فیس‌بوک، سامسونگ و ورایزون تلاش می‌کنند تا از دفاتر رسمی دور شوند. حتی گزارش شده است که اپل در سال 2017، مخفیانه از یک فضای کار مشترک در برلین برای کار محتاطانه روی پروژه‌های فاش نشده استفاده کرده است.

چالش‌های راه‌اندازی فضای کار اشتراکی

محمد کرمانی، مدیرعامل فضای کار اشتراکی آبی‌سفید در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره ریسک‌های راه‌اندازی فضای کار اشتراکی توضیح داد: «ریسک مالی یکی از مهم‌ترین ریسک‌هاست. چراکه معمولا سرمایه‌گذاران گمان می‌کنند که قرار است صرفا برای حمایت از کسب‌وکارها سرمایه خود را وارد این بازا کنند، بنابراین اغلب سرمایه‌گذاران قصد سرمایه‌گذاری در فضای کار اشتراکی را ندارند.»

او در این باره ادامه داد: «با این حال راه‌اندازی فضای کار اشتراکی ذاتا کم ریسک است. چرا که همه جوانب آن به ویژه سقف درآمدی آن‌ها مشخص است و به بهین خاطر می‌توانیم بگوییم که ریسک مالی آن اندک است.»

استانداردهای یک فضای کار اشتراکی

کرمانی همچنین درباره استانداردهای فضای کار اشتراکی گفت: «به طور خلاصه استاندارد مشخصی برای محل قرارگیری یک فضای کار اشتراکی وجود ندارد و برای هر فضا متفاوت است. اما با این حال چند ویژگی مهم‌ هستند. فضای کاری که داخل شهر و در یک نقطه خوب واقع شده باشد، به سایر گزینه‌ها ارجح است. دلیل این امر هم مشخص است. هر چه این فضای کار اشتراکی به محل زندگی کارکنان نزدیک‌تر باشد، وقت کمتری برای رفت و آمد آن‌ها تلف می‌شود. از سوی دیگر، هزینه‌های مربوط به رفت‌و‌آمد کمتر خواهد بود.»

او در ادامه توضیح داد: «بدون تمرکز کافی نمی‌توان درست فکر کرد و بدون فکر کردن هم نمی‌توان به نتیجه رسید. یک فضای کار اشتراکی مناسب باید بتواند محیطی آرام در اختیار کاربران خود قرار دهد تا بهره‌وری آن‌ها افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، لازم است جداسازی محیط‌ها به نحوی باشد که حریم هر یک از استارتاپ‌ها حفظ شود و صدای جلسات احتمالی از آن خارج نشود.»

کرمانی با اشاره به اینکه کار کردن به مدت طولانی با خستگی همراه است، ادامه داد: «اگر یک فضای کار اشتراکی برای استراحت و اوقات فراغت افراد تمهیداتی اندیشیده باشد، می‌توان گفت که یکی از بهترین گزینه‌های موجود است. فضای کار اشتراکی با انتخاب صندلی و میز مناسب و فراهم کردن بازی‌های مختلف می‌تواند با افزایش خلاقیت، گره بسیاری از مشکلات کارکنان را باز کند. از سوی دیگر، روحیه رقابت و کار تیمی را بین کارکنان افزایش دهد.»

مدیرعامل فضای کار اشتراکی آبی‌سفید بیان کرد: «اگر به یک دفتر کار که پنجره و نور طبیعی دارد مراجعه کنید، حاضرید هزینه بیشتری را برای آن بپردازید. توزیع نور در فضای کار اشتراکی باید در اولویت طراحی فضا قرار بگیرد تا هر منطقه جذاب و روشن باشد.»

وضعیت فضای کار اشتراکی در ایران و جهان

طبق آماری که محمدرضا سبحان، رئیس هیات‌مدیره انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران داده است در حال حاضر 70 تا 100 فضای کار اشتراکی در کشور وجود دارد. در دنیا هم کشور آمریکا با بیش از 3 هزار فضار کار اشتراکی رتبه اول را دارد. بعد از آن هند با بیش از 2 هزار و 700 فضای کار اشتراکی رتبه دوم را دارد.

به نظر می‌رسد در ایران نیز مانند دیگر نقاط جهان، فضاهای کار اشتراکی در کنار شتاب‌دهنده‌ها و دیگر اعضای اکوسیستم استارتاپی در حال رشد هستند و با استقبال خوبی هم مواجه شده‌اند. تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، زنجان، شیراز، یزد و کرمان از جمله شهرهایی هستند که در آنها فضاهای کار اشتراکی دیده می‌شود.

کرمانی در این رابطه نیز به تجارت‌نیوز گفت: «تنها در اصفهان حدود 21 فضای کار اشتراکی وجود دارد و آمار هیات مدیره انجمن کار فضای اشتراکی ایران نیز درست است.»

او همچنین درباره اینکه چند هزار متر مربع فضای اشتراکی در ایران وجود دارد، بیان کرد: «آخرین آمار موجود که مربوط به سال گذشته است، به ما می‌گوید که حدود 20 هزار متر مربع فضای کار اشتراکی در ایران وجود دارد که با توجه به اینکه ممکن است طی یک سال اخیر برخی از آن‌ها از بین باشند یا به تعداد فضاهای کار اشتراکی اضافه شده باشد، این عدد احتمالا تغییر کرده است.»

این فضاها خدماتی از قبیل اینترنت پرسرعت، اتاق برای برگزاری جلسات و همایش‌ها، اتاق استراحت و بازی، کمد اختصاصی، رستوران، کافه و… به مشتریان خود ارائه می‌دهند و تبدیل به محیط بزرگی برای استقرار انواع کسب‌وکارها از کوچک تا بزرگ شده‌اند.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.