رئیس سابق مرکز برنامهریزی و نظارت با تشریح جزئیات طرح مقابله با قاچاق سیگار گفت: طرح رهگیری محصولات دخانی پیشرفتی ۹۰ درصدی دارد و باقیمانده آن نیز تا پایان شهریورماه کامل میشود.
رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در ارتباط با شرایط عجیب و غریب به وجود آمده در بازار سیگار و علل آن توضیح داد.
فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.١ درصد افزایش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.٣ درصد افزایش نشان میدهد.
رئیس مرکز برنامهریزی و نظارت بر دخانیات کشور گفت: بر اساس ابلاغیه صادر شده از امروز توزیع سیگار اعم از تولیدی و وارداتی منحصرا از طریق سامانه جامع تجارت صورت میگیرد.
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان اینکه سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد نخ سیگار در ایران مصرف میشود، افزود: خرج روزانه سیگار و قلیان در مملکت بیش از ۳۰ میلیارد تومان است.
هر خانواده ایرانی بهطور متوسط ۱۳۳ هزار و ۴۰۲ تومان برای دخانیات مصرف میکند. اگر این رقم را در ۲۵ میلیون خانوار ایرانی ضرب کنیم، متوجه میشویم که ایرانیها در یک سال بیشتر از سه هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان برای دخانیات هزینه میکنند.
شرکتهای دخانیات با استفاده از روشهای مختلف و صرف مبالغ هنگفت تلاش میکنند جوانان را متقاعد کنند که استعمال دخانیات جذاب است. بازاریابی در میان جوانان نتیجهبخش است چرا که آنها نسبت به پیامهای مشوق استعمال دخانیات آسیبپذیرند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به پیشنهاد کاهش مصرف مواد دخانی رای دادند، اذعان داشت: کماکان وضعیت مالیات محصولات دخانی فاصله زیادی با حدود توصیه شده سازمان جهانی بهداشت که 75 درصد قیمت خردهفروشی است دارد.
قائممقام وزیر بهداشت ضمن تشکر از نمایندگان مجلس بهدلیل افزایش مالیات بر قیمت خردهفروشی سیگار، گفت: هدف از این اقدام ایجاد بازدارندگی در مصرف سیگار بود. در عین حال در پیشنویس این مصوبه هم گفته شده که منابع حاصله با چه اولویتی در آموزش و پرورش، ورزش همگانی و بهداشت و درمان هزینه شود.
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم افزایش مالیات بر دخانیات به منظور کاهش مصرف آن، گفت: به هر نسبت که مبلغ سیگار افزایش یابد، دسترسی کاهش خواهد یافت و در این زمینه لازم است از تجربیات بینالمللی استفاده شود.
هرچند برخیها و اغلب صنعتیها عنوان میکنند که افزایش مالیات بر دخانیات، افزایش قاچاق آن را به دنبال دارد، اما متولیان نظام سلامت کشور بارها تاکید کردهاند که طبق تجربیات جهانی، افزایش قیمت دخانیات از طریق مالیات نه تنها باعث افزایش میزان قاچاق در کشور نمیشود، بلکه ثابت شده کاهش مصرف را هم به دنبال خواهد داشت.