کد مطلب: ۴۸۸۳۲۰

انتخابات آمریکا، ایران را به کجا می‌برد؟ / آیا بایدن با ایران مذاکره نمی‌کند؟ (اینفوگرافیک)

انتخابات آمریکا، ایران را به کجا می‌برد؟ / آیا بایدن با ایران مذاکره نمی‌کند؟ (اینفوگرافیک)

یک روز دیگر تا انتخابات آمریکا باقی مانده و نظرسنجی‌ها می‌گوید شانس پیروزی جو بایدن 53 درصد است و شانس دونالد ترامپ 43 درصد. نتیجه این انتخابات اما برای مردم ایران از جهت دیگری مهم است، اینکه آیا باید بعد از این انتخابات منتظر رویداد خاصی در اقتصاد ایران باشیم یا نه؟ چراکه برخی می‌گویند

یک روز دیگر تا انتخابات آمریکا باقی مانده و نظرسنجی‌ها می‌گوید شانس پیروزی جو بایدن 53 درصد است و شانس دونالد ترامپ 43 درصد. نتیجه این انتخابات اما برای مردم ایران از جهت دیگری مهم است، اینکه آیا باید بعد از این انتخابات منتظر رویداد خاصی در اقتصاد ایران باشیم یا نه؟ چراکه برخی می‌گویند این انتخابات هیچ اثری بر اقتصاد ندارد. اما چرا؟

تجارت‌نیوز ظرف روزهای گذشته در بخش آکادمی در تحلیل و مصاحبه‌های مختلفی به این سوال جواب داد که تاثیر انتخابات امریکا بر اقتصاد ایران چیست و چقدر بازارهای مالی را متاثر می‌کند.

در یک جمع‌بندی باید گفت تاثیرپذیری بازارهایی چون سکه و ارز و طلا از نتیجه انتخابات با تاثیر آن بر کلیت اقتصاد ایران دو موضوع مختلف است.

کارشناسانی که در پرونده انتخاباتی این هفته با آنها صحبت کرده‌ایم، درباره آینده بازارهای مالی یک نظر مشترک دارند؛ بازارها در کوتاه‌مدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

اما اینکه در بلندمدت این انتخابات چه اثری دارد و آیا اصلا این انتخابات برای ایران مهم و اثرگذار است یا نه،‌ دو دسته دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاهی که می‌گوید این انتخابات مهم‌ترین انتخابات امریکا برای ایران است چون آینده مذاکره ایران و امریکا را مشخص می‌کند.

و دیدگاه دومی که معتقد است این بی‌اثرترین انتخابات آمریکا برای ایران است، بایدن یا ترامپ هر کدام که بر سر کار بیایند، از مذاکره خبری نیست و شرایط تغییری نمی‌کند. ایران باید خودش ساختارهایش را اصلاح کند.

این دو دیدگاه البته در یک نقطه به هم می‌رسند آن هم اینکه، تحریم‌ها و سیاست‌های خارجی بخشی از مشکلات اقتصاد ایران است و بخش مهم‌تر مشکلات ساختاری و داخلی است و تا آنها بهبود پیدا نکند، نمی‌توان به تغییر کلی شرایط امید داشت.

عقب‌نشینی قیمت‌ها با بایدن

بایدن، نماد تغییر وضع موجود است. فردی که اعلام کرده آمادگی مذاکره با ایران را دارد و بازار پذیرفته، در صورت انتخاب او و آغاز مذاکرات، قیمت‌ها باید کاهش یابد. اما کارشناسان در این پرونده چه گفتند؟

کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی می‌گوید قیمت دلار در کاخ سفید تعیین می‌شود و نه پاستور . چراکه صادرات 3 میلیون بشکه‌ای نفت ایران، با خروج ترامپ از برجام به کمتر از 400 هزار بشکه رسیده و این کانال درآمد ارزی ایران را بسته و دولت دچار تنگنای مالی شده. در این میان چون دولت توان کاهش هزینه‌های خود را ندارد، پس با کمبود شدید ارز و افزایش قیمت آن مواجه شده.

به عقیده او سهم عملکرد تیم اقتصادی دولت در وضعیت فعلی قیمت دلار بسیار کمتر از فشارهای تحریم و خروج آمریکا از برجام است. پس کاهش قیمت دلار هم نیازمند عادی شدن شرایط سیاسی و مذاکره با امریکاست. اقدامی که گویا با بایدن محقق می‌شود.

1.jpg 3 1

حجت قندی، استاد اقتصاد دانشگاه وندربیلت امریکا هم تا حدودی با سیدعلی هم‌نظر است اما او می‌گوید تاثیر انتخاب بایدن و احتمال مذاکره تا حدودی جو روانی را کاهش می‌دهد اما بعید است با ا نتخاب بایدن قیمت دلار مثلا به 15 هزار تومان برسد و نصف شود. اما حداقل برای مدتی انتظارات منفی کنترل می‌شود.

حسین عباسی، استاد اقتصاد دانشگاه مریلند هم معتقد است که بازارها برای کوتاه‌مدت از نتیجه انتخابات متاثر می‌شوند و کاهش قیمت‌ها در حالی رخ می‌دهد که بایدن پیروز شود و نه ترامپ. چراکه با انتخاب او احتمالا قیمت‌ها رشد بیشتری هم خواهد داشت.

بورس و دو نگاه مختلف

در این میان دیدگاه‌ها درباره تاثیر نتیجه انتخابات بر بورس متفاوت است.

محمدگرجی‌آرا، تحلیلگر بازارهای مالی معتقد است که در کوتاه‌مدت بورس با ترامپ مثبت می‌شود . چراکه بعد از انتخاب ترامپ، با افزایش نرخ ارز سود شرکت‌های صادر‌کننده جذاب خواهد شد و بورس سبز خواهد بود.

اما در بلندمدت شرایط بورس چندان رضایت‌بخش نخواهد بود. چون با پیروزی ترامپ درگیری نظامی میان دو کشور مطرح می‌شود یا برخی اعتراضات داخلی، افزایش نقدینگی و عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها که سبب می‌شود شرایط بورس رضایت‌بخش نباشد.

در سناریوی انتخاب بایدن، در کوتاه مدت و بلندمدت شرایط بورس مطلوب نیست. چون اگر بایدن بنای مذاکره با ایران را داشته باشد، چند سال زمان می‌برد و در این مدت دلار گران می‌شود و شرایط بورس بهبود می‌یابد اما در بلندمدت همان می‌شود که در بالا گفته شد.

اما تجارت‌نیوز، از 10 کارشناس بورسی دیگر هم نظرسنجی کرده. 8 نفر آنها گفته‌اند چه ترامپ بیاید و چه بایدن بورس صعودی است. چراکه بازار سهام انتخابات آمریکا را پیش‌خور کرده و با در نظر گرفتن بدترین سناریوهای موجود بعد از انتخابات آمریکا اوضاع بازار سرمایه بدتر نمی‌شود. (اینفوگرافیک از سروناز قورچی)

10 ابان

موثرترین یا بی‌اثرترین انتخابات؟

اگرچه همه معتقدند انتخابات 2020 امریکا مهم‌ترین انتخابات ریاست جمهوری امریکا برای ایران است اما پویا ناظران، اقتصاددان می‌گوید این انتخابات بی‌اثرترین انتخابات امریکا بر اقتصاد و سیاست ایران است. بایدن یا ترامپ به حال آینده اقتصاد ایران فرقی ندارند و هر کدام انتخاب شوند مسیر کشور دستخوش تحول جدی نمی‌شود و تحولی اگر رخ دهد از درون است و نه بیرون.

او می‌گوید در صورتی که بایدن پیروز شود، لیست بلندی از اقدامات مهم را دارد. مقابله با کرونا و تبعات اقتصادی آن، ترمیم رابطه با اروپا و چین و مهار روسیه. بنابراین، وسط این همه چالش چرا بایدن باید با ایران مذاکره کند؟ آن هم مذاکره‌ای که می‌تواند نفت ایران را به بازارهای جهانی برگرداند و قیمت پایین نفت را پایین‌تر هم بیاورد.

به گفته او حداقل در دور اول، بایدن با ایران مذاکره نمی‌کند و در دور دوم هم که او 82 سال دارد و احتمالا کاندید 2024 نباشد.

حسین راهداری، تحلیلگر اقتصادی هم در مقاله‌ای در روزنامه دنیای اقتصاد به همین مساله تاکید کرده و گفته بود «به همان دلایلی که مذاکره در دور اول ترامپ رخ نداد، در دور دوم هم می‌تواند رخ ندهد.» ضمن اینکه «تخاصم میان ایران و آمریکا چیزی نیست که در دوران ترامپ ایجاد شده باشد که با رفتن او حل شود. پس پیروزی بایدن هم به معنای حل مشکل و مذاکره نیست.

عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی گفته بود « به بایدن امید نبندید چراکه تصور نمی‌کنم دموکرات‌ها رفتار منعطف‌تر یا بهتری از جمهوری‌خواهان با ایران داشته باشند. چراکه باراک اوبامای دموکرات هم قبل از مذاکره، سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرد. تنها تفاوت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نوع بیان آنهاست.»

فرصت تنفس چهار ساله

پویا ناظران می‌گوید راه‌حل مشکل ایران تغیر و اصلاح از درون است. همان نکته‌ای که هم حجت قندی در گفتگو با تجارت‌نیوز به آن تاکید کرد و هم حسین عباسی. هر دوی آنها معتقدند که مشکلات ایران ساختاری است.

حسین عباسی می‌گوید بهبود اقتصاد ایران و فروکش کردن التهاب بازارها دو موضوع متفاوت است. شاید التهاب بازارها با پیروزی بایدن بخوابد. اما این به معنای بهبود اقتصاد نیست. حتی شاید ایران با امریکا مذاکره کند و قیمت دلار کم شود و منابع ارزی ایران آزاد شود، اما این هم به معنای بهبود نیست.

به گفته او مساله سیاست خارجی حتما مهم است اما در داخل موانعی وجود دارد که تا آنها برداشته نشود، نتوانیم از فرصت رفع تحریم هم استفاده کنیم. مشکل از ساختارهای ماست.

حجت قندی هم به همین مساله اشاره می‌کند و می‌گوید پیروزی بایدن و حتی شروع مذاکره با ایران،‌ می‌تواند فرصت تنفس سه چهار ساله‌ای به اقتصاد ما بدهد. اما بعد از آن باید تصمیم گرفت که اقتصاد به چه سمتی قرار است برود و اگر تصمیم نگیریم به نقطه فعلی برمی‌گردیم.

مسعود فرخی، پژوهشگر اقتصاد سیاسی خاورمیانه از این مساله به عنوان تغییر پارادیم یاد کرده و گفته بود: «تا زمانی که این تغییر پارادایم صورت نگیرد، فرقی ندارد که رئیس جمهور آمریکا یک دموکرات باشد یا جمهوری‌خواه. چون باز هم مذاکره به سمت موارد و موضوعاتی می‌رود که حق مسلم ماست. مذاکره برای اثربخشی، باید به سمت به رسمیت شناختن ساختار پایدار دولت-ملت ایران به‌عنوان یک بازیگر مسئول در روابط بین‌الملل باشد. تا زمانی که چنین نشود روی کار آمدن یک دموکرات تنها مسکنی است که سبب می‌شود ما برای مقطعی به منابع بیشتری دسترسی داشته باشیم.»

حتی محمدگرجی‌آرا هم درباره بورس به همین نکته اشاره می‌کند و می‌گوید: مهم‌ترین موضوعی که صنایع ما را دچار چالش می‌کند، سیاست‌گذاری لحظه‌ای و کوتاه‌مدت و همچنین سرکوب قیمتی توسط نهادهای قانون‌گذار، مجری و نظارتی است که به جای قبول تورم و حل دلایل بنیادی آن طی 50 سال اخیر تنها قیمت‌گذاری دستوری کرده‌اند.

چه بایدن بیاید و چه ترامپ، اگر ما به همان سیاست‌ها ادامه دهیم به این معناست که راه آزموده قیمت‌گذاری را برای بار هزارم امتحان کنیم و به نتایجی برسیم که پیشینیان رسیده‌اند.

متن کامل پرونده انتخاباتی امریکا را در لینک‌های زیر بخوانید:

گزارش میزان تاثیرات انتخابات امریکا بر اقتصاد ایران:

یادداشت حجت قندی، استاد اقتصاد دانشگاه وندربیلت امریکا

یادداشت کمال سیدعلی، معاون پیشین ارزی بانک مرکزی در خصوص قیمت دلار

یادداشت فاطمه پاسبان، کارشناس اقتصادی درباره تاثبر انتخابات بر معیشت مردم
یادداشت محمد گرجی‌آرا، تحلیلگر بورس درباره آینده بازار سرمایه

گفتگوی ویدئویی با حسین عباسی درباره موانع اقتصاد

گفتگوی ویدئویی با حجت قندی، استاد اقتصاد درباره آینده اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اهداف و منافع ایالات متحده طی استراتژی های بلند مدت تعریف شود پس ترامپ یا بایدن یا اوباما فقط در نحوه بیان این خواسته ها و اهداف با یکدیگر اختلاف نظر دارند. بعنوان مثال حضور آمریکا در برجام یا مذاکره با ایران منافاتی با تلاش برای عادی سازی اعراب خلیج فارس با اسراییل ندارد بلکه هر دو در جهت یک هدف بزرگتر و آنهم زمینه چینی برای تغییر نقشه خاورمیانه است که دموکرات ها با عملیاتی زیرپوستی و بلند مدت تر و جمهوری خواهان با عملیاتی آشکارا و برق آسا دنبال می کنند.چه بسا ماندن آمریکا در برجام و از سویی ترور سردار سلیمانی می توانست اعتراض و خروج ایران از برجام را بهمراه داشته باشد‌. اقتصاد ایران دیوار کوتاهی است که دست آمریکا برای تخریب و دست چین برای وصله پینه زدن به آن آماده و حاضر است ولی بیاد داشته باشیم کوتاهی دیوار از خود ماست وگرنه یک دیوار بلند و مستحکم توان مقابله و حتی تحمل فشار حداکثری را هم خواهد داشت. اینکه برنده شدن ترامپ یا بایدن چه تاثیری بر بازار ارز خواهد داشت بدون شک روانی و زودگذر است اما واکنش مردم به این تأثیرات در دراز مدت تعیین کننده خواهد بود.تا زمانی که بازارهای بورس و طلا و ارز شاهد حضور تجمعی کسانی که فقط دنبال منفعتی شخصی و بقولی کاسبی ازین بازارهاست باشد اقتصاد ایران به سمت تولید نخواهد رفت ، دیوار کوتاه تر خواهد شد و اوضاع اقتصادی هم بدتر می شود.پس نتیجه میگیریم پیروزی بایدن و ترامپ در کوتاه مدت بر اقتصاد ایران تأثیرگذار و در درازمدت بی اثر خواهد بود.

  • ناشناس

    خیلی تاثیر داره!
    ولی امیدوارم که ایران بالافاصله شروع به مذاکره کنه
    چون واقعا حتی از نظر کلی، خیلی جالب این دعوای بین المللی نیست
    ان شاء الله درست بشه

  • ناشناس

    اگه ترامپ باشه کار ایران یک سره میشه یا جنگ میشه یا صلح تکلیف ما معلوم میشد

  • ناشناس

    بیچاره ملت ایران که برای لقمه نان چشم به انتخابات آمریکا دو خته اند واقعا متاسفم برای مسئولین

    • ناشناس

      بخواهید و یا نخواهید آمریکا و دلار نقطه مشخص کننده رشد اقتصادی خود اون کشور و هم پیمانانش و حتی به اصطلاح متخاصمانش و ضد با سیاست های فرهنگیش هست. تنها راه نجات اقتصاد بخواهیم یا نخواهیم دیپلماسی هست. یک دیپلمات قوی و آشنا کامل با فرهنگ اقتصادی، از هر دو سمت، و حتی دو دیپلمات از هر دو حزب ایرانی و آمریکایی با در مورد آشنایی با فرهنگ و نوع اجتماعی اکتسابی و انتصابی مردم و دولت هر دو کشور (دیپلمات نامتعصب و هر دو کشور “دیده!”) هست

  • ناشناس

    عزیزای من چرااینقدر دعا میکنین که این بیاد اون نیاد به نفع ماست بریددعاکنید خدا به دادمون برسهفقط

  • ناشناس

    به نظر من انتخابات آمریکا هرکسی برنده بشه برای ما فرق نمیکنه ما اصل خودمون را فراموش کردیم باید به اصل وریشه ایرانی بودن خودمون برگردیم خیلی هم دور نیست از اونائی که بیشتر از 50 سال سن دارن بپرسی بهت می گن اصالت ایرانی یعنی چی دولت باید به فکر مردم باشه مردم هم از دلالی دست بردارن تو چند سال گذشته از هر 10 نفر آدم معمولی اطراف خودتون چند نفرشون با دلالی ثروت به هم زدن باید به ریشه خودمون برگردیم

  • ناشناس

    در حال حاضر چیزی که برای دولت اهمیت داره آمریکا هست،آمریکا کجاست ،آمریکا چه کار میکنه ،آمریکا چه طور میمیره،آمریکا کی میمیره ،آمریکا با چی میمیره،آمریکا با کی حرف میزنه و میمیره،…….

  • ناشناس

    برجام اول که برای مردم عادی هیچ تاثیری نداشت فکرکنم توافق بعدی سرجام باشه

  • درهم تنیده

    بایدن تحریم ها را بردارد، دست اندرکاران را در آغوش هم بگیرد، بهای هیچ کالایی نه تنها ارزان نمی شود بلکه گرانتر هم می شود. چون آقایان اشتهای سیری ناپذیر برای چپاول و مال اندوزی دارند. پس ای کاش ترامپ بزرگمرد بیاید تا صورت مساله را پاک کند. دموکراتها و کمونیستها و همه جهان میهن ها ضد میهن و میهن پرستان هستند. از هنگامیکه ترامپ را دیدم میهن پرستی در من زنده شد. پاینده ایران

  • گوسفند زنده

    من خیلی سردرنمیارم ولی نظر من اینه که تا آقایان بخاطر سودی که از بخش خودروسازی به جیب میزنن و درنتیجه قصد کاهش قیمت خودرو رو ندارن وضع مردم همینه چون قیمت خودرو مهمترین عامل گرونی بوده و هست .
    ضمنا نمیشه نسخه قرنطینه سایر کشورهارو برای ایران هم نوشت : توی کشورهای اروپایی و آمریکایی و یا خیلی از کشورهای دنیا اگه مردم چندماه هم سر کار نرن و خونه نشین باشن میتونن زندگی کنن ولی در ایران یه هفته بیکاری همه رو بیچاره میکنه.