کد مطلب: ۴۳۹۹۷۱

روزهای دور از سر کار: بهترین روش‌های دورکاری و کار در خانه

روزهای دور از سر کار: بهترین روش‌های دورکاری و کار در خانه

از زمان شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) کارمندان زیادی اقدام به دورکاری و کار در خانه کرده‌اند، به دلیل اینکه کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ سعی دارند تا با درخواست از کارمندانشان برای دورکاری و کار در خانه، بحران ویروس کرونا (کووید ۱۹) را مدیریت کنند. این امر در حالی صورت می‌گیرد که در تحقیقی که

از زمان شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) کارمندان زیادی اقدام به دورکاری و کار در خانه کرده‌اند، به دلیل اینکه کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ سعی دارند تا با درخواست از کارمندانشان برای دورکاری و کار در خانه، بحران ویروس کرونا (کووید ۱۹) را مدیریت کنند.

این امر در حالی صورت می‌گیرد که در تحقیقی که در لینکدین از اکتبر ۲۰۱۹ میلادی انجام شده، نشان می‌دهد که ۸۲ درصد از کارکنان آرزو داشتند که حداقل بخشی از کارشان را در خانه و به‌صورت دورکاری انجام دهند. هر چند موضوع ساده‌ای به نظر نمی‌رسد.

در این مقاله نکاتی را می‌خوانیم که به شما در انجام کار در خانه و دورکاری کمک می‌کند.

۱- طبق یک برنامه زمانبندی‌شده کار کنید

یکی از نکات کار در خانه و دورکاری این است که در تمام طول روز از راحت بودن در خانه لذت می‌برید.

البته این راحت بودن می‌تواند برای دورکاری مضر و زیان‌آور نیز باشد.

کار را دقیقا مثل زمانی که در محل شرکت و یا اداره بودید، آغاز کنید و در همان زمانی که از شرکت خارج می‌شدید، به پایان برسانید. این روش به شما کمک می‌کند تا زمان کار را از زمان رسیدن به کارهای شخصی جدا کنید و فراغت از کار را هم به صورت احساسی و هم به صورت فیزیکی برای شما آسان‌تر می‌سازد. اگر به کارتان می‌آید، حتی می‌توانید وظایف روزانه‌تان را نیز روی کاغذ و یا در کامپیوتر ثبت کنید.

در طول روز با در هنگام صرف ناهار، می‌توانید به خودتان استراحت بدهید و کمی از کار فاصله بگیرید. حتی می‌توانید وقتی در آشپزخانه در حال صرف ناهار هستید، به مدت نیم ساعت به رادیو گوش دهید و یا تلویزیون تماشا کنید و یا کتاب بخوانید. این کار باعث می‌شود وقتی پشت میز می‌نشینید و دوباره مشغول کار می‌شوید، احساس بهتر و خوشایندتری داشته باشید.

مهم نیست در وقت استراحت چه کار می‌کنید، فقط سراغ ماشین لباسشویی و سینک ظرفشویی نروید. از این زمان برای استراحت دادن به ذهنتان استفاده کنید.

دورکاری و کار در خانه

۲- فضایی مجزا برای کار در نظر بگیرید

نگذارید میز غذاخوری‌تان به جایی برای دسته‌های کاغذ، پرونده‌ها و یا خدای نکرده چاپگر تبدیل شود.

فضای کار اختصاصی (بهترین مکان برای شما جایی است که می‌توانید در آنجا را ببندید) روشی عالی برای جداسازی محل کار و زندگی است. همچنین در زمان صرف شام از به یاد آوردن مهلت انجام کارها خودداری کنید.

در پایان ساعت کاری، (اگر می‌توانید) در را ببندید و سعی کنید تا صبح روز بعد به آنجا بازنگردید.

۳- ظاهر حرفه‌ای را حفظ کنید

وقتی که در خانه به‌صورت دورکاری وظایفتان را انجام می‌دهید، داشتن ظاهر کاری می‌تواند به همان اندازه‌ای که در محل کار سنتی موثر است، تاثیر داشته باشد. (الان سال ۲۰۲۰ میلادی است و هیچ عذر و بهانه‌ای برای کافی نبودن نور و میکروفون ضعیف برای ویدیوکنفرانس پذیرفته نیست.)

یک لامپ ال‌ای‌دی و یک جفت گل و گیاه و یک میکروفون خوب تهیه کنید. در زمان انجام ویدیوکنفرانس خودتان نیز تعجب خواهید کرد که این موارد جزیی چه تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهند گذاشت.

۴- حد و حدودتان را مشخص کنید

وقتی بحث کار در خانه و دورکاری پیش می‌آید، توصیه می‌کنم که «حد و حدود»ها را به‌صورت دقیق مشخص کنید. سرسری نگیرید، به‌دلیل اینکه خیلی مهم است.

سال‌ها طول کشید تا بفهمم که حتی وقتی که در خانه کار و دورکاری می‌کنم، حتما نباید ساعت ۹ شب به ایمیل‌ها جواب بدهم، آن هم وقتی که روی مبل لم داده‌ام و دارم سریال ویچر را تماشا می‌کنم.

البته، اگر موقعیت اضطراری پیش آمد، می‌توانید استثنا قائل شوید و به مورد کاری رسیدگی کنید، اما سعی کنید که کار را فقط در ساعات کاری انجام دهید، حتی اگر مجبور شوید که برای جواب دادن به ایمیل‌ها و پیام‌هایتان از یک جواب آماده استفاده کنید. یکی از جواب‌های آماده موردعلاقه من این است: «خوشحال خواهم شد که فردا صبح با حال خوب و خوش به ایمیل و پیامتان پاسخ دهم.»

وقتی که در خانه کار می‌کنید و دورکاری انجام می‌دهید، مشخص کردن «حد و حدودها» اهمیت خیلی زیادی دارد، و بدین صورت محیط اطرافتان می‌تواند حس محیط کار را به شما القا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اولش سخته که محیط کار و خونه رو کنار هم قرار بدی و دورکاری کنی اما وقتی بیفته رو غلطک حتی از سرکار اومدن هم بهره‌وری بیشتری داره