کد مطلب: ۳۴۳۳۲۳

بیگ دیتا؛ استخدام به سبک قرن ۲۱

بیگ دیتا؛ استخدام به سبک قرن ۲۱

تمامی شرکت‌ها در دنیا تلاش می‌کنند همواره بهترین نیرو‌ها را استخدام کنند. می‌دانیم یک فرهنگ‌سازمانی خوب برای جذب و نگهداری استعداد‌ها ضروری است؛ اما قضیه فقط به جذب افراد خلاصه نمی‌شود. در یک شرایط ایده‌آل که درصد بیکاری پایین است و در نتیجه رقابت زیادی بین شرکت‌ها برای استخدام بهترین‌ها وجود دارد، همه افرادی که

تمامی شرکت‌ها در دنیا تلاش می‌کنند همواره بهترین نیرو‌ها را استخدام کنند. می‌دانیم یک فرهنگ‌سازمانی خوب برای جذب و نگهداری استعداد‌ها ضروری است؛ اما قضیه فقط به جذب افراد خلاصه نمی‌شود. در یک شرایط ایده‌آل که درصد بیکاری پایین است و در نتیجه رقابت زیادی بین شرکت‌ها برای استخدام بهترین‌ها وجود دارد، همه افرادی که در جایی استخدام می‌شوند، یا دنبال موقعیت بهتر هستند یا حداقل به این فکر می‌کنند که آیا موقعیت‌های شغلی بهتری نیز می‌توانند داشته باشند یا نه. کلان داده در این شرایط می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

در این شرایط برای شرکت‌ها مهم است که بتوانند علاوه بر جذب استعداد‌های خوب، آن‌ها را در شرکت نگه دارند. تغییر شغل کارمندان می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد. مجموع این دلایل میزان رضایت شغلی را تعیین می‌کنند. میزان رضایت شغلی هم علاوه بر اینکه تابع حقوق، مزایا و حس مفید بودن است، به رابطه کارمندان با مدیر یا مدیران نیز باز می‌گردد.

بررسی رضایت شغلی با کلان‌ داده

یکی از مهم‌ترین ابزارها برای بررسی میزان رضایت شغلی کارمندان استفاده از کلان داده (Big Data) است. کلان داده همچنین کمک می‌کند که بتوانید از روی عملکرد فعلی کارمندان خود و شرایط استخدامی آن‌ها، ارتباطی بین کارایی و مشخصات استخدامی افراد پیدا کنید. در این حالت این امکان به وجود می‌آید که در استخدام‌ها بعدی بهترین‌ها را برگزینید. بگذارید قضیه را بیشتر باز کنیم.

یافتن استعداد‌های درست با کلان داده

شفافیت و شفاف‌سازی هر روزه در فرآیند‌های استخدامی ارزش بیشتری پیدا می‌کنند. شرکت‌ها می‌خواهند مطمئن شوند کسانی را استخدام می‌کنند که صلاحیت کافی دارند، به شرکت علاقه‌مند هستند و احتمال ترک کردنشان کم است.

افراد هم می‌خواهند مطمئن شوند که به‌موقعیت‌های شغلی وارد می‌شوند که در راستای علایق و مهارت‌های آن‌ها است. همچنین آن‌ها دوست دارند در شرکتی با فرهنگ‌سازمانی مناسب با روحیاتشان کار کنند.

اما چنین کاری چگونه برای شرکت‌ها و افراد ممکن است؟

پیش‌ازاین شرکت‌ها، نشانه‌ها و راهنماهای کمی برای ارزیابی احتمال ترک کارمندان و میزان رضایت شغلی آن‌ها را داشتند؛ اما امروزه می‌توان به کمک داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول چندین سال و ترکیب آن با هوش مصنوعی ، تحلیل‌های عمیقی برای بررسی میزان وفاداری کارمندان به شرکت ارائه داد. این داده‌ها شامل داده‌های کارمندان سابق و فعلی است.

بیگ‌دیتا کلان داده مدیریت استخدان استعداد‌ها

کلان داده ابزارهای خوبی برای پیش‌بینی و انجام اقدامات مناسب برای افزایش وفاداری کارمندان را ارائه می‌دهد.

علاوه بر این داده‌ها، شرکت‌ها می‌توانند با همکاری یکدیگر این اطلاعات را با هم به اشتراک بگذارند تا یک پایگاه داده از وضعیت حال و گذشته بازار کار داشته باشند تا بتوانند بهترین‌ها را برگزینند.

تحلیل‌هایی که توسط هوش مصنوعی روی کلان داده نیروی‌های انسانی شرکت‌ها انجام می‌گیرد، می‌تواند پیش‌بینی‌های لازم برای بهبود مدیریت منابع انسانی را ارائه دهد. همچنین به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که بتوانند بفهمند چه فردی برای چه موقعیتی مناسب است. این مناسب بودن هم با توجه به خصوصیات افراد و موقعیت‌های شغلی تعیین می‌شود. با این شما می‌توانید کارمندان را به‌گونه‌ای بچینید که بیشترین بازدهی را داشته باشند.

اگر کارمندان بازدهی و کارایی را مناسب داشته باشند، احساس مفید بودن به کارمندان دست می‌دهد که میزان وفاداری آن‌ها را به شرکت بیشتر می‌کند.

اندازه‌گیری و بازاریابی قبلا سخت یا غیرممکن بود

تحقیقات نشان داده است مهم‌ترین دلیلی که افراد در دنیا به خاطر آن شغلشان را عوض می‌کنند، رابطه کارمند با مدیر است. با این ‌همه حتی امروز هم بسیاری از شرکت‌ها متوجه نیستند اگر کسی شرکت را ترک می‌کند، بیشتر از اینکه از شرکتش بدش بیاید، دوست دارد دیگر مدیرش را نبیند.

حال کاری که کلان داده و هوش مصنوعی در این میان می‌تواند انجام دهند این است که ابزاری برای ارزیابی کیفیت مدیریت ارائه می‌کند.

جلسه کاری کلان داده بیگ‌دیتا

از جمله اطلاعاتی که کلان داده در اختیار مدیران قرار می‌دهد این است که متوجه شوند آیا لازم است کارمند یا کارمندان خاصی در جلسه‌های کاری حضور داشته باشند یا اینکه چنین جلسه‌هایی صرفا وقت آن‌ها را تلف می‌کند.

با کمک ابزارهای کلان داده و جمع‌آوری داده‌هایی درباره میزان ترک کارمندان، میزان درگیری آن‌ها با کار، عملکرد، تاثیر تغییر تیم کاری روی عملکرد و حتی میزان بازگشت سرمایه و رضایت مشتریان ، شرکت‌ها می‌توانند تعیین کنند که مدیریت چقدر خوب عمل کرده است.

با انجام این ارزیابی‌ها ممکن است متوجه شویم، عملکرد برخی از مدیران، بهتر از میانگین کل مدیران در آن صنعت است. در نتیجه اگر بتوان چنین اطلاعاتی را به طریقی منتشر کرد، می‌توان میزان تمایل بهترین استعداد‌ها برای کار در شرکت و تقاضای کلی افراد برای استخدام شدن در شرکت را افزایش داد.

مدیران مجهز به کلان داده

با دانستن اینکه ارتباط مدیر و کارمندان از اهمیت بالایی برای جذب و نگهداری بهترین افراد برخوردار است، مهم است که مطمئن شویم رهبران تیم‌ها افراد دوست‌داشتنی و کمک‌حال هستند. افرادی که همچنین به اعضای تیم خود کمک می‌کنند، پیشرفت کنند؛ اما یک مشکل وجود دارد.

بیشتر مدیران در طول روز آن‌قدر وقت ندارند که هم به مسائل اصلی کسب‌وکار فکر کنند و هم مطمئن شوند که اعضای تیمشان حمایت و توجه کافی دریافت می‌کنند؛ اما این مسئله را هم می‌توان ابزارهای مناسب حل کرد.

کلان داده و تحلیل‌های آن می‌توانند با پیش‌بینی‌های خود، تصویری عملی و قابل‌اتکا از وضعیت لحظه‌ای کارمندان ارائه دهند. این تصاویر و پیش‌بینی‌ها به مدیران کمک می‌کنند با انجام اقدام‌های درست و به‌موقع حمایت بهتری از اعضای تیم خود بکنند. بگذارید چند مثال از این مسئله بزنیم.

لزوم توجه به افرادی خاص

از هوش مصنوعی در کلان داده ممکن است نشان دهد احتمال ترک کارمند خاصی به دلایلی همچون کار مدت طولانی در یک واحد خاص، زیاد است. مدیران با داشتن چنین اطلاعاتی می‌توانند متوجه شوند که باید به این فرد توجه خاصی داشته باشند و مثلا موقعیت شغلی‌اش را عوض کنند و یا بیشتر جویای احوال او شوند.

کلان داده و قانون پرایس

در شرایط دیگر ممکن است یک تیم بزرگ اخیرا چند نفر از اعضای خود را از دست داده باشد. چنین اتفاقی می‌تواند آغازگر یک نگرانی و کاهش زیاد بازدهی کاری باشد؛ زیرا ممکن است همین افراد طبق قانون پرایس ، همان‌هایی باشند که بیشتر کار را انجام می‌دهند. ابزارهای کلان داده می‌توانند چنین اتفاقاتی را رصد و پیش‌بینی کنند.

کلان داده و بررسی سبک‌های مدیریتی

ممکن است مثلا متوجه شوید که ۲۰ نفر تحت نظر یک مدیر کار می‌کنند و در نتیجه حمایت و توجه زیادی از جانب مدیر جلب نمی‌کنند. یا اینکه سبک‌های مدیریتی تاثیر زیادی روی میزان ترک کارمندان دارند و در نتیجه به ما می‌گویند سبک مدیریتی مناسب کدام است.

این اطلاعات و تحلیل‌ها از کلان داده که همراه با هوش مصنوعی به دست می‌آیند فرصتی به شرکت‌ها می‌دهند که مسیر خود را هر لحظه اصلاح کنند یا افراد متفاوت را بین مدیران شناسایی کنند.

کلان داده از دیروز تا امروز

تحلیل‌های کلان داده روزی شاید بسیار لوکس به نظر می‌رسیدند و مثل کالاهای لوکس، ضروری به نظر نمی‌آمدند؛ اما امروزه در دنیا جایگاه مهمی دارند و به ابزارهایی ضروری بدل شده‌اند.

در حال حاضر شرکت‌ها در دنیا با هر اندازه‌ای، از داده‌هایی که قبلا شاید فکر می‌کردند به‌دردنخور باشند، استفاده می‌کنند و با این کار می‌توانند در بازار کار نه‌تنها مزیت رقابتی نسبت به دیگران به دست آورند بلکه هزینه مبادله‌ لازم برای یافتن یا پرورش دادن استعداد‌ها را کاهش دهند.

در نتیجه شرکت‌هایی که از آمار میزان درگیری، خصوصیات کارمندان و داده‌های مدیریتی در بازار کار استفاده می‌کنند به‌راحتی می‌توانند استعداد‌هایی را جذب کنند، پرورش دهند و نگه‌‌داری کنند که دقیقا برای کسب‌وکارشان ضروری هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.