کد مطلب: ۳۹۸۵۳۳

جوینده یابنده است: هفت روش جستجو در اینترنت

جوینده یابنده است: هفت روش جستجو در اینترنت

جستجو در اینترنت می‌تواند کار خسته‌کننده‌ای باشد. یک کلمه یا جمله را در موتور جستجو وارد می‌کنید و اطلاعات بی‌ربطی دریافت می‌کنید. چیزی که شما نیاز دارید توانایی تصفیه و بهبود جستجویتان برای یافتن دقیق چیزی است که دنبالش می‌گردید. در مقاله زیر هفت روشی را که می‌توانید برای پیدا کردن اطلاعات به‌صورت آنلاین استفاده

جستجو در اینترنت می‌تواند کار خسته‌کننده‌ای باشد. یک کلمه یا جمله را در موتور جستجو وارد می‌کنید و اطلاعات بی‌ربطی دریافت می‌کنید.

چیزی که شما نیاز دارید توانایی تصفیه و بهبود جستجویتان برای یافتن دقیق چیزی است که دنبالش می‌گردید.

در مقاله زیر هفت روشی را که می‌توانید برای پیدا کردن اطلاعات به‌صورت آنلاین استفاده کنید، بررسی می‌کنیم.

۱- از موتورهای جستجوی مختلف استفاده کنید

موتورهای جستجو محتوای مورد نیاز شما از بین حدود ۶۲۵ میلیون وبسایت فعال فراهم می‌کنند. شاید ترجیح می‌دهید از یک موتور جستجو استفاده کنید، اما اجازه ندهید که این عادت شما را محدود کند. هیچ موتور جستجویی کامل نیست و همه آنها دارای نقاط کور هستند.

گوگل ، بینگ و یاهو موتورهای جستجویی هستند که بیشترین استفاده را دارند.

گوگل معمولا بیشترین گوناگونی و تنوع در نتایج را دارد و دارای بزرگ‌ترین فهرست سایت‌ها است.

با این حال، بینگ نتایج کامل‌تر و جامع‌تری دارد (هنگامی که موتور جستجو تلاش می‌کند تا جستجوی شما را محدود کند.)

یاهو جستجو را به عنوان بخش وسیع‌تری از خدمات که شامل اخبار و خرید می‌شود، ارائه می‌دهد.

دیگر موتورهای جستجو مانند داک‌داک‌گو و داگ‌پایل نیز طرفداران خاص خودشان را دارند.

موتورهای جستجو محتوای مورد نیاز شما از بین حدود ۶۲۵ میلیون وبسایت فعال فراهم می‌کنند. شاید ترجیح می‌دهید از یک موتور جستجو استفاده کنید، اما اجازه ندهید که این عادت شما را محدود کند. هیچ موتور جستجویی کامل نیست و همه آنها دارای نقاط کور هستند.

با استفاده از موتورهای جستجوی خاص می‌توانید جستجوهای خاص‌تر انجام دهید. برای مثال، گوگل اسکولار به شما امکان می‌دهد تا مقالات دانشگاهی را که شاید در جستجوی معمولی سخت‌تر پیدا شوند، جستجو کنید. زانران وقتی که به داده‌ها و آمار نیاز دارید، مفید است.

جستجو در اینترنت

۲- از کلیدواژه‌های خاص استفاده کنید

کلیدواژه‌ها عباراتی هستند که شما برای یافتن محتوا در اینترنت از آنها استفاده می‌کنید. استفاده از کلیدواژه‌های خاص تا جایی که امکان دارد، به موتور جستجوی شما کمک می‌کند تا اطلاعاتی را که می‌خواهید پیدا کنید.

برای مثال، فرض کنید که می‌خواهید دنبال یک تولیدکننده محلی بگردید که می‌تواند یک استند نمایشگاهی برای شرکتتان تولید کند. اگر در موتور جستجو عبارت طراحی استند را بنویسید، نتایج ممکن است شامل صفحه‌های زیادی درباره انواع استندها باشد، در صورتی که نوشتن طراح استند نمایشگاهی تعداد کمتری از شرکت‌ها را در نتایج جستجو نشان می‌دهد.

می‌توانید جستجویتان را با استفاده از سایر کلیدواژه‌های خاص بهتر کنید. برای مثال، اگر مکان را به عبارت جستجویتان اضافه کنید، احتمالا یک تولیدکننده استند نزدیک جایی که هستید، پیدا خواهید کرد.

۳- عبارات جستجوی خود را ساده کنید

بعضی موتورهای از ایست‌واژه‌ها در جستجوهایشان استفاده می‌کنند. ایست‌واژه‌ها کلماتی هستند که اغلب از آنها استفاده می‌شود، مانند حروف اضافه (در، از، بر)، حروف ربط (و، اما) و حروف تعریف (یک)، و به این معنی است که نتایج جستجو شامل صفحات بیشتری از آنچه نیاز دارید، خواهد بود.

پس بهتر است که ایست‌واژه‌ها را از جستجوهای اینترنتی‌تان حذف کنید. تنها استثنا در این زمینه وقتی است که به دنبال یک عنوان یا اسم خاص که شامل ایست‌واژه‌ها است، می‌گردید.

همچنین، از ساده‌ترین نوع نگارش کلیدواژه‌هایی که آنها را جستجو می‌کنید، استفاده کنید و از حالت‌های جمع و فعل و مصدر کلمات اجتناب کنید. برای مثال، می‌توانید کیفیت نتایج جستجویتان را با جستجوی خدمات به‌جای خدمت بهتر کنید.

۴- از علامت‌های نقل قول استفاده کنید

نوشتن عبارت جستجو در بین علامت‌های نقل قول، موتور جستجو را وادار می‌کند تا آن کلمه یا عبارت خاص را جستجو کند.

اگر عبارت یک کلمه باشد، استفاده از علامت‌های نقل قول گوناگونی و تنوع شکل کلمه را کاهش می‌دهد. برای مثال، اگر کلمه مدیر را جستجو کنید، احتمالا نتایج شامل مدیریت، مدیران، مدیری و دیگر کلمات مشابه خواهد بود. نوشتن "مدیر" (همراه با علامت‌های نقل قول)، به شما این اطمینان را می‌دهد که نتایج جستجو فقط شامل این کلمه خواهد بود.

بعضی موتورهای جستجو به شما این امکان را می‌دهند که برای جستجوی کلمات خاص از + قبل از آن کلمات استفاده کنید. این روش دیگر در گوگل استفاده نمی‌شود اما در یاهو همچنان کاربرد دارد.

اگر عبارت جستجو یک جمله باشد، جستجوی شما به جای همه کلمات به عنوان جستجوهای مجزا، فقط برای آن اصطلاح یا جمله خاص خواهد بود. برای مثال، اگر عبارت مدیر منابع انسانی را بدون علامت‌های نقل قول جستجو کنید، نتایج جستجویتان بر اساس همه کلمات این عبارت خواهید بود. با این حال نوشتن این عبارت بین علامت‌های نقل قول به نتایجی که شامل این عبارت خاص هستند، خواهد رسید.

۵- کلمات بی‌فایده را حذف کنید

قرار دادن یک خط تیره یا علامت منفی بدون فاصله قبل از کلمه، آن کلمه را جستجو حذف می‌کند.

برای مثال، تصور کنید که دارید دنبال سایت‌های بیشتری درباره بازاریابی می‌گردید. با این حال، می‌خواهید روی تکنیک‌های سنتی بازاریابی تمرکز کنید، در حالی که به نظر می‌رسد منابع موجود در اینترنت بیشتر به بازاریابی دیجیتال و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی توجه دارد که همه این موارد در جستجوی شما دیده می‌شوند.

نوشتن بازاریابی -دیجیتال ، کلمه دیجیتال را از جستجوی شما حذف خواهد کرد و پیدا کردن اطلاعاتی که به دنبال آنها می‌گردید، آسان‌تر می‌شود. نوشتن بازاریابی -دیجیتال -شبکه -اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد تا جستجوی خالص‌تری داشته باشید.

۶- جستجوی خود را با استفاده از عملگرها اصلاح کنید

یک سری کاراکترها یا عبارت‌ها که به عملگرها معروف هستند، به شما این امکان را می‌دهد تا دامنه جستجوی خود را به صورت هدفمندتری محدود کنید. در ادامه چند مورد از آنها را بررسی می‌کنیم:

جستجو در گوگل

جستجوهای آزاد

از نماد * به عنوان جایگزین برای یک کلمه دیگر استفاده کنید. برای مثال، جستجوی * مرد در جهان شامل نتایج ثروتمندترین مرد در جهان، بلندترین، پیرترین و… می‌شود. همچنین جستجوهای آزاد وقتی که نمی‌دانید مثلا متن کامل یک نقل قول چیست، به کار می‌آید.

جستجوهای ترکیبی

عملگر OR به شما امکان می‌دهد دو یا چند عبارت را به‌طور هم‌زمان جستجو کنید و بیشترین کاربرد را وقتی دارد که عبارت‌ها بسیار به هم نزدیک باشند. برای مثال، نوشتن فروش OR خرده‌فروشی صفحاتی را که هر دوی این عبارات در آنها استفاده شده، نمایش می‌دهد، بدون اینکه وجود هر دوی این عبارات در صفحه‌ها لازم باشد.

روش دیگر جستجوهای ترکیبی استفاده از AND است. این عملگر به شما اطمینان می‌دهد که فقط نتایجی را می‌بینید که شامل این دو یا چند عبارت باشد. برای مثال، جستجوی "اسمی کامپیوتر" AND "شرکت دولین" فقط نتایج جستجویی را نمایش می‌دهد که شامل اسامی هر دو شرکت باشد.

جستجوی یک سایت خاص

هنگامی که site: و در ادامه آدرس سایت و عبارتی را که می‌خواهید جستجو کنید، می‌نویسید، جستجویتان را به یک سایت محدود می‌کنید. بنابراین site:tejaratnews.com "منابع انسانی" صفحاتی از سایت tejaratnews.com را نشان می‌دهد که در آنها عبارت "منابع انسانی" استفاده شده است.

پیدا کردن سایت‌های مرتبط

دیگر عملگر مفید related: است. نوشتن این کلمه در جلوی نشانی وبسایتی که می‌شناسید، - برای مثال related:tejaratnews.com - نتایج جستجویتان شامل وبسایت‌هایی خواهد بود که مشابه tejaratnews.com هستند.

جستجو در اینترنت می‌تواند یک کار خسته‌کننده باشد. یک کلمه یا جمله را در موتور جستجو وارد می‌کنید و اطلاعات بی‌ربطی دریافت می‌کنید. چیزی که شما نیاز دارید توانایی تصفیه و بهبود جستجویتان برای یافتن دقیق چیزی است که دنبالش می‌گردید.

۷- از تله‌های جستجو دوری کنید

هنگامی که جستجوی برخط و آنلاین انجام می‌دهید، این نکته را باید در نظر داشته باشید که در حال حاضر شرکت‌ها کارمندانی دارند که کارشان صرف بهبود پدیداری آنلاین شده است. آنها دائما متن وبسایت‌های خود را برای انطباق با کلمات کلیدی که بیشتر استفاده می‌شود، تغییر می‌دهند، فرآیندی که به‌عنوان بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) شناخته می‌شود.

در نتیجه سایت‌هایی که در رتبه‌های بالای نتایج جستجو نشان داده می‌شوند، ممکن است سئوی خیلی خوبی داشته باشند، اما لزوما به این معنی نیست که بهترین محتوا را دارند. بنابراین، حتی وقتی شما بهترین عبارت‌های ممکن را جستجو می‌کنید، اغلب بهتر است که برای پیدا کردن بهترین داده‌ها، نتایج جستجو را بررسی کنید.

با اطلاعات بسیار زیادی که اکنون در اختیار دارید، باید بفهمید که چه سایتی معتبر است و چه سایتی اعتبار خوبی ندارد. به عنوان مثال، برخی وبلاگ‌ها بدون اینکه مطالبشان توسط کارشناسان و متخصصان نوشته شوند، رتبه‌های بالایی در نتایج جستجو دارند. بنابراین، با دقت بررسی کنید که نویسنده اطلاعاتی که می‌خواهید استفاده کنید، معتبر باشد و ترجیحا با یک موسسه دانشگاهی، نهاد حرفه‌ای و یا یک سازمان معتبر خبری مرتبط باشد.

همچنین مراقب تبلیغات پولی که در رتبه‌های بالای صفحات جستجو به نمایش درمی‌آیند، باشید، به خاطر اینکه شرکت‌ها برای انجام این کار پول پرداخت کرده‌اند. این نوع تبلیغات برای فروش آسان به شما طراحی شده‌اند، البته اگر خریدار باشید، سایت‌های خوبی هستند، اما این تبلیغات در موتورهای جستجو می‌تواند مانعی بر سر راه یک جستجوی معمولی باشد.

مترجم: میلاد قزللو
عنوان اصلی مقاله: Seven Ways to Find What You Want on the Internet
نشریه: Mind Tools

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بسیار مفید

  • محمد علی

    خیلی مختصر پرکاربرد وعالی بود ممنونم

  • ناشناس

    برای من خیلی آموزنده بود ممنونم?

  • محمد

    مقاله خیلی خوبی برای ترجمه بوده
    ممنون از ترجمه خوب شما واقعا روان بود

  • مهدی

    من برا درسم میخواستم عالی

  • مرتض

    هیچی