خبر مهم:

کد مطلب: ۳۹۳۱۳۹

هوش مصنوعی و آینده خبرنگاری

هوش مصنوعی و آینده خبرنگاری

هر هفته اخباری را درباره اتوماسیون و خودکارسازی مشاغل و صنایع مختلف می‌خوانیم. به نظر نمی‌رسد که هیچ شغل و حرفه‌ای از اتوماسیون دور بماند اما خبرنگاری به کدام سمت خواهد رفت؟ خبرگزاری‌ها و خبرنگارها چطور از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؟ ما دلمان می‌خواهد به یاد نیاوریم که هر روز داریم از هوش مصنوعی استفاده

هر هفته اخباری را درباره اتوماسیون و خودکارسازی مشاغل و صنایع مختلف می‌خوانیم. به نظر نمی‌رسد که هیچ شغل و حرفه‌ای از اتوماسیون دور بماند اما خبرنگاری به کدام سمت خواهد رفت؟

خبرگزاری‌ها و خبرنگارها چطور از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؟

ما دلمان می‌خواهد به یاد نیاوریم که هر روز داریم از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم. فیلتر هرزنامه‌ها، اعلان‌های اخبار گوگل و دستیار صوتی، همه این موارد بخشی از زندگی روزمره ما است، اما فقط تعداد کمی از ما به آنها به چشم هوش مصنوعی نگاه می‌کنیم.

موسس سایت گدجت که مختص اخبار فناوری برای مخاطبان مونث است، از ابزارهای هوش مصنوعی برای پیگیری جستجوی داده‌ها استفاده می‌کند و می‌تواند برنامه زمانی مطالب را با آن داده‌ها تنظیم کند. او با مقالاتی که بر اساس مطالب قبلی‌اش که توسط ربات نوشته شده، سرگرم می‌شود.

استفاده خبرگزاری‌ها از هوش مصنوعی در چند سال اخیر افزایش یافته است. پروژه PA's Radar (خبرنگارها، داده‌ها و ربات‌ها ) موفق به تولید هزاران مطلب بر اساس داده‌های سازمان ملی آمار آمریکا شده است. هوش مصنوعی می‌تواند مجموعه اطلاعاتی را برای استفاده در روزنامه‌های محلی در مورد جرم و جنایت، تولد و مرگ، ازدواج و سلامت و موارد دیگر استخراج کند.

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده خبرگزاری آسوشیتد پرس، خبرنگاری داده به متن را هم در فهرست پروژه‌هایش قرار داده است. گزارش درآمد فصلی، آمارهای ورزشی و اطلاعات بازارهای مالی می‌توانند به عنوان منبعی برای تولید مطالب توسط هوش مصنوعی باشند. همچنین آسوشیتد پرس در نرم‌افزارهای تبدیل متن به ویدیو سرمایه‌گذاری کرده است تا تولید ویدیوهای کوتاه بر اساس مطالب و مقالات را ممکن سازد و همین طور در حال یافتن راه حل‌هایی برای بهبود شیوه کار نرم‌افزارهای تبدیل صدا به متن است.

فناوری می‌تواند کارهای پیش‌پاافتاده و وقت‌گیر را از شغل خبرنگاری حذف کند و همین طور مسیرهای تازه‌ای را برای گفتن داستان‌هایی که تا پیش از آن ممکن نبود، باز کند.

هوش مصنوعی چه تاثیری بر کار خبرنگاری می‌گذارد؟

هر محل کاری که از اتوماسیون استفاده می‌کند، این سوال را مطرح می‌کند که: «شغل افراد چه می‌شود؟»

تاکنون، سرمایه‌گذاری خبرگزاری‌ها روی هوش مصنوعی به ایجاد مشاغلی منجر شده که نمی‌توان آنها را به روش‌های سنتی انجام داد. پروژه‌های هوش مصنوعی زیر نظر خبرنگاران اجرا می‌شوند، چون اتوماسیون نمی‌تواند یک داستان را به‌صورت جذاب روایت کند.

هوش مصنوعی می‌تواند وظایف وقت‌گیر و پیش‌پاافتاده‌ای را که هیچ کس در حرفه خبرنگاری به آنها توجه نمی‌کند، انجام دهد. برای مثال، فناوری تبدیل صدا به متن می‌تواند ۱۸،۰۰۰ ساعت در سال برای خبرنگاران آسوشیتد پرس صرفه‌جویی داشته باشد.

استفاده از نرم‌افزار برای تجزیه و تحلیل داده‌های خام باعث ایجاد فضای بیشتر برای خلاقیت در مطلب و متن، صرف وقت برای کنکاش بیشتر و مصاحبه با طرف‌های ماجرا خواهد شد.

هوش مصنوعی و آینده خبرنگاری

در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

زمان به ما می‌گوید که در آینده کدام بخش‌های حرفه خبرنگاری توسط ربات‌ها انجام خواهد شد اما احتمالا شامل موارد زیر است:

ویرایش خودکار

هوش مصنوعی می‌تواند به سرعت یک مقاله درباره یک رویداد ورزشی یا همایش صنعتی را ویرایش کند.

عکس

در حالی که یک مطلب تولید می‌شود، هوش مصنوعی می‌تواند در آرشیو تصاویر به دنبال بهترین عکس بگردد و تگ آنها را بر اساس اهداف سئو تعیین کند.

اخبار چند موضوعی

هوش مصنوعی می‌تواند مسیر جدیدی در گزارشگری درباره موضوعاتی که تمایلی به تحقیق درباره آنها نداشتیم، باز کند. هوش مصنوعی می‌تواند مجموعه داده‌های نامرتبط را دریافت و اشتراکات آنها را پیدا و یک محتوای جذاب تولید کند. برای مثال، آیا اشتراکاتی بین هزینه دارایی و مکان‌های بازی پوکمون گو وجود دارد؟

دسترسی

زیرنویس‌ها، ترجمه‌ها و توضیحات بهتر و بهتر می‌شوند و همچنین اخبار در دسترس مخاطبان بین‌المللی و مخاطبان معلول قرار می‌گیرد.

شخصی‌سازی

هوش مصنوعی می‌تواند می‌تواند از داده‌های در دسترس عمومی برای شخصی‌سازی و هدفمندسازی محتوا برای مخاطبان خاص استفاده کند.

چه چیزی باعث نگرانی یا بدبینی می‌شود؟

محتوای کسل‌کننده

بیشتر کارشناسان نگران این موضوع هستند که اگر اکثر محتواها توسط هوش مصنوعی تولید شود، می‌تواند به استانداردهای نگارشی لطمه وارد کند. هوش مصنوعی نمی‌تواند جای خلاقیت یا تفکرات انسانی را بگیرد.

اخلاقیات

مدیران حوزه خبر مسئولیت دارند تا مطمئن شوند که هر مطلبی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند، چارچوب‌های اخلاقی روزنامه‌نگاری سنتی را رعایت کرده باشد.

کاهش هزینه

در یک فضای نامطمئن اقتصادی برای بیشتر رسانه‌های خبری، اتوماسیون می‌تواند هزینه‌ها را در کوتاه‌مدت کاهش دهد. استفاده از هوش مصنوعی باید برای افزایش ارزش، ساده‌سازی فرآیندهای سنتی و افزایش دامنه و حجم تولیدی خبرنگاری باشد.

می‌توان به آینده خوش‌بین بود

برای مخاطبان اخبار، بخش‌های بیشتری از زندگی عمومی برای بررسی و تحلیل در دسترس قرار خواهد گرفت. خبرگزاری‌ها قادر خواهند بود از هوش مصنوعی برای تاباندن نور حقیقت به موضوعاتی که تا به حال از دسترس خبرنگاران دور بوده است، استفاده کنند.

برای خبرنگاران، فناوری می‌تواند کارهای پیش‌پاافتاده و وقت‌گیر را از شغلشان حذف کند و همین طور مسیرهای تازه‌ای را برای گفتن داستان‌هایی که تا پیش از آن ممکن نبود، باز کند. در حالی که خوانندگان بیشتر و متنوع‌تر می‌شوند، هوش مصنوعی به شغل خبرنگاری کمک می‌کند تا با مخاطبان هماهنگ شود.

چه چیزی از انقلاب رسانه‌های خبری می‌دانیم

میزان توجه انسان‌ها از ماهی قرمز عید نوروز هم کمتر شده است: از ۱۲ ثانیه در سال‌های آغازین قرن جدید به ۸ ثانیه در سال ۲۰۱۶ رسیده است. تعجبی هم ندارد. ما هر روز و خارج از محل کار، ۳۴ گیگابایت اطلاعات دریافت می‌کنیم.

علاوه بر موارد گفته‌شده، در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که اصطلاح «هرزنامه» در زمان معاصر تعریف شده است. ارائه مطالب از طریق طعمه کلیک و تبلیغات روان انسان را فرسوده کرده و باعث شکل‌گیری نسلی از خوانندگان سطحی و بی‌حوصله شده است.

به همین ترتیب بسیاری از غول‌های رسانه‌ای مخاطبانشان را از دست داده‌اند و درگیر هماهنگ شدن با دوران جدید هستند. از یک سو قدرت‌های قدیمی رسانه مانند فاکس و سی‌ان‌ان در تلاش برای حفظ جایگاه خود هستند و در دیگر سو وبسایت‌های رسانه‌ای جدید در حال رشد و شکوفایی در دنیای رسانه‌های دیجیتال هستند.
هر دوی این گروه‌ها با مشکل مشابهی دست به گریبانند: مردم فقط ۲۸ درصد از محتوای متنی را می‌خوانند. حتی بیشتر از ۹۵ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی اعلام کرده‌اند که محتوای کوتاه را به محتوای بلند ترجیح می‌دهند.

هوش مصنوعی و آینده خبرنگاری

رسانه‌های خبری دیجیتال چطور با مخاطبانشان هماهنگ می‌شوند؟

اگر به بازار نگاه کنید، بازیگرهای جدید دارند به سرعت فضاهای رسانه خبری را تحت سلطه خود درمی‌آورند و همه‌شان یک نقطه اشتراک دارند. میلیون‌ها نفر اکثریت محتوای درخواستیشان را از طریق ترکیب متن‌های بسیار کوتاه، عکس‌ها و ویدیوها از طریق کانال‌های اسنپ‌چت دریافت می‌کنند.

در همین لحظه، پخش زنده ویدیو (مانند پریسکوپ، فیس‌بوک لایو و…) اخبار فوری را پوشش می‌دهد، خیلی زودتر از آنکه سایت‌های خبری بتوانند سرخط خبرها را منتشر کنند. نقطه اشتراک: اخبار بصری.

اگر می‌خواهید قشر جوان جامعه را جذب رسانه خود کنید، از تصویر استفاده کنید.

چرا اینفوگرافیک؟

اگر رسانه بصری کلید اصلی این کار باشد، اکثر بازاریابان ویدیو را انتخاب می‌کنند، اما انتخاب من با قطعیت تمام اینفوگرافیک است. در تحقیقی در ایالات متحده، دو گروه از دانشجویان را هنگام گشت‌وگذار در کانال‌های اسنپ‌چت مورد مطالعه قرار دادند. بیشتر از ۹۰ درصد آنها ویدیوها را رد می‌کردند اما بیشتر از ۳۷ درصد وقتشان را برای خواندن محتوایی که با استفاده از عکس و ۱۴۰ کاراکتر متن تولید شده بود، صرف می‌کردند.

بزرگ‌ترین مزیت اینفوگرافیک این است که توجه مخاطب را بهتر از ویدیو و تصاویر متحرک نگه می‌دارد. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که تصاویر ۶۰،۰۰۰ بار سریع‌تر از متن هستند، بدین صورت که پردازش تصویر ۱۳ میلی‌ثانیه طول می‌کشد، در صورتی که سرعت پردازش حرف‌ها و نشانه‌ها ۲۵۰ میلی‌ثانیه است. نکته‌ای که می‌تواند برای رسانه‌ها از مهم‌تر باشد این است که تصاویر ۹۴ درصد توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند.

چه تاثیری بر بازاریابی دارد؟

این انقلاب بصری در رسانه‌های خبری پیامدهای قابل توجهی برای حوزه همسایه، یعنی بازاریابی رسانه‌ای دارد. بازاریابی درونگرا، از زمان پیدایش مفهوم آن در اواخر دهه نخست قرن جدید توسط برایان هلیگان، به دنبال تعیین کمترین هزینه به‌ازای مالکیت برای فروش‌های درونگرا است. با سقوط میزان خوانش رسانه‌های با مطالب طولانی، بازاریابی محتوای بصری در این زمینه تعریف شده است. فکر می‌کنم این انتقال و جابه‌جایی با محتوای اسپانسری آغاز خواهد شد که مدت‌هاست پلی برای پیوند رسانه و بازاریابی است.

بازاریابان محتوا می‌توانند به سادگی می‌توانند با بهره‌گیری از رسانه‌های بصری از این مزیت برای نمایش حضور مثبت برندها استفاده کنند.

رسانه‌ها باید خودشان را با خواسته‌ها و علایق نسل قرن بیست و یکم تطبیق دهند. آینده خبرنگاری در محتوای بصری است.

اما بعضی‌ها می‌گویند که اینفوگرافیک مرده یا دارد می‌میرد. شما چه فکری می‌کنید؟

بازار به افراد یکی دو انتخاب می‌دهد: (الف) خیلی ارزان، کیفیت افتضاح (ب) خیلی گران، کیفیت عالی و هر دو مورد وقت خیلی زیادی می‌گیرند. در یک سمت، با قیمت ارزان یک اینفوگرافیک دم‌دستی بدرنگ و با متن زیاد نصیبتان می‌شود و در سمت دیگر، کسب‌وکار میلیون دلاری شما می‌تواند تا ۳ هزار دلار برای یک اینفوگرافیک هزینه کند.

با این تفاصیل، ارزش اینفوگرافیک به این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیشترین حجم اطلاعات را انتقال می‌دهد. ویدیو، انیمیشن و حتی گرافیک تعاملی هیچ وقت نمی‌توانند حجم زیاد داده‌ها را با سرعت و با کیفیت اینفوگرافیک، انتقال دهند.

وقتی در نظر می‌گیرید که اولین مانع استفاده کاربر از یک رسانه میزان توجه است، حس می‌کنید که چرا اینفوگرافیک‌ها دارای این قدرت پایدار به‌عنوان ارز اجتماعی قابل‌تقسیم در رسانه‌های دیجیتال هستند.

بنابراین واضح و مبرهن است که رسانه‌ها باید خودشان را با خواسته‌ها و علایق نسل قرن بیست و یکم تطبیق دهند. آینده خبرنگاری در محتوای بصری است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چند وقت پیش یه خبری منتشر شده بود که یه ربات خبرنگار ساختن. یه اندروید یا ربات انسان نما که با قیافه انسانی، مثل مجری های تلویزیون خبرها رو میخونه.
    شغل خبرنگاری هم صد در صد تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار می گیره، حتی در آینده‌ای دورتر خبرنگارهای انسانی رو در بعضی حوزه‌های خبری کنار می زنه.

  • صادق کرمیان

    ربات‌ها هر چند قطعا در آینده نزدیک به صورت حداقل نرم‌افزاری در اتاق‌های خبر و سالن‌های تحریریه حضور پررنگی خواهند داشت، اما این به معنی پایان دوره روزنامه‌نگاری و خبرنگاری انسانی نخواهد بود. آن‌ها در واقع تا زمانی‌که پیشرفت‌های هوش مصنوعی فراتر از تصورات و تخیل امروز ما نرفته است، نمی‌توانند به تنهایی و بدون حضور انسان‌ها در حیطه خبر حرف آخر را بزنند، چرا که هنوز برخی از ویژگی‌های انسان برای هوش مصنوعی غیر قابل دسترسی است.