کد مطلب: ۴۶۹۵۷۵

توجه توجه: آیا می‌دانید چه زمانی شغل شما در معرض خطر قرار دارد؟

توجه توجه: آیا می‌دانید چه زمانی شغل شما در معرض خطر قرار دارد؟

پرویز، معاون رئیس در زمینه مدیریت بازرگانی بین‌المللی برای یک بخش مهم از یک شرکت بزرگ تولیدی بود. وقتی پرویز برای یک مشاوره اجرایی پیش یک کارشناس رفت، ۶ سال سابقه مدیریت و اجرای استراتژی و مدیریت گروهش را در کارنامه داشت و از زمان پیوستن به سازمان، توانسته بود درآمد قسمت خود را تا

پرویز، معاون رئیس در زمینه مدیریت بازرگانی بین‌المللی برای یک بخش مهم از یک شرکت بزرگ تولیدی بود. وقتی پرویز برای یک مشاوره اجرایی پیش یک کارشناس رفت، ۶ سال سابقه مدیریت و اجرای استراتژی و مدیریت گروهش را در کارنامه داشت و از زمان پیوستن به سازمان، توانسته بود درآمد قسمت خود را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

همکاران و مشتریان پرویز او را برای مهارت‌های تاثیرگذارش در شبکه‌سازی و همچنین توانایی‌اش در زمینه بازگو کردن نیازهای مشتریان به زبان گروه‌های مهندسی و زنجیره تامین برای بهبود تولیدات و عملکرد شرکت، می‌شناختند.

پرویز با نگاه کردن به رزومه‌اش، شبیه فردی به نظر می‌رسید که شغلش در خطر باشد. با این حال سه هفته بعد، او با شنیدن خبر از دست دادن شغلش، بهت‌زده شد. چه اتفاقی افتاده بود؟ در حالی که پایان کار پرویز باعث بهت و حیرت او شده بود، اما واقعیت این است که مدتی پیش از این اتفاق، نشانه‌ها و علائم آشکاری نشان از وجود مشکل داشت؛ اگر او فقط می‌توانست این مشکلات را تشخیص دهد.

برای مثال، شش ماه قبل از اینکه پرویز از کار اخراج شود به مشاور گفته بود که یک مدیرعامل جدید مدیریت کل شرکت را در دست گرفته است. در حالی که قبلا از پرویز همیشه برای شرکت در جلسات کمیته اجرایی دعوت می‌شد، اما حالا به‌طور غیرقابل‌توضیحی او خودش را خارج از این جریان ارتباطی حیاتی می‌دید.

اگرچه او از این اتفاقات ناامید شده بود، اما این تغییر را مربوط به سبک مدیریتی مدیرعامل جدید می‌دانست، به جای اینکه این موضوع را با خطر احتمالی که برای شغلش پیش‌بینی می‌کرد، مرتبط بداند.

ناتوانی پرویز در اتصال این نقاط برای کشف نشانه مشترکی مبنی بر اینکه شغلش در معرض خطر قرار دارد، موضوعی معمولی و عادی نیست. بعضی وقت‌ها سرنخ‌ها و نشانه‌ها آنقدر ظریف هستند که فقط وقتی متوجهشان می‌شویم که کار از کار گذشته باشد. اما هماهنگ شدن با این پیام‌های اساسی برای بقای شغلی بسیار ضروری است.

اگر پرویز آنقدر باهوش بود تا تغییرات و جابه‌جایی‌ها در تیم مدیریتی شرکتش را درک کند، احتمالا بهتر می‌توانست نشانه‌ها را ببیند و خودش را برای اخراج شدن و یا حتی انجام کارهایی برای جلوگیری از اخراج شدن آماده کند.

بادکنک و میخ

اگرچه منطقی به نظر نمی‌رسد، اما داشتن عملکرد خوب و عالی در شغلتان باعث نمی‌شود تا از امنیت شغلی برخوردار شوید. یک مشاور به‌دلیل کار مشاوره و راهنمایی گروهی از مدیران در زمینه‌های مختلف کاری، شاهد این اتفاق در بسیاری از شرکت‌ها بوده است.

تحقیقات نیز بر این نظریه مهر تایید می‌زند. در پژوهشی که توسط زنگر و فولکمن انجام شده است، ۷۷ درصد از کارمندانی که شغلشان را از دست داده بودند، در سال منتهی به اخراج شدنشان بازخوردهای مثبتی دریافت کرده بودند. همان طور که این محققان ثابت کرده‌اند، عوامل متعددی در مورد تصمیم‌گیری درباره اخراج و یا ابقای کارمندان دخیل است.

دانستن اینکه شغل شما به دلایل مختلفی می‌تواند در معرض خطر باشد -بعضی از این دلایل را می‌توانید کنترل کنید اما بعضی از آنها نیز از عهده شما خارج است- به این معنی است که داشتن توانایی برای شناسایی علائمی که نشان از در خطر بودن شغل شما دارد، ضروری و حیاتی است.

آگاهی شما از علائم و نشانه‌های کلیدی در خطر بودن شغل می‌تواند فرصتی را برای مدیریت یا کنترل اوضاع در اختیار شما قرار دهد، و یا حداقل قبل از اینکه کار از کار بگذرد، به دنبال یک شغل جدید بگردید.

در این مقاله چهار نشانه در معرض خطر بودن شغل و اخراج شدن را که هیچ وقت نباید نادیده بگیرید، بررسی می‌کنیم:

مدیر عوض می‌شود

مثل وضعیتی که پرویز در آن قرار دارد، یک تغییر مدیریتی در مورد فردی که شغل، قسمت کاری و یا شرکت شما را اداره می‌کند، می‌تواند یکی از دلایلی باشد که نشان می‌دهد اوضاع فرق خواهد کرد.

تغییر در مدیریت می‌تواند باعث تغییر در وضعیت شغلی یک کارمند و یا کل کارکنان شرکت باشد. یک رئیس جدید ممکن است ایده‌های جدیدی داشته باشد یا افرادی را استخدام کند که از قبل با آنها کار کرده و این کار می‌تواند بدین معنی باشد که اسم کارکنان اخراجی روی تخته اعلانات شرکت قرار داده می‌شود.

در برنامه‌ها جایی ندارید

بیایید نگاه موشکافانه‌تری به مثال پرویز بیندازیم و نشانه‌های پیش از اخراج وی را تشخیص دهیم. وقتی مدیرعامل جدید توسط هیات‌مدیره منصوب شد، پرویز تصور می‌کرد که می‌تواند با همان شیوه ارتباطی با مدیر قبلی که خوب جواب داده بود، با مدیر جدید کار کند.

او فکر می‌کرد که بهترین راه برای ایجاد ارتباط با مدیر جدید این است که به او اطلاع دهد که اعتقاد دارد کارها چگونه باید انجام شود، به خاطر اینکه مدیر قبلی از این روش کار کردن راضی بود. او باور داشت به خاطر دانش سازمانی که در اختیار دارد و مدیرعامل جدید فاقد آن است، مدیر جدید از این روش استقبال خواهد کرد.

چیزی که پرویز دیر فهمید این بود که مدیرعامل جدید، پرویز را فردی متکبر و مغرور می‌پنداشت و در نتیجه حکم حذف پرویز از کمیته اجرایی را صادر کرد.

ناگهان، او به جلساتی که انتظار داشت در آنها شرکت کند، دعوت نشد و هیچ رونوشتی هم از اسناد مهم به او تحویل داده نمی‌شد. همچنین او از گروه غیررسمی همکاران نیز حذف شد و وقتی از سایر اعضای کمیته اجرایی می‌پرسید که چه خبر شده، پاسخ روشنی دریافت نمی‌کرد.

این‌ها زنگ خطری بودند که نشان می‌دادند پرویز در برنامه‌های رئیس جدیدش جایی ندارد و در نتیجه شغلش در معرض خطر قرار گرفت.

کارمند در اداره

حامی خود را از دست می‌دهید

وقتی که مدیرعامل سابق پرویز اعلام کرد که بازنشسته شده است و از شرکت خارج شد، پرویز حامی و پشتیبان اصلی‌اش را از دست داد. به‌علاوه، پرویز با اعضای هیات‌مدیره ارتباط برقرار نکرده بود، آنها می‌توانستند در دوره گذار مدیریتی هم‌پیمانان خوبی برای او باشند.

صرف‌نظر از اینکه در چه نوع سازمانی مشغول به کار هستید، باید از خودتان بپرسید «چه کسی حاضر است از من حمایت کند؟» و بدانید که لازم است بیشتر از یک مدیر بانفوذ تمایل داشته باشد تا برای شما از سرمایه مدیریتی‌اش مایه بگذارد.

پروژه‌ها و کارهای کمتری به شما محول می‌شود

یکی دیگر از شاخص‌ها و نشانه‌هایی که ممکن است مدیریت بخواهد شما را اخراج کند، تفویض وظایف شما به دیگری است. اگر در گروه خود فردی هستید که همیشه نفر اول برای انجام پروژه‌ها هستید اما وقتی پیش‌قدم انجام کار هم می‌شوید، باز کاری به شما محول نمی‌شود، این نشانه بدی است.

این وضعیت برای یکی از مدیران در یک شرکت دیگر، شیرین که مدیر یک موسسه دانشگاهی بود، رخ داده بود. بدون هیچ اعلام قبلی و هشداری و در عرض چند هفته، بیشترین وظایف مهم شیرین به همکارش محول شد. هر بار که شیرین تلاش کرد تا در این باره با مدیرش صحبت کند، با عذر و بهانه‌های مختلفی سنگ‌قلاب شد. و در نهایت شیرین از کارش اخراج شد.

بازخوردهای مثبت عملکرد -و حتی ترفیع شغلی- می‌تواند باعث ایجاد حس امنیت کاذب شود. به‌خصوص در زمان‌هایی که اطمینان ندارید، لازم است تا با چشم باز به نشانه‌هایی توجه کنید که احتمالا سازمان درصدد این باشد تا عذر شما را بخواهد.

با تشخیص و شناسایی نشانه‌های گفته‌شده درباره در معرض خطر بودن شغل و اخراج شدن، می‌توانید اقدامات لازم را انجام دهید و تصمیم‌هایی اتخاذ کنید تا گزینه‌های بیشتری را در آینده در اختیار شما قرار دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.