خبر مهم:

کد مطلب: ۵۲۷۱۱۷

۱۰ گام برای راه‌اندازی یک استارتاپ

۱۰ گام برای راه‌اندازی یک استارتاپ

راه‌اندازی یک استارتاپ چه مراحلی دارد؟ چگونه به ساده‌ترین شکل می‌توان یک کسب و کار دانش بنیان و نوین را راه‌‌اندازی کرد؟ تجارت نیوز در این مطلب نگاهی داشته است به ۱۰ مرحله اصلی و ضروری برای تاسیس یک استارتاپ. تعریف استارتاپ صاحب نظران استارتاپ را یک نهاد انسانی می‌دانند که برای ارائه یک محصول

راه‌اندازی یک استارتاپ چه مراحلی دارد؟ چگونه به ساده‌ترین شکل می‌توان یک کسب و کار دانش بنیان و نوین را راه‌‌اندازی کرد؟ تجارت نیوز در این مطلب نگاهی داشته است به ۱۰ مرحله اصلی و ضروری برای تاسیس یک استارتاپ.

تعریف استارتاپ

صاحب نظران استارتاپ را یک نهاد انسانی می‌دانند که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید شکل می‌گیرد. در واقع استارتاپ یک شرکت نوپا است. اگر چه در تعریف استارت آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتما فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ‌ها در سال‌های اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در حوزه فن آوری‌های نوین فعال باشد.

مراحل مختلف راه‌اندازی استارتاپ

ایده پردازی: مفهوم استارت آپ از یک ایده شروع می‌شود، این ایده ممکن است خلاقانه و جدید باشد و یا ممکن است برگرفته از یک کسب‌و‌کار خارجی یا داخلی باشد. ایده می‌تواند از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین طرح‌ها را در بربگیرد. همیشه قرار نیست که ایده یک استارتاپ پیچیده و سنگین باشد و یا هزینه زیادی برای سرمایه گذاری لازم داشته باشد. ایده می‌تواند ساده‌ترین نیازهای زندگی روزمره مردم را شامل شود.

تعیین نقشه راه: گام بعدی برای تحقق بخشیدن به ایده اولیه استارتاپ تهیه و طراحی یک نقشه راه است. در این نقشه باید مشخص شود که قرار است ابتدا از چه نقطه‌ای کار را شروع کنیم، در چه مسیری حرکت کنیم و به چه نقطه‌ای برسیم. در این مسیر باید اهداف کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت را تعریف کرد. داشتن یک ایده خام ضروری است اما می‌تواند فرد را به بی‌راهه ببرد. بررسی‌ها در این مرحله شامل تحقیقات مختلفی در مورد محصول و بازاریابی را نیز شامل می‌شود. یکی از بهترین اقدامات در این مرحله گرفتن بازخورد از دیگران و نزدیکان در مورد ایده اولیه است. بعد از دریافت بازخوردها و نظرات مشاوران طبیعتا بهتر می‌توان نقشه راه را طراحی کرد.

ثبت ایده و ادعای مالکیت: در مرحله سوم از راه اندازی استارت آپ باید به سراغ ثبت ایده و ادعای مالکیت رفت، اگر ایده اولیه تکراری و برگرفته از سایر شرکت‌ها و کسب وکارهای ملی و بین المللی است کار چندان سخت نیست و برای ثبت نیازی به مراحل دشوار و پیچیده وجود ندارد. اما در برخی موارد اگر ایده‌ها نو و خلاقانه‌ای شکل بگیرد که نمونه مشابهی در سطح ملی و بین المللی وجود ندارد، باید به ثبت ایده و مالکیت اقدام کرد.

ایجاد یک طرح تجاری (بیزینس پلن) برای استارتاپ: یکی از مراحل ایجاد استارتاپ بیزینس پلن است. در واقع شرح مفصلی از نحوه رشد و تکامل استارتاپ از مرحله آغازین تا ارائه محصول نهایی در این مرحله انجام می‌شود.

تهیه نمونه اولیه : ایده‌های مختلفی در قالب مفهوم استارت آپ تعریف می‌شوند که انجام هر کدام از آنها از یک مسیر متفاوت عبور می‌کند. برخی از این ایده‌ها، خدماتی هستند و نیازی به تهیه نمونه اولیه ندارند، برخی دیگر شامل نمونه‌های آزمایشگاهی می‌شوند که اصلی‌ترین گام مربوط به همین تهیه نمونه اولیه است.

عرضه نمونه به جامعه هدف: در این مرحله، با توجه به این که ایده خود را ثبت کرده‌اید و می‌توانید ادعای مالکیت داشته باشید، می‌توانید جامعه هدف خود را توسعه دهید.

ثبت ایده و محصول: در مرحله قبل، ایده خود را به ثبت رسانده‌اید و این شانس را به خود داده‌اید که در مورد مالکیت آن ادعا داشته باشید. اما این ادعا نمی‌تواند شامل محصولات به دست آمده از آن باشد و ممکن است افرادی از محصولات مشابه با آن یا حتی از ویژگی‌های بهتر از آن استفاده کنند. پس باید در مراجع قانونی نسبت به ثبت ایده و محصول خود اقدام کنید و مطمئن شوید که هیچ شخص دیگری از محصولات شما استفاده نمی‌کند.

پیدا کردن سرمایه‌گذار: یکی از مهمترین مراحل و شاید بزرگترین چالش برای راه اندازی استارت آپ، پیدا کردن یک سرمایه‌گذار برای پروژه است که بتواند ریسک سرمایه‌گذاری بر روی یک ایده نو را بپذیرد. در بالا به این نکته اشاره کردیم که استارت آپ‌ها همیشه با ایده‌های نو شروع نمی‌شوند و ممکن است در برخی از آنها ایده‌های تکراری یا ایده‌های اجرا شده در سایر کشورها پیاده‌سازی شود. بنابراین، شاید پیدا کردن یک سرمایه گذار بعد از مدتی امکان پذیر باشد، اما لازم است که نوع سرمایه گذاری آنها نیز مشخص شود.

توسعه محصولات و خدمات: بعد از اقدامات اولیه در مراحل ایجاد استارتاپ بهترین اتفاق این است که ببینید که ایده اولیه تان زنده است یا نه. برای توسعه محصول یا سرویس خود حتما باید استراتژی خاصی داشت که در آن تمام نکات مربوط به ساخت،تهیه مواد اولیه،نحوه قیمت گذاری و … پیش‌بینی شده باشد. در زمان تولید محصولات حتما باید دو نکته مهم را مد نظر داشت؛ اول سهولت در روش تولید و رسیدن به کیفیت مطلوب است و دوم اینکه محصول باید بتواند به سرعت توجه بخشی از مشتریان را جذب کند.

تیم سازی برای استارتاپ: یکی دیگر از مراحل ایجاد استارتاپ تیم سازی است. شخص برای گسترش استارتاپ خود مجبور است که نسبت به تقسیم کار و تقسیم وظایف اقدام کند. برای این اقدام بهتر است که یک فرهنگ سازمانی را در شرکت نهادینه کرد.

برای مطالعه مطالب تحلیلی بیشتر صفحه آکادمی تجارت‌نیوز رادنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن کچوئی

    به نظر می رسد در این مطلب اولویت بندی و ترتیب اقدامات مورد تاکید قرار نگرفته است ، هر چند به باور اهل نظر استارت آپ پدیده ای اقتصادی ولی متکی به ارزش های انسانی است و بنا براین ارائه راهکار و رهنمود های ثابت درباره یک رفتار بشری تقریبا غیر ممکن است با این حال ، تیم سازی و پرورش و تکامل ایده کسب و کار در میان اعضای یک تیم بعنوان یکی از ابتدایی ترین اقدامات بهتر است مورد توجه کارآفرینان جوان قرار بگیرد . این تیم سازی و پرورش ایده در درون یک جمع هم نظر، موجب راستی آزمایی و قوام ایده اولیه ای می شود که ممکن است در ذهن یک فرد ظاهر شده باشد. امروز سرمایه گذاران تلاش می کنند تا از سرمایه گذاری بر روی کارآفرینان مستبد و گریزان از همکاری با دیگران ،‌پرهیز کنند . حتی برای راستی آزمایی یک ایده هم توافق یک جمع واقعی از دوستان و هم فکران می تواند روش مناسبی باشد . در حقیقت کارآفرینی که موفق به همراه نمودن دوستان و اطرافیان خود با ایده کاری مورد نظرش نمی شود ، احتمالا در آینده و در زمان رشد کسب و کار دچار مشکل خواهد بود .

  • علی

    راه اندازی استارتاپ تو ایران کمی سخته اگر که از شتابدهنده هایی مثل پیدایش و… کمک گرفته بشه ممکنه شرایط بهتر بشه