خبر مهم:

کد مطلب: ۴۵۵۰۰۲

چگونه از خانواده و دوستان پول قرض بگیریم و با آن کسب‌وکار راه بیندازیم؟

چگونه از خانواده و دوستان پول قرض بگیریم و با آن کسب‌وکار راه بیندازیم؟

اولین باری که از خانواده‌اش پول قرض گرفت تا کسب‌وکار خودش را شروع کند، بی‌تجربه بود و ناشیانه عمل کرد. از پدرش خواست تا ۲ میلیون تومان برای شرکت در یک طرح بازاریابی به او قرض بدهد و مطمئن بود که میلیون‌ها تومان درآمد کسب خواهد کرد. جوان و خام بود اما پدرش به او

اولین باری که از خانواده‌اش پول قرض گرفت تا کسب‌وکار خودش را شروع کند، بی‌تجربه بود و ناشیانه عمل کرد. از پدرش خواست تا ۲ میلیون تومان برای شرکت در یک طرح بازاریابی به او قرض بدهد و مطمئن بود که میلیون‌ها تومان درآمد کسب خواهد کرد.

جوان و خام بود اما پدرش به او اعتماد کرد و قبول کرد تا به وی کمک کند. بعدها او از پدرش عذرخواهی کرد. واقعا از کجا می‌توانست بفهمد که سرمایه‌گذاری روی آهن‌ربایی با خواص درمانی باعث نمی‌شود تبدیل به فردی پولدار و ثروتمند شود؟

چند سال بعد، کسب‌وکاری را راه انداخت که نشان‌های تجاری را دوباره طراحی می‌کرد. به موفقیت‌های کمی دست پیدا کرده بود اما نداشتن اعتبار کافی به این معنی بود که نمی‌توانست اطمینان مالی را که برای گسترش کسب‌وکارش نیاز دارد، فراهم کند. او یک بار دیگر به سراغ پدرش رفت. کسب‌وکارش به خاطر سخاوتمند بودن پدرش به‌سرعت گسترش پیدا کرد، و زندگی هیچ وقت شبیه قبل نیست.

اگر می‌خواهید از خانواده یا دوستانتان پول قرض بگیرید، توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید.

۱- ریسک‌ها و خطرات را واضح و شفاف بیان کنید

اولین باری که از پدرش پول قرض گرفت، از توانایی بازپرداخت پول آنقدر مطمئن بود که این حقیقت را ندید که پدرش یک فرصت عالی در اختیار او قرار داده است. کار اشتباهی بود. خوش‌شانس بود که پدرش بدون اینکه احساس نارضایتی و بی‌اعتمادی کند، او را بخشید. اما او از این شکست بسیار سرخورده شده بود و آرزو می‌کرد که ای کاش موقع معرفی طرح بازاریابی، بهتر عمل می‌کرد.

خانواده و دوستانتان باید بدانند که چه ریسک‌ها و خطراتی در مورد قرض دادن پول برای کسب‌وکار شما وجود دارد. با آنها کاملا روراست باشید و اعلام کنید که ممکن است نتوانید پولشان را پس بدهید. مطمئن شوید که همه آنها مشکلی با عواقب احتمالی کسب‌وکار ندارند و حتی پس از اینکه پول به حساب شما واریز شد، باز هم با آنها روراست باشید. کارهایی را که انجام می‌دهید به اطلاع آنها برسانید و سعی کنید تا همچنان اعتماد آنها را جلب کنید.

اسکناس ۱۰۰۰ تومانی

۲- یک قرارداد کتبی بنویسید و آن را امضا کنید

حافظه آدم‌ها چندان قابل اعتماد نیست. فرض می‌کنیم که دوستتان به شما می‌گوید که ۱۰۰ درصد می‌داند که قرض دادن پول به شما چه خطرات و ریسک‌هایی دارد. او خودش را برای بدترین اتفاق ممکن آماده کرده است.

شما در حالی که در چشم همدیگر نگاه می‌کنید، با هم دست می‌دهید و معامله انجام می‌شود. یک سال بعد را تصور کنید. کسب‌وکار شما از بین رفته است و شما ورشکست شده‌اید. دوست شما احتمالا فقط یک چیز را به یاد می‌آورد: او به شما پول قرض داد و شما قول دادید تا برای پس دادن قرضتان هر کاری انجام می‌دهید.

در این مواقع، انجام چند کاغذبازی می‌تواند به کار بیاید. یک قرارداد رسمی که همه چیز در مورد قرض گرفتن پول را در یک صفحه مشخص می‌کند. شما از بای بسم‌الله تا تای تمت را با جزئیات در قرارداد نوشته‌اید.

همچنین قرارداد رسمی ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا هزینه و بازپرداخت قرض را زمانبندی کنید. میزان قرض و برنامه زمانی بازپرداخت آن باید در قرارداد درج شده باشد.

اگر می‌خواهید قرارداد بدون شک و شبهه‌ای داشته باشید، یک وکیل استخدام کنید تا قرارداد را بررسی کند. از همه بخواهید تا قرارداد را بند به بند و به‌صورت دقیق بخوانند و یک کپی برای خودشان تهیه کنند.

نوشتن و امضای قرارداد برای خانواده‌ها و یا دوستانی که در زمینه کسب‌وکار و تجارت پول قرض می‌دهند، کار غیرعادی نیست و بدین شکل آنها می‌توانند در زمینه اداره کردن کسب‌وکارتان حرفی برای گفتن داشته باشند. یک قرارداد رسمی می‌تواند از جلوی ایجاد دردسر و مشکل را بگیرد.

۳- برای بازپرداخت قرض برنامه داشته باشید

وقتی از خانواده و یا دوستان پول قرض می‌گیرید، برای بازپرداخت برنامه‌ریزی کنید. کاری نکنید که آنها مجبور شوند تا بازپرداخت پولشان را به شما یادآوری کنند و یا با شما درگیر شوند تا پولی را که قرض گرفته‌اید، پس بدهید.

به‌عنوان مثال من کسب‌وکاری داشتم که وضعیت خیلی خوبی داشت. یکی از دوستانم درگیر مشکلات مالی کوچکی شده بود، و مبلغ قابل‌توجهی به او پول قرض دادم تا بتواند از مشکلات مالی خلاص شود و به کسب‌وکارش ادامه دهد.

ما برای بازپرداخت قرض قراردادی با هم امضا کردیم. من به او گفتم که هیچ وقت نمی‌خواهم دنبال پس گرفتن پول بیایم. اگر بازپرداخت قرض توسط دوستم یک ماه به تاخیر می‌افتاد و او نمی‌توانست پول لازم را فراهم کند، دلم نمی‌خواست برای گرفتن پولم به دنبال او بروم. رابطه شخصی و کاری ما خیلی مستحکم‌تر از این بود که بخواهم این کار را انجام دهم.

اگر مشکلی در مورد بازپرداخت قرض پیش آمد، خیلی زود با طرف مقابل گفتگو کنید. به یاد داشته باشید چه کسانی به شما پول قرض داده‌اند و چقدر برای شما مهم هستند. وضعیت مالی خود را برای آنها صادقانه شرح دهید؛ اگر به صورت حضوری با آنها صحبت کنید و خودتان را از آنها قایم نکنید و جواب تلفنشان را بدهید، آنها وضعیت مالی را شما درک می‌کنند و می‌فهمند.

قرض گرفتن پول از خانواده و دوستان برای پیشرفت در کسب‌وکار، یک معامله حساس، پیچیده و به‌شدت احساسی است. و همین طور می‌تواند یک معامله برد-برد و به نفع هر دو طرف باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    البته الان هم پول قرض گرفتن یخده سخت شده

  • ناشناس

    پول قرض گرفتن از دوستان که راحته . می ری می گی اینقدر پول می خوام تا فلان روز ردیفش کنحالا دو حالت داره یا می گه چشم که پول ردیفهیا پشت گوش می اندازه

  • مجدا

    تورم افسار گسیخته فضای قرض دادن را تنگ کرده است مگر به عزیزان و افراد بسیار نزدیک.

  • ناشناس

    این پول قرض دادن وقرض گرفتن برای دوران ریاست جمهوری سیدمحمدخاتمی بود.یادش بخیر..به قرآن آن 8سال بهترین دوران زندگی بود.بهترین رییس جمهور ایران..ای داد بیداد…
    .

  • امیر

    دلت خوشه بخدا ، توی مملکتی که شب بخوابی صبح پاشی تیغه کرکره متری 20 هزار تومن گرون بشه ، نکلیف چیه ، کار برمداری خیر سرت توش 400 تومن بخوری ، توی یک روز 100 تومن هم از جیبت باید بزاری، خدا لعنت کنه باعث و بانی رو

    • پول لازم دارم لطفا میشه من ۳۰۰ تومان قرز بیلمیرم

      من پول لازم دارم

  • نفس

    من ۱۰ میلیون میخوام روم نمیشه به هیچکس بگم والا