کد مطلب: ۴۳۰۷۶۶

درس‌هایی درباره موفقیت: کوبی برایانت چگونه بهترین بازیکن بسکتبال شد؟

درس‌هایی درباره موفقیت: کوبی برایانت چگونه بهترین بازیکن بسکتبال شد؟

روز یکشنبه، ۲۶ ژانویه، اسطوره بسکتبال و مدیر و رهبر درجه یک، کوبی برایانت در سن ۴۱ سالگی درگذشت. سقوط دلخراش هلیکوپتر که جان او را گرفت و ۸ نفر دیگر هم در این حادثه کشته شدند، نشان می‌دهد که زندگی به آهی بند است، لحظه‌ای نفس می‌کشیم و در چشم به‌هم‌زدنی از دنیا می‌رویم.

روز یکشنبه، ۲۶ ژانویه، اسطوره بسکتبال و مدیر و رهبر درجه یک، کوبی برایانت در سن ۴۱ سالگی درگذشت. سقوط دلخراش هلیکوپتر که جان او را گرفت و ۸ نفر دیگر هم در این حادثه کشته شدند، نشان می‌دهد که زندگی به آهی بند است، لحظه‌ای نفس می‌کشیم و در چشم به‌هم‌زدنی از دنیا می‌رویم.

در این مقاله شش درس ارزشمندی را که در این سال‌ها از کوبی برایانت آموخته‌ام، با شما به اشتراک می‌گذارم:

۱- پشتکار باید جزو اخلاق کاری‌تان باشد

کوبی برایانت به خاطر داشتن اخلاق کاری خستگی‌ناپذیر و کنار نیامدن با افرادی که این خصوصیت را نداشتند، معروف بود. او یک بار گفت «من هیچ نقطه اشتراکی با آدم‌های تنبل ندارم، افرادی که دیگران را به خاطر شکست‌های خودشان سرزنش می‌کنند. برای رسیدن به موفقیت باید سخت‌کوش بود و پشتکار داشت. هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست.»

او همیشه مایل بود تا وقتش را صرف تمرین کند، به دلیل اینکه نمی‌خواست در مسابقات بازنده شود و هیچ وقت هم عذر و بهانه‌ای برای تمرین نکردن نمی‌تراشید. وقتی که نتوانست به‌دلیل مصدومیت با دست راستش توپ را شوت کند، فقط با دست چپش بازی کرد. یک بار هم با تب ۱۰۲ درجه فارنهایت بازی کرد و یک بار هم بعد از اینکه دچار پارگی آشیل شد، در بازی ماند تا پرتاب‌های پنالتی را وارد سبد کند.

این نوع از اخلاق کاری است که شما را از بقیه آدم‌ها مجزا می‌کند. وقتی که می‌خواهید در صنعت و یا کسب‌وکارتان فعالیت کنید و وقتی که ساعت‌ها از وقتتان را صرف پیشرفت می‌کنید، آن هم در حالی که بقیه در خواب هستند، دارید تلاش می‌کنید تا از بقیه جلو بزنید.

کوبی برایانت

۲- عاشق کارتان باشید

کوبی برایانت وقت و انرژی خود را فقط صرف بسکتبال نکرد، او خودش را وقف این کرد تا به هر طریقی به یکی از بهترین‌ها شود. او یک بار گفت «اگر می‌خواهید در یک زمینه خاص آدم بزرگی باشید، باید بزرگ فکر کنید. افراد زیادی می‌گویند که می‌خواهند آدم بزرگی شوند، اما حاضر نیستند برای دستیابی به آن موفقیت فداکاری کنند. آنها دغدغده‌های دیگری دارند، چه آن دغدغه‌ها مهم باشد و چه نباشد، وقتشان را صرف آنها می‌کنند.»

عشق عمیق کوبی به بسکتبال انکارناپذیر بود و این دقیقا همان ذهنیت و طرز تفکری است که اگر می‌خواهید به بهترین آدم در زمینه کاری‌تان تبدیل شوید، باید داشته باشید. فکر و ذکر و شور و اشتیاقتان را روی موضوع مورد علاقه‌تان بگذارید و از آن برای رسیدن به جایی استفاده کنید که دیگران نمی‌توانند به آن دست پیدا کنند.
به کارهایی که انجام می‌دهید، عشق بورزید. اگر فقط برای پول، شهرت و یا محبوبیت مشغول آن کار هستید، خیلی پیشرفت نخواهید کرد.

۳- رهبران رهبران را خلق می‌کنند

کوبی برایانت یک بار گفت «دلم می‌خواست آدم‌ها را به چالش بکشم و آنها در موقعیت سختی قرار دهم. این همان چیزی است که باعث می‌شود آدم‌ها به درونشان رجوع کنند و این همان چیزی است که باعث پیشرفت می‌شود. می‌توانید بگویید که آدم‌ها را تشویق کردم تا بهتر و بهتر و بهتر شوند.»

کوبی برایانت در زمین بازی رهبر بی‌چون و چرای تیم لس‌آنجلس لیکرز بود. او همیشه هم‌تیمی‌هایش را وادار می‌کرد تا بهترین بازی‌شان را انجام دهند، تا حدی که بعضی از بازیکن‌ها او را با لقب قلدر صدا می‌زدند.

این بازیکن سابق لس‌آنجلس لیکرز استراتژی‌اش را در کتابش با عنوان «ذهنیت مامبا» توضیح داده است: «روش من برای هر بازیکنی فرق می‌کند. با این حال من همه آنها را به چالش می‌کشم و کاری می‌کنم که آنها راحت نباشند، و این کار را طوری انجام دادم که مناسب آنها باشد. برای اینکه یاد بگیرم که چه کاری را و برای چه کسی انجام دهم، در خانه فیلم بازی‌ها را تماشا می‌کردم و می‌دیدم که آنها چطور رفتار می‌کنند. یاد گرفتم که چه چیزی باعث آرامش خاطر آنها می‌شود و در چه موقعیتی دچار شک و تردید می‌شوند. وقتی که این موارد را دانستم، توانستم با تحریک عصبی درست آنها در زمان مناسب، بهترین بازی را از آنها بگیرم.»

۴- یادگیری مهارت‌های جدید

یکی از سوالاتی که کوبی برایانت بعد از بازنشستگی‌اش از بسکتبال در سال ۲۰۱۶ از خودش می‌پرسید این بود «دوست دارم چه کاری انجام دهم؟» وقتی جواب را پیدا کرد -داستان‌گویی- شرکت محصولات چندرسانه‌ای گرانیتی استودیوز (Granity Studios) را تاسیس کرد.

کوبی برایانت در سال ۲۰۱۸ برای فیلم کوتاه انیمیشن بسکتبال عزیز (Dear Basketball) برنده جایزه اسکار، جایزه برنامه‌های ورزشی امی و جایزه آنی شد. او افتخار این را پیدا کرد که به‌عنوان اولین سیاه‌پوست آمریکایی این جایزه را در این بخش به دست آورد و اعتقاد داشت که برندگان این جایزه باید تنوع نژادی بیشتری داشته باشند.

پس از این اتفاق کوبی گفت «من همچنان روی تغییر جهان با روش‌های درست و از طریق داستان‌ها و شخصیت‌های مختلف و رهبری و مدیریت کار می‌کنم تا الهام‌بخش نسل بعدی باشم.»

کوبی برایانت

۵- ذهنیت مامبا

وقتی کوبی برایانت ۱۳ساله بود تصمیم گرفت به بهترین بازیکن بسکتبالی تبدیل شود که تا به حال وجود داشته است. به همین دلیل همه چیز باید به سمت این هدف حرکت می‌کرد.

کوبی در مصاحبه‌ای گفت که بازیکنان بزرگی مثل مایکل جردن و مجیک جانسون الگوی او بوده‌اند. او بازی‌های شاهکار آنها را تماشا می‌کرد و از خودش می‌پرسید «آیا می‌توانم به خوبی این‌ها بازی کنم؟»

جوابش این بود: «نمی‌دانم اما سعی‌ام را می‌کنم.»

او اعتقاد داشت که اگر بقیه می‌توانند کاری را انجام دهند، پس او هم می‌تواند از عهده انجام آن کار بربیاید. وقتی کاری را مثل افراد موفق انجام دهید، می‌توانید به نتایجی شبیه آنها و یا حتی بهتر از آنها برسید. خواه در حال ایجاد یک کسب‌وکار باشید، یا تلاش می‌کنید یک ورزشکار بزرگ شوید، یا دارید یک مهارت جدید را یاد می‌گیرید و یا اینکه می‌خواهید کار جدیدی انجام دهید، شبیه‌سازی فعالیت‌ها و کارهایتان از روی کسی که قبلا به موفقیت رسیده، در طولانی‌مدت باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌تان می‌شود.

۶- چگونه تحت فشار کار کنیم

هم در کسب‌وکار و هم در زندگی، وقتی که تحت فشار قرار دارید، مجبور می‌شوید که تصمیم‌های خیلی مهمی بگیرید. بعضی وقت‌ها، ممکن است تصمیم‌هایی که می‌گیرید، تصمیم‌های درستی نباشند اما می‌توانید از آنها درس بگیرید. این چیزی است که کوبی برایانت در اولین سال حضور در لیگ ملی بسکتبال آمریکا (NBA) تجربه کرد.

وقتی که کوبی فقط ۱۸ سال داشت، در ثانیه‌های پایانی یک مسابقه مهم پلی‌آف در برابر یوتا جاز توپ را به سمت سبد پرتاب کرد. توپ را با اطمینان شوت کرد اما به‌جای اینکه توپ تبدیل به امتیاز پیروزی در مسابقه شود، به اوت رفت. در نهایت، لس‌آنجلس لیکرز این بازی را در وقت اضافه به حریف واگذار کرد.

اما، این شکست تبدیل به نقطه عطفی در زندگی ورزشی کوبی برایانت شد، او تمام روزهایی که لیگ تعطیل بود روی پرتاب‌هایش کار می‌کرد تا وقتی که سرانجام مهارت‌هایش بهتر شد.

کوبی هیچ وقت به شکست فکر نمی‌کرد، حتی اگر شکست می‌خورد. در عوض، او از این لحظه‌ها بازخورد می‌گرفت و از آنها استفاده می‌کرد تا روی مواردی که در آنها نیاز به تمرین دارد، کار کند. او یک بار گفت «هر چیز منفی -فشار و مشکلات- همه فرصتی است برای اینکه پیشرفت کنم.» و او با استفاده از این ذهنیت و طرز تفکر، شکست در آغاز فعالیت حرفه‌ای‌اش را پشت سر گذاشت.

کوبی برایانت در طی ۲۰ سال فعالیت ورزشی، توانست ۳۶ بار با شوت‌های خود پیروزی را برای تیمش به ارمغان بیاورد. آخرین شوت منجر به پیروزی او (در آخرین بازی که انجام داد) در برابر یوتا جاز بود. حتی تحت فشار سنگین نیز کوبی برایانت نمی‌ترسید از اینکه به سمت سبد شوت نکند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سام

    من زندگیم برای بسکتبال رفته
    زندگی من به قسمت تقسیم شده
    قسمت اول خانواده قسمت دوم بسکتبال
    بسکتبال بازی نیست
    زندگیست…..