کد مطلب: ۳۷۹۲۲۳

۵ دلیل برای اینکه با اتوبوس به محل کارتان بروید!

5 دلیل برای اینکه با اتوبوس به محل کارتان بروید!

شما چطور به محل کارتان می‌روید؟ در این مقاله به 5 دلیلی اشاره می‌کنم که چرا بهتر است به جای استفاده از اتوموبیل شخصی، از اتوبوس و مترو استفاده کنید. اگر در شهرهای کوچک زندگی می‌کنید، استفاده از اتوموبیل شخصی برای حضور در محل کار، محتمل‌تر است و البته، پیاده‌روی تا محل کار هم دور

شما چطور به محل کارتان می‌روید؟ در این مقاله به 5 دلیلی اشاره می‌کنم که چرا بهتر است به جای استفاده از اتوموبیل شخصی، از اتوبوس و مترو استفاده کنید.

اگر در شهرهای کوچک زندگی می‌کنید، استفاده از اتوموبیل شخصی برای حضور در محل کار، محتمل‌تر است و البته، پیاده‌روی تا محل کار هم دور از ذهن نیست.

در شهرهای بزرگ اما بسیاری از افراد ناچار هستند از اتوموبیل شخصی‌شان استفاده کنند، چرا که استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، دشواری‌های خودش را دارد و این در حالی است که راه‌حل دیگری (پیاده‌روی یا استفاده از دوچرخه) هم برای‌شان مقدور نیست.

با این همه، در ادامه استدلال می‌کنم که استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، جدایِ از کاهش هزینه رفت‎وآمد و همین‎طور حسِ حمایت از محیط‎زیست، بر استفاده از اتوموبیل‎های شخصی ارجحیت دارد.

چقدر در ترافیک می‌مانیم؟

به نظر شما پر ترافیک‌ترین شهرهای جهان کدام شهرها هستند؟

اگر این سوال را از تهرانی‌ها بپرسید، احتمالِ اینکه تهران را در فهرستِ 5 شهر پرترافیک جهان جای بدهند، اصلا کم نیست. با این وجود، تهران در میان پرترافیک‌ترین شهرهای جهان قرار ندارد. (از نظر جمعیتی هم تهران بیست‌وپنجمین شهر پرجمعیت دنیا است و البته، از نظر تراکم جمعیتی، یکی از پایتخت‌های پرتراکم جهان به حساب می‌آید.)

اما پاسخ پرسش بالا: شهروندان مسکو، پایتخت روسیه، در سال 2018 بیشترین میزان اتلاف وقت را در ترافیک شهری در جهان داشته‌اند. شهروندان این شهر، سالانه به طور متوسط 210 ساعت از وقت‌شان را در ترافیک از دست می‌دهند. (در یک برآورد کلی، با صرف حدود 300 ساعت زمان در یک کلاس زبان، می‌توانید نمره‌ای تا سطح A2 در آن زبان کسب کنید که تقریبا معادل نمره 3 در آزمون «آیلتس» است.)

شهروندان مسکو، پایتخت روسیه، در سال 2018 بیشترین میزان اتلاف وقت را در ترافیک شهری در جهان داشته‌اند.

رتبه دوم (بر خلاف تصور بسیاری از ایرانی‌ها)، به استانبول تعلق دارد که با حدود 15 میلیون نفر جمعیت، چهارمین شهر پرجمعیت دنیا هم هست. بوگوتا، پایتخت کلمبیا در جایگاه سوم، مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک در جایگاه چهارم و سائوپائولو در برزیل، پنجمین شهر جهان با بیشترین میزان ترافیک شهری هستند.

ترافیک

در هر روز چقدر زمان را در ترافیک هدر می‌دهیم؟

وقت‌هایی که می‌میرند

اگر فرض کنیم که شما در شهری پر جمعیت (مثل تهران، مشهد، کرج، اصفهان و تبریز) زندگی می‌کنید، معقول است که میزان اتلاف روزانه وقت شما در ترافیک را حدود یک ساعت در نظر بگیریم. (30 دقیقه صبح و 30 دقیقه عصر)

به این ترتیب، شما در پنج روز کاری هفته، دست‌کم حدود 5 ساعت، در یک ماه حدود 20 ساعت و در یک سال حدود 240 ساعت زمان در ترافیک از دست می‌دهید. این تازه زمانی است که برای رفتن به محل کار و برگشتن از آنجا از دست هدر می‌رود.

اگر زمان‌هایی را که برای خرید، رفتن به سینما و یا قرارهای دوستانه‌تان در ترافیک هدر می‌رود به حساب بیاورید، عدد بالا تا حد زیادی بزرگ‌تر هم می‌شود.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد باید برای همه این زمان‌های از دست‌رفته فکری بکنید و کاری انجام دهید. این فهرست پیشنهادی من است:

  1. کتاب بخوانید!

کتاب‌خواندن در ترافیک صبحگاهی کاری است که حتما باید امتحانش کنید. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند کتاب‌خواندن (در کنار موسیقی گوش‌کردن و موسیقی‌نواختن، نقاشی‌کردن و فعالیت‌هایی مانند این‌ها) می‌تواند موجب کاهش سطح هورمون « کورتیزول » (Cortisol) شود. هورمون «کورتیزول»، همان هورمونی است که ترشح آن در بدن موجب ایجاد احساس استرس می‌شود.

مطالعه دانشگاه «ساسکس» در بریتانیا در سال 2009 هم نشان می‌دهد که کتاب خواندن می‌تواند موجب کاهش 68 درصدی استرس در فرد بشود.

جدای از استرس اما می‌توانید به همه ساعت‌هایی فکر کنید که در ترافیک و پشتِ فرمان هدر می‌دهید و اینکه این ساعت‌ها، همان ساعت‌هایی هستند که می‌توانستید چندین کتابِ خوب بخوانید.

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند کتاب‌خواندن (در کنار موسیقی گوش‌کردن و موسیقی‌نواختن، نقاشی‌کردن و فعالیت‌هایی مانند این‌ها) می‌تواند موجب کاهش سطح هورمون «کورتیزول» (Cortisol) شود.

  1. پادکست گوش کنید!

کتاب خواندن در اتوبوس و مترو واقعا خوب است، اما خیلی‌ها حوصله مطالعه ندارند و بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند کتاب 800 صفحه‌ای «جنایت و مکافات» را در دست نگیرند. (استیون کینگ، نویسنده آمریکایی در جایی گفته بود خواندن کتاب‌های حجیم خوب است، اما موقعِ خواندن آن‌ها باید حواس‌تان باشد که کتاب رویِ پای‌تان نیفتد!)

گوش‌دادن به فایل‌های کتاب‌های صوتی، راه‌حل جایگزین برای این دسته از افراد است. شما می‌توانید فایل صوتیِ تقریبا هر کتابی را در اینترنت خریداری کنید و این موضوع شامل کتاب‌های جدید هم می‌شود.

پادکست

پادکست گوش‌کردن می‌تواند زمان‌های مرده شما در مسیر را پر کند.

اما «گوش‌دادن» به فایل‌ها فقط شامل کتاب‌های صوتی نمی‌شود. اپلیکیشن‌هایی که امکان دسترسی به پادکست‌های صوتی را به شما می‌دهند، دنیایی حتی متنوع‌تر از دنیایِ رمان‌های صوتی دارند.

ممکن است کسی ایراد بگیرد و بگوید که فایل صوتی را می‌شود در زمان رانندگی با اتوموبیل شخصی هم گوش کرد. بله، اما نظر شخصی من این است که میزان تمرکز شما موقع رانندگی بسیار کمتر از آن است که بتوانید کتاب‌های جدی را گوش کنید.

  1. زبان یاد بگیرید!

در دنیایی که میزان تسلط به زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین‌المللی، روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، برای حفظ رقابت‌پذیریِ فردی، شاید بد نباشد زبان دومی هم بیاموزید.

دوره رسمی آموزش زبان آلمانی در ایران تا پایان سطح B2، حدود 1200 ساعت است. من کسانی را می‌شناسم که روزی حدود 4 ساعت در ترافیک هستند (از کرج به تهران و از تهران به کرج).

ترافیک

اگر به جای رانندگی با اتوبوس به محل کارتان بروید، شاید بتوانید یک زبان جدید بیاموزید!

حالا کافی است حساب کنید که چنین افرادی چند‌روزه می‌توانند زبان آلمانی را (صرفا از طریق وقت‌های هدر رفته در ترافیک)، یاد بگیرند.

  1. سریال ببینید!

برای آن‌هایی که نه اهل کتاب خواندن هستند، نه اهل موسیقی و پادکست گوش‌دادن و نه اهل زبان یاد‌گرفتن، تماشای سریال احتمالا بهترین گزینه برای پر کردن وقت در ترافیک خواهد بود.

شما می‌توانید همان زمانی را که برای تماشای سریال در خانه می‌گذارید، در ساعاتی که پشت چراغ‌قرمز به هدر می‌روند، صرف کنید. به این ترتیب، در خانه هم می‌توانید به جای سریال تماشاکردن، با خانواده وقت بگذرانید.

  1. چرت بزنید!

با همه این‌ها، ساده‌ترین کاری که می‌توانید در اتوبوس و مترو و در ترافیک انجام دهید، چرت‌زدن و خوابیدن است!

ریتم تند زندگیِ شهری باعث شده خیلی از ما دچار کمبود خواب باشیم و همین موضوع، بهره‌وریِ روزمره ما در حین کار و فعالیت‌های شغلی را هم کاهش می‌دهد. بنابراین، چه جایی بهتر از ترافیک برای چرت زدن؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.