کد مطلب: ۵۶۴۷۹۲

سیتروئن هم‌قیمت تیبا / ارزانترین خودروهای دنیا در ایران چند است؟ + جدول

سیتروئن هم‌قیمت تیبا / ارزانترین خودروهای دنیا در ایران چند است؟ + جدول

۱۳۸ میلیون تومان! این قیمت ارزانترین خودروی موجود در بازار ایران است. اما یک کارگر، باید ۳۷ ماه معادل ۳ سال کل حقوق خود را پس‌انداز کند تا بتواند ارزانترین خودروی بازار را بخرد. اما در کشورهای اروپایی شرایط چگونه است؟ ارزانترین خودروی بازار اروپا را با چند ماه حقوق می‌توان خرید؟ به گزارش تجارت‌نیوز،

۱۳۸ میلیون تومان! این قیمت ارزانترین خودروی موجود در بازار ایران است. اما یک کارگر، باید ۳۷ ماه معادل ۳ سال کل حقوق خود را پس‌انداز کند تا بتواند ارزانترین خودروی بازار را بخرد. اما در کشورهای اروپایی شرایط چگونه است؟ ارزانترین خودروی بازار اروپا را با چند ماه حقوق می‌توان خرید؟

به گزارش ت جارت‌نیوز ، ممنوعیت واردات خودرو به ایران از یک طرف و جهش قیمت ارز از طرف دیگر، قیمت خودروهای خارجی را در بازار ایران به شدت گران کرده است. ارزانترین خودروهای موجود در دیگر کشورها، اگر وارد ایران شود، جزو خودروهای گران‌قیمت محسوب می‌شود.

نمونه آن خودروی Chevrolet Spark مدل ۲۰۲۱ است که می‌توان آن را ارزانترین خودوی تولید امسال نامید. قیمت این خودرو ۱۳ هزار و ۲۰۰ دلار است و یک کارگر اروپایی می‌تواند با ۷ ماه حقوق خود، این خودرو را بخرد. اما قیمت این خودرو در بازار ایران ۳۳۰ میلیون تومان است. البته به شرط آنکه فقط قیمت دلاری آن را حساب کنیم و هزینه‌های دیگر را فاکتور بگیریم.

حداقل حقوق یک فرد مجرد بر اساس قانون کار، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. یک کارگر ایرانی باید ۷ سال کار کند تا بتواند این خودرو را بخرد. اما خرید همین خودرو در اروپا، معادل ۷ ماه حقوق است.

2016ChevySparkEVnearNorthCantonOH

قیمت Chevrolet Spark مدل ۲۰۲۱ حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ دلار است.

ارزانترین خودرو‌های دنیا در بازار ایران چند؟

بر این اساس، ارزان‌ترین خودروی تولید سال ۲۰۲۱ در سطح جهان، در کمترین حالت، حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ دلار قیمت دارد و با دلار ۲۵ هزار تومانی، قیمت آن حدود ۳۳۰ میلیون تومان خواهد بود. این خودرو، یک خودروی «هاچ‌بک» ۴ سیلندر، با حجم موتور ۱٫۴ لیتر است.

در فهرست ارزان‌ترین‌ها، Mitsubishi Mirage مدل سال ۲۰۲۰ هم به چشم می‌خورد که حدود ۱۴ هزار دلار قیمت‌گذاری شده که باز هم خودرویی «هاچ‌بک» است. البته، از آنجا که این قیمت جهانی است، ممکن است قیمت نهایی برای خریدار، با توجه به تعرفه‌های احتمالی، هزینه حمل و مواردی از این دست، مثلا برای خریداری در عراق یا گرجستان، تا حدی بالاتر باشد.

خودروی Hyundai Accent مدل ۲۰۲۱، نخستین خودروی «سدان» در این فهرست است که حداقل قیمت آن نزدیک به ۱۴ هزار و ۵۰۰ دلار است. خودروی Nissan Versa هم در دو مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در این فهرست حضور دارد که بسته به مدل، بین ۱۴ هزار تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است.

از میان برندهایی که برای ایرانی‌ها آشناتر هستند، می‌توان به Kia اشاره کرد که البته، فعلا به دلیل تحریم‌ها، مراوده اقتصادی با ایران ندارد. قیمت Kia Soul مدل ۲۰۲۱، نزدیک به ۱۶ هزار دلار است و جالب اینکه این خودرو، در رده SUV طبقه‌بندی می‌شود و در واقع، «شاسی‌بلند» است.

page 001 1

قیمت برخی از ارزان‌ترین خودروهای جهان/ شهروندان ایران و اروپا چقدر باید پس‌انداز کنند تا این خودروها را بخرند؟

مدل‌های خاص خودروهای اروپایی

در این میان اما به نظر می‌رسد دوران تازه‌ای برای خودروهای برقی هم آغاز شده باشد و این جایی است که اروپایی‌ها، تا حدی از آمریکایی‌ها، چینی‌ها، ژاپنی‌ها و کُره‌ای‌ها جلوتر هستند. در واقع، آمارها نشان می‌دهند که در سال ۲۰۲۰ میلادی، حدود ۷۵ درصد از تمام خودروهای فروخته شده در کشوری مانند نروژ، کاملا برقی بوده‌اند و به این ترتیب، ظاهرا برقی‌ها را باید جدی‌تر گرفت.

به عنوان نمونه، «امی» (Ami) (که در زبان فرانسوی به معنی «دوست» است)، محصول جدید الکتریکی شرکت «سیتروئن» است که به تازگی به بازار اروپا معرفی شده و البته، از جهاتی متعدد، یک خودرو خاص محسوب می‌شود.

این خودرو برای دو سرنشین طراحی شده و به باتری لیتیوم‌-یون ۵٫۵ کیلووات-ساعتی مجهز است که کف بدنه نصب می‌شود. شعاع حرکتی این خودرو با پیشرانه‌ای که فقط ۸ اسب ‌بخار قدرت دارد، حدود ۷۰ کیلومتر خواهد بود و برای شارژ کامل با برق شهری، سه ساعت زمان نیاز دارد.

حداکثر سرعت این خودرو هم ۴۵ کیلومتر بر ساعت است. برای کاهش قیمت این خودرو هم تمهیدات متعددی اندیشیده شده و به عنوان نمونه، قطعات بدنه در جلو و عقب کاملا مشابه و با یکدیگر تعویض ‌شدنی هستند تا هزینه‌های طراحی و تولید کاهش یابد.

2020 nissan versa 100698699 l

قیمت Nissan Versa در بازارهای جهانی بین ۱۴ هزار تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ دلار است.

«امی»، ارزان‌تر از «تیبا»

دیگر ویژگی خاص «امی» که به نظر می‌رسد خصیصه‌ای اجتماعی هم در آن نهفته باشد، ارزان بودن این خودرو است. قیمت نهایی «امی» در فرانسه کمی بیش از ۶ هزار یورو است و این در حالی است که خریدار می‌تواند با پرداخت دو هزار و ۶۴۴ یورو به‌صورت نقدی و پرداخت اقساط ماهانه ۲۰ یورویی، صاحب این خودرو شود.

به این ترتیب، «امی» نه فقط ارزان‌ترین خودروی الکتریکی جهان است، که حتی در رقابت با خودروهای عادی هم شرایط خرید رقابتی دارد.

علاوه بر این، «امی» مشخصا برای جوان‌ها طراحی شده و ارزانی آن تنها یکی از ویژگی‌هایی است که این خودرو الکتریکی را به جوان‌ها مرتبط می‌کند. ویژگی منحصر به فرد دیگر «امی» این است که رانندگی با آن (دست‌کم در فرانسه) نیازی به گواهینامه رانندگی ندارد. بر این اساس، افراد با حداقل سن ۱۴ در فرانسه و متوسط سن ۱۶ سال در دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، می‌توانند با این خودرو، بدون نیاز به گواهینامه رانندگی کنند.

اما یکی دیگر از ویژگی‌های خاص «امی»، سازگاری آن با شرایط جدید در اقتصاد مدرن است. طی سال‌های اخیر، مدل تازه‌ای از کسب‌وکار در کشورهای مختلف دنیا رواج پیدا کرده که مبتنی بر به اشتراک‌گذاری کالا و خدمات است تا به این ترتیب، قیمت کالا و خدمات کاهش پیدا کند.

«اقتصاد تسهیمی» (Sharing economy) نامی برای این وضعیت جدید در اقتصاد است که مصادیق متعددی هم در میان کسب‌وکارهای استارتاپی داشته است. به عنوان نمونه، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی در ایران از همین الگو استفاده می‌کنند.

«سیتروئن» هم این شکل از کسب‌وکار را برای بازاریابی محصول جدید خود در نظر گرفته و جالب اینجا است که خریدار «امی» می‌تواند با پرداخت یک حق اشتراک ۹٫۹ یورویی، به شکل اشتراکی از این خودرو استفاده کند. البته، استفاده اشتراکی از این خودرو ۰٫۲۶ یورو به ازای هر دقیقه هزینه در بر دارد، اما خریدار دیگر نیازی به پرداخت هزینه کامل برای خرید یک خودرو ندارد.

methode sundaytimes prod web bin 708c64e4 ef65 11ea a246 366296b30c0f

«سیتروئن امی» (Citroën Ami) در فرانسه حدود ۶ هزار یورو (تقریبا معادل ۷ هزار دلار) قیمت‌گذاری شده است.

چقدر کار کنیم تا «ماشین» بخریم؟

اما اگر بخواهیم قیمت‌ها را با دستمزدها مقایسه کنیم و فرض کنیم از همین فردا بازار ایران به روی خودروهای خارجی باز شود و تعرفه‌های واردات هم در حد معمولِ جهان باشند، یک ایرانی باید چقدر کار کند تا بتواند از فهرست ارزان‌ترین خودروهای جهان خرید کند؟

Mirage mitsu

قیمت Mitsubishi Mirage مدل ۲۰۲۰، حدود ۱۴ هزار دلار است.

بر اساس قانون کار در سال ۱۴۰۰، حداقل دریافتی یک فرد مجرد بدون سابقه کار، باید حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد. (این مبلغی است که در قانون ذکر شده و تخطی از قانون هم ممکن است.) با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی، این مبلغ، معادل حقوق ماهانه حدودا ۱۵۰ دلاری است که یکی از کمترین‌ها در سطح جهان هم محسوب می‌شود.

به این ترتیب، یک «حداقل‌بگیرِ» ایرانی اگر در هر ماه تمام حقوق خود را هم پس‌انداز کند (که نشدنی است!)، برای خرید یک خودروی «سیتروئن امی» باید حدود ۴۷ ماه، یا به عبارتی نزدیک به ۴ سال پس‌انداز کند. (قیمت این خودرو نزدیک به ۶ هزار یورو یا حدود ۷۰۸۰ دلار است.) برای کسی که در اروپا زندگی می‌کند و حداقل درآمد او ساعتی حدود ۱۰ یورو است و با فرض پس‌انداز تمام حقوق ماهانه، خرید همین خودرو حدود ۴ ماه زمان می‌برد.

اما این ماجرا فقط محدود به مقایسه قدرت خرید مردم ایران و اروپا نیست. حتی در عراق هم مردم می‌توانند سریع‌تر خودرو بخرند. برای مثال قیمت تیبا در عراق حدود ۶ هزار و ۷۰۰ دلار است. قیمت تیبا با دلار ۲۵ هزار تومانی حدود ۱۶۷ میلیون تومان است. اما مساله این است که مردم عراق راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانند یک خودروی ایرانی بخرند تا خود مردم ایران!

با بررسی قیمت خودروهای مختلف در جهان، به نظر می‌رسد ارزان‌ترین خودرویی که می‌توان از برندهای مختلف خریداری کرد، دست‌کم حدود ۲ برابر قیمت «تیبا»ی ایرانی باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مبارز

    اینا اخبار و اطلاعات جدیدی نیست و اینکه ملت ما بدبخت ین ملت دنیاست یه موضوع کاملا آشکار است چیزی که واقعا عجیب است اینه که تا کی میخوایم بشینیم و دست روی دست بذاریم. خدا گفته ازتو حرکت از من برکت وگرنه خر هیچ کسی با پیغام آب نمیخوره اینکه بشینیم منتظر کسی باشیم یا معجزه فقط در حد خیالات هست
    نه به انتظار کسی نه انتظار از کسی حالابشینید فکرکنید که باخودت ن چند چندیت. موفق و پاینده باشید.

  • ناشناس

    بابا داغ دل مارو تازه نکن.از خارج چیزی ننویس.بزار همین زندگی داغون مون رو بکنیم.ول کن داداش.با این حرفها نه حقوقمون دلار میشه.نه اون ماشینو میتونیم بخریم.بزار حداقل اقازاده ها حالشونو بکنن.ممنونم

  • نیما

    به قول خود خودرو سازها ما لیاقتمون همین آشغالا هست کی سوار بشیم .

  • ایوب

    آیا ماشین سیتروئن ومیتسوبیشی العان در بازار ایران موجود میباشد یانه لطفا در زیر انتشار نضرات مینویسید ممنون

  • ناشناس

    من منتظرم که وعده ها عملی بشه چهار سال صبر می کنم انشالله که زندگی ما تغییر کنه که اگه تغییر نکنه….

  • ناشناس

    در ایران خودرو بدونه سوخت سم طلا با بهترین قیمت

  • ناشناس

    یه جور میگن ارزون انگار ده ملیونه.خجالتم خوب چیزیه

    • ناشناس

      متاسفم برات

  • مهران

    چقدر مسخره مقایسه کردی تو خیلی از کشورا عوارض خودرو تا اخر عمر میدن.. هزار برابر پول بنزین میدن هیچ وقت یه کار گر اونجا و تو کشورای دنیا نمیتونه ماشین سوار بشه.. مثل ادم دور از دقل کاری همه چیز رو مقایسه کنید بازم این خودرو رو بسازن کی میتونه بخره… بعدم پریدی رفتی تو خودرو برقی

  • ناشناس

    سلام فقط خودرو نیست
    چرا هر اداره دولتی میریم باید پول بدیم مگر ادارات دولتی نیستن ، مگر بودجه دولتی ندارند پس چرا پول میگیرند
    ثبت احوال برای شناسنامه و کارت ملی و… باید اول پول واریز کنی به حساب
    ثبت اسناد برای دریافت سند 2 میلیون باید پول بدی اداره پست ، اداره مالیات اداره برق بیمارستان داداگاه خلاصه همه چی پولی شده پس ادارت دولتی کجا هستند ادارات خصوصی کدامند ؟

  • کارن

    خیلی باحال بود