کد مطلب: ۶۵۲۱۳۲

اسکوترسواری در تهران: چرا ایده «اسکوتر برقی» بهتر از ایده «دوچرخه اشتراکی» است؟

اسکوترسواری در تهران: چرا ایده «اسکوتر برقی» بهتر از ایده «دوچرخه اشتراکی» است؟

تلاش‌ها برای تشویق ایرانی‌ها به دوچرخه‌سواری، تا حالا که به درِ بسته خورده است. با این همه، نمی‌توان به شهروندان ایرانی ایراد گرفت و مشکل را ظاهرا باید استارتاپ‌ها حل کنند. به گزارش تجارت‌نیوز، در سال‌های اخیر تلاش‌های متعددی صورت گرفته تا شهروندان ایرانی در شهرهای بزرگ کشور، تشویق شوند تا بخشی از رفت‌وآمدهای روزمره‌شان

تلاش‌ها برای تشویق ایرانی‌ها به دوچرخه‌سواری، تا حالا که به درِ بسته خورده است. با این همه، نمی‌توان به شهروندان ایرانی ایراد گرفت و مشکل را ظاهرا باید استارتاپ‌ها حل کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در سال‌های اخیر تلاش‌های متعددی صورت گرفته تا شهروندان ایرانی در شهرهای بزرگ کشور، تشویق شوند تا بخشی از رفت‌وآمدهای روزمره‌شان را با دوچرخه انجام دهند. نیازی به گفتن نیست که این تلاش‌ها اغلب ناموفق بوده‌اند.

رابطه نه‌چندان دوستانه ایرانی‌ها با دوچرخه

اما در بررسی چراییِ عدم موفقیت این تلاش‌ها، معمولا مشکل به شکلی نادرست شناسایی می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان آن را رفع کرد. مثلا گفته می‌شود ایرانی‌ها راحت‌طلب‌اند و به همین دلیل تاکسی، اتوبوس، مترو یا خودروی شخصی را ترجیح می‌دهند.

a2394a94 853c 4a05 8e5d 2fd222a638fd

آیا این ایده که ایرانی‌ها از سرِ تنبلی دوچرخه‌سواری نمی‌کنند، ایده قابل قبولی است؟

ایرانی‌ها را گاهی از این نظر با اروپایی‌ها (و مثلا نه آمریکایی‌ها) مقایسه می‌کنند، آن هم اروپایی‌هایی که بخش قابل توجهی از رفت‌و‌آمدهای روزمره‌شان را با دوچرخه انجام می‌دهند.

در واقع، تمایل کمرنگِ ایرانی‌ها به دوچرخه‌سواری، معمولا به یک مشکل فرهنگی تقلیل داده می‌شود. اما واقعا این‌طور نیست.

دوچرخه اندکی محبوب‌تر شده است

نخست اینکه برخی آمارها نشان می‌دهند تمایل به استفاده از دوچرخه در شهرهایی مانند تهران، در سال‌های اخیر اندکی افزایش پیدا کرده است. آرش حسینی میلانی، عضو سابق شورای شهر تهران، سال گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، به آماری اشاره کرده بود که این روند را به خوبی نشان می‌داد. بر اساس این آمارها، در سال ۱۳۹۷، در تهران ۵۸ هزار نفر-سفر دوچرخه‌سواری به ثبت رسیده بود. (منظور از نفر-سفر هم ضربِ این دو شاخص در یکدیگر است.)

این میزان، در در سال ۱۳۹۹ به ۱۸۰ هزار نفر-سفر و در سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۵۰ هزار نفر-سفر رسید. در واقع، در یک بازه زمانی ۳ ساله، استفاده از دوچرخه در تهران تقریبا ۴ برابر شده است. همان آمارها حاکی از آن بودند که سهم دوچرخه از کل سفرهای روزانه شهروندان تهرانی از ۰٫۳ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۰٫۹ درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

دوچرخه‌سواری: از ایرانی‌ها تا هلندی‌ها

اما برای آنکه این شاخص‌ها قابل فهم‌تر شوند، بهتر است یک بارِ دیگر آنها را مرور کنید و بعد آنها را با آمارهایی از برخی کشورهای دیگر که در ادامه می‌آیند، مقایسه کنید.

اروپایی‌ها را معمولا دوچرخه‌سوارترین ملت‌های جهان می‌دانند و در میان آنها هم هلندی‌ها جایگاه نخست را دارند. بر اساس برخی آمارها، شهروندان هلندی نزدیک به ۲۷ درصد از جا‌به‌جایی‌های درون‌شهری‌شان را با دوچرخه انجام می‌دهند و حدود یک‌چهارم از رفت‌وآمدها به محل کار و بالعکس هم در این کشور با دوچرخه انجام می‌شود.

IMG 5384

در کشوری مانند «هلند»، حدود ۲۷ درصد از تمام سفرهای درون-شهری با استفاده از دوچرخه انجام می‌شود.

از طرفی، چیزی در حدود ۴۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری تنها در «آمستردام»، پایتخت هلند، ایجاد شده است. جالب اینجا است که قرار است در بخشی از مسیرهای بزرگراهی در این کشور هم مسیر ویژه دوچرخه ایجاد شود.

در واقع، از هر ۳ تا ۴ سفر درون‌شهری در هلند، یک سفر با دوچرخه انجام می‌شود، رقمی که برای تهران در بهترین حالت یک سفر از هر ۱۰۰ سفر (رقم ۰٫۹ درصد در سال ۱۳۹۹ که بالاتر به آن اشاره کردیم) است.

دوستداران دوچرخه در جهان

شهروندان کشورهایی مثل دانمارک، آلمان، سوئد، بلژیک، فنلاند و نروژ هم در فهرست پُرشورترین استفاده‌کنندگان از دوچرخه قرار دارند. در این کشورها، به‌طور کلی بین ۵ تا ۲۰ درصد از تمام موارد حمل‌ونقل در شهرها با دوچرخه انجام می‌شود.

در میان کشورهای آسیایی هم ژاپن و چین بیشترین استفاده از دوچرخه را برای جا‌به‌جایی‌هایِ درون‌شهری دارند و این در حالی است که برای مثال در آمریکا و کانادا، استفاده از دوچرخه چندان قابل‌توجه نیست، چرا که مسیرها طولانی‌تر هستند و فاصله بین مراکز شهری و تجمع خدمات بالا است.

اما چرا ما دوچرخه‌سوار نشدیم؟

یزدی‌هایی که کمی سن و سال دارتر هستند، به یاد می‌آورند که یزد زمانی به «شهر دوچرخه‌ها» معروف بوده، شهری که البته امروز، دیگر کمتر دوچرخه‌سواری را به خود می‌بیند. جالب اینجا است که پیش از این تلاش شده بود یزد به عنوان «شهر دوست‌دار دوچرخه»، به عنوان یک برند ملی و حتی جهانی ثبت شود.

با این همه، کاهش تمایل به دوچرخه‌سواری، تنها به یزد مربوط نمی‌شود و دیگر شهرهای ایران، از جمله پایتخت را هم در بر می‌گیرد. تهرانی‌ها هم سال‌ها است که دوچرخه‌سواری را کنار گذاشته‌اند. اما این موضوعِ دلیل خاص خودش را هم دارد، دلیلی که کمتر به آن توجه می‌شود.

Amir 2

عدم استقبال گسترده ایرانی‌ها از دوچرخه، می‌تواند ناشی از ساختار شهرسازی ایرانی هم باشد.

اگر با گردشگران اروپایی در تهران مواجه شده باشید، می‌دانید که آنها معمولا از کوهستانی‌بودنِ تهران و ارتفاع کوه‌های اطرافِ تهران شگفت‌زده می‌شود. بخش بزرگی از اروپا اساسا بدون پستی و بلندی است و کوه‌هایی با ارتفاع ۳ هزار متری باید هم اروپایی‌ها را شگفت‌زده کنند.

هلند هم سرزمینی مسطح است و دوچرخه‌سواری در آن نباید دشوار باشد، اما تهران به‌طور کلی شیب شمالی-جنوبیِ قابل‌توجهی دارد که خیلی‌ها را از صرافت دوچرخه‌سواری می‌اندازد. در مقام مقایسه، نباید عجیب باشد که یزدی‌ها یا اصفهانی‌ها بیشتر از تهرانی‌ها دوچرخه‌سواری می‌کنند، چرا که یزد و اصفهان بسیار کمتر از تهران پستی و بلندی دارند.

«اقتصاد تسهیمی» و تشویق به دوچرخه‌سواری

با این همه، در سال‌های اخیر، سبکی از «اقتصاد تسهیمی» (Sharing economy) به دنیای حمل‌و‌نقل وارد شده که اندکی از کاهش تمایل‌ها به دوچرخه‌سواری را جبران کرده است. (عبارت بالا را تعمدا به «اقتصاد اشتراکی» ترجمه نمی‌کنیم، چرا که اساسا این عبارت بارِ «چپ‌گرایانه» ندارد.)

در این شکل از «اقتصاد تسهیمی»، بنا بر به‌اشتراک‌گذاشتنِ منابع حمل‌ونقل است و نمونه شناخته‌شده آن، سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی است و نمونه مرتبط با دوچرخه را هم می‌توان در به‌اشتراک‌گذاری دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ در شهرهایی مانند تهران دید.

استارتاپ دوچرخه بی‌دود

دوچرخه‌های اشتراکی در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران، مورد استقبال مردم واقع شدند.

آمارها (به نقل از یعقوب آزاده‌دل، مدیر وقتِ واحد توسعه سیستم‌های حمل‌و‌نقل پاک شهرداری تهران) هم نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰، روزانه حدود ۲ هزار سفرِ درون‌شهری از طریق دوچرخه‌های اشتراکی در تهران انجام شده است.

اما این نوآوریِ اقتصادی (منظورمان همان مدلِ «اقتصاد تسهیمی» است)، حالا با یک نوآوریِ استارتاپی هم گره خورده که ماجرا را بسیار جذاب‌تر می‌کند.

«اسکوتر سواری» در خیابان‌های پایتخت

ایده استارتاپی، به صورت خیلی ساده این است: اسکوترهای برقی که می‌توانید از طریق اپلیکیشن آنها را پیدا کنید، سوارشان شوید و هزینه‌ای هم بابت تردد به شرکت پرداخت کنید.

ساز و کار هم شبیه همان چیزی است که در مورد دوچرخه‌های اشتراکی وجود داشت: برای بازکردنِ قفل دوچرخه یا اسکوتر برقی، باید اپلیکیشن را داشته باشید، حساب کاربری‌تان را شارژ کرده باشید و در نهایت، اپلیکیشن به شما یک QR کد می‌دهد که قفل دوچرخه یا اسکوتر را برای‌تان باز می‌کند.

این ایده در کشورهای دیگر هم اجرایی شده و در واقع، شما می‌توانید اسکوتر را در هر جایی در سطح شهر رها کنید.

نفر بعدی که بخواهد از اسکوتر استفاده کند، محل دقیق اسکوتر را با استفاده از اپلیکیشن پیدا خواهد کرد.

اسکوترهای برقی در اطراف دریاچه چیتگر در تهران

اسکوترهایی که شارژشان تمام می‌شود هم در بازه‌های زمانی مشخص، توسط شرکت جمع‌آوری می‌شوند و پس از آنکه شارژ شدند، دوباره به چرخه بر می‌گردند.

این ایده حالا در ایران هم توسط یک استارتاپ به مرحله اجرا رسیده و علاوه بر استفاده روزمره، برای استفاده تفریحی در مکان‌هایی نظیر دریاچه چیتگر در تهران هم در نظر گرفته شده است.

آن‌طور که مهدی حسن‌زاده، بنیان‌گذار این استارتاپ به وب‌سایت اکوموتیو گفته، استفاده از اسکوترهای برقیِ این شرکت در تهران به ازای هر ۲۰ دقیقه، مبلغی بین ۲۰ تا ۳۰ هزارتومان است، به اضافه هزینه باز کردن قفل که آن هم بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان است.

استارتاپ‌ها می‌توانند هم مساله را حل کنند و هم سودآور باشند، مشروط به اینکه نیازِ واقعی به درستی سنجیده شده باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • دانیال

    علل اصلی عدم علاقه مندی اکثر ایرانیان به دوچرخه سواری:
    یک – گران بودن اجاره دوچرخه و اسکوتر
    دو – آلودگی قابل توجه هوا در اکثر شهرها
    سه – شیب زیاد مناطق شهری که دوچرخه سواری در سربالایی رو خیلی دشوار می کنه
    چهار – گران بودن قیمت خرید دوچرخه ها، حتی مدل های دست دوم
    پنج – فرهنگ رانندگی ضعیف، و رانندگی با بی‌توجهی و بدون ملاحظه نسبت به سایرین در اکثر شهرها که دوچرخه سواران رو در معرض خطر تصادف قرار میده. رانندگانی هم هستن که بعد از تصادف کردن، بلافاصله از صحنه فرار می کنند!

  • ناشناس

    یه نکته مهم این وسط وجودداره،این که وقتی قفل دوچرخه را بازبکنی باqrکد،میبینی که مثلاخورشیدی یارکاب وزین بعضی دوچرخه هابه خاطرشهروندان بی دقت ودلنسوزخراب شده ویا درطول حرکت موجب پشیمانی میشه که یک دوچرخه خراب و ناقص سوارشدی!بایدراهکاری درنظربگیرندکه مثلاهمون کسی که موجب آسیب به دوچرخه هایااسکوتربرقی میشه دوچرخه خراب قفلش بابارکدبازبشه نه دوچرخه های سالم قفلش برای افرادبی دقت بازبشه،بایدنرم افزاری نصب کنندکه قفل دوچرخه سالم برای کسانی که دوچرخه رادرطول مسیرسالم نگهداری ویا استفاده می کنندبازبشه فقط،دوچرخه یااسکوت های خراب ویا ناقص هم نصیب افراددلنسوزوبی دقت بشه تا انگیزه ای برای سالم نگه داشتن این امکانات عمومی باشه

  • مجید

    من توی اصفهان زندگی میکنم و 19 سالمه و با دوچرخه میرم دانشگاه وقتی تو راه با دوچرخه حرکت میکنم سر جمع 5 تا دوچرخه توی شهر میبینم یا به دانشگاه میرسم همه منو چپ چپ نگاه میکنن که چه اسکلی این سر بالایی دانشگاه رو با چرخ میاد
    متاسفانه هر کی یه پولی دستش میاد یا با ننه اقاش قهر میکنه میره یه پراید یا 405 میخره با سرعت چت حرکت میکنه

  • کیان

    واسه این مردم ایران سوار نمیشن…شهرداری یا هر جای دیگه با این کار پول در میارن.به جای اینکه رایگان باشه یا یه مقدار پول بگیرن.مثلا چیتگر زده ۲۰ دقیقه ۳۰ هزار تومان.مگه مرض دارم ۳۰ هزار بدم.میرم تاکسی میگیرم راحت لم میدم کولر هم واسم میگیره..شما دنبال پول هستید.دنبال فرهنگ سازی نیستید..بیشرفهای دزد

  • ناشناس

    از هفت روز هفته 6 روزش هوا گرد و غبار و آلودگی دارد چطور با این هوا می‌شود با دوچرخه به کارهایمان برسیم

  • ناشناس

    دلیل اصلی که من از دوچرخه استفاده نمیکنم اینه که در تهران تقریبا هر کجا که بخواهیم برویم باید از اتوبان بگذریم و این از نظر ایمنی برای دوچرخه سوار خیلی خطرناک است.

  • Kamran

    من تو تهران از مترو و اتوبوس متنفر بودم ولی ۷ساله مهاجرت کردم کل ساعت های بیرون رفتنم تو مترو و اتوبوس و پیاده اس وقتی سوار ماشین میشم دیگه خسته میشم 😄ما فقط تنبلیم و اگر اجبار باشه همچی درست میشه

  • لاله

    دلیل اون فقط ارزون بودن قیمت بنزین و دود کردن این ثروت خدادادی است در اروپا هر لیتر بنزین 1.5 دلار است و برای گرم نگه داشتن یک خانه در زمستان با گاز حدود 1000 دلار یا سی میلیون خودمان باید هزینه بدهید خوب معلوم است با پایین نگه داشتن قیمت انرژی انگیزه برای صرفه جویی نمیمونه متاسفانه تکیه بر اقتصاد کمونیستی ریشه همه مشکلات مست این یه نمونه اش است

  • ناشناس

    ایده جالبیه برای راه اندازی یک کسب و کار
    اگر ایده های خاص داشته باشید می تونید به شتابدهنده هایی مثل پیدایش مراجعه کنید و کمک بگیرید

  • محمد

    با نگاه یک دوچرخه سوار حرفه ای شهرداری محترم دنبال هزینه کرد پول مردم تو طرح دوچرخه نباشید.
    دلایل:
    ۱. هوای تهران بسیار آلوده و بسیاری از مواقع گرمه که هیچکدوم برای دوچرخه سواری خوب نیست. با رکاب زدن سطح استقامت ریه شما بهتر نمیشه، بلکه بدتر هم میشه.
    ۲. فرهنگ رانندگی تهران اصلا مناسب دوچرخه نیست و ماشین ها و بخصوص موتورها شما رو در دوچرخه سواری خیلی اذیت می کنند.
    ۳. دزدیده شدن دوچرخه و نبود حمایت بیمه ای
    ۴. خیابان های تهران به دلیل طولانی بودن اکثر مسیرهای ارتباطی و تقاطعی بودن با اتوبان ها مناسب مسیر دوچرخه نیست و امنیت ندارد. طرحی که شهرداری برای مسیر دوچرخه اجرا کرد و مسیر دوچرخه رو جاهای نامناسب درست کرد فقط باعث اسراف منابع و افزایش ترافیک شهر شد.
    ۵. مردم هنوز با فرهنگ دوچرخه سواری آشنا نشدند و جزو ضروریات زندگیشان نیست‌. نگاه مثبتی به دوچرخه سوار و دوچرخه سواری وجود ندارد.
    ۶. قیمت دوچرخه خوب خیلی بالاست. مثلا دوچرخه معمولی بنده الان ۲۵ میلیون شده. دوچرخه بد هم سوار نشی بهتره چون زانوهات با ارزشتر از ورزش هوازی توام با آلودگیه. دوچرخه شهرداری یا پارک هایی مثل چیتگر یا سرخه حصار به درد نمی خوره
    ۷. دوچرخه سواری وقت زیادی لازم داره و اکثر مردم درگیر مسائل معیشتی روزمره هستند.