کد مطلب: ۳۷۷۳۱۲

تحریم هواوی، قربانیان واقعی دعوای ترامپ و چین

تحریم هواوی، قربانیان واقعی دعوای ترامپ و چین

خبر تحریم هواوی توسط گوگل یکی از داغ‌ترین اخبار فناوری در این روزها بود. این تحریم در راستای اجرای فرمان دولت آمریکا برای منع شرکت‌های آمریکایی برای هرگونه دادوستد با این شرکت چینی رخ داده است. ما در این مقاله می‌خواهیم به چیستی این تحریم‌ها، اثرات آن روی بازارهای فناوری آمریکا و جهان و به‌طور

خبر تحریم هواوی توسط گوگل یکی از داغ‌ترین اخبار فناوری در این روزها بود. این تحریم در راستای اجرای فرمان دولت آمریکا برای منع شرکت‌های آمریکایی برای هرگونه دادوستد با این شرکت چینی رخ داده است.

ما در این مقاله می‌خواهیم به چیستی این تحریم‌ها، اثرات آن روی بازارهای فناوری آمریکا و جهان و به‌طور خاص بازار تلفن‌های همراه بپردازیم. همچنین خواهیم دید که هواوی برای فرار از این تحریم چه‌کارهایی می‌تواند انجام دهد.

هواوی تهدیدی برای امنیت ملی

در ۱۵‌ام ماه می سال ۲۰۱۹ یعنی ۹ روز پیش، دونالد ترامپ تحت یک فرمان اجرایی شرکت‌هایی آمریکایی را از هرگونه همکاری با شرکت هواوی چین منع کرد و هواوی را جزء شرکت‌های تحریمی قرار داد.

یکی از دلایل تحریم هواوی گزارش‌های شرکت وودافون (Vodafone) و چند اپراتور تلفن همراه در جهان درباره مشکلات امنیتی یا درهای پشتی تجهیزات مخابراتی شرکت هواوی بود که امکان جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی را به این شرکت می‌داد.

Huawei Mate X

مشکل اینجاست که بنیان‌گذار هواوی خود یکی از کارکنان سابق ارتش چین بود و این قضیه باعث می‌شد مشتریان تجهیزات هواوی به این فکر کنند که احتمالا این شرکت در پشت پرده با دولت چین روابط خوبی دارد و به همین دلیل ممکن است از تجهیزات خود برای جاسوسی به نفع دولت چین استفاده کند.

این قضیه آن‌قدر پیش رفته است که در بخشی از همین فرمان اجرایی شرکت هواوی جزء مصادیق تهدید امنیت ملی طبقه‌بندی شده است.

اما قضیه به اینجا ختم نمی‌شود.

هواوی که در دست داریم

برای ما و شاید بسیاری از مردم جهان، هواوی به‌عنوان یک تولیدکننده تلفن همراه هوشمند اندرویدی شناخته می‌شود.

با اینکه در روزهای ابتدایی کیفیت ساخت گوشی‌های هوشمند هواوی آن‌قدر خوب نبود که بتواند رقیبی جدی در مقابل دیگران مثل اپل باشد؛ اما در طول زمان و کسب تجربه، هواوی توانسته خود را به‌عنوان یکی از بهترین شرکت‌های تولید‌کننده گوشی هوشمند در جهان بشناساند.

در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۹ هواوی با داشتن سهم ۱۹ درصدی از فروش گوشی‌های هوشمند در رتبه دوم بعد از سامسونگ با ۲۳.۱ درصد و بالاتر از اپل با سهم ۱۱.۷ درصد ایستاد.

دفتر مرکزی هواوی شنژن

دفتر مرکزی هواوی در شهر شنژن

با اینکه هواوی برای روزهای مبادا سیستم‌عامل‌هایی بر پایه لینوکس برای تلفن‌های همراه و تبلت خود ساخته بود، اما اینکه بتواند به‌جای اندروید از این سیستم‌عامل استفاده کند، اگر نگوییم غیرممکن است، شاید بسیار سخت باشد؛ زیرا تحریم‌ها مانع استفاده از خدمات گوگل روی گوشی‌های هواوی خواهند شد.

در دنیای امروز ایجاد یک سیستم‌عامل موبایلی که بتواند رقیبی جدی برای اندروید و آی‌او‌اس (iOS) باشد، بیش از آنچه فکر می‌کنید سخت است.

وقتی مایکروسافت هم نتوانست

روند رشد و حفظ کاربران سیستم‌عامل‌های گوشی و طبیعتا گوشی‌هایی که این سیستم‌عامل‌ها را دارند از چیزی به نام فیدبک مثبت تبعیت می‌کند.

به این معنی که هر چه فروش گوشی‌های دارای یک سیستم‌عامل خاص بیشتر باشد، توسعه‌دهنده‌های بیشتری برای آن سیستم‌عامل اپلیکیشن تولید خواهند کرد. در نتیجه تعداد اپلیکیشن‌های آن افزایش خواهد یافت.

هرچه هم تعداد اپلیکیشن‌ها افزایش یابد، طبیعتا تعداد افرادی که به‌سوی این سیستم‌عامل کشیده می‌شوند بیشتر می‌شود.

این یک سیستم با فیدبک مثبت هست. افزایش یکی از این دو متغیر یعنی «تعداد اپلیکیشن‌ها» و «فروش گوشی» روی همدیگر تاثیر مثبت می‌گذارد.

تولید یک سیستم‌عامل جدید برای یک شرکت بزرگ کار سختی نیست اما تبدیل آن به رقیبی برای سیستم‌عامل‌های موجود بسیار سخت و نیازمند و پول و تلاش فراوانی است.

هواوی

مثلا هنگامی‌که مایکروسافت تلاش کرد سیستم‌عامل ویندوز فون خود را رشد دهد، به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن پول پرداخت می‌کرد که اپلیکیشن خود را برای ویندوز فون هم بنویسند.

اما در نهایت به دلیل عدم‌استقبال کاربران و مشکلات ویندوز فون، مایکروسافت این پروژه را متوقف کرد. در دنیایی که در آن غولی مثل مایکروسافت نتواند از عهده این کار بر‌آید، بعید است که هواوی بتواند.

هواوی هم اگر بخواهد سیستم‌عامل خود را توسعه دهد مجبور است چنین کاری بکند. تا به امروز هواوی هیچ دلیلی برای چنین کاری نداشته است؛ زیرا اندروید یک سیستم‌عامل کدباز است که هواوی آن را در گوشی‌های خود با کمی تغییرات استفاده می‌کرد.

از آن‌سو هم گوگل خدمات و به‌روزرسانی‌های امنیتی و نرم‌افزاری اندروید را تامین می‌کرد و مهم‌تر از آن یک فروشگاه اپلیکیشن یعنی فروشگاه پلی را داشت که به تمام گوشی‌های اندرویدی خدمات ارائه می‌داد.

اندروید اکوسیستمی بود که هواوی و بقیه شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی در آن می‌توانستند حرفی برای گفتن داشته باشند. اما فرمان دونالد ترامپ به تحریم هواوی منجر می‌شود که در نتیجه گوگل دیگر خدماتی به گوشی‌های اندرویدی ساخت هواوی نخواهد داد.

تحریم هواوی، تحریم‌های نرم و سخت

تحریم هواوی تاثیری دو جنبه‌ای دارد. جنبه اول شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای تلفن همراه را مستقیما تحت تاثیر قرار خواهد که البته در نهایت دود آن به چشم مشتریان نیز می‌رود.

جنبه دوم تحریم هواوی همین قضیه عدم دسترسی هواوی به خدمات گوگل است که مستقیما روی بازار تلفن‌های همراه و مشتریان تاثیر می‌گذارد. ما در ادامه می‌خواهیم این دو جنبه قضیه را باز کنیم؛ اما پیش از آن بگذارید کمی از تاریخچه‌ هواوی بگوییم.

تاریخچه هواوی

شرکت هواوی توسط رن ژنگفی (Ren Zhengfei) در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد. رن ژنگفی فارغ‌التحصیل دانشگاه چونگ‌کنیک (Chongqing University) چین است. او پس از فارغ‌التحصیلی به موسسه تحقیقاتی ارتش جمهوری خلق چین پیوست و به‌عنوان یک محقق فناوری در این موسسه مشغول به کار شد.

او در این موسسه دستاوردهای تحقیقاتی چشم‌گیری داشت. رن ژنگفی پس از بازنشستگی در سال ۱۹۸۲، به شهر شنژن رفت تا کسب‌وکار خود را در حوزه الکترونیک آغاز کند.

رن ژنگفی شرکت هواوی را در سال ۱۹۸۷ با ۲ هزار دلار سرمایه اولیه تاسیس کرد. شرکت هواوی در ابتدای کار خود تجهیزات سوئیچینگ را برای سیستم‌های مخابراتی می‌ساخت. این شرکت مشاوره‌های تخصصی در حوزه ارتباطات برای شرکت‌های گوناگون در داخل و خارج از نیز ارائه می‌داد.

اما هواوی در همین سطح نماند. این شرکت در ادامه به تولید کامل تجهیزات زیرساخت و هر آنچه برای شبکه‌های تلفن همراه لازم است می‌پرداخت.
در حال حاضر شرکت هواوی بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات نسل پنجم شبکه تلفن همراه در جهان است.

Huawei U8220

گوشی هواوی U8220

هواوی در سال ۲۰۰۳ وارد بازار تلفن‌های همراه شد. این شرکت در سال ۲۰۰۴ اولین تلفن همراه خود با نام C300 را تولید و به بازار جهانی عرضه کرد. اولین گوشی نسل سه هواوی با نام U626 نیز در ماه ژوئن سال ۲۰۰۵ عرضه شد.

هواوی اولین گوشی اندرویدی خود را در سال ۲۰۰۹ با نام U8220 عرضه کرد. ازآن‌پس هواوی آرام‌آرام جای پای خود را در بازار تلفن‌های همراه هوشمند باز کرد.

هواوی امروزه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده تجهیزات مخابراتی در جهان است. این شرکت در بازار تلفن همراه نیز چندین سال است که با اپل بر سر مقام دوم رقابت می‌کند و در سه‌ماهه اول ۲۰۱۹ توانست بعد از سامسونگ و جلوتر از اپل به این مقام برسد.

هواوی همچنین در سال گذشته توانسته است ۱۰۵ میلیارد دلار درآمد کسب کند.

تحریم هواوی در تجهیزات شبکه

تحریم هواوی تمام شرکت‌های آمریکایی را از هرگونه دادوستد با این شرکت منع می‌کند. ازآنجایی‌که هواوی بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات شبکه‌های تلفن همراه در جهان و حال حاضر بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده تجهیزات شبکه‌های نسل پنج تلفن همراه است، این تحریم هم بر هواوی، هم شرکت‌ها و اپراتورهای آمریکا و بقیه تامین کنندگان هواوی تاثیر منفی می‌گذارد.

اپراتورهای آمریکایی که پیش‌ازاین برای توسعه شبکه 5G و همچنین نگهداری شبکه‌های موجود نیازمند هواوی بوده‌اند، پس از تحریم هواوی دیگر نخواهند توانست به روال گذشته به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

یعنی پروژه‌های آن‌ها برای توسعه شبکه 5G به مشکل بر خواهد خورد و نگهداری تجهیزات شبکه‌های نسل‌های پایین‌تر نیز دچار مشکل خواهد شد. این اپراتورها شاید در نهایت مجبور شوند برای توسعه 5G به شرکت‌هایی نوکیا و اریکسون فرانسه روی بیاورند.

نصب آنتن موبایل

ازآنجایی‌که محصولات این دو شرکت در قیاس با محصولات هواوی گران‌تر هستند در نتیجه تحریم هواوی هم باعث کاهش حاشیه سود این اپراتورها و هم تاخیر و کندی آن‌ها در اجرای پروژه 5Gشان خواهد شد.

این قضیه به‌صورت مستقیم روی کاربران نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. کاربرانی که به امید راه‌اندازی هر چه سریع‌تر نسل پنجم، از همین‌الان سراغ گوشی‌های نسل پنجم مثل گوشی گلکسی S10 سامسونگ رفته‌اند، باید زمان بیشتری را برای استفاده از قابلیت گوشی خود منتظر بمانند.

خرید تجهیزات گران دیگر شرکت‌ها هم احتمالا باعث خواهد شد که هزینه خدمات 5G افزایش یابد. اپراتورها هم در نهایت این هزینه را به کاربران منتقل خواهند کرد.

کوچک شدن بازار تولیدکنندگان آمریکایی

از آن‌سو هواوی بخشی از قطعات موردنیاز خود برای ساخت این تجهیزات شبکه را از شرکت‌های آمریکایی تهیه می‌کند. تحریم هواوی باعث می‌شود دیگر هواوی به این تامین‌کنندگان دسترسی نداشته باشد.

شاید هواوی در نهایت بتواند قطعات موردنیاز خود را از شرکت‌های غیرآمریکایی تهیه کند، اما ازآنجاکه احتمالا هواوی بزرگ‌ترین مشتری این تامین‌کنندگان آمریکایی است، تحریم هواوی باعث خواهد این تامین‌کنندگان یکی از مهم‌ترین مشتری‌های خود و بازار خود را از دست بدهند.

پیدا کردن بازار جایگزین با توجه به‌اندازه هواوی احتمالا برای این شرکت‌های آمریکایی غیرممکن باشد که در نهایت باعث زیان آن‌ها خواهد شد.

Huawei p30 pro

تحریم هواوی به شرکت‌های خارج از آمریکا که تامین‌کننده قطعات هواوی هستند اما برای تولید محصولات خود از تجهیزات و قطعات آمریکایی استفاده می‌کنند هم ضرر خواهد زد.

زیرا با تحریم هواوی این شرکت‌ها نیز نخواهند توانست محصولاتی را که در آن‌ها از قطعات آمریکایی استفاده شده است به هواوی بفروشند.

به همین دلیل هم هست که برخی از این شرکت‌ها تلاش می‌کنند این قطعات آمریکایی را با قطعات ساخت خود یا ساخت شرکت‌های دیگر جایگزین کنند تا بتوانند بازار خود را حفظ کنند.

تحریم هواوی و تاثیر آن بر بازار تلفن‌های همراه

من آمار دقیقی از سهم هواوی در بازار تلفن‌های هوشمند در ایران پیدا نکردم؛ اما طبق مشاهدات خودم آدم‌های زیادی را می‌شناسم که گوشی هواوی دارند.

سهم گوشی‌های هواوی در شهرهای ثروتمندتر کم‌تر از شهرهای کوچک است؛ زیرا میزان اعتماد به گوشی‌های سامسونگ بیشتر است و هرکسی که پول کافی داشته باشند، سامسونگ می‌خرد.

اما خیلی‌ها هم پول کافی برای خرید گوشی‌های سامسونگ ندارند و در نتیجه سراغ هواوی می‌روند.

Huawei Nova 4e

با اجرایی شدن تحریم هواوی، شرکت گوگل دسترسی گوشی‌ها و تبلت‌های ساخت هواوی به خدمات اندروید مثل خدمات امنیتی، مکان‌یابی و خدمات فروشگاه پلی (Google Play Store Services) و اپلیکیشن‌های ساخت گوگل مثل جیمیل و یوتیوب و فروشگاه پلی گوگل را قطع خواهد کرد.

گوشی‌ها و تبلت‌هایی که پیش‌ازاین دستور تحریم هواوی ساخته شده‌اند، همچنان می‌توانند از خدمات گوگل مانند همین فروشگاه استفاده کنند؛ یعنی این دستور روی این گوشی‌ها و تبلت‌های موجود تاثیری نخواهد گذاشت.

اما این خدمات دیگر برای گوشی‌ها و تبلت‌های هواوی که پس‌ازاین ساخته خواهند شد در دسترس نخواهند بود.

تحریم هواوی و سیستم‌عامل اندروید

سیستم‌عامل اندروید البته همچنان در دسترس هواوی خواهد ماند؛ زیرا اندروید یک سیستم‌عامل کدباز است و هرکسی می‌تواند به آن دسترسی کامل داشته باشد، آن را تغییر دهد و از آن استفاده کند.

هواوی از شرکت‌هایی است که سابقه خوبی در ارائه به‌روزرسانی نسخه جدید اندروید برای محصولات خود ندارد.

بیشتر شرکت‌های تولیدکننده محصولات اندرویدی معمولا تغییرات زیادی روی این سیستم‌عامل انجام می‌دهند تا آن را به چیزی منحصر به خود تغییر دهند. ازاین‌رو انجام این تغییرات زمان زیادی می‌برد.

Huawei Mate 20 pro

به همین دلیل هم هست که شرکت‌هایی مثل سامسونگ شاید ماه‌ها زمان لازم داشته باشند که بتوانند برای محصولات موجود خود اندروید جدید ارائه دهند.
این مسئله در مورد هواوی هم صدق می‌کند. با این تفاوت که در عرضه اندروید جدید، هواوی تاخیر بسیار بیشتری از بقیه دارد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که این شرکت‌ها، معمولا پیش از عرضه نسخه رسمی اندروید جدید، به آن دسترسی دارند تا بتوانند هر چه زودتر هم محصولات پیشین خود را به‌روزرسانی کنند و هم در فاصله کمی از عرضه اندروید جدید، محصولات جدید خود مجهز به این سیستم‌عامل را معرفی کنند.

با اجرایی شدن این تحریم هواوی، دسترسی زودهنگام هواوی به اندروید جدید از بین خواهد رفت و در نتیجه ارائه به‌روزرسانی سیستم‌عامل جدید برای هواوی از این نیز دیرتر خواهد شد.

مشتریان خارج از چین، قربانیان تحریم

تحریم هواوی البته فقط مشتریان هواوی در خارج از چین را به لحاظ نرم‌افزاری تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ زیرا دولت چین تقریبا هر چیزی را که به گوگل ارتباط دارد، فیلتر کرده است.

به همین دلیل هواوی در گوشی‌هایی که بازار چین عرضه می‌کند یک نسخه از اندروید را به کار می‌گیرد که از خدمات هواوی، به‌روزرسانی‌های امنیتی و حتی فروشگاه اپلیکیشن‌های خود هواوی استفاده می‌کنند.

دستور تحریم هواوی همچنین هرگونه همکاری دیگر شرکت‌های آمریکایی مثل اینتل، ان‌ویدیا (Nvidia) و کوالکام (Qualcomm) را با هواوی منع خواهد کرد.

هواوی از جمله معدود شرکت‌هایی است که سی‌پی‌یو یا به‌طور دقیق SOCهای مخصوص خود را برای استفاده در گوشی‌ها و تبلت‌های خود می‌سازد و مثلا نیازی به شرکت کوالکام ندارد؛ اما در دیگر قطعاتی که شاید خودش نتواند بسازد دیگر نمی‌تواند سراغ تولیدکنندگان آمریکایی برود.

Huawei Matebook pro

از آن‌سو هواوی اخیرا شروع به تولید لپ‌تاپ‌های ویندوزی نیز کرده است. سی‌پی‌یو‌های روی لپ‌تاپ‌ها تقریباً همه‌شان یا متعلق به اینتل هستند یا AMD. همه‌شان هم از کارت‌های گرافیکی همراه سی‌پی‌یو (Intel integrated graphics)، ان‌ویدیا و AMD استفاده می‌کنند.

با تحریم هواوی دیگر هیچ‌کدام از این تولیدکنندگان در دسترس هواوی نخواهند بود. از آن‌سو هواوی در لپ‌تاپ‌های خود دیگر نمی‌تواند از سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت استفاده کند.

همه‌ این‌ها به این معنی که بازار لپ‌تاپ‌های هواوی احتمالا به‌طور کامل از بین خواهد رفت و تلاش هواوی برای تولید نسخه لینوکس مخصوص خود نیز بی‌اثر خواهد شد.

پاسخ هواوی به تحریم‌ها چه بود؟

در پاسخ به تحریم‌های آمریکا، هواوی نیز اعلام کرده است به‌اندازه استفاده سه ماه خود قطعه در انبارهایش دارد. زیرا از قبل پیش‌بینی می‌کرد که چنین اتفاقی رخ دهد.

این سه ماه به هواوی فرصت خواهد داد که بتواند تامین‌کنندگان دیگری برای قطعات موردنیاز خود بیابد. البته مشخصا نمی‌تواند تامین‌کننده دیگری برای قطعات لپ‌تاپ‌ها بیابد و در نتیجه این بخش هواوی کاملا از بین خواهد رفت.

از آن‌سو علی‌رغم تجربه هواوی در چین برای توسعه فروشگاه‌ اپلیکیشن، خدمات امنیتی و دیگر خدمات لازم در اندروید، بعید است که هواوی بتواند کاربران خارج از چین را به استفاده از این سرویس‌ها راضی کند؛ زیرا همان‌طور که گفتیم چنین چیزی یک اکوسیستم از کاربر و توسعه‌دهنده ایجاد می‌کند که هر چه تعدادی یکی بیشتر باشد، تعداد دیگری هم افزایش می‌یابد.

Huawei Honor 10

شاید ایجاد یک فروشگاه اپلیکیشنی که عملا اپلیکیشن‌هایی گوگل پلی را کپی کند و مثلا اپلیکیشن بفروشد، بتواند کاری را از پیش ببرد؛ اما همین هم یک مشکل دارد.

اپلیکیشن‌ها بر اساس استانداردها و معیارهای گوگل که در هر به‌روزرسانی خدمات فروشگاه پلی روی گوشی نصب می‌شوند، کار می‌کند. اگر همین به‌روزرسانی‌ها را هواوی بخواهد انجام دهد، معلوم نیست چقدر از آن‌ها با به‌روزرسانی‌های خود گوگل سازگار باشند.

وقتی خدمات گوگل در دسترس نباشد

برخی از اپلیکیشن‌ها از خدمات گوگل برای کار کردن استفاده می‌کنند. خدماتی مانند سیستم‌های پرداخت گوگل، مکان‌یابی و بازی‌های گوگل پلی. حال اگر اپلیکیشن اندرویدی که روی گوشی‌های بدون خدمات گوگل هواوی نصب‌شده است، برای اجرا دنبال این خدمات بگردد و آن‌ها را پیدا نکند، مشخصا دیگر کار نخواهد کرد.

از آن‌سو اقناع کردن توسعه‌دهنده برای نوشتن اپلیکیشنی که بتواند روی اندروید پشتیبانی شده توسط هواوی کار کند، کار سختی است و در نتیجه عملا هواوی بازار تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند خارج از چین را از دست خواهد داد.

Huawei Mate 20

توسعه سیستم‌عامل جدید هم برای هواوی کار سختی نیست اما ایجاد کردن اکوسیستمی که هم کاربران و هم توسعه‌دهندگان به آن علاقه داشتند، اگر نگوییم غیرممکن اما قطعا کار سختی است. همان‌طور که گفتیم مایکروسافت هم نتوانست از عهده آن برآید.

وقتی گوشی گران‌تر می‌شود و اعتماد از بین می‌رود

امروزه هواوی 19 درصد از گوشی‌های فروشی دنیا را به خود اختصاص داده است. در چین هم ۲۳.۸۷ درصد از کل گوشی‌های فروخته‌شده، هواوی هستند. با این حساب بدون احتساب چین شاید چیزی حدود ۱۵ درصد کل گوشی‌های دنیا (غیر از چین) بازهم ساخت هواوی باشند.

فرمان تحریم هواوی شاید امروز مسقیما تاثیری روی بازار تلفن همراه نگذارد اما دیر یا زود همه افراد مجبور خواهند بود که گوشی‌های خود را نو کنند.

با نبود گوشی‌های هواوی در بازار، عملا عرضه کل گوشی‌ها کمتر خواهد بود. در نتیجه فشار تقاضا سوی دیگر برندهای گوشی‌ خواهد رفت. ازآنجایی‌که بیشتر تولیدکنندگان ظرفیت تولیدی هواوی را هم ندارند، این تقاضا به‌طور خاص به سمت گوشی‌های سامسونگ خواهد رفت.

نتیجه این اتفاق هم این خواهد بود که قیمت تمامی گوشی‌ها احتمالا افزایش خواهد یافت. این افزایش قیمت گوشی در بازارهایی مثل بازار ایران که افزایش قیمت دلار همین‌الان هم دسته بزرگی از گوشی‌ها را گران و از دسترس طبقه متوسط خارج کرده بود، بازهم افزایش خواهد داد. در نتیجه بازهم خرید گوشی را سخت‌تر خواهد شد.

Huawei Nova 3e

از آن‌سو اتفاقات این‌چنین میزان اعتماد به تجارت جهانی را کاهش خواهد داد. دیگر تمامی شرکت‌های باید هزینه‌های اضافی برای کسب آمادگی در روزهای مبادای این‌چنینی صرف کنند؛ یعنی شرکت‌های هزینه‌های فراوانی خواهند کرد که در تولید هر چیزی تا جای ممکن خودکفا شوند.

میزان اعتماد خود کاربران نیز به سیستم‌عامل اندروید کاهش خواهد یافت. چه‌بسا مدتی دیگر به دلیل اختلاف سیاسی احتمالی دونالد ترامپ با کره جنوبی، سامسونگ هم به عاقبت هواوی گرفتار شود. این قضیه در نهایت به ضرر گوگل و اقتصاد آمریکا است.

این مسئله در نهایت بازار را کمی به سمت ایجاد بازار انحصاری اپل سوق خواهد داد.

چرا ترامپ دست به تحریم هواوی زد؟

راستش با اینکه دلیل این تحریم، احتمال جاسوسی هواوی برای دولت چین عنوان‌شده است، اما با کمی دقت شاید بتوانیم دلایل دیگری نیز برای آن بیابیم.

جنگ تجاری آمریکا با چین که با افزایش تعرفه‌های کالاهای چینی به آمریکا آغاز شد به گفتگوهای تجاری بین مقامات دو کشور منجر شده است که تا به امروز بی‌نتیجه بوده‌اند.

خبر تحریم هواوی هم دقیقا در روزی منتشر شد که روز پیش از آن دور تازه این گفتگوهای تجاری با شکست مواجه شده بودند.

قضیه اینجاست که تحریم هواوی یکی از اقدام‌های دولت آمریکا برای فشار به دولت چین برای امتیازگیری اقتصادی از چین و یا احیانا مجاب کردن چین برای تبعیت از دیگر اقدامات آمریکا مثلا برای تحریم نفتی ایران است.

تحریم مشابه هواوی پیش‌ازاین گریبان شرکت ZTE چین را گرفته بود که البته پس از مدتی رفع شد. اگر گفتگوهای تجاری چین و آمریکا به توافقی منجر شود هم احتمالا تحریم هواوی برداشته خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.