کد مطلب: ۵۸۵۷۵۰

معلمان کدام کشور بالاترین حقوق را می‌گیرند؟/ درآمد معلم ایرانی، کمتر از معلم مصری

معلمان کدام کشور بالاترین حقوق را می‌گیرند؟/ درآمد معلم ایرانی، کمتر از معلم مصری

طی روزهای اخیر و در حالی که سال جدید تحصیلی هم به تازگی آغاز شده، تجمعات اعتراضی معلمان در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به عدم افزایش حقوق‌شان خبرساز شده است. خواسته اصلی معلمان، افزایش حقوق‌شان به میزان ۸۰ درصدِ حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها است. به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس فصل ششم سند تحول

طی روزهای اخیر و در حالی که سال جدید تحصیلی هم به تازگی آغاز شده، تجمعات اعتراضی معلمان در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به عدم افزایش حقوق‌شان خبرساز شده است. خواسته اصلی معلمان، افزایش حقوق‌شان به میزان ۸۰ درصدِ حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس فصل ششم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال ۱۳۹۰ خورشیدی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، حقوق معلمان باید بر اساس سطح کیفی آنها مشخص شود، ولی این طرح تاکنون اجرا نشده و این در حالی است که وضعیت بودجه عمومی کشور هم اجازه افزایش حقوق معلمان را نمی‌دهد.

همزمان، دولت و مجلس وعده افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی حقوق معلمان را داده‌اند که بسیار پایین‌تر از سطح مطالبات آنها است. اما آیا وضعیت معیشتی معلمان در سایر کشورها هم مورد اعتراض این صنف است؟

حقوق معلم در «لوکزامبورگ»، ساعتی ۲ میلیون تومان!

نشریه معروف «بیزینس‌اینسایدر»، در سال ۲۰۱۹ میلادی در یک بررسی به میزان حقوق و دستمزد دریافتی معلمان در کشورهای مختلف و مقایسه آن با حقوق و دستمزد معلمان در آمریکا پرداخته بود. بر اساس آمارهایی که این نشریه به آنها ارجاع داده بود، حقوقی که یک معلم آمریکایی به طور متوسط با آن آغاز به کار می‌کند، حدود ۳۹ هزار دلار در سال است.

حقوق یک معلم کارکشته آمریکایی با سال‌ها تجربه حرفه‌ای هم در زمانِ بررسی، در سطحِ نهایی ۶۷ هزار دلار در سال بوده است. از آن‌سو، در سال ۲۰۱۹ میلادی، درآمد یک آمریکایی متوسط حدود ۱۹٫۳ دلار در ساعت، یا سالانه حدود ۴۰ هزار دلار بوده است.

حقوق و دستمزد معلمان ایرانی در مقایسه با همکاران‌شان در جهان بسیار پایین است.

اما آیا معلمان آمریکایی در مقایسه با همکاران‌شان در دیگر کشورهای توسعه‌یافته (در اینجا کشورهای عضو OECD) حقوق خوبی می‌گیرند؟ هم بله و هم نه. حداقل حقوق و دستمزد سالانه یک معلمِ تازه‌کار و بدون تجربه در «لوکزامبورگ»، کشوری با حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در قلب اروپا، حدود ۷۰ هزار دلار است.

معلمان با تجربه‌تر در این کشور، سالانه تا ۱۲۴ هزار دلار هم حقوق و دستمزد می‌گیرند که معادل ساعتی حدود ۷۰ دلار (یا با دلار ۲۸ هزار تومانی، معادل ساعتی حدود ۲ میلیون تومان) است. (در این محاسبه، کل ساعات کاری یک معلم در طول سال حدود ۱۷۶۰ ساعت فرض شده که فرضی «دست بالا» هم به حساب می‌آید. از طرف دیگر، این حقوق ناخالص است و از آن مالیات کسر می‌شود.)

بهترین و بدترین کشورها برای معلم بودن

اما کشورهای دیگری هم هستند که به معلمان حقوق و دستمزد قابل توجهی پرداخت می‌کنند. در «سوئیس» (کشوری بسیار گران برای زندگی که بالاترین دستمزدهای سالیانه را هم به خود اختصاص داده)، بالاترین دستمزد پرداختی به معلمانِ حرفه‌ای در مقطع ابتدایی، سالانه حدود ۸۶ هزار دلار است و به این ترتیب، معلمان باسابقه سوئیسی دومین رتبه را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

معلمان page 001

حقوق معلمان در برخی کشورهای منتخب

کشور بعدی در آسیا واقع شده است. معلمان حرفه‌ای و باسابقه در «کره‌جنوبی»، سالانه ۸۵ هزار دلار درآمد ناخالص (پیش از کسر مالیات) دارند. رتبه چهارم از آنِ «آلمان» است، جایی که معلمان باسابقه در آن سالانه تا ۷۵ هزار دلار درآمد خواهند داشت. «اتریش»، «ایرلند»، «آمریکا»، «کانادا»، «پرتغال» و «ژاپن» هم رتبه‌های بعدی را در فهرست بالاترین حقوق پرداختی به معلمان به خود اختصاص داده‌اند.

در مقابل، در میان کشورهای توسعه‌یافته یا در حالی توسعه‌ای که عضو «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» (OECD) هستند، کمترین حقوق و دستمزد سالانه برای معلمان باسابقه، در «اسلواکی» پرداخت می‌شود. یک معلم باسابقه در این کشور، سالانه تنها ۲۲ هزار دلار حقوق ناخالص دارد و حقوق معلمان تازه‌کار می‌تواند حتی بسیار پایین‌تر از این هم باشد.

DSC4865 1024x682 1

حقوق معلمان در برخی کشورهای عضو OECD به سالانه ۶۰ تا ۱۲۴ هزار دلار می‌رسد.

«جمهوری‌چک»، «لهستان»، «مجارستان»، «ترکیه»، «کاستاریکا»، «یونان»، «ایسلند»، «مکزیک» و «ایتالیا» هم در رتبه‌های بعدی هستند. به عنوان نمونه، حقوق و دستمزد سالانه یک معلم باسابقه در «ترکیه»، معادل حدود سالانه ۳۳ هزار دلار است. (تمام داده‌های مورد اشاره در بالا برای معلمان مقطع ابتدایی است.)

آن بخش از «جهان» که دیده نمی‌شود

اما تمام این داده‌های آماری مربوط به کشورهایی هستند که از نظر سطح توسعه‌یافتگی، به طور کلی بالاتر از میانگین جهانی هستند. در واقع، واضح است که اگر داده‌های آماریِ کشورهایی با میزان توسعه‌یافتگی کمتر را هم در بررسی بگنجانیم، وضعیت متفاوت می‌شود.

به عنوان نمونه، در سال ۲۰۱۸ میلادی، میزان حقوق و دستمزد یک معلم مقطع ابتدایی در «آفریقای‌جنوبی» (که تازه یکی از توسعه‌یافته‌ترین اقتصادها در قاره آفریقا است) بین ۸۰ هزار تا ۲۸۰ هزار «رند» (واحد پول آفریقای‌جنوبی) متغیر بوده است.

Egyptian school teacher

بالاترین دریافتی معلمان مصری به سالانه ۱۳ و ۵۰۰ دلار می‌رسد که بسیار بالاتر از دریافتیِ بهترین معلمان ایرانی است.

معادل‌سازی این میزان دستمزد با دلار آمریکا، نشان می‌دهد که معلمان ابتدایی در این کشور، سالانه بین ۵ هزار و ۵۰۰ دلار تا ۱۹ هزار دلار آمریکا حقوق می‌گیرند که از پایین‌ترین میزانِ دریافتی معلمان در کشور «اسلواکی» (مورد اشاره در بالا) هم پایین‌تر است.

در «مصر»، یکی دیگر از کشورهای به نسبت توسعه‌یافته در آفریقا هم بالاترین میزان دریافتی معلمان باسابقه در مقطع ابتدایی، به سالانه ۲۱۰ هزار «پوند مصر» می‌رسد. به عبارت دیگر، یک معلم حرفه‌ایِ مصری، سالانه حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ دلار حقوق می‌گیرد. (داده‌ها از سایت www.payscale.com)

اگر بالاترین دریافتیِ یک معلم ایرانی در مقطع ابتدایی در یک مدرسه غیرانتفاعی را هم ماهانه حدود ۱۰ میلیون تومان فرض کنیم (بدون در نظر گرفتن دریافتی از تدریس خصوصی و موارد مشابه)، یک معلم ایرانیِ باسابقه و پردرآمد، به طور رسمی سالانه حدود ۱۲۰ میلیون تومان، یا با دلار ۲۸ هزار تومانی، سالانه حدود ۴ هزار و ۳۰۰ دلار حقوق می‌گیرد. این میزان، از کمترین میزانِ دریافتی یک معلمِ مشابه در «آفریقای جنوبی» یا «مصر» هم پایین‌تر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    لطفا خرج های ماهانه یا سالانه این کشورها رو هم بفرمایید. مثلا در آلمان یک نون ۱ تا یک و نیم دلاره. مثلا اجاره خانه حداقل ۸۰۰ دلاره. مثلا بلیط قطار به یک شهر نزدیک ۳ تا ۴ ساعته ۱۵۰ یورو می شه و …

    • ناشناس

      هزینه زندگی در آلمان ماهانه حدود 2 هزار دلار هست یعنی سالانه 24 هزار دلار
      حقوق معلم در آلمان سالانه ناخالص 75 هزار و خالص حدود 50 هزار دلار

    • ناشناس

      بنزین در آمریکا گالنی حدود ۳.۵دلار است یعنی هر لیتر کمتر از یک دلار یک خانواده ی معمولی در ماه حدود ۱۰۰ لیتر بنزین مصرف می کند که می شود صد دلار اما حقوق میانگین ۴۵۰۰ دلار در ماه می باشد شما لطف کن صد دلار پول بنزین رو از ما کم کن همون ۴۴۰۰دلار رو ماهیانه پرداخت کن

  • ناشناس

    متأسفانه اینجا ایران معلمان نیرو خدمات در بدترین شرایط سخت اقتصادی و در مناطق کوهستانی ومرزی مشغول تدریس هستن با خقوق دوسه میلیون اونم سالی دوبار من عاجزانه خواهشمندم پیگیری کنید چرا هرساله قول پرداخت ماهیانه می‌دهید اما اجرای نمشه

  • عباس

    کسانی که می گویند معلم ها نصف سال تعطیل هستند بهشون بگید بیا یک روز برو کلاس جای یک معلم تدریس کن تا ببینی معلمی چقدر سخته و اعصاب فولادی می خواهد. اگه تعطیلی۳ ماه تابستان نباشد تمام معلمان سر ۲ سال باید برند تیمارستان ؛ هر چند بعد از ۳۰ سال کار معلمی هم اکثر معلمان روانی میشوند هم ازدست بچه ها و هم از نیش و کنایه مردم و حقوق ناچیز دولتی.

  • ناشناس

    بنظرم حقوق معلم های ایرانی رو با خود معلم های ایرانی مقایسه کنید بهتره ، مثلا از سال ۷۱ تا ۹۶ حقوق اکثرا معلم ها ۱۲۰ درصد تا ۱۸۰ درصد قیمت یک تمام سکه بوده ولی الان بعد رتبه بندی و ترمیمی (میانگین حقوق )هنوز به ۸۰ درصد تمام سکه نرسیده حالا حساب کنید چقدر از سال ۹۶ به بعد به معلم ها داره ظلم میشه( البته فقط معلم ها نیستن ها کارگر ها یا کارمندها هم این مدلی میشن) و کلا بنظرم جامعه باید جوری باشه که همه مشاغل بتونن یه زندگی نسبتا راحت و آرومی داشته باشن ( مثلا الان به معلم ۱۰۰ میلیون بدن به فرض به کارگر۶ میلیون طبیعتا اینم درست نیس چه کارگر چه معلم چه پرستار چه نظامی چه پزشک بالاخره هر کدومشون در جایگاه خودشون مهم و لازم هستن بنابراین جامعه باید سعی کنه یه زندگی خوب رو بهشون بده )

  • معلم

    حقوق ماهیانه ما شده ۸،۲۰۰ که با دلار ۳۹۵۰۰ امروز سالیانه ۲۵۰۰ دلار یعنی از ۱۷ مهر تا الان حقوق همه نصف شده معلم پرستار کارگر کارمند ارتشی
    این عدد بعد از طرح رتبه بندی اینجوریه حقوق اول مهر ۱۴۰۱ ما ۵،۱۰۰ بود

  • مهدی

    سلام اما این مقایسه ای شما کردید قیاس مع الفارق است. شما باید مبلغ هزینه های ماهانه یا سالانه را هم مقایسه می کردید برای مثال در کشورهای آمریکا و اروپایی حامل های انرژی سرسام آور است بنزین لیتری ۲۰ تا ۳۰ دلار است اما در ایران قیمت هر لیتر بنزین کمتر از 0.1 دلار است!و مثال های دیگر….

    • ناشناس

      بنزین در آمریکا گالنی 20دلار

    • ناشناس

      ماشین پراید در آمریکا چنده؟

    • ناشناس

      با این قیاسی که شما کردید معلم باید صبحانه بنزین بخوره ناهار بنزین بخوره شام هم بنزین چون فقط قیمت بنزین هست که از اروپا ارزون تره وگرنه قیمت گوشت و مرغ و برنج و میوه و… با اروپا قیمتش یکی هست😒

    • ناشناس

      آمریکایی ها پراید سوار نمیشن 😐

  • فرشته

    الان که حقوق معلمان به 16م ت رسیده سالانه میشه 45000 دلار

  • ناشناس

    اشتباهه چرا چون در نظر نگرفته مالیات اونجا به نسبت این‌جا رو

  • ناشناس

    با دلار ۵۲۰۰۰ حقوق معلمها ۳۰۰۰۰دلار در سال هم نیست.داداش خودتو گول نزن زیاد بالا و پایین هم نپر ،دنبال حامل های انرژی هم نگرد نگران نباش همون ها رو هم امروز فردا دلاری میکنن.خلاصه و مفید حقوق به ریال خرج به دلار شده.تمامی اقلام به قیمت دلار هستش….

  • ناشناس

    کاش بشه رفت خارج 😪😪😭😭😭😭