کد مطلب: ۴۷۳۰۴۴

چگونه در پساکرونا یک استارتاپ راه‌اندازی کنیم؟

چگونه در پساکرونا یک استارتاپ راه‌اندازی کنیم؟

اگر به گذشته نگاه کنیم می‌بینیم که بحران‌ها لحظه‌ها و زمان مناسبی برای ایده‌های جدید، نوآوری‌های خلاقانه و سیستم‌های تازه است. بعضی از مشهورترین شرکت‌های جهان که امروزه نام آنها را همه جا می‌بینیم و می‌شنویم، بلافاصله پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شدند. از این شرکت‌ها می‌توان به واتس‌اپ (WhatsApp)، اوبر (Uber)، گروپون

اگر به گذشته نگاه کنیم می‌بینیم که بحران‌ها لحظه‌ها و زمان مناسبی برای ایده‌های جدید، نوآوری‌های خلاقانه و سیستم‌های تازه است. بعضی از مشهورترین شرکت‌های جهان که امروزه نام آنها را همه جا می‌بینیم و می‌شنویم، بلافاصله پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شدند. از این شرکت‌ها می‌توان به واتس‌اپ ( WhatsApp )، اوبر ( Uber )، گروپون ( Groupon )، اسلک ( Slack ) و ایربی‌ان‌بی ( AirBnB ) اشاره کرد.

بحران اقتصادی که در حال حاضر به‌دلیل شیوع و گسترش ویروس کرونا یا کووید ۱۹ با آن درگیر هستیم، می‌تواند به‌شدت طاقت‌فرسا و ترسناک باشد، اما شرایط فعلی می‌تواند لحظه‌ای باشد تا کارآفرینان جوان ایده‌های بلندپروازانه‌شان را به واقعیت تبدیل کنند و استارتاپ رویایی خود را راه‌اندازی کنند.

ممکن است ارائه و معرفی ایده و کسب سرمایه اولیه سخت‌تر از گذشته باشد، اما درک بازار و نیازهای شخصی مصرف‌کننده (و همچنین سازگاری و انطباق شخصی خودتان در زمان بحران) می‌تواند به شما کمک کند تا کارتان را پیش ببرید.

در این مقاله نکاتی کاربردی برای ادامه فعالیت استارتاپ‌های موجود و همچنین راه‌اندازی استارتاپ جدید ارائه شده است که می‌خواهند در طی ۶ تا ۱۲ ماه آینده سرمایه کسب‌وکارشان را افزایش دهند و یا سرمایه اولیه را کسب کنند.

۱- رک و راست باشید - چه تاثیری دارد؟

از خودتان بپرسید: آیا اتفاقات و وقایع اخیر در جهان تاثیری روی اهمیت محصول من داشته است؟ آیا ایده من هنوز هم می‌تواند جوابگوی نیازهای قبلی باشد؟ آیا لازم است که ایده را بر اساس واقعیت جدید به‌روزرسانی کنم؟ آیا محصول، پیشنهادها، فناوری، قیمت‌گذاری، کانال‌های توزیع و مکان جغرافیایی هدف دچار تغییرات و یا انطباق‌هایی شده است؟

به این سوالات صادقانه پاسخ دهید. بحران برخی از نیازهای خاص بازار را کاهش خواهد داد و باعث افزایش بعضی از نیازهای دیگر خواهد شد. برای رفع نیازها و شرایط جدید بازار، باید استارتاپ خود را با بازار هماهنگ کنید.

به‌عنوان مثال، آتنا سکیوریتی ( Athena Security ) نرم‌افزاری تولید می‌کند که با استفاده از آن دوربین‌های امنیتی می‌توانند در لحظه سلاح گرم را تشخیص دهند و شناسایی کنند. هم‌اکنون و با شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹)، این شرکت سیستم‌هایی را می‌فروشد که با استفاده از دوربین‌های گرمایی می‌توان افراد دارای تب بالا را در لحظه شناسایی کرد.

روم ( Room )، یک استارتاپ که اتاقک‌های تلفنی را برای حفظ آرامش افراد و برای کار در دفاتر باز تولید می‌کند، در حال حاضر اتاقک‌هایی تولید می‌کند که برای آزمایش ویروس کرونا در درمانگاه‌های پزشکی و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود.

تغییرات نیازهای بازار و مصرف‌کننده را شناسایی کنید و از این نیازهای جدید برای نوآوری در استارتاپ یا ایده جدید خود بهره بگیرید. به این فکر کنید که چطور می‌توانید از استارتاپ خود در بازار استفاده کنید.

۲- بفهمید سرمایه‌گذارانی که با آنها جلسه دارید، دارای چه ذهنیت و طرز فکری هستند.

به‌طور کلی سرمایه‌گذارانی که محافظه‌کارتر هستند، تمایل دارند تا در زمان بحران پول خود را نگه داشته و از سرمایه‌گذاری اجتناب کنند، در حالی که سرمایه‌گذارانی که ماجراجوتر هستند، به‌دنبال فرصت‌های برای سرمایه‌گذاری با قیمت کمتر می‌گردند.

سعی کنید بفهمید که با کدام یک از این دو نوع سرمایه‌گذار احتمالی جلسه دارید. اگر با یک سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر جلسه دارید، باید بدانید که سرمایه آنها چه زمانی شکل گرفته تا بتوانید تعیین کنید که در چه مرحله‌ای قرار دارند.

در مورد سرمایه‌های جدیدتر که فقط یکی دو سال است که تشکیل شده‌اند، باید بدانید که آنها به‌طور جدی به دنبال سرمایه‌گذاری هستند و بحران می‌تواند زمان خیلی خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد به دلیل اینکه ارزش بیشتر شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

با این وجود، بسیاری از این سرمایه‌ها می‌خواهند با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های رشدیافته که برنامه مشخصی برای سودآوری دارند، ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند.

همان طور که در روزها و شرایط عادی عمل می‌کنید، باید مطمئن شوید که سرمایه‌گذار ریسک‌پذیری که با او جلسه خواهید داشت، به فضای کاری شما علاقمند باشد و قبلا نیز در زمینه کاری شما سرمایه‌گذاری کرده باشد.

۳- مثل شتر فکر کنید، نه مثل تکشاخ.

شترها برای بقا در سخت‌ترین شرایط آب‌وهوایی روی زمین تکامل پیدا کرده‌اند. آنها انطباق‌پذیر و سازگار هستند و می‌توانند بدون آب و غذا به‌مدت چندین هفته زنده بمانند و در صورت لزوم سریع بدوند. در طرف دیگر، تکشاخ‌های اسطوره‌ای در دنیای تجارت، به رشد سریع از طریق سرمایه‌گذاری کلان و دسترسی به کارمندان بااستعداد توجه دارند.

بحران زمانی برای نشان دادن رفتار شتر است. اکثریت قریب‌به‌اتفاق استارتاپ‌ها دارای چشم‌اندازی بلندپروازانه با برنامه‌های بزرگ و اعداد و ارقام نجومی هستند. این خوب است و نباید تغییر کند.

اما در زمان بحران همه به پول حساس هستند و شما هم باید به پول حساس باشید. به جریان پول حساس باشید، سازمان جمع و جوری داشته باشید، بودجه عملیاتی واقع‌بینانه و محافظه‌کارانه تعیین کنید، و از حد بودجه‌تان بیشتر هزینه نکنید.

سرمایه‌گذاران احتمالی می‌خواهند ببینند که شما پولتان را با احتیاط و هوشمندانه مدیریت می‌کنید، خودتان را درگیر تعهدات بلندمدت مالی نمی‌کنید و در صورت لزوم می‌دانید که چطور هزینه‌هایتان را کاهش دهید.

۴- با سرمایه‌گذارانتان صاف و صادق باشید.

سرمایه‌گذاران باید کاملا از وضعیت شرکت شما، تغییرات در بازاری که در آن فعالیت دارید، مشکلاتی که با آنها روبه‌رو هستید، برآوردهای به‌روز در مورد درآمدها و فهرستی از نیازهای واقعی در کوتاه‌مدت و سرمایه آینده آگاه باشند.

توضیح دهید که چطور مشکلات را برطرف کرده‌اید. این کار می‌تواند به آنها نشان دهد که در شرایط سخت چطور عمل می‌کنید و تصمیم می‌گیرید. با سرمایه‌گذارانتان صاف و صادق باشید و با آنها مثل بخشی از اعضای استارتاپ و شرکتتان رفتار کنید.

۵- گروه مشاوره قوی داشته باشید.

این کار برای استارتاپ در همه زمان‌ها لازم است، اما در زمان بحران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همراه داشتن افراد باتجربه که بتوانند به شما در راه‌اندازی استارتاپ و رشد شرکت به شما کمک کنند، باعث می‌شود سرمایه‌گذاران اطمینان بیشتری به شما داشته باشند.

سرمایه‌گذاران می‌دانند که حتی اگر یک کارآفرین تازه‌کار باشید، افراد حرفه‌ای در کنار خود دارید که در صورت لزوم می‌توانند به شما کمک کنند و شما را راهنمایی کنند.
علاوه بر این، این گروه مشاوره می‌تواند از شبکه و ارتباطات خود برای معرفی استارتاپ استفاده کند و در زمانی که به بن‌بست می‌رسید، برای شما و استارتاپ راهگشا باشد.

۶- برای رشد در زمان پس از بحران و پساکرونا آماده باشید.

باید یک برنامه کامل عملیاتی برای روزی که همه چیز به شرایط عادی بازمی‌گردد، داشته باشید. برنامه کسب‌وکار باید نشان دهد که شما چقدر آماده هستید برای زمانی که اوضاع عادی شد و استارتاپ شروع به رشد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مهمترین عامل برای راه اندازی استارتاپ در دوره پساکرونا سرمایه‌گذاری است