کد مطلب: ۱۳۲۰۵۵

سال ۲۰۳۰ جهان چگونه خواهد بود؟

سال 2030 جهان چگونه خواهد بود؟

ابتدا باید تعریفی از توسعه پایدار داشته باشیم. توسعه پایدار به این مفهوم است که، نیازهای انسان‌ها باید پاسخ داده شود اما نه به شکلی که منابع و فرصت‌های نسل آینده برای رفع نیازهایشان از بین برود. به طور مثال ما نباید نیاز مسکن خود را طوری برطرف کنیم که هیچ فضای سبزی در آینده

در سال 2015 سندی برای برقراری توسعه پایدار در جهان تا سال 2030 در سازمان ملل تنظیم شد. این سند شامل 17 بند یا 17 هدف است که با رسیدن به ‎آن‌ها قرار است جهان به جای بهتری تبدیل شود. اما میان حرف و عمل فاصله بسیار است!

ابتدا باید تعریفی از توسعه پایدار داشته باشیم. توسعه پایدار به این مفهوم است که، نیازهای انسان‌ها باید پاسخ داده شود اما نه به شکلی که منابع و فرصت‌های نسل آینده برای رفع نیازهایشان از بین برود. به طور مثال ما نباید نیاز مسکن خود را طوری برطرف کنیم که هیچ فضای سبزی در آینده باقی نماند؛ یا برای پیشرفت و رشد اقتصادی اقدام به ایجاد کارخانه‌های متعدد کنیم در حالی که آب و هوا را آلوده کنیم و محیط زیست را از بین ببریم.

در سند 2030 بیشتر کشورهای جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا مورد توجه قرار دارند. موضوعاتی از جمله اقتصاد، آموزش، محیط زیست، فقر از جمله مسائلی است که در این سند مطرح شده‌اند. در هرکدام از این بخش‌ها علاوه بر اشاره کامل به موضوعات و ارائه آمار، راهکارهای لازم برای بهبود شرایط مطرح شده است.

موضوعی که سازمان ملل بر آن تاکید دارد این است که هیچ‌کدام از این 17 هدف محقق نمی‌شوند مگر با همکاری دولت‌ها، سازمان‌های خصوصی و تک‌تک مردم جهان.

در اینفوگرافیک زیر به 17 بند این سند و راه‌هاکار های آن اشاره می‌کنیم.

در سال 2030 جهان چگونه خواهد بود؟ نگاهی به اهداف 17گانه سازمان ملل

علیرضا جعفری
علیرضا جعفری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.