کد مطلب: ۱۳۱۲۱۶

مصاحبه کاری به عنوان یک شغل تمام‌وقت

مصاحبه کاری به عنوان یک شغل تمام‌وقت

تجربه نشان داده است که حتی اگر در دانشگاهی معروف درس نخوانده­‌اید و یا سابقه کاری چشمگیری ندارید، باز هم می­‌توانید با یک مصاحبه کاری خوب به شغل دلخواه‌تان دست پیدا کنید.

به خاطر تقاضای بالا برای کار، در هر مصاحبه کاری لازم است با افراد زیادی رقابت کنید. به همین دلیل عوامل زیادی برای موفقیت در یک مصاحبه تاثیر دارد.

شاید به عنوان اولین عامل موفقیت به یک رزومه درخشان فکر کنید. اما تجربه نشان داده است که تاثیر مصاحبه کاری خوب، از رزومه درخشان بیشتر است. به خصوص که شرکت‌ها رزومه‌های زیادی را انتخاب می‌کنند و با آن‌ها تماس می‌گیرند. اما در نهایت تنها یک یا چند نفر را از طریق مصاحبه به کار می‌گیرند.

حتی اگر در دانشگاهی معروف درس نخوانده­‌اید و یا سابقه کاری چشمگیری ندارید، باز هم می­‌توانید با یک مصاحبه کاری خوب به شغل دلخواه‌تان دست پیدا کنید. به خصوص که بیشتر رزومه­‌های برجسته درخواست حقوق زیاد می­‌کنند.

قدم اول: هفته‌­ای چهل ساعت در جستجوی کار

بیشتر افراد جستجو برای کار را به وقت‌­های آزاد و بیکاری موکول می­‌کنند. ممکن است هر از گاهی به چند آگهی نگاه کنند و برای برخی از شرکت­‌ها رزومه بفرستند.

اما جستجو برای کار، شبیه به یک شغل تمام‌وقت است. اگر می‌­خواهید شغل دلخواه‌تان را پیدا کنید باید روزی هشت ساعت برای پیدا کردن کار وقت بگذارید.

یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، شناسایی نقاط ضعف خود و برطرف کردن آن‌هاست. برای نمونه ممکن است متوجه بشوید که بیشتر شرکت‌­های مورد نظر شما بر داشتن مهارت SEO تاکید دارند. اگر شما چیزی از سئو نمی­‌دانید، بجای از دست دادن این موقعیت‌­های شغلی، می‌­توانید مطالعه در زمینه سئو را آغاز کنید.

قدم دوم: در تمام مصاحبه­‌های کاری شرکت کنید

ممکن است به طور تصادفی برای چند شرکت رزومه بفرستید و در نهایت فقط با یک یا دو شرکت مصاحبه کنید. اما این کار اشتباه است.

درست همان‌طور که شما دوست دارید پیش از آن که تنها از روی رزومه در موردتان قضاوت کنند شما را از نزدیک ببینند، شما نیز باید شرکت را از نزدیک ببینید تا بتوانید تصمیم نهایی را بگیرید.

حتی اگر در مورد نامطلوب بودن یک شرکت اطمینان دارید، باز دعوتشان برای مصاحبه کاری را بپذیرید و به این موقعیت به چشم فرصتی برای کسب تجربه نگاه کنید.

اگر مصاحبه‌­های کاری زیادی را تجربه کرده باشید در آن صورت در هنگام مصاحبه اصلی اضطراب نخواهید داشت، از ضعف‌­ها و قوت‌­های خود با خبر خواهید شد و فضای کاری را بهتر خواهید شناخت.

قدم سوم: یک روز مثل هر روز

بهتر است برای مصاحبه کاری کت و شلوار بپوشیم و یا شلوار جین و تی­شرت؟ جواب‌­های زیادی برای این سوال وجود دارد.

برخی گفته‌­اند با کت و شلوار رسمی‌­تر و جدی‌­تر به چشم می‌آیید و در مقابل عده‌­ای معتقدند که تی­شرت شما را خلاق­‌تر و فعال‌­تر نشان می­‌دهد.

اما بهترین جواب به این سوال، این است که مثل خودتان لباس بپوشید. به این شکل هنگام مصاحبه آسوده‌­تر خواهید بود. بهترین حالت این است که لباس شما در زمان کار به لباسی که در جلسه مصاحبه پوشیده بودید نزدیک باشد. اگر خیلی رسمی به مصاحبه کاری رفتید و پذیرفته شدید، تغییر ناگهانی لباس­‌هایتان به لباس‌­های اسپورت چندان مطلوب نیست.

توجه کنید که پیش‌­بینی‌ناپذیر بودن صفت خوبی برای یک کارمند نیست.

با این حال سعی کنید لباس­‌هایی مرتب و کفشی تمیز بپوشید، قبل از مصاحبه حمام کنید و مسواک بزنید. اما در مورد عطر و ادکلن کمی محتاط عمل کنید. ممکن است عطر شما دقیقا همان بویی باشد که مصاحبه‌کننده به آن حساسیت دارد. شاید یکی از مصاحبه‌کننده­‌ها آسم داشته باشد. در مقابل بعید است کسی را به خاطر ملایم بودن بوی عطرش استخدام نکنند.

قدم چهارم: زمان را در مشت خود بگیرید

واضح است که برای مصاحبه کاری نباید تاخیر داشته باشید. به همین دلیل بهتر است نیم ساعت زودتر از معمول از خانه خارج بشوید.

اما نیم ساعت زود رسیدن نیز مطلوب نیست. وقتی زود می­‌رسید به احتمال زیاد مجبور خواهید شد که در سالن انتظار بنشینید و در این مدت هیچ کاری نکنید. برای کارفرما هیچ تصویری آزاردهنده‌­تر از کارمندی که کار نمی‌­کند وجود ندارد.

با زود رسیدن و در سالن بیکار نشستن ممکن است تصویر بسیار بدی از خود ارائه دهید که هیچ شباهتی به کارمند وقت‌شناس ندارد. اگر خیلی زود رسیدید، بهتر از است بیرون منتظر بمانید و یک یا دو دقیقه قبل از زمان مشخص‌شده وارد شرکت شوید.

قدم پنجم: راحت باشید

معمولا قبل از هر سوالی شما را به یک نوشیدنی (معمولا چای) دعوت خواهند کرد. این دعوت را با کمال میل بپذیرید. ممکن است فکر کنید رد کردن دعوت نشانه ادب است، اما قبول این دعوت باعث می‌­شود که کارفرما احساس خوبی پیدا کند.

به خصوص اگر چای را رد کردید و بلافاصله با پیشنهاد آب و یا قهوه مواجه شدید، بدون مکث پیشنهادشان را قبول کنید. به این شکل می­‌توانید احساس خوبی در مصاحبه‌کننده ایجاد کنید: شما با هم دوست هستید، آن­ها می‌­توانند شما را خوشحال کنند، در شرکت آن­ها احساس راحتی می‌­کنید، آدم انعطاف­‌پذیری هستید و…

اما اگر هنگام نوشیدن چای یا قهوه شما را به اتاقی دیگر دعوت کردند، فنجان خود را همراه خود به اتاق جدید نبرید.

معمولا این سوال‌ها در هر مصاحبه‌ کاری پرسیده می‌شوند:

  • از خودتان بگویید.
  • چطور با ما آشنا شدید؟
  • آیا از شرکت ما چیزی می‌دانید؟
  • چرا شغل قبلی‌تان را رها کردید؟

برای این سوال‌ها جواب‌هایی محکم و قانع‌کننده آماده کنید.

قدم ششم: فقط به همین سوال پاسخ دهید

اگر از شما سوالی پرسیدند بهتر است دقیق و روشن به همان سوال جواب بدهید و از بسط دادن موضوع پرهیز کنید.

هرگز دروغ نگویید. مثلا ممکن است در مورد شغل قبلی خود مبالغه کنید و مصاحبه‌کننده با آن شرکت در ارتباط باشد.

دقیقا به همین دلیل از بدگویی در مورد تجربه‌­های پیشین خود بپرهیزید.

اجازه بدهید مصاحبه‌کننده بحث را پیش ببرد. بدترین حالت ممکن این است که او بخواهد به مصاحبه خاتمه دهد اما شما هنوز در حال حرف زدن باشید.

اگر جواب سوالی را نمی‌­دانید به طور واضح بگویید «نمی‌­دانم.» به عنوان مثال اگر از شما در مورد یک فیلم، کتاب و یا برنامه تلویزیونی سوال کردند که چیزی از آن نمی‌­دانید هرگز از این جواب‌­ها استفاده نکنید: «اسمش خیلی آشنا است.» «گمان می‌­کنم دیده باشم.» «حرف ندارد، خیلی خوب است!» «آن را دارم، ولی هنوز ندیده‌ام.»

به هر حال مصاحبه‌کننده در حال امتحان کردن شما است. شاید یک اسم را از خودش درآورده باشد و فیلمی با این عنوان وجود نداشته باشد.

قدم هفتم: شما هم مصاحبه کنید

مصاحبه‌شونده می­‌خواهد بداند آیا شما می­‌توانید توقعات شرکت را برآورده کنید یا نه. در مقابل شما نیز باید بدانید که با چه شرکتی طرف هستید. برای همین اشکالی ندارد اگر سوالات و ابهامات خود را در نهایت ادب بپرسید.

سوالاتی مانند ساعت کاری، میزان دستمزد، حوزه فعالیت­‌های شرکت، مالکیت شرکت، سابقه شرکت و غیره باعث می­‌شود که راحت­‌تر بتوانید تصمیم بگیرید.

سعی کنید قبل از رفتن به مصاحبه کاری در مورد شرکت مورد نظر تحقیق کنید. شاید شرکتی که شما را برای مصاحبه دعوت کرده شرکت معروفی باشد و نشناختن حوزه فعالیت­‌های آن برای شما نکته‌ای منفی محسوب شود.

قدم هشتم: هوشیار باشید

نباید نسبت به محیط مصاحبه بدبین باشید، با تعجب به در و دیوار نگاه کنید و یا با تیم مصاحبه رفتاری غیردوستانه داشته باشید. جلسه مصاحبه نیز یک جلسه کاری معمولی است.

راحت باشید، اما هوشیاری خود را از دست ندهید. به دلیل تقاضای بالا برای کار، بازار کلاه‌برداری نیز داغ است.

هرگز نباید برای انجام مصاحبه کاری و یا بررسی مدارک‌تان مبلغی پرداخت کنید. همان قدر که شما کار می‌­خواهید، آن­ها نیز کارمند می‌­خواهند و برگزاری جلسه مصاحبه و جذب نیرو وظیفه آن‌­ها است. درخواست پول برای مصاحبه در بیشتر موارد نشانه کلاه‌برداری است.

با حفظ ادب، اطلاعات بیش از اندازه شخصی خود را در اختیار مصاحبه‌کننده نگذارید.

یکی دیگر از شیوه­‌های کلاه‌برداری آن است که یک پروژه کامل را به شکل نمونه کار به مصاحبه‌شونده می‌­دهند. به عنوان مثال اگر قرار است به عنوان مترجم استخدام شوید معقول است که از شما بخواهند متنی به طول 500 کلمه را ترجمه کنید. اما ترجمه یک فصل از کتاب یا مقاله­‌ای طولانی طبیعی نیست.

قدم نهم: صبور باشید، اما در زمان و مکان درست

داشتن کار بهتر از بیکاری است. اگر مدت زیادی است به دنبال کار می‌­گردید و هنوز نتوانسته‌­اید شغل دلخواه‌تان را پیدا کنید، لازم است کمی سطح توقع خود را تعدیل کنید.

جستجو برای کار هزینه دارد. برای مثال اگر امروز یک پیشنهاد دو میلیون تومانی را بپذیرید و دو سال در این شرکت کار کنید در مجموع 48 میلیون تومان دریافتی خواهید داشت. اما اگر شش ماه بعد، شغلی با حقوق دو و نیم میلیون تومان پیدا کنید بعد از گذشت دو سال از امروز 45 میلیون تومان به دست خواهید آورد.

این محاسبات با فرض آن است که در تمام مدت کار حقوق‌تان افزایش پیدا نکند. در حالی که اگر شش ماه زودتر مشغول به کار شوید، شش ماه زودتر ترفیع و افزایش حقوق خواهید گرفت. به جای آن که برای پیدا کردن کار صبر کنید، می­‌توانید سر کار صبور باشید. ممکن است فکر کنید شش ماه وقت آزاد بیشتر از سه میلیون تومان می­‌ارزد. اما تفاوت این شش ماه فقط سه میلیون نیست.

اگر بعد از شش ماه کار کردن در موقعیت دو میلیونی، کاری دو و نیم میلیون تومانی پیدا کنید، بعد از دو سال در مجموع 57 میلیون تومان کسب کرده­‌اید. این تفاوت 12 میلیون تومانی، هزینه فرصت صبر کردن برای شغلی بهتر است.

حتی شاید شما به دلیل همین شش ماه اضافه سابقه کار در موقعیت دوم پذیرفته شده باشید. در این حالت هزینه فرصت همین شش ماه انتظار 57 میلیون تومان خواهد بود. مطمئن باشید به خاطر شش ماه تجربه کاری بیشتر درخواست استخدام شما را رد نخواهند کرد.

قدم دهم: عجله نکنید

معنای حرفی که زدیم این نیست که اولین موقعیت کاری را به سرعت قبول کنید. معمولا حدود دو هفته فرصت دارید که به یک پیشنهاد کاری فکر کنید. در این دو هفته با یک برنامه‌ریزی روزی هشت ساعت می­‌توانید چند پیشنهاد مناسب کاری بیابید، آن­ها را مقایسه کنید و بهترین را برگزینید.

در مجموع ممکن است از شروع جستجو برای کار تا تصمیم نهایی یک ماه وقت بگذارید. یک ماه، نه یک سال و نه یک هفته.

به رزومه خود به چشم یک نمونه‌کار نگاه کنید. این رزومه می‌­تواند برخی از توانایی‌­های شما مانند مهارت نگارش، طراحی گرافیک و پیکربندی، نظم، تشخیص اولویت­‌ها و مواردی از این دست را به نمایش بگذارد.

شرکت­‌هایی وجود دارند که برای شما روزمه تنظیم می‌­کنند و برای آن طراحی مناسبی در نظر می‌­گیرند. از این شرکت­‌ها استفاده نکنید . چرا که در این صورت توقعی را در کارفرما ایجاد می‌­کنید که از عهده پاسخ دادن به آن برنخواهید آمد. اما بد نیست اول چند مقاله در مورد نحوه تنظیم یک رزومه بخوانید.

قدم آخر: موفق باشید

لازم است ارزش­‌های حقیقی خود را بشناسید و بتوانید در کوتاه‌­ترین شکل ممکن این ارزش‌­ها را به کارفرما نشان بدهید.

با یک برنامه‌ریزی درست و با صرف انرژی مناسب می­‌توانید به موفقیت برسید. به مدت زمانی که به دنبال یک شغل می­‌گردید به چشم یک فرصت طلایی نگاه کنید و مهارت‌­های شغلی خود را تقویت کنید.

مصاحله کاری استخدام

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.