کد مطلب: ۵۲۶۰۹۲

کارنامه اقتصاد ایران از دولت هاشمی تا روحانی/ کدام دولت بهتر عمل کرد؟

کارنامه اقتصاد ایران از دولت هاشمی تا روحانی/ کدام دولت بهتر عمل کرد؟

 عملکرد شاخص‌های اقتصاد کلان در دولت‌های گذشته چگونه بوده است؟ بررسی روند شاخص‌های کلان مثل نرخ رشد و تورم در سه دهه گذشته بیان‌گر چه نتایجی است؟ تجارت‌نیوز در این گزارش به بررسی تطبیقی شاخص‌های کلان اقتصادی از دولت پنجم تا دولت دوزادهم (۱۳۶۸ تا ۱۳۹۹) پرداخته است. در زمینه رشد اقتصادی دولت‌های پنجم و

عملکرد شاخص‌های اقتصاد کلان در دولت‌های گذشته چگونه بوده است؟ بررسی روند شاخص‌های کلان مثل نرخ رشد و تورم در سه دهه گذشته بیان‌گر چه نتایجی است؟ تجارت‌نیوز در این گزارش به بررسی تطبیقی شاخص‌های کلان اقتصادی از دولت پنجم تا دولت دوزادهم (۱۳۶۸ تا ۱۳۹۹) پرداخته است.

در زمینه رشد اقتصادی دولت‌های پنجم و هشتم به طور میانگین بالاترین نرخ را به خود اختصاص داده‌‌‌اند و دولت‌های دهم و دوازدهم پایین‌ترین نرخ رشد را داشته‌اند. بررسی روند ۳۰ ساله تورم نشان می‌دهد که یکی از قله‌های تورمی مربوط به دولت ششم و در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۷۰ بوده و دومین قله تورمی مربوط به سال‌های اخیر در دولت دوازدهم است.

11

اثر تحریم‌ها در دو مقطع

ازسوی دیگر کاهش نرخ رشد اقتصادی در دو مقطع سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ و سال‌های ۹۷ و ۹۸ همزمان با اعمال تحریم‌های خارجی بر اقتصاد کشور و شوک ارزی اتفاق افتاد. روندی که به اعتقاد کارشناسان اثر آن در سال ۹۹ تخلیه شد و تحریم‌ها حداکثر فشاری را که می‌توانست به اقتصاد ایران وارد کند، وارد کرد.

نکته قابل توجه دیگر این است که اوایل دهه ۹۰ در دولت دهم یعنی زمانی که درآمدهای نفتی کشور به نقطه اوج تاریخی خود رسید، نرخ رشد اقتصادی به شدت کاهش یافت و به منفی ۶٫۷ درصد رسید.

اما مطابق بررسی‌ها بالاترین نرخ رشد اقتصادی متعلق به دولت پنجم و در زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است که نرخ رشد به طور متوسط (در حدفاصل سال‌‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲) ۹٫۶ درصد بوده است. این نرخ در دولت دوم مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی کاهش محسوسی داشت و به ۴٫۲ درصد رسید.

رشد اقتصادی در این سال‌ها عمدتا مدیون سیاست‌های نوسازی پس از جنگ از سوی دولت بود که به یکباره باعث جهش رشد در آن سال‌ها شد. اما کاهش رشد اقتصادی در دولت ششم همزمان بود با تورم فزاینده در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۷۰.

در دولت پنجم متوسط نرخ تورم حدود ۱۸ درصد بود که در دولت ششم در سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵ به طور میانگین به بیش از ۳۲ درصد رسید که یکی از قله‌های تورمی در سه دهه گذشته است.

22

همزمانی کاهش تورم و بهبود رشد

در ادامه تورم سالانه در دولت‌های هفتم و هشتم روند نزولی به خود گرفت و یکی از پایین‌ترین تورم‌ها در سه دهه گذشته را ثبت کرد. این در حالی بود که رشد اقتصادی در این دوره هم صعودی بود. در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ یعنی دولت هفتم نرخ رشد اقتصادی به طور میانگین ۳٫۴ درصد بود که این نرخ در چهار ساله دولت هشتم به طور میانگین به ۷٫۲ درصد رسید که بعد از دولت پنجم، بالاترین میزان نرخ رشد است.

اما این روند رشد اقتصادی در دولت‌‌های نهم و دهم متوقف شد و همزمان تورم هم رو به افزایش گذاشت. میانگین نرخ رشد در دولت اول محمود احمدی‌نژاد ۵٫۵ درصد بود که این عدد در دولت نهم به ۲٫۰۶ درصد رسید که البته در برخی از سال‌ها در این دولت نرخ رشد به کمتر از صفر هم رسید و منفی شد. نرخ متوسط تورم نیز در دولت نهم به ۱۶٫۵ و در دولت دهم به ۱۸٫۸ درصد رسید.

3

اثر شوک ارزی و بازگشت تحریم‌ها بر تورم

اما در دولت یازدهم نرخ تورم در سال‌ ۹۶ تک رقمی شد و به حدود ۹ درصد رسید. میانگین تورم در چهار سال اول دولت حسن روحانی به ۱۵٫۸ درصد رسید و این عدد در چهار سال دوم یعنی دولت دوازدهم به ۲۷٫۳ درصد رسید که عمدتا ناشی از تورم سال‌های ۹۷ و ۹۸ بود که به ترتیب رقم‌های ۳۱٫۲ و ۴۱٫۲ درصد را ثبت کرده بود.

میانگین نرخ رشد در همین دوره چندان فرقی با دولت دهم نکرد و در دولت یازدهم عدد ۲٫۵ درصد را ثبت کرد و در دولت دوازدهم یعنی از سال‌های ۹۶ تا ۹۹ نرخ رشد به طور متوسط ۱٫۲ درصد بود. نرخ رشد در سال ۹۷ و ۹۸ منفی بود اما در سال ۹۹ پس از دو سال پیاپی رشد منفی مثبت شد و به ۰٫۰۵ درصد رسید. کاهش نرخ رشد و افزایش تورم در این سال‌ها همزمان با بازگشت تحریم‌ها و شوک دوم ارزی در دهه ۱۳۹۰ اتفاق افتاد.

برای مطالعه مطالب تحلیلی بیشتر صفحه آکادمی تجارت‌نیوز رادنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مرتضی مناف زاده

    دوره اول رفسنجانی تورم کمتر بود دوره دوم تورم بیشتر شد وضعیت اشتغال هم متوسط
    دوره خاتمی تورم کمتر اشتغال هم متوسط بود
    دوره احمدی نژاد درسته تو اون دوره تورم زیاد شد ولی تورم به همراه اشتغال زایی همراه بود . تقریبا با پول ناچیز خیلی ها صاحب مسکن شدند
    دوره روحانی چهار سال اول تورم کمتر بود اشتغال زایی هم خیلی کمتر بود دوره دوم روحانی اشتغال زایی کمتر تورم بالاتر
    میتوان نتیجه گرف عملکرد احمدی نژاد بهتر از دیگران بوده

  • مرتضی مناف زاده

    دوره اول رفسنجانی تورم کمتر بود دوره دوم تورم بیشتر شد وضعیت اشتغال هم متوسط
    دوره خاتمی تورم کمتر اشتغال هم متوسط بود
    دوره احمدی نژاد درسته تو اون دوره تورم زیاد شد ولی تورم به همراه اشتغال زایی همراه بود . تقریبا با پول ناچیز خیلی ها صاحب مسکن شدند
    دوره روحانی چهار سال اول تورم کمتر بود اشتغال زایی هم خیلی کمتر بود دوره دوم روحانی اشتغال زایی کمتر تورم بالاتر
    میتوان نتیجه گرف عملکرد احمدی نژاد بهتر از دیگران بودهلطفا نظرمو درج کنید??

    • ناشناس

      احمدی نژاد بیشترین میزان نقت را فروخته و کمترین رشد اقتصادی را داشته و تورم کم دامنه و ثبات دوران خاتمی را هم به باد داده است .
      لطفا بدون غرض به نمودارها نگاهی بیانداز

    • علیرضا م

      بهترین نظری که دیدم نظر شما بود متشکر

    • آرین

      یعنی زمان احمد نژاد اشتغالزایی خوب بود ؟؟ توی کل هشت سال زمان احمدی نژاد چقدر شغل ایجاد شد ؟ ضمن اینکه دولت نهم بیشترین درآمد نفتی رو داشت اما وضع اقتصاد نسبت به قبلش(لطفا با همون زمان مقایسه کنید نه با دولت روحانی) چطور شد ؟

    • ناشناس

      دقیقا

  • فرار ازایران

    خلاصه تو ایران هرچقدر به اینده میره بدتر وبدتر وبدتر میشه زیادشدن تورم به طور وحشتناک ازیه طرف هم بیکاری من به شخصه ۱۵ماه شده اومدم ترکیه اجاره نشین هستم کارگری میکنم با اندک پول اومدم ولی شب ها راحت میخوابم چون غم اجاره ومخارج و هزینه اقامت ونمیکشم ودرامد کارگری مون جوابگوی مخارج مون میشه البته بگم دونفری کارمیکنیم وخانواده ۵ نفری رو تامین میکنیم تفریح وخرید پوشاک هرفصل هم به جاش مقداری پس انداز هم داریم البته ناگفته نمانه ماه های اول سختی داشتیم چون بالافاصله ویروس شروع شد و با اینجا اشنایی نداشتیم تا کار خوبی پیدا کنیم سختیایی داشتیم ولی الان خدا رو هزار مرتبه شکر زندگی خوبی داریم هر لحظه شکر میکنم که اومدیم ترکیه چون ایران با اینکه خونه داشتم نمیشد خرج زندگی ساده رو جور کنم با ارزوی موفقیت برای تمامی هم وطنان عزیز

    • ناشناس

      مرغ‌همسایه‌غاز‌است‌‌‌هدف‌تو‌فقط‌فخر‌فروشی‌به‌مردم‌بود‌که‌ترکیه‌امدی‌‌تو‌همان‌کشور‌بمان‌ودر‌باره‌ایران‌حرف‌نزن

    • رضا

      یاشاسین تورکیه یاشاسین تورک میلتی . من تورکم

    • ناشناس

      کجای ترکیه ای بیام پیشت

  • ناشناس

    یکی ازیکی بدتر؟دادش نظرمنه کارگرحالا اینقدرمهم؟ول کن بابا برو سراغ شغل دیگه؟

  • ناشناس

    قیاستون و نتیجه گیریتون کاملا غلطه، المان ها ناقص هستند.

  • ناشناس

    هیچ کدام برای این مردم کار مثبتی انجام نداده اند

  • سیاوش

    خوب همه می دانند بهترین دولت دولت آقای خاتمی بود که با آمدنش دلار حدود 800 تومان بود و آخر دولتش هم بعداز 8 سال تو همین رنج 800 تومان بازی کرد و این بهترین ضعیت اقتصادی بود و بدترین وضعیت هم دولت روحانی که دلار 2500 تومانی را به 25000 تومان یعنی 10 برابر رسانید و بعدش هاشمی که دلار 150 تومنی رو به حدود 800 تومان رسانید و دیگری هم احمدی نژاد که دلار 850 تومانی را به حدود 4000 تومان در اواخر دولتش رانید بودند . لطفا قیمت ها رو تطبیق فرمائید .

    • سمیه

      اقای روحانی درست ضعیف عمل کرد ولی دلار را هفت هزار تومان تحویل گرفت
      در ضمن از این نظر بدترین دولت احمدی نژاد بود دلار را 800 تحویل گرفت 7000 تومان تحویل داد تقریبا 10 برابر

    • ناشناس

      دلار رو 3800 تحویل گرفت روحانی و قطعا بدترین دولت بعد از انقلاب بوده

    • ناشناس

      دلار در ابتدای دولت روحانی 3000 تومن بود

    • ناشناس

      کی به شما سال ۹۲ دلار ۷۰۰۰ تومنی فروخته؟
      به نظرم برید یکم مطالعه کنید.

    • ناشناس

      نرخ دلار در دولت خاتمی ۴/۵ برابر شد

    • ناشناس

      این آماروازکجای خودت درآوردی،دخترخوب روحانی دلارو۳۵۰۰تحویل گرفت

    • ناشناس

      آقای خاتمی دلار 470 تومن دریافت کردن و با 900 تومن تحویل دادن یعنی کمتر از 2 برابر
      لطفا قبل از نظر دادن تحقیق کنید

    • ناشناس

      دلار موقع تحویل دولت به روحانی هفت تومن نبوذ

    • لله

      ونجاا

    • حسین

      در بقیه دولتها تا ۲۵۰۰ درصد رشد کرد اما در دوران خاتمی ۸۹درصد دلار رشد کرد
      واقیعت ها رو باید دید

    • ناشناس

      احتمالا یا اونموقع داشتی شیر میخوردی و یا الان خیلی پیر شدی و حافظه ات یازی نمی کنه

    • ناشناس

      حالت خوب نیست فک کنم

    • ناشناس

      این اعداد را از کجا آوردی عزیزم هنگام تحویل دولت نرخ ارز ۴ برابر شده بود یک سری به مرکز آمار بزن بعد عدد بده

    • ناشناس

      عزیز تو ی خورده آمارت خیلیییی اشتباستاااا دوره روحانی ۳۵۰۰ تحویل گرفت ۲۸۰۰۰ تحویل داد در دوره احمدی نژاد هم ۹۰۰ ت تحویل گرفت ۳۸۰۰ تحویل داد آمارتون خیلیییی فاصله داره

  • ناشناس

    بیشتر دولت ها در دوره اول بهتر عمل کرده اند چون برای انتخاب مجدد به رای مردم نیاز داشته اند ولی در دوره دوم مردم را بیچاره کرده اند بویژه احمدی نژاد و روحانی.

  • ناشناس

    زمانی که احمدی نژاد رئیس جمهور بود من فقط پدرم شاغل بود و (کارگر) و هیچ مشکل اقتصادی خاصی نداشتیم. اما الان من و برادرام در کنار پدرمون کار میکنیم بازم دخل به خرج نمیسازه ، نمیدونم نمودارا رو با توجه به چه اطلاعاتی رسم کردین ولی اون چیزی که من به شخصه دارم میبینم ، دولت روحانی هیچ کار به درد بخوری نکرد. باز احمدی نژاد به اندازه روحانی به مردم فشار نیاورد

    • ناشناس

      کجا زمان احمدی نژاد ۴۰۰۰شد بعدشم زمان روحانی تا۳۲۰۰۰رفت

  • ناشناس

    بهترین دوره از هر لحاظ دوره آقای خاتمی بود .و بدترین دوره از هر لحاظ دوره آقای احمدی نژاد بود وبهد از آن رفسنجانی و بعد از آن روحانی .
    فقط درود بر خاتمی .