کد مطلب: ۵۳۴۷۴۴

کارنامه اقتصادی احمدی‌نژاد / ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی چه شد؟

کارنامه اقتصادی احمدی‌نژاد / ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی چه شد؟

محمود احمدی‌نژاد سال ۸۴ اقتصاد را در شرایط مطلوبی از دولت پیشین تحویل گرفته بود. نرخ تورم ۱۰ درصد و نرخ رشد اقتصاد ۷ درصد بود. قیمت دلار ۱۰۰۰ تومان بود و اقتصاد ایران اگرچه همچنان نفتی بود اما مسیر توسعه به مسیری جز نفت، ریل‌گذاری شده بود. به گزارش تجارت‌نیوز، بخت هم با دولت

محمود احمدی‌نژاد سال ۸۴ اقتصاد را در شرایط مطلوبی از دولت پیشین تحویل گرفته بود. نرخ تورم ۱۰ درصد و نرخ رشد اقتصاد ۷ درصد بود. قیمت دلار ۱۰۰۰ تومان بود و اقتصاد ایران اگرچه همچنان نفتی بود اما مسیر توسعه به مسیری جز نفت، ریل‌گذاری شده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بخت هم با دولت احمدی‌نژاد یار بود. او مالک بالاترین درآمد نفتی از ابتدای انقلاب و قبل از آن بود. دولتی با دلارها و درآمدهای نفتی بسیار که می‌توانست اقتصاد ایران را رشد دهد. اگرچه نتیجه معکوس شد و دولت روحانی زمانی که روی کار آمد گفت یک خرابه تحویل گرفته و سال‌ها باید آواربرداری کند.

دولت اصلاحات هم فضای بین‌الملل را با ایران همسو کرده بود و هم شرایط اقتصادی رو به بهبود بود. اما احمدی‌نژاد در یک دوره ۸ ساله تاریخی هم قطعنامه و تحریم‌های جهانی را علیه ایران به راه انداخت و هم دستاوردهای اقتصادی را بر باد داد.

مجموع درآمد نفتی احمدی نژاد در ۸ سال دولت‌های نهم و دهم حدود ۷۰۰ میلیارد دلار بود، اما وضعیت تورم و نرخ رشد اصلا تناسبی با این میزان درآمد نفتی نداشت.

84 تا 92

در عوض احمدی نژاد با استفاده از وفور درآمدهای ارزی از محل فروش نفت، سیاست پول‌پاشی را با شدت بسیاری دنبال کرد. طرح وام‌های زودبازده به بنگاه‌ها، برنامه هدفمندی یارانه‌ها، ساخت مسکن مهر، وعده پرداخت سهام عدالت و بسیاری دیگر از برنامه‌ها سبب تزریق پول بدون پشتوانه به جامعه شد و بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش یافت.

نتیجه این سیاست‌ها تورم فزاینده ۳۵ درصدی در دولت دوم احمدی نژاد بود، ضمن آنکه نرخ رشد اقتصادی هم به پایین‌ترین حد تاریخی خود در چهار دهه گذشته رسید و عدد منفی ۶٫۷ درصدی را در سال ۹۱ ثبت کرد.

مجموع درآمد نفتی احمدی نژاد در ۸ سال دولت‌های نهم و دهم حدود ۷۰۰ میلیارد دلار بود، اما وضعیت تورم و نرخ رشد اصلا تناسبی با این میزان درآمد نفتی نداشت. تورم به ۳۵ درصد رسید و نرخ رشد اقتصادی عدد منفی ۶٫۷ درصدی را در سال ۹۱ ثبت کرد.

نتایج پول‌پاشی احمدی نژاد

نتیجه پول‌پاشی‌های احمدی‌نژاد یکی از بزرگترین شوک‌های ارزی چند دهه گذشته در سال ۹۰ و ۹۱ بود. یعنی زمانی که نرخ ارز از ۱۲۰۰ تومان به ۲۶۰۰ تومان و بعد بالای ۳۵۰۰ تومان رسید. نرخ دلار در این دولت ۲۰۰ درصد رشد کرد. همزمانی این شوک ارزی با افزایش تورم و تحریم‌های خارجی شرایط معشیتی را برای مردم سخت کرد و فشار به طبقات ضعیف زیاد شد. این در حالی بود که احمدی‌نژاد با شعار مهرورزی بر سر کار آمده و خود را دولت مهرورز خطاب کرده بود.

اگرچه عملکرد او در آن دوران از نگاه مردم قابل دفاع بود. او سفرهای استانی را آغاز کرد. سفرهایی که گفته می‌شد هیچ هزینه‌ای برای هیات دولت ندارد که قطعا داشت. در این سفرها بود که احمدی‌نژاد طرح‌های عمرانی بسیاری را کلنگ زد. طرح‌هایی که یکی دو سالی بودجه گرفتند و سپس نیمه‌کاره رها شدند.

بخش مهمی از درآمدهای ارزی ایران در این دوره «حیف» شد و از دست رفت. اقدام دیگر احمدی‌نژاد اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بود. طرحی که بسیاری از اصل آن دفاع می‌کردند اما شیوه اجرای آن را غیرکارشناسی می‌دانستند.

84 تا 92 1

اما اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها یا اجرای ابرپروژه مسکن مهر، تنها اقدامات غیرکارشناسی احمدی‌نژاد نبود. او اساسا به کار کارشناسی اعتقادی نداشت. تا جایی که شبانه دستور انحلال سازمان برنامه و بودجه را داد. سازمانی که قرار بود مغز برنامه‌ریزی اقتصادی و توزیع بودجه کشور باشد. او این سازمان را انحلال کرد. بعد از آن هم او ۲۸ شورای عالی را حذف و در چهار شورا ادغام کرد که از جمله مهمترین آنها شورای عالی اقتصاد بود. نتیجه‌ این اقدامات آشفتگی در نظام بودجه‌ریزی کشور بود.

نتیجه پول‌پاشی‌های احمدی‌نژاد یکی از بزرگترین شوک‌های ارزی چند دهه گذشته بود. نرخ دلار در این دولت ۲۰۰ درصد رشد کرد و شرایط معشیتی را برای مردم سخت کرد و فشار به طبقات ضعیف زیاد شد.

عزل ۱۳ وزیر در دولت

اما بی‌اعتقادی احمدی‌نژاد به مسائل کارشناسی به همین موارد محدود نمی‌شد. او در دولتش حداقل ۱۳ وزیر را عزل کرد و سه وزیر هم توسط مجلس استیضاج شدند. این تعداد برکناری وزرا توسط رئیس جمهور تا آن زمان بی‌سابقه بود. ضمن اینکه گفته می‌شد احمدی نژاد با نهادهای مستقل دولتی و بخش خصوصی مثل بانک مرکزی و اتاق بازرگانی نیز به شدت اختلاف‌نظر داشت.

در میان وزاری او برکناری داوو دانش جعفری، ‌وزیر اقتصاد، استیضاح علی کردان، وزیر کشور، برکناری مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دولت دهم و عزل منوچهر متکی وزیر امور خارجه دولت نهم و دهم بیش از سایر برکناری‌ها و استیضاح‌ها جنجالی شد.

منوچهر متکی با ۵ سال و ۴ ماه سابقه وزارت در دولت‌های نهم و دهم طولانی‌ترین دوره وزارت را در زمان احمدی نژاد به خود اختصاص داده بود. او در آذر ماه سال ۸۹ زمانی که در سفر سنگال و دیدار با رئیس جمهور این کشور بود توسط رئیس دولت عزل شد. او در همان زمان سفر کاریش به سنگال از برکناری خود مطلع شد.

رویکرد ماجراجویانه در سیاست خارجی

جدا از عملکرد اقتصادی دولت احمدی‌نژاد، عمکرد او در حوزه سیاست خارجی از سوی بسیاری رفتاری ماجراجویانه تلقی می‌شد که نتیجه‌اش تحریم‌های کم‌سابقه و صدور قطعنامه‌های بی‌سابقه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بود. در آبان سال ۸۴ او در یک اظهارنظر جنجالی هولوکاست را نفی کرد و آن را یک افسانه خواند. کاری که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

شرایط رو به بهبود ایران در جهان در این دولت رو به وخامت گذاشت. طی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ شش قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران اعمال شد و پرونده ایران ذیل فصل هفتم شورای امنیت قرار گرفت. اما واکنش احمدی‌نژاد به این مساله هم مانند قبل او. او تحریم‌های سازمان ملل را کاغذ پاره خواند و گفت «آنقدر قطعنامه بدهند که قطعنامه‌دانشان پاره شود.»

۱۱ روز خانه نشینی و پخش فیلم در مجلس

اما شاید جنجالی‌ترین تصمیم احمدی‌نژاد در دو دولتش ۱۱ روز خانه نشینی او در فروردین سال ۹۰ بود. در آن زمان حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم از سمت خود استعفا داد و احمدی‌نژاد با آن موافقت کرد. در آن زمان احمدی‌نژاد به دلیل برخی اختلافات بر سر وزیر اطلاعات یازده روز خانه‌نشینی کرد و به جلسات هیات دولت نرفت. این رفتار احمدی‌نژاد از سوی برخی به عنوان نوعی قهر تلقی شد.

شرایط رو به بهبود ایران در جهان در این دولت رو به وخامت گذاشت. طی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ شش قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران اعمال شد و پرونده ایران ذیل فصل هفتم شورای امنیت قرار گرفت. احمدی‌نژاد تحریم‌های سازمان ملل را کاغذ پاره خواند و گفت «آنقدر قطعنامه بدهند که قطعنامه‌دانشان پاره شود.»

اما در اواخر سال ۹۱ نیز در جریان استیضاح یکی از وزاری کابیته دولت دهم، احمدی نژاد در حضور نمایندگان مجلس فیلمی از برادر علی لاریجانی رئیس وقت مجلس پخش کرد که باعث درگیری لفظی میان احمدی نژاد و لاریجانی در مجلس شد و حاشیه‌های زیادی را در آن جلسه به دنبال داشت.

آخرین اخبار و تحلیل‌های اقتصادی درباره انتخابات ایران را در صفحه انتخابات ۱۴۰۰ تجارت‌نیوز بخوانید.

آخرین اخبار و تحلیل‌های اقتصادی درباره انتخابات ایران را در صفحه انتخابات ۱۴۰۰ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تا وقتی سیاست اشتباه باشه کشور در انزوا باشه به مردم مخصوصا قشر جوان اهمیت ندهند صنایع نابودباشه بجای ایجاد شغل و کسب و کار و تولید با کیفیت فکر جیب خود بشه و چندرغاز به مردم بدن و خرید از منابع محدود زیاد بشه پول بدون پشتوانه که بخاطر انزوا حارجی بیارزشتر بشه تولید بشه میشه همین که داخلش هستیم.شعار دادن راحته عمل هم دیدیم تاسف میخورم ففط

    • ناشناس

      انسان باشیم و انسان پرورش دهیم.همین و بس…..

  • ناشناس

    همه چرته. احمدی نژاد ریس جمهور مردمی بود هست

    • ناشناس

      بله این درسته؟

    • ناشناس

      مثبت

    • افسانه❤?

      دقیقاً درود بر جناب احمدی نژاد رییس جمهور اقتصاددان…

    • ناشناس

      به احمدی نژاد هر چی میخوره جز اقتصاد دان. با طرح های بنگاه های زودبازده که ۸۰ درصد انحراف داشت، طرح مسکن مهر و طرح تحول اقتصادی و اون سیاست خارجی مسخره اش اقتصاد ایران را ویران کرد.

  • سید محمد

    چقدر حافظه تاریخی ما ضعیف هست
    دولت روحانی که پولی نداشت بخواهد کاری بکند و ضعیف هم عمل کرد
    ولی مگر یادتان نیست در دولت احمدی نژاد بخاطر افزایش زیاد قیمت جهانی نفت بیشترین درامد را در کل تاریخ داشتیم ولی متاسفانه بیشترین ناپدید شدن دلارها هم در همان دوره بود و تورم 40 درصد و تمام دنیا هم با ما قهر بودند و وقتی صحبت کرد در سازمان ملل همه رفتند و وقتی مواد غذایی 40 درصد گران شد گفت بیایید از سر کوچه ما بگیرید در ضمن در استان ما هرچی مسکن مهر با پول خودمان ساخت بدون تاسیسات و خیابان و سایر زیر ساخت ها رها شون کرد
    چرا از یک سوراخ دوبار گزیده میشوید

    • ناشناس

      احسنت به این بینش و بصیرت

  • مجید

    واقعا شوخی می کنید یا جدی می گید؟ یعنی اصلا امیدی برای جوان ایرانی باقی مانده که بخواهیم از این جماعت دفاع کنیم؟ خب آقای احمدی نژادی خیلی کارها کرد، ما چه می دانستیم موبایل، اینترنت، سلول بنیادی، حتی دانشگاه، قبولی آسان، مسکن ارزان، اشتقال فراوان یعنی چه؟
    واقعا شوخی نیست این حرف های شما، مگر دولت از بودجه مصوب پیروی نمی کند؟ پس جریان این درآمد و دلار و نفت دیگر چه جریانی است.
    شما یادتان هست که در دوره آقای خاتمی حقوق چند دلار بود؟ من یادم هست کارمندان 200 دلار حقوق می گرفتند. در دوره آقای احمدی نژاد چطور، برید تحقیق کنید اگر نمی دانید. اما حالا دوباره در دوره آقای روحانی کارمند 200 دلار حقوق می گیرد. به اندازه بیست ساعت کار در آلمان، یک ماه تمام در ایران برابر 20 ساعت کار در آلمان، دوذه خاتمی کسی از زندگی بهتر سراغی نداشت اما در دوره آقای روحانی ملت طعم زندگی بهتر را چشیده بود به همین خاطر این دور اینقدر دردناک است. ملت در این دوره دوباره برده دست یک عده شد تا با کمترین دستمزد برایشان ثروت خلق کند. شما هم لابد یکی از بردگان همین جماعت هستید!

    • علیرضا م

      مسکن مهر که با پول خود مردم ساخته شد و کلی هم مشکل داره چون زیربناها احداث نکرد در مورد دانشگاه ها هم بزرگترین اشتباه را کرد تعدادی داشگاه بسیار سطح پایین بوجود اورد که فقط پول میگرفنتد مدرک میدادند و 4 سال جوانان را عقب مینداختند و فقط سطح انتظارات کاری را زیاد میکرد و سطح علمی در حد صفر بود و در ضمن بیشترین بیکاری در زمان او بود و همچنین تورم 40 درصدی و رشد اقتصادی منفی 7 یک کم مطالعه فرمایید احمدی نزاد بیسوادترین رییس جمهور دنیا بود فقط حرف میزنه و عوام فریبی میکند

    • افسانه❤?

      واقعاً این منصفانه نیست قیمت هارو خیلی بالا کشیدن…

  • اسی

    من که در دوران احمدی نژاد خونه خریدم و با یارانه اش طلا . ۴۵ یارانه میداد و طلا گرمی ۴۰ بود . سه تفر عضو خانواده میشد هر دو ماه ۷ گرم طلا خرید

  • مهدی

    باسلام
    من یکی از مخاطبان سایت تجارت نیوز هستم و خیلی از اخبار تجارت نیوز درست و کارشناسانه هست. اما در مورد این خبر نقد زیادی دارم چون در مورد دوره 8 ساله دولت آقای احمدی نژاد خیلی با دید منفی نگاه شده. خیلی از اقدامات مثبت دوره احمدی نژاد مثل مسکن مهر و سهام عدالت و هدفمندی یارانه ها طوری بیان شده که انگار این طرح ها بد بودن. یا اینکه روابط ما با دنیا که صد البته در دوران روحانی بدتر شد و در دوران خاتمی هم به ایران میگفتن محور شرارت!
    من خودم با دولت احمدی نژاد ارتباط داشتم الان هم دارم ولی اینکه میگین به کار کارشناسی اعتقادی نداشت بی انصافیه!
    از طرفی گفتین دلار 3 برابر شده. در دوران روحانی که دلار 8 برابر شد. قیمت مسکن و طلا و لوازم خانگی و مصرفی و خودرو و بقیه چیزها هم در که در دولت روحانی چند برابر دوران احمدی نژاد شد. تورم هم که برای اولین بار بعد از انقلاب در دوران روحانی بالای 40 درصد شد آن هم برای دو سال و دهها چیز دیگه.
    من از سایت محترم تجارت نیوز میخوام که با دید عادلانه و منصفانه در مورد دوران آقای احمدی نژاد قضاوت کنند.مثلا اگه میگن در دوران احمدی نژاد درآمد نفتی زیاد بوده این رو هم بگن که هزاران طرح عمرانی و زیرساختی و اشتغال زایی هم بوده که الان نمیبینیم. یا اینکه بگن به عوض کاهش درآمدهای نفتی در دوران روحانی درآمدهای مالیاتی چند برابر شده، درآمدهای ناشی از حامل های های انرژی و … به نسبت تورم بیشتر شده و …
    باتشکر از سایت تجارت نیوز

    • افسانه❤?

      دقیقاً بی‌انصافیه کاملاً حرف‌های شمارو قبول دارم…

    • ناشناس

      به علاوه اگر فقط بخوایم مسکن مهر و بسنجیم میشه گفت اولین خوبیش اینه که کلی از خونواده ها صاحب خونه شدن. دوم اینکه کلی زمین بایر و بی مصرف تبدیل شدن به پناهگاهی برای مردم سوم اینکه کلی شغل ایجاد شد از مهندس و بنا و کارشناس و کارگر ساختمانی و …… و همه میتونن که برای ساخت یه خونه کوچیکه چندتا شغل درگیر میشن از فروشنده های مصالح ساختمانی بنا و در و پنجره و غیره و غیره که درآمد خوبی به خونواده های دیگه رسوند. و جدا از اینها داشتن سر پناه باعث کاهش آسیب های اجتماعی و بزهکاری میشه چرا اینها و نمی‌بینید؟ مسئولین محترم….. به جای ایراد گرفتن از این پروژه ی بی نظیر اگه همکاری کنید یه کار خوب تبدیل به کار عالی میشه شما که میگید مسکن مهر فلان و بهانه و کیفیتش خوب نیست خب کمک کنید کیفیتش و ببرید بالا نه اینکه تخریب کنید. درسته تحریم ها باعث مشکلات اقتصادی بود ولی سنگ اندازی دوستان داخلی به مراتب کوبنده تر از تحریم های خارجی بود که اگه دل دوستان برای مردم می‌سوخت به جای ساز مخالف زدن و ایراد گرفتن و مانع درست کردن و تخریب و اتهام کمک میکردند که اگه کم و کاستی هم بوده با همکاری از بین بره و به هرچه بهتر شدن اوضاع کمک بشه نه اینجوری ….. انصاف هم خوب چیزیه به نظر من با همه سنگ اندازی های داخلی و تحریم های خارجی و مشکلات فراوان عملکرد ایشان نسبت به شرایط بد که نبوده هیچ بسیار هم هوشمندانه و دلسوزانه بوده است و شما نویسنده به اصطلاح کارشناس را و فقط به خدا میشود واگذار کرد

  • ناشناس

    متاسفانه مردم ایران عادت کرده اند که همه چیز را مفت داشته باشند! الان اگر روحانی چند برابر بیشتر پول چاپ میکرد و یارانه را نفری 200000 تومان میکرد دیگه بقیه کاراش اصلا مهم نبود اکثریت میگفتن به به چه رئیس جمهور خوبی :))) حقیقتا خلایق هر چه لایق!

  • ناشناس

    همه اینا بخاطر اینه که نظر اوشون به تظر ایشون نزدیکتر بود…

  • ناشناس

    خیلی سیاسی بود متن. چرا در مورد بالاترین نرخ های رشد اقتصادی در دولت اول احمدی نژاد چیزی نگفتی. رشد اقتصادی مهم ترین شاخصه اقتصادی ه. متن کاملا سیاسی جای اقتصادی. واقعا متاسفم واسه نارسانه ها

    • ناشناس

      کدام رشد اقتصادی

  • بابک ن

    در اون دوره نرخ رشد اقتصادی هم نداشتیم، کشوری که با 700 میلیارد دلار به توسعه نرسه، یعنی اون 700 میلیارد رو در جهت خرابی و ضایع نمودن زیرساختهای صنعتی و اقتصادی هزینه نموده.