کد مطلب: ۳۶۳۲۱۹

۵ کد رفتاری در جمع‌های کوچک

۵ کد رفتاری در جمع‌های کوچک

آیا تا الان برایتان پیش‌ آمده که در یک جمع غریبه دعوت شده باشید؟ مثلا یک جمع ده‌نفری که فقط یک نفر از آن‌ها را می‌شناسید. چگونه باید رفتار کنید که هم خودتان راحت باشید و هم دیگرانی که آنجا هستند؟ چگونه سخن باید بگویید و حرف بزنید؟ اگر مشاجره‌ای رخ داد باید چه‌کار کنید؟

آیا تا الان برایتان پیش‌ آمده که در یک جمع غریبه دعوت شده باشید؟ مثلا یک جمع ده‌نفری که فقط یک نفر از آن‌ها را می‌شناسید. چگونه باید رفتار کنید که هم خودتان راحت باشید و هم دیگرانی که آنجا هستند؟

چگونه سخن باید بگویید و حرف بزنید؟ اگر مشاجره‌ای رخ داد باید چه‌کار کنید؟ بدتر از همه اگر خود سطح بالاتر از بقیه یافتید چه‌کار باید بکنید؟
شاید این پنج نکته کمکتان کند.

مکالمات راحت

وقتی وارد جمعی می‌شوید که نمی‌دانید باید چه‌کار کنید، به قواعد پایه‌ای اتکا کنید. این قواعد پایه‌ای شامل چند بخش هستند:

بخش اول رفتارهایی هستند که می‌توانند بسته به اینکه شما کجا زندگی می‌کنید تغییر کنند.

مثلا در بعضی از کشورها آدم‌های جدید ممکن است با هم روبوسی کنند. آن‌قدری که من تجربه کرده‌ام، در ایران معمولا آدم‌های جدید با هم دیگر روبوسی نمی‌کنند؛ اما ممکن است همه‌جا این‌گونه نباشد.

جلسه کاری

تعداد این روبوسی‌ها هم فرق دارد. در بعضی‌ از جاها، دست دادن‌ها کوتاه و در برخی دیگر طولانی است. اگر شما به‌تازگی وارد محیط جدید شده‌اید، بهتر است این رفتارها را هر چه زودتر یاد بگیرید تا بدانید در چنین شرایط چه‌کار کنید.

بخش دوم مربوط به پنج بخش از این کدهای رفتاری شامل ملاحظه، احترام و صداقت است؛ یعنی این پنج بخش:

با تماس چشمی به دیگران خوشامد بگویید

قضیه ساده است. وقتی وارد فروشگاهی می‌شوید که چیزی بخرید، وقتی سوار تاکسی می‌شود که جایی بروید، وقتی آدم جدیدی می‌بینید، بد نیست سلام کنید. یک تماس چشمی کوتاه و یک سلام ساده می‌تواند تاثیر به سزایی در آغاز و ادامه ارتباط داشته باشد.

راننده تاکسی، فروشنده یا کارمند بانک، مثل شما انسان هستند و انسان‌ها موجوداتی اجتماعی. همین کلام و نگاه ساده و پرسیدن حال افراد می‌تواند روز آن‌ها را بسازد.

انجام چنین کاری در جمع‌هایی جدیدی که وارد می‌شوید هم ضروری است.

لبخند

وقتی فرد جدید وارد جمع می‌شود، بلند شوید

نمی‌دانم اینکه میزبان یا هر فرد دیگری که نشسته است، هنگام ورود فردی جدید به پایش برمی‌خیزید، فقط بخشی از فرهنگ ایرانی است یا اینکه در دنیا هم رایج است.

اما چنین کاری یک کد رفتاری بسیار مفید است. وقتی شما از جایتان بلند می‌شود، شما نوعی از احترام را به فرد جدیدی که وارد می‌شود، قائل می‌شوید. چه وقتی با دوستان در کافی‌شاپ یا رستوران نشسته‌اید و دوست جدیدی به جمع اضافه می‌شود و چه هنگامی‌که در خانه‌ای جمع شده‌اید.

دست‌خالی نروید

برای اینکه حضور ما تاثیر خوبی روی میزبانمان بگذارد و احتمالا دوباره دعوت شویم، بهتر است دست‌خالی نرویم.

درست است که دوستان هنگام دعوت اصرار می‌کنند که چیزی نیاورید و فقط خودتان بیایید، اما بهتر است حداقل چیز کوچکی مثل یک شاخه گل، نوشیدنی، یک جعبه شکلات و هر چیزی دیگری با خود ببرید. فقط دست‌خالی نباشید.

هدیه

گوشی‌تان را کنار بگذارید و رودررو معاشرت کنید

امروزه آدم‌ها دائما گوشی‌شان دستشان است. یا دارند با کسی یا کسانی چت می‌کنند. یا چیزی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و یا اینکه لای محتواهای عموما زرد اینستاگرام گم می‌شوند.

وقتی کسی در جمعی نشسته است، خصوصا جمعی که به آن دعوت شده و در گوشی‌اش دارد با فرد دور دیگری حرف می‌زد، او به مخاطبی که پیش رویش نشسته این نکته را می‌رساند که کسی که با او در گوشی حرف می‌زند، مهم‌تر از فرد پیش روی او است.

حتی اگر افراد نزدیک به شما یعنی خانواده‌تان، با گوشی دست گرفتن هنگام شام مشکل نداشته باشند، بااین‌همه بد نیست به یاد داشته باشیم که موقعیت‌های اجتماعی پیدا می‌شوند که اگر شما یا فرزند شما در آن‌ها با گوشی‌اش مشغول شود، دیگران ناراحت می‌شوند یا خوششان نمی‌آید.

دو مرد گوشی به دست

داشتن این عادت بد هم در کلاس‌های درس، جلسات یا کسب‌وکار می‌تواند هزینه‌های زیادی برای شما به همراه بیاورد.

اگر شما به هر دلیلی لازم است که گوشی‌تان را چک کنید، بهتر است مسئله را به افراد حاضر توضیح دهید و در هر بار چک کردن نیز، سریع چک کنید. پیام‌های غیرضروری را نادیده بگیرید و اگر لازم است زنگ بزنید، از افراد حاضر عذرخواهی کنید و بعد زنگ بزنید.

شما وظیفه اصلاح رفتار و گفتار دیگران را ندارید

اگر کسی بی‌ادبانه با شما حرف زد چه؟ همه ما انسان هستیم و ممکن است در شرایط گوناگون رفتاری متفاوت داشته باشیم. به این معنی که شاید سخن طرف مقابل ما از نظر خودش بی‌ادبی نیست. شاید واقعا قصدی ندارد. شاید چنین سخن بی‌ادبانه‌ای از دهانش در رفته است.

فهم این مسئله برای ملاحظه کردن و درک دیگران ضروری است. اگر شخصی کمی با ما بی‌ادبانه و یا کنایه‌آمیز حرف زد، نباید از این فرصت برای سخن و رفتاری مشابه استفاده کنیم. بهتر است لبخند بزنیم و روز خوبی را برای او آرزو کنیم. در این شرایط باید رفتار یکی از طرفین بزرگوارانه باشد وگرنه به تنش منجر می‌شود و دیگران را هم ناراحت می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.