کد مطلب: ۱۲۹۴۵۱

مدیریت زنانه

مدیریت زنانه

حدود ۶۲ سال پیش موسسه تحقیقات بازار گالوپ (Gallup) پرسش زیر را برای گروهی از بزرگسالان آمریکایی مطرح کرد: اگر در حال استخدام باشید و مجاز باشید رییس مرد یا زن انتخاب کنید، کدام را ترجیح می‌دهید؟ در جواب این پرسش، اکثریت ۶۶ درصدی گفتند «رییس مرد» را ترجیح می‌دهند، ۵ درصد گفتند «رییس زن»

حدود ۶۲ سال پیش موسسه تحقیقات بازار گالوپ (Gallup) پرسش زیر را برای گروهی از بزرگسالان آمریکایی مطرح کرد:

اگر در حال استخدام باشید و مجاز باشید رییس مرد یا زن انتخاب کنید، کدام را ترجیح می‌دهید؟

در جواب این پرسش، اکثریت ۶۶ درصدی گفتند «رییس مرد» را ترجیح می‌دهند، ۵ درصد گفتند «رییس زن» و ۲۵ درصد ادعا کردند که این دو گزینه برای‌شان تفاوتی ندارد.

با یک جهش شش-دهه‌ای به آخرین گزارش گالوپ که با نام وضعیت مدیر آمریکایی (State of the American Manager) منتشر شده است، جابجایی‌ اندکی در اعداد بالا می‌بینیم. در سال ۲۰۱۲ گالوپ از ۱۱۴۳۴ نفر بزرگسال آمریکایی همان سوال را پرسید. این بار فقط ۳۳% رییس مرد را ترجیح دادند، درحالی که ۲۰% گفتند مایلند برای رییس زن کار کنند و ۴۶% ترجیح خاصی نداشتند.

چرا افراد بیشتری دوست دارند -و حتی تلاش می‌کنند- که برای مدیران زن کار کنند؟

گالوپ به این نتیجه رسیده است که زنان بیشتر از مردان تمایل دارند که رهبران بهتری باشند. این بررسی مشخص کرده است، کارمندانی که برای مدیرانِ زن کار می‌کنند، نسبت به آن‌ها که برای مدیران مرد کار می‌کنند، به طور میانگین ۶% بیشتر درگیر کارها می‌شوند. و در این میان، کارمندان زنی که برای مدیران زن کار می‌کنند، بیشترین درگیرشدن (engagement) را نسبت به همه کارکنان دارند.

این تحقیقات همچنین نشان داد که رهبران زن(۴۱%) خودشان هم نسبت به همتایان مردِ خود(۳۵%) تمایل بیشتری دارند در فعالیت‌های جاری درگیر شوند.

آمار درگیر شدن در کارها در شرایط مختلف مدیریتی

گزارش گالوپ این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند که سطح بالاتر درگیری زنان در امور، احتمالا به تشکیل تیم‌های کاری با کارایی و اثربخشی بالاتر منجر خواهد شد.

بر پایه این گزارش، وجود عوامل زیر در مدیریت زنان، از آن‌ها روسای بهتری ساخته است:

کارمندانی که برای زنان کار می‌کنند ۱٫۲۶ برابر بیشتر از آن‌ها که مدیر مرد دارند، با این جمله موافق بوده‌اند:
«فردی در کار وجود دارد که پیشرفت مرا تشویق می کند»

این یعنی مدیرانِ زن، در پرورش استعدادهای دیگران و کمک به آن‌ها برای تعریف یک آینده روشن، از همتایان مرد خود پیشی گرفته‌اند. مدیران زن تمایل بیشتری دارند که فعالیت‌های اشتیاق‌آفرین و انگیزاننده را پیدا کنند و کارمندان خود را به تکاپو بیندازند. بنابراین، به تدریج آن‌ها در نقش کنونی خودشان بهتر می‌شوند و خودشان را به چیزی فراتر از وضعیت فعلی ارتقاء می‌دهند.

آن‌ها که برای زنان کار می‌کنند ۱٫۲۹ برابر بیشتر از کارمندانی که مدیر مرد دارند، با این عبارت موافق بوده‌اند:
«در شش ماه گذشته، فردی با من درباره پیشرفتم صحبت کرده است»

مدیران زن، بیشتر مایلند بازخوردهای منظمی به کارمندان درباره نحوه رسیدن آن‌ها به اهداف‌شان بدهند. جالب است بدانیم که دریافت بازخورد از مدیران، یکی از سه خواسته اصلی است که کارکنان در نظرسنجی‌ها ابراز کرده‌اند.

مریسا مایر، مدیرعامل یاهو 1

مریسا مایر مدیرعامل شرکت Yahoo

کارمندانی که برای زنان کار می کنند ۱٫۱۷ برابر بیشتر از آنها که برای مردان کار می‌کنند با جمله زیر موافق بوده‌اند:
«در هفت روز گذشته، از من برای خوب انجام دادنِ کارها قدردانی شده است»

مدیران زن بیش از مردان بازخوردهای خوب به کارمندان می‌دهند تا آن‌ها در مشارکت‌های روزانه خود، احساس ارزش کنند. آن‌ها بیشتر از مردان به کارمندان خود کمک می‌کنند که به نگرش مثبت مسلح شوند.

در مجموع، مدیران زن در فراهم کردن نیازهای اساسی کارمندان‌شان فراتر از مدیران مرد عمل می‌کنند. شاید یکی از دلایل اساسی این برتری، غالب بودن سوگیری‌های جنسیتی باشد که هنوز در مدیریت و رهبری وجود دارد. پیش‌داوری‌های جنسیتی موجب می‌شود مدیرانِ زن، جدیّت و مهارت بیشتری برای درگیر کردن تیم‌شان به کار گیرند؛ زیرا آن‌ها برای ارتقاء در سازمان‌شان نیاز دارند که از انتظارات معمول فراتر باشند.

مستقل از چراییِ این نتایج، گالوپ نتیجه می‌گیرد که سازمان‌ها برای تامین منافع خودشان، بیش از گذشته باید در به‌کارگیری و ارتقای مدیران زن جدیّت به خرج دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.