حجم ویدیو: ۷۰.۲۸M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۲۱:۵۲ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی آینده بازار سرمایه / کدام گروه‌ها پیشتاز می‌شوند؟

بازار سرمایه، این روزها بی‌رونق است. در ۱۰۰ روز نخست دولت سیدابراهیم رئیسی، بورس کمترین بازدهی را در بین بازارهای مالی داشته.

بازار سرمایه، این روزها بی‌رونق است. در ۱۰۰ روز نخست دولت سیدابراهیم رئیسی، بورس کمترین بازدهی را در بین بازارهای مالی داشته.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ۸ ماهه نخست سال جاری نیز بازار سرمایه با شش درصد، کمترین رشد درا در میان بازارها تجربه کرده است.

چندی پیش، علی طباطبایی و وحید مسعودی، دو کارشناس بازارهای مالی امروز، در گفتگو با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز به پیش‌بینی اوضاع بورس در دوران فعالیت دولت ابراهیم رئیسی پرداختند.

طباطبائی: بورس در اولویت نیست

طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی بورس در ابتدای لایو گفت: برای خیلی از افراد اولویت نیست. مسئولان وزن چندانی برای بازار سرمایه قائل نیستند. چرا که شرایط اقتصادی با مشکلات زیادی مواجه است و به گونه‌ای در حال سکته مغزی است. وقتی کسری بودجه و استقرار شدید از بانک مرکزی وجود دارد، آنها به فکر سکته مغزی اقتصاد هستند نه ریزش شاخص.

او افزود: در این شرایط آنها تلاش می‌کنند از بازار سرمایه استفاده کنند تا جلوی مشکلات حادتر اقتصادی را بگیرند و برای مثال بیشتر به فروش اوراق توجه دارند تا شاخص بورس.

آینده مبهم است

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: تا زمانی که سرفصل‌های بودجه ۱۴۰۱ مشخص نیست، آینده بازار سرمایه در ابهام قرار دارد و سیاست‌ها در این زمینه مشخص نیست.

طباطبائی، گفت: بعید است سال آینده نیز سقف شاخص زده شود. شرایط بازار این روزها بد نیست فقط مشکل این است که ثبات وجود ندارد. حالت تعادلی و ثبات مهم است و سرمایه‌دار در این شرایط می‌تواند تصمیم بگیرد.

وضعیت شاخص تا پایان سال

به گفته او، با توجه به سیاست اوراق‌فروشی و سیاست کنترل نقدینگی، رشد قابل توجه شاخص کل بعید است و شاخص احتمالا بیشتر از یک میلیون و ۶۰۰ واحد نمی‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: اگر شاخص تا حدود یک میلیون و ۳۰۰ اصلاح بزند، ممکن است تا پایان سال، رشد همگون متعادلی در حد ۳۰ تا ۴۰ درصد در کلیت بازار اتفاق بیفتد.

مسعودی: بازار شرایط بدی ندارد

مسعودی، دیگر کارشناس حاضر در لایو در ادامه گفت: همت چندانی در دولت برای افزایش شاخص وجود ندارد؛ چرا که مسئولان نمی‌خواهند توقع زیادی در سال نخست ایجاد کنند. ممکن است اگر شاخص امسال سقف قبلی را بزند، آنها در سال‌های بعد نمی‌توانند پاسخو باشند.

او افزود: این روزها اگر عقبه صعود قابل توجه بورس در سال ۱۳۹۹ وجود نداشت، بازار شرایطی بدی ندارد. اما سهامداران وضعیت را با گذشته مقایسه می‌کنند و به همین دلیل راضی نیستند.

ریتم بدون ثبات شاخص

این کارشناس بازارهای مالی در عین حال گفت: شاخص ریتم خوبی ندارد. لازم نیست همیشه روند آن صعودی باشد ولی تصمیماتی چون اوراق‌فروشی روی آن تاثیر منفی می‌گذارد.

مسعودی افزود: شاخص کل احتمالا اصلاح تا ۱ و ۳۰۰ را تجربه می‌کند. بازار سرمایه نیاز به نقدینگی دارد تا بتواند از یک میلیون و ۵۰۰ واحد رد شود.

شاخل کل قابل دستکاری است

او تاکید کرد: البته شاخص کل تعریف درستی ندارد و شاخص هم وزن، نماد بهتری برای بورس و اقتصاد کشور است. شاخص کل قابل دستکاری است و حتی وضعیت برخی نمادهای شاخص‌ساز نیز ارتباطی ندارد.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: شاخص منعکس‌کننده شرایط پرتفو افراد نیست و ممکن است برخی از آنها، سهم‌هایی با منفی ۶۰ تا ۸۰ در سبد خود داشته باشند.

وضعیت شاخص تا پایان سال

به گفته مسعودی، اکنون شرایط به گونه‌ای است که تحلیل تکنیکال پاسخگوی وضعیت بازار نیست و به نظر می‌رسد برخی نمادها اقدام به کندل‌سازی می‌کنند.

او گفت: شاخص تا پایان اسفند می‌تواند حدود ۱ میلیون ۶۰۰ تا ۷۰۰ را ببیند ولی حالت منفی پرتفو افراد ممکن است تغییری نکند.

طباطبائی: بورس در درازمدت بهترین بازار است

در ادامه، طباطبائی، دیگر کارشناس حاضر در لایو در پاسخ به این پرسش که آیا وقت مناسبی برای ورود به بازار سرمایه است، گفت: برای سرمایه‌گذاری باید دید افراد چقدر به آن پول نیاز دارند و با چه انتظاری می‌خواهند وارد بازار شوند.

او افزود: سرمایه‌گذاری در بورس ایران، اقدامی بلندمدت و برای بازه حداقل یک ساله است و فرد باید بداند که این بازار زودبازده نیست. همچنین ریسک‌پذیری نیز برای وورد به بورس ضروری است.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: اگر فردی چنین شرایط را داشته باشد، ارزان‌تر از بازار سهام برای سرمایه‌گذاری در کشور وجود ندارد.

طباطبائی، افزود: اما اگر فردی نگاه کوتاه‌مدت دارد و می‌خواهد در بازه کوتاه، سود ۲۰ تا ۳۰ درصدی کسب کند، باید بداند که شرایط بازار سرمایه، قابل پیش‌بینی نیست.

چه گروه‌هایی پیشتاز می‌شوند؟

به گفته او، برای انتخاب سهم باید بازار را سنجید؛ بازار باید باثبات باشد؛ نه ابنکه همیشه صعودی یا نزولی باشد. مشکل بازار سرمایه این است که قابل پیش‌بینی نیست.

این کارشناس افزود: سیاست‌های اعمالی باعث شده است که افراد نوسان‌گیر تربیت شوند و فعالان بازار بیشتر بر مبنای سیگنال‌ها سهم را خریداری می‌کنند نه دلیل و تفکر. اکنون تصمیم‌گیری منطقی در بازار سخت و در نتیجه کسب سود نیز با مشکل مواجه شده است.

تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی

طباطبائی، در مورد تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز گفت: اکنون دلار فقط برای برخی داروها به این قیمت تامین می‌شود و برای بقیه گروه‌ها، تقریبا حذف شده است.

او افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی روی غذایی‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد و اگر حذف شود ولی آزادسازی قیمت صورت نگیرد، برخی از کارخانه‌ها ورشکسته می‌شوند.

به گفته این کارشناس، تا زمانی که بازار با ثبات نشود و پول در صنایع وجود نداشته باشد، بازار نمی‌تواند به اخبار واکنش نشان دهد و حرکت سهم‌ها نیز رخ نمی‌دهد.

مسعودی: پتروپالایشی‌ها را توصیه می‌کنم

همچنین مسعودی، دیگر کارشناس مالی حاضر در این گفتگو، گفت: نمی‌توان واقعا پیش‌بینی کرد که آیا شرایط مناسبی برای ورود به بازار سرمایه هست یا خیر.

او افزود: چارت‌ها شرایط خوبی ندارند و تنها گروه‌هایی که توانستند سقف سال ۹۹ را بزنند پتروپالایشی‌ها بودند.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: بانکی‌ها و خودرویی‌ها با اینکه منفی هستند، می‌توانند بازار سرمایه را نجات دهند؛ ولی من پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری روی این گروه‌ها ندارم.

مسعودی افزود: در بلندمدت و با دید مجامع، خرید سهام پتروپالایشی‌ها را توصیه می‌کنم؛ به ویژه نمادهایی که سود دلاری دارند.

به گفته او، بورس رقیب جدی پیدا کرده است به اسم رمزارزها و اکنو شرایط تا حدودی نگران‌کننده است؛ چرا که افراد ترجیح می‌دهند به جای مثلا خرید فولاد، شت‌کوین خریداری کنند.

مطالعه متن کامل گزارش پیش‌بینی بازارها در دوره گشایش اقتصادی جدید پیشنهاد می‌شود.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.