کد مطلب: ۷۹۲۰۶۶

بازار مسکن در سالی که گذشت:

کاهش ادامه دار تولید و رشد تقاضای مصرفی و سرمایه ای!

در سالی که گذشت قیمت‌ها در بازار مسکن سیری صعودی را پشت سر گذاشت و با وجود اینکه با فرارسیدن فصل سرما غالبا معاملات در حالتی رکودی فرومی‌روند، اما در مهر و آبان امسال قیمت مسکن جهشی شارپی را تجربه کرد که به مدد رشد قیمت دلار همچنان ادامه دارد. به گزارش تجارت‌نیوز، هر چند

در سالی که گذشت قیمت‌ها در بازار مسکن سیری صعودی را پشت سر گذاشت و با وجود اینکه با فرارسیدن فصل سرما غالبا معاملات در حالتی رکودی فرومی‌روند، اما در مهر و آبان امسال قیمت مسکن جهشی شارپی را تجربه کرد که به مدد رشد قیمت دلار همچنان ادامه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هر چند بانک مرکزی که چند سال است، هر ماه گزارشی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران ارائه می‌داد از آذرماه امسال داده جدیدی بر روی سایت خود قرار نداده اما استناد به داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که قیمت مسکن طی سال جاری بیش از 60 درصد رشد داشته است. آن هم براساس آمار رسمی که قیمتی نسبی است و نه لزوما آنچه در کف بازار می‌گذرد!

کارشناسان معتقد بودند در صورتی که دولت بتواند به وعده خود عمل کند و امسال یک میلیون واحد مسکونی ارائه دهد، شاید بتوان با افزایش عرضه مرهمی برای وضعیت نابسامان بازار مسکن پیدا کرد! اگرچه این وعده دولت از همان ابتدا هم پوشالی و غیرقابل اجرا بود.

وعده دولت در این سال تنها در حد کلنگ‌زنی در برخی شهرهای کوچک اجرایی شد اما نتوانست رشد سرمایه‌گذاری و ساخت و ساز در این حوزه را به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر، تورمی که اکنون بالای 50 درصد نوسان می‌کند، دست سازندگان بخش خصوصی را برای ورود به ساخت و ساز بست تا مسیر سرمایه‌گذاری در بازار مسکن مسدود شود.

در این میان اما دولت سیزدهم در چارچوب قرادادی دوطرفه، پای چینی‌ها را برای ساخت مسکن به بازار املاک ایران باز کرده است! قراردادی که به ازای فروش ارزان نفت به شرکای چینی انجام خواهد شد.

به این ترتیب بازار مسکن در حالی وارد سال 1402 خواهد شد که دولت جای بخش خصوصی ایران را در پروژه نهضت ملی مسکن به طرف چینی داده و با تورم بالای 50 درصدی دست بخش خصوصی را برای ساخت و ساز غیردولتی هم بسته است.

در همین حال قیمت‌ها در بازار مسکن بیش از 60 درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود با ورود به فصل رهن و اجاره و خرید و فروش از اردیبهشت ماه، رشد دوباره‌ای را آغاز کند!

ویدئوهای خبری و تحلیلی بیشتر را در صفحه ویدئو تجارت‌نیوز مشاهده کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.