حجم ویدیو: ۳۵.۵۹M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۴۰ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرخوردگی زنان ایرانی از اشتغال

اگرچه نیمی از جمعیت ایران را زنان تشکیل می‌دهند اما سهم اندکی در اقتصاد کشور دارند. سازمان بین‌المللی کار هم ایران را در فهرست کشورهایی قرار داده که بیشترین شکاف میان حضور زنان و مردان در بازار کار آن به چشم می‌خورد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند اما طبق آمارهای رسمی سهم اندکی از اشتغال و بازار کار به آنها داده شده است.

بررسی 6 برنامه توسعه ایران نشان می‌دهد که سیاست افزایش جمعیت و فرزندآوری بر تقویت و حمایت از جایگاه اقتصادی زنان پیشی گرفته است.

با این‌که سیاست‌های بلندمدت حاکمیت عنوان «برنامه‌های توسعه» را یدک می‌کشند، اما خود به مانعی برای حضور زنان در بازار کار که اتفاقا معیاری از توسعه است، تبدیل شده‌اند.

سرخوردگی زنان از اشتغال

پیش از این هم مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به وضعیت زنان و نقش آن‌ها در برنامه‌های توسعه ایران پرداخت.

اگرچه در برنامه سوم و چهارم ، موضوع اشتغال و حمایت از حقوق زنان) پررنگ بود اما در برنامه‌های بعدی کم کم رنگ باخت. (برنامه سوم و چهارم توسعه به ترتیب در بازه‌های 1379-1383 و 1384-1388 بود.)

برنامه ششم توسعه، مصداق بارزی از عدم حمایت زنان در سیاست‌های کلان برای رسیدن به جایگاه اقتصادی محکم‌تر در بازار کار ایران است. برنامه‌ای که از سال 96 در حال اجراست و نتیجه آن نیز به وضوح در آمار اشتغال و بیکاری زنان قابل مشاهده است.

نگاهی به برنامه ششم توسعه نشان می‌دهد که فرزندآوری و ازدواج زنان به اشتغال زنان ارجحیت داشته است. درست در همان مقطعی که نرخ بیکاری زنان صعودی شد و زنان بیشتری خانه‌نشین شدند.

بر اساس گزارش‌های رسمی طی 6 سال اخیر نرخ مشارکت اقتصادی زنان از 16.3 درصد به 13.7 درصد کاهش یافت. به عبارتی اکنون بیش از 86 درصد از زنان ایرانی قید حضور در مشاغل رسمی را زده‌اند.

زنان بیکاری 2.5 برابر مردان بیکار

آنطور که داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در تابستان 1401 نرخ بیکاری زنان 17.2 درصد بود، در حالی‌که نرخ سهم مردان از این شاخص تنها 7.3 درصد است. یعنی جمعیت زنان بیکار حدود 2.5 برابر مردان بیکار است.

کرونا هم ضربه مهلی به اشتغال زنان وارد کرد. پیش از این فاطمه عزیزخانی، پژوهشگر اقتصادی با اشاره پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان به تجارت‌نیوز گفت: «با شوک کرونا این وضعیت نیز بدتر شده است و جمعیت غیرفعال زنان افزایش پیدا کرده است.»

به باور برخی از کارشناسان اقتصادی، کرونا زنان را به مراتب بیشتر از مردان بیکار کرد. شبکه‌های اجتماعی که آخرین کورسوی زنان برای کسب درآمد بودند با فیلترینگ و قطعی اینترنت به ورطه نابودی کشانده شدند.

حالا بیش از 40 میلیون زن ایرانی مانده‌اند و فیلترینگ گسترده و بازار کاری که قرار بود ابراهیم رئیسی منجی آن باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.