خبر مهم:

حجم ویدیو: ۲۳.۸۷M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۴۷ دانلود ویدیو

دولت چین چرا صدای معترضان را شنید؟

پس از روزها تظاهرات در سراسر چین، بالاخره دولت شی‌جین‌پینگ موافقت کرد محدودیت‌های کرونایی را برداشته و کسب‌وکارها دوباره شروع به فعالیت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از روزها تظاهرات در سراسر چین، بالاخره دولت شی‌جین‌پینگ موافقت کرد محدودیت‌های کرونایی را برداشته و کسب‌وکارها دوباره شروع به فعالیت کنند.
در پکن، شانگهای، ووهان و سایر شهرهای بزرگ چین بسیاری از مغازه‌ها بازگشایی شدند و شهروندان می‌توانند بدون آزمایش «پی‌سی‌آر»، دوباره در اماکن عمومی حاضر شوند.
این تصمیمات در شرایطی اتخاذ شد که شهروندان خشمگین چینی در روزهای گذشته دست به اعتراضات گسترده‌ای علیه سیاست سختگیرانه «کووید صفر» زده بودند. به باور بسیاری، این اعتراضات پس از واقعه میدان تیان‌آن‌مِن در سال ۱۹۸۹ که منجر به کشته شدن صدها معترض شده بود، یکی از بزرگترین حرکت‌های اعتراضی در چین بوده است.
اما خواسته اصلی معترضان کناره‌گیری شی‌جین‌پینگ از مقام ریاست جمهوری بود. در ابتدا دولت آقای شی با معترضان برخوردی جدی داشت اما در ادامه و همزمان با تشدید اعتراضات، دولت تغییر رویه داد و حالا خبر می‌رسد برخی از محدودیت‌های اصلی به طور کلی برداشته شده است.
البته برخی معتقدند دلیل عقب‌نشینی دولت چین، فشار اعتراضات نبوده بلکه آمار و ارقام ابتلا به کرونا در ابرشهرهای چین باعث شده اجرای بخشی از محدودیت‌ها ضروری نباشد.


اما اغلب تحلیلگران بر این باورند که دولت چین باتوجه به بحران‌های عدیده اقتصادی از جمله بحران مسکن و رکود فراگیر، راهی غیر از پذیرفتن بخشی از مطالبات عمومی در قبال سیاست «کووید صفر» را نداشته و به همین دلیل عقب نشینی کرده است. از طرفی هم بسیاری اعتقاد دارند مقامات چینی علیرغم ساختار متصلبی که حکومت این کشور دارد در مواجهه با بحران، واکنش‌های معقولی نشان داده و همین امر باعث جلوگیری از تشدید اعتراضات شده است.
اما فعلا مشخص نیست که اگر بحران اقتصادی چین به نقطه اوج خود برسد، آیا شی‌جین‌پینگ بازهم در مقابل معترضان چنین نرمشی را از خود نشان خواهد داد یا اینکه بازهم باید منتظر تکرار فجایع دهه ۸۰ میلادی در چین باشیم؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.